روش مطالعه حسابان کنکور ریاضی

روش مطالعه حسابان کنکور ریاضی

درس حسابان به عنوان یکی از درس‌های اختصاصی رشته ریاضی، نقش بزرگی توی نتیجه نهایی داوطلبان کنکور ریاضی داره. پیدا کردن روش مطالعه حسابان کنکور ریاضی یکی از کارهای مهمی است که هر داوطلب باید با توجه به توانایی خودش و زمانی که در اختیار داره، انجام بده.

به طور کلی، اکثر داوطلبان رشته ریاضی، تمایل دارن با روش‌های مطالعه دروس تخصصی، مانند روش مطالعه گسسته کنکور آشنا بشن. ما توی این قسمت روش مطالعه حسابان ریاضی رو بررسی می‌کنیم.

اگه شما هم دنبال این هستین که با بهترین روش‌های خوندن درس حسابان برای کنکور ریاضی آشنا بشین، این مقاله رو تا آخر دنبال کنین.

استفاده از صحیح‌ترین روش مطالعه حسابان کنکور به شما کمک می‌کند تا بخش بزرگی از تست‌ها ریاضی کنکور را با جواب درست حل کنید. تقریباً نصف سوالات ریاضی کنکور از مباحث کتاب حسابان طراحی می‌شود. 

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

اهمیت نحوه مطالعه حسابان کنکور رشته ریاضی

استفاده از یک روش درست برای درس خوندن و تست زدن باعث میشه که به درستی به سمت هدف‌تان قدم بردارین. در غیر این صورت نه تنها درجا می‌زنین، بلکه ممکنه پسرفت هم بکنین و در نتیجه با دیدن درصدهای منفی توی کارنامه کنکور خودتون غافلگیر بشین! پس برای پیدا کردن نحوه مطالعه حسابان کنکور کمی وقت صرف کنین تا هدفمند درس بخونین. دیدن ویدیوی زیر میتونه شما رو با نحوه مطالعه حسابان برای کنکور آشنا کنه:

علت اهمیت درس حسابان توی کنکور رشته ریاضی

تعداد تست‌های حسابان توی کنکور زیاده و بخش قابل‌ توجهی از سوالات بخش ریاضی رو توی کنکور شامل میشه. علاوه بر این داوطلبان زیادی از تست‌های حسابان فراری هستن و اون رو از برنامه مطالعاتی خودشون حذف می‌کنن!

علت اهمیت درس حسابان در کنکور رشته ریاضی

شمایی که به دنبال پیدا کردن نحوه مطالعه حسابان کنکور ریاضی هستین، باید این اتفاق رو به فال نیک بگیرین! این که تعداد زیادی از رقیبان شما به صورت داوطلبانه از میدان مسابقه کناره‌گیری می‌کنن، باید برای شما خوشحال‌کننده باشه. توی چنین حالتی اگر تعداد کمی از سوالات رو هم حل کنین، باز هم نسبت به افراد زیادی جلوتر هستین.

ضریب درس حسابان به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های ریاضی توی کنکور، 4 است؛ تخصصی بودن این درس باعث می‌شود این ضریب 4 در عدد 3 ضرب شده و تاثیر اون رو روی نتیجه نهایی داوطلب تا 12 برابر بیشتر کنه. پس باید زمان جواب دادن به سوالات کنکور حسابی حواس‌تان رو جمع کنین تا با جواب‌های غلط توی تله نیافتین! حتماً توی برنامه‌ریزی کنکور خودتون زمان کافی رو به مطالعه این درس پر اهمیت اختصاص بدین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

مباحث و بودجه‌بندی درس حسابان توی کنکور ریاضی 1401

اطلاع از بودجه‌بندی درس‌های مختلف توی کنکور به شما این فرصت رو میده که زمان‌بندی بهتری برای خودتون تنظیم کنین. طبیعیه که برای مطالعه فصل‌های مهم‌تر زمان بیشتری صرف کنین. جدول زیر نشان میده که از فصل‌های مختلف کتاب حسابان چند سوال توی کنکور طرح میشه:

تعداد سوالات حسابان توی کنکور ریاضی
توان‌های گویا الگو و دنباله لگاریتم مشتق و کاربرد حد و پیوستگی معادلات تابع مثلثات
2 1 2 6 4 3 2 4

همون‌طور که می‌بینین 24 مورد از سوالات ریاضی موجود توی کنکور به درس حسابان اختصاص داره. اگه فقط بخش مشتق و کاربردهای اون رو به خوبی مطالعه کنین، حجم زیادی از تست‌های این درس رو با جواب صحیح پشت سر گذاشتین.

بعد از دیدن این جدول باید بدونین که مطالعه و تست زدن برای فصل‌های مشتق و کاربرد، حد و پیوستگی و مثلثات باید بیشتر از سایر موارد باشه.

اصولی‌ترین روش مطالعه حسابان کنکور ریاضی

اجرا کردن روشی درست و موثر برای مطالعه درس حسابان به رعایت اصولی وابسته است که توی ادامه به شما توضیح میدیم:

اصولی‌ترین روش مطالعه حسابان کنکور ریاضی

منبع مناسب

اولین کاری که برای شروع خوندن حسابان کنکور باید انجام بدین، اینه که بهترین منابع کنکور رو بشناسین. با وجود این که اصلی‌ترین منبع برای کنکور کتاب‌های درسی است؛ اما استفاده از کتاب‌های کمک درسی حداقل برای تست زدن لازمه. اما انتخاب یک کتاب از بین تمام منابع مختلفی که توی بازار دیده می‌شود، کار سختیه.

استفاده از بسته آموزش ریاضی کنکور پرش میتونه درس خوندن رو برای شما ساده‌تر کنه. ویدیوهای آموزشی که توی این بسته‌ها قرار دارن، کنار کتاب کمک‌درسی تمام مشکلات درسی شما رو رفع میکنه. اگه تمایل دارین سر کلاس حاضر بشین و با اساتید ارتباط برقرار کنین، بهتره که از کلاس آنلاین کنکور کمک بگیرین با این کار از هر شهر و استانی به اساتید باتجربه پرش‌لایو دسترسی دارین.

تست‌زنی

بهترین روش خوندن درس حسابان کنکور اون روشی است که بتونه هم تست‌های تالیفی و آموزشی رو پوشش بده و هم تست کنکور سال‌های قبل رو.

  • تست‌های آموزشی با هدف یادگیری عمیق مطالب درسی، بعد از مطالعه درسنامه و جزوه حل میشن. برای حل این تست‌ها محدودیت زمانی ندارین. یادتون باشه زمان حل این تست‌ها نکته‌های جدید که یاد می‌گیرین رو یادداشت کنین.
  • تست‌های کنکور هم مثل صندوقچه‌های پر از گنج هستن! حل این تست‌ها شما رو تا مقدار بسیار زیادی برای شرکت توی کنکور آماده میکنه. برای حل این تست‌ها باید زمان رو هم در نظر داشته باشین تا بتونین حضور توی جلسه کنکور رو برای خودتون شبیه‌سازی کنین. درصد گرفتن و بررسی کردن پاسخنامه از مهم‌ترین کارهایی است که بعد از حل این تست‌ها باید انجام بدین. یادتون باشه سوال‌هایی که اشتباه حل کردین و سوالاتی که بی‌پاسخ رها کردین رو، با ماژیک‌های رنگی علامت‌گذاری کنین.

مرور کردن

سراغ هر کدوم از انواع روش‌های مطالعه برای کنکور برین، با مرور کردن به عنوان یکی از پایه‌های اصلی مطالعه موثر روبه‌رو میشین. سوالاتی که توی زمان تست زدن علامت‌گذاری کرده بودین و تمام نکاتی که توی دفترچه، یادداشت کرده بودین برای همین روزهای مرور کردن کاربرد دارن. مطالعه مجدد نکات و حل کردن تست‌هایی که قبلاً با آن‌ها مشکل داشتین، باعث میشه که به نتیجه بهتری برسین.

بهترین روش خواندن درس حسابان کنکور ریاضی

تعدادی از سوالات درس حسابان به صورت ترکیبی توی کنکور طراحی میشن. برای این که بتوانید از پس تست‌های ترکیبی حسابان کنکور بربیایین، باید به مباحث فصل‌های مختلف این کتاب درسی تسلط زیادی داشته باشین.

روش مطالعه حسابان کنکور رو طوری طراحی کنین که اولویت‌ها به این ترتیب باشن:

  • کلاس درس؛
  • جزوه‌های درسی معلم؛
  • کتاب درسی؛
  • کتاب کمک‌درسی.

بهترین روش خواندن درس حسابان کنکور ریاضی

به این ترتیب باید تمام سعی خودتون رو بکنین که مطالب این درس رو سر کلاس و از معلم خودتون به طور کامل آموزش ببینین. وقتی همه چیز رو خوب یاد گرفتین باید تعداد زیادی تمرین و تست حل کنین تا به قدر کافی برای شرکت توی کنکور آماده بشین.

برای اطمینان از یادگیری درست درس حسابان، فرض کنین شما معلم هستین؛ حالا تمام فرمول‌ها و مطالبی که یاد گرفتین رو به دانش‌آموزان خود تدریس کنین. یا می‌تونین تمام چیزهایی که یاد گرفتین رو جلوی آینه به خودتون توضیح بدین تا به خوبی اون‌ها رو یاد بگیرین.

نحوه مطالعه حسابان کنکور شامل جزئیات و نکاتی میشه که توی ادامه اون‌ها رو برای شما بازگو کردیم:

  • مطالعه حسابان باید به صورت مفهومی انجام بشه؛ البته به این معنی نیست که فرمول‌ها رو حفظ نکنین. برای حل سوالات حسابان لازمه که فرمول‌ها رو کامل حفظ باشین و راه‌حل‌های مختلف رو به صورت مفهومی بدونین.
  • اهمیت تمرین‌های کتاب درسی رو برای یادگیری مفاهیم موجود توی تست‌های کنکور دست کم نگیرین.
  • خلاصه‌نویسی کنکور هم یادگیری فرمول‌های حسابان رو برای شما ساده‌تر میکنه و هم توی روزهای مرور درسی و جمع‌بندی کنکور باعث صرفه‌جویی توی زمان میشه.
  • برای این که از تست‌های درس حسابان خسته و دل‌زده نشین، تمرین خودتون رو از تست‌های آموزشی آسان شروع کنین. کم کم سوالات رو به سطح سخت‌تر برسونین تا با انواع مختلف اون‌ها آشنا بشین. ایجاد یک روند تدریجی توی برنامه‌ریزی کنکور ریاضی میتونه تاثیرگذاری بالایی داشته باشه.
  • بررسی دقیق پاسخنامه‌ها و تمرکز روی یادگیری تست‌هایی که اشتباه حل کردین، تسلط شما رو روی مباحث این درس بیشتر میکنه.

چطور فرمول‌های حسابان رو حفظ کنیم؟

یکی از بزرگترین استرس‌هایی که داوطلبان کنکور ریاضی دارن این است که نتونن فرمول‌های موجود توی کتاب حسابان یا سایر کتاب‌های درسی رو، سر جلسه کنکور به خاطر بیارن!

چطور فرمول‌های حسابان را حفظ کنیم؟

برای حفظ کردن این فرمول‌ها لازمه که توی اولین قدم سر کلاس درس اون‌ها رو خوب یاد بگیرین؛ اگر درباره چیزی ابهام داشتین، باید همونجا مشکلتون رو رفع کنین. بعد از این مرحله باید به صورت تشریحی اون‌ها رو مطالعه کنین. نوشتن فرمول‌ها روی کاغذ و قرار دادن اون‌ها توی جایی که همیشه جلوی چشم شما باشه هم میتونه روی حفظ کردن اون‌ها موثر باشه. زمان حل تست‌ها به صورت مستمر فرمول‌ها رو مرور و تکرار کنین.

نیازی نیست تمام فرمول‌های فرعی که بین تست‌ها می‌بینین رو حفظ کنین! اگه فرمول‌های اصلی رو خوب یاد بگیرین، می‌تونین به راحتی اون‌ها رو به شکلی که برای حل سوال نیاز است تغییر بدین. یادتون باشه بهترین روش مطالعه حسابان کنکور ریاضی روشی است که مباحث درسی رو به صورت مفهومی به شما آموزش بده.

بهترین روش خلاصه‌نویسی برای درس حسابان توی دوره کنکور

لازم نیست تک تک فرمول‌های این درس رو به عنوان جزئی از خلاصه‌نویسی‌هاتون قرار بدین! همون‌طور که گفتیم فرمول‌های اصلی رو یادداشت کنین و روش رسیدن به فرمول‌های فرعی رو از اون‌ها یاد بگیرین.

می‌تونین پیچیده‌ترین سوالاتی که با اون‌ها روبه‌رو میشین رو هم یادداشت کنین تا بعداً با مطالعه اون‌ها همه چیز رو به خاطر بیارین. سعی کنین سوالاتی رو توی دفتر خلاصه‌نویسی بنویسین که مطالب زیادی از یک فصل رو توی دل خود جای دادن.

چطور سوالات ترکیبی حسابان رو حل کنیم؟

برای مطالعه حسابان به روش صحیح نیازه که کنار کتاب درسی حتماً از یک منبع کمک درسی مناسب استفاده کنین. این منبع میتونه جزوه معلم، کتاب کمک درسی، فیلم‌های آموزشی یا حتی درس خوندن کنار دوستان‌تون باشه.

اگه مفاهیم درس حسابان رو به طور مفهومی یاد گرفته باشین، حل سوالات ترکیبی برای شما راحت‌تره. اگه سر کلاس با انرژی و حواس جمع حضور داشته باشین و درس هر روز رو توی همون روز مطالعه و تمرین کنین، به نتایج بسیار خوبی می‌رسین. حل تعداد زیاد تست هم به شما کمک میکنه تا با نحوه طراحی سوالات و راه‌حل اون‌ها آشنا بشین.

آشنایی با روش مطالعه حسابان رتبه‌های برتر

استفاده تجربه داوطلبانی که قبلاً کنکور ریاضی رو پشت سر گذاشتن و تعداد زیادی از سوالات حسابان رو درست جواب دادن میتونه برای شما مفید باشه. این داوطلبان که با رتبه‌های عالی جزو نفرات برتر کنکور هستن، درباره روش‌های مطالعه حسابان اینطور صحبت می‌کنن:

یکی از داوطلبان کنکور رشته ریاضی که 90% از سوالات ریاضی موجود توی کنکور رو درست پاسخ داده بود، درباره روش مطالعه ریاضی خودش اینطور صحبت میکنه:

«من توی آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کردم. توی فاصله بین دو آزمون حدود یک چهارم از زمانم رو به مطالعه جزوه و بقیه زمان رو برای تست زدن صرف می‌کردم. من احساس می‌کردم که صبح‌ها بازدهی بیشتری از مطالعه این درس داشتم و به همین دلیل توی برنامه درسی خودم مطالعه حسابان رو توی ساعات اولیه صبح قرار می‌دادم.

روش تست زدن من توی درس حسابان به این صورت بود که ابتدا به صورت آزمایشی و بدون در نظر گرفتن زمان تست‌های جزوه‌ام رو حل می‌کردم. بعد از اون سراغ تست‌های کتاب کمک درسی می‌رفتم؛ تست‌هایی که غلط حل کرده بودم یا اون‌هایی که حل نکرده بودم رو علامت‌گذاری می‌کردم. توی دوران جمع‌بندی این سوالات رو با دقت بیشتری حل می‌کردم.»

آشنایی با روش مطالعه حسابان رتبه‌های برتر

یکی دیگه از رتبه‌های برتر کنکور که 88 درصد از سوالات ریاضی موجود توی کنکور رو درست پاسخ داده بود، درباره نحوه مطالعه حسابان کنکور خود اینطور صحبت میکنه:

«من ابتدا جزوه دبیر، درسنامه کتاب یا ویدیوهای آموزشی رو عمیق و با دقت می‌دیدم و می‌خوندم. بعد از فهم درس سراغ تست‌های آموزشی می‌رفتم که سطح خیلی سختی نداشتن. کم کم سوالات سخت‌تر رو حل می‌کردم و تمام نکته‌هایی که بین اون‌ها یاد می‌گرفتم رو توی دفترچه‌ای جداگانه یادداشت می‌کردم. این دفترچه رو مخصوصاً توی روزهای نزدیک به آزمون‌های جمع‌بندی مطالعه می‌کردم.»

سخن پایانی در مورد مطالعه حسابان

حسابان یکی از مهم‌ترین درس‌هایی است که داوطلبان رشته ریاضی باید سوالات اون رو سر جلسه کنکور حل کنن. چیزی که باعث تفاوت زیاد بین رتبه داوطلبان مختلف میشه، اینه که به دروس اختصاصی خودشون به قدر کافی اهمیت نمیدن! اگه از صحیح‌ترین روش مطالعه حسابان کنکور استفاده کنین و فقط نیمی از سوالات این درس رو درست پاسخ بدین، تعداد زیادی از رقیب‌های خودتون رو پشت سر گذاشتین.

پس دنبال پیدا کردن نحوه مطالعه حسابان کنکور باشین تا بتونین از وقت و انرژی که صرف می‌کنین، بهترین نتایج رو به دست بیارین. اگر مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده، توصیه می‌کنیم مقاله «بهترین روش مطالعه آمار و احتمال کنکور ریاضی» رو هم مورد مطالعه قرار بدین تا بتونین به خوبی از پس پاسخگویی به تمام سوالات کنکور ریاضی بربیاین.

روی فرمول‌های اصلی تمرکز کنین و توی زمان حل تست با تمرین و تکرار زیاد، اون‌ها رو به خوبی یاد بگیرین. مطالعه مقاله همه چیز رو برای شما روشن میکنه.

حدود 24 مورد از سوالات درس ریاضی توی کنکور از این درس مطرح میشه.

برای این کار باید ابتدا سوالات تشریحی حل کنین تا به تسلط نسبی روی مبحث مورد نظر برسین. بعد از اون سراغ تست‌های آموزشی و زمان‌دار برین.

برای این کار باید تعداد زیادی تمرین و تست حل کنین. نکته‌برداری از تست‌هایی که حل می‌کنین میتونه برای سرعت بخشیدن به سوالاتی که بعداً حل می‌کنین موثر باشه.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد