برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال

برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال

اگه به سبک زندگی افراد موفق چه در اطراف خودتون و چه در سطح جهان نگاه کنین، متوجه این موضوع میشین که برنامه‌ریزی درست و اصولی، بخشی جدایی ناپذیر از زندگی اغلب اون افراده. بولت ژورنال یکی از روش‌‎های محبوب برنامه‌‎ریزیه که این روزها طرفداران زیادی داره.

اگه شما هم از طرفداران این روش برنامه‌ریزی هستین اما نمیدونین چطور یک بولت ژورنال کاربردی و اصولی درست کنین، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشین.

برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بولت ژورنال یک شیوه برنامه‌ریزی پر طرفدار و کارآمد است.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

درباره برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال

برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال  باعث متمرکز شدن ذهن شما میشه و استرس و نگرانی شما رو کم می‌کنه.

زندگی با برنامه ریزی درسی، روشیه که می‌تونه برای همه افراد حتی اون‌هایی که فکر می‌کنن پایبندی به انجام وظایف در ساعتی معین از روز براشون دشواره هم کاربردی باشه.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

برنامه‌ریزی ماهیتی انعطاف‌پذیر داره که می‌تونه بر اساس ویژگی‌های فردی برای هر شخص متفاوت باشه. یعنی شما هر ویژگی که داشته باشین، راهی وجود داره که بتونین متناسب با روحیه و انرژی شما برنامه‌ریزی مفیدی به شما ارائه بشه.

با چه روشی می‌تونیم برنامه‌ریزی کنیم؟

معموله که برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال بر روی یک برگه کاغذ نوشته بشه. بدین ترتیب که شما کارهایی که باید در طول یک روز، یک ماه و حتی یک سال انجام بدین رو در کنار هم یادداشت کنین تا هم تخلیه ذهنی بشین و هم چشم‌اندازی واضح و روشن از اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت خودتون داشته باشین. شما برای برنامه‌ریزی فقط به کاغذ و قلم احتیاج دارین.

البته که با استفاده از قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند هم می‌تونین برنامه‌ریزی کنین ولی، حس قلم و کاغذ با حس نوستالژیکی که داره، شما رو برای نوشتن یک برنامه خوب بیشتر ترغیب میکنه.

روش درست برنامه ریزی

بولت ژورنال چیه؟

بولت ژورنال روشی از برنامه‌ریزیه که این روزها زیاد به گوش‌مون می‌خوره. در این روش شما دفترچه‌ای که اغلب به شکل نقطه‌‎ایه رو خریداری می‌کنین و طبق سلیقه خودتون شروع به طراحی صفحات اون برای یادداشت برنامه‌ریزی‌ها، اهداف، آرزوها و عادات فردی و شخصی خودتون می‌کنین.

این دفترها به گونه‌ای طراحی شده که شما بتونین با استفاده از خط کش و خودکار جدول برنامه ریزی درسی مورد نظر خودتون رو انجام بدین.

با هر دفتری می‌تونیم بولت ژورنال درست کنیم؟

طرح معمول بولت ژورنال‌ها به شکل نقطه‌ایه که به شما فرصت طراحی و کشیدن جدول‌هایی منظم رو میده؛ اما، شما در یک دفتر نقاشی و حتی دفتر خط دار هم می‎تونین یک بولت ژورنال درست کنین. بهتره خیلی برای این موضوع خودتون رو به زحمت نندازین.

آنچه مهمه اینه که جدول زمانی مورد نظر خودتون رو روی یک دفتر کشیده و لیست کارها و هر چی که براتون اهمیت داره رو به اون اضافه کنین.

دفتر بولت ژورنال

مزایای بولت ژورنال

بر اساس سبک زندگی افراد، بولت ژورنال‌ها می‌تونن بسیار متفاوت باشن. ممکنه برای یک کارمند، کارهای روزانه، درآمد ماهیانه و مخارج هفتگی اولویت داشته باشه و سهم مهمی از بولت ژورنال رو به خودش اختصاص بده و برای یک دانش‌آموز بودجه‌بندی مطالب درسی، محتوای اصلی جدول‌های بولت ژورنال باشه.

چیزی که بولت ژورنال رو از سایر برنامه‌ریزی‌های معمول متمایز می‌کنه اینه که در این شیوه شما نه تنها برنامه روزانه خودتون رو یادداشت می‌کنین، بلکه می‌تونین چشم اندازی از برنامه یکساله خود و نیز خلاصه ای از فعالیت‌های گذشته خودتون رو نیز توی اون قرار بدین.

با چه روشی بولت ژورنال درست کنیم؟

توی بازار دفترهای برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال در طرح‌ها و سایزهای مختلف و برنامه‌ریزی روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه موجود هستن. اما تفاوت اون‌ها با بولت ژورنال اینه که جدول‌ها توی این دفترهای برنامه‌ریزی، از پیش طراحی شده هستن و شما یک دفتر برنامه‌ریزی کامل با طرح و رنگ و تعداد صفحات از پیش تعیین شده رو خریداری می‌کنین.

بولت ژورنال این امکان رو به شما میده تا به سلیقه خودتون و بر اساس اولویت‌های خودتون، دفتر برنامه‌ریزی شخصی‌تون رو طراحی کنین و هر بخشی که در سبک زندگی شما پر رنگ تره رو با جدول‌هایی بزرگ‌تر و برجسته‌تر طراحی و ترسیم کنین.

وسایل لازم برای داشتن بولت ژورنال

برای داشتن یک بولت ژورنال اگه برا‌تون مقدوره یک دفتر یا دفترچه مخصوص بولت ژورنال رو از فروشگاه‌های لوازم التحریر و شهر کتاب‌ها خریداری کنین. اگه دفتری توی خونه دارین می‌تونین از همون استفاده کنین. اما بهتره دفتر انتخابی شما برای بولت ژورنال سفید بوده و خط دار نباشه تا شما بتونین به راحتی اون رو طراحی و تزیین کنین.

وسایل لازم برای تهیه بولت ژورنال

با استفاده از یک خودکار هم می‌تونیم بولت ژورنال رو طراحی کنیم. اما معمولا بولت ژورنال‌ها به داشتن ظاهر خوش آب و رنگ و جدول‌های رنگی جذاب معروفن. پس اگه ظاهر بولت ژورنال برای شما هم مهمه، با استفاده از چند مداد یا خودکار رنگی، می‌تونین ظاهر زیبایی به بولت ژورنال خودتون بدین.

همچنین برچسپ‌های تزئینی که در لوازم التحریرها موجود هستن نیز گزینه‌ی خوبی برای زیبا سازی بولت ژورنال شماست.

با بولت ژورنال برای چند وقت برنامه‌ریزی کنیم؟

معمولا بولت ژورنال‌ها برای یک سال انتخاب و طراحی میشن. در ابتدا شما باید فصل‌ها و ماه‌ها رو مشخص کنین و به نوعی برای بولت ژورنال خود فهرست زمانی درست کنین. برای هر یک از سی روز ماه یک صفحه در نظر گرفته بگیرین تا کارهایی که باید در هر روز انجام بشه رو در اون یادداشت کنین.

بولت ژورنال کاملا شخصی و منعطفه. شما می‌تونین هر موردی که در طول روز براتون اهمیت داره رو در اون یادداشت کنین. حتی می‌تونین قسمتی از صفحه روز رو به نوشتن احساسات خودتون توی اون روز اختصاص بدین.

فایده این کار اینه که شما می‌بینین در طول یک ماه چه احساسات متفاوت و زودگذری رو تجربه کردین. اینگونه کنار آمدن با احساسات ناخوشایند براتون راحت تر میشه.

برای یکسال کامل برنامه‌ریزی روزانه نکنید

توجه کنین که لازم نیست برنامه یکسال رو در یک روز وارد بولت ژورنال کنین. بلکه می‌تونین این کار رو به صورت ماهانه و حتی هفتگی انجام بدین. تنها موردی که باید همان اول یادداشت بشه اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت شما در طول یکساله.

برای مثال می‌تونین در صفحات ابتدایی بولت ژورنال، در یک صفحه اهداف یکساله خودتون رو یادداشت کنین. سپس در صفحه بعد اون اهداف رو به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم کنین و برای هر فصل یا هر ماه یک هدف کوتاه مدت تعیین کنین.

دیدن نمونه‌های بولت ژورنال در اطرافیان و دوستان‌تون یا فضای مجازی، می‌تونه به شما کمک کنه. اما نباید دقیقا همان‌ها رو برای خودتون پیدا کنین. زیرا بولت ژورنال دفتر برنامه‌ریزی شخصی شماست. بهتره اون را بر اساس ویژگی‌های خودتون آماده کنین و به کارگیری خلاقیت فردی رو هم از یاد نبرین.

همین حالا برای درست کردن بولت ژورنال دست به کار بشین

توی این مقاله برای شما درباره اهمیت برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال و نیز درباره ویژگی‌های بولت ژورنال که یکی از روش‌های محبوب برنامه‌‎ریزیه توضیح دادیم. بهتره وقت رو تلف نکنین و همین حالا با برداشتن یک دفتر و چند خودکار، بولت ژورنال خود رو درست کنین و مسیر رسیدن به موفقیت رو برای خودتون ترسیم کنین.
همچنین اگه دانش‌آموز کنکوری هستین و می‌خواین بدونین «با چه روشی برای کنکور درس بخونین؟» کافیه که با گروه آموزشی پرش در ارتبط باشین.

واضح است که نه. ظاهر رنگی رنگی و تزئین شده بولت ژور‌نال‌ها ممکن است در برخی این تصور را ایجاد کند که بولت ژورنال‌ها مخصوص دختران هستند، در صورتی که اصلا اینطور نیست و برنامه‌ریزی شخصی ربطی به جنسیت افراد ندارد.

شما با حداقل هزینه هم می‌توانید یک بولت ژورنال داشته باشید. با یک دفتر سر رسید قدیمی و یک خودکار هم می‌توان بولت ژورنال درست کرد.

طراحی و بولت ژورنال حتی اگر خیلی به زیبایی صفحاتش اهمیت دهید، هر ماه چند ساعت بیشتر وقت شما را نخواهد گرفت.

پاسخ این سوال مثبت است. زیرا برنامه‌ریزی فقط برای افراد شاغل یا محصل نیست بلکه مادران و زنان خانه‌دار هم می‌توانند برای بهتر استفاده کردن از زمان خود بولت ژورنال داشته باشند.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد