نقش ترکیبات مغزی در مهارت‌های زبانی کودک

نقش اساسی ترکیبات مغزی در مهارت‌های زبانی کودکان

بر اساس تحقیقات انجام شده، ترکیبات مغزی در مهارت‌های زبانی کودکان تاثیر دارند. نوزاد انسان از لحظه تولد شروع به یادگیری امور مختلف از اطرافیانش می‌کند. نوزاد با گریه، خنده و حرکات بچگانه سعی می‌کند تا با اطرافیانش ارتباط برقرار کند.

نقش ترکیبات مغزی در مهارت‌های زبانی کودکان موضوع تحقیقات مختلفی بوده است. طبق نتایج بدست آمده میان ترکیبات مغز نوزاد و مهارت‌های زبانی‌اش ارتباط مستقیمی وجود دارد و برعکس این موضوع هم صادق است؛ یعنی یادگیری زبان بر بهبود عملکرد مغز انسان تاثیر گذار است.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

نقش ترکیبات مغزی در مهارت‌های زبانی، موضوعی که ما در این مقاله به صورت کامل بررسی می‌کنیم؛ به طور کلی، در مطلب پیش رو از پرش سعی کردیم تا درباره نقش اساسی ترکیبات مغزی در مهارت‌های زبانی کودکان توضیحاتی ارائه دهیم. همچنین بررسی کنیم که چقدر از مهارت‌های زبانی نوزاد به‌طور ذاتی با او متولد می‌شود و چقدر از ارتباطات آنان تحت تاثیر محیط و تربیت است؟

شاید بتوان گفت یادگیری زبان یکی از سخت ترین و پیچیده ترین فعالیت‌هایی است که مغز انجام می‌دهد. اما یادگیری زبان برای مغز فواید زیادی دارد. یادگیری زبان سبب افزایش خاصیت ارتجاعی مغز و افزایش توانایی مغز در کد گذاری اطلاعات می‌شود.

رابطه ساختار مغز با میزان یادگیری زبان در دوران کودکی

دانشمندان با انجام تحقیقاتی درباره رابطه بین ساختار مغز نوزادان در دوران کودکی و توانایی آنان در یادگیری زبان در سنین پایین و میزان نقش محیط در رشد مغز و زبان آنان نتایجی را بدست آورده‌اند. طبق نتایج این تحقیقات مسیرهای سازمانی مغز ممکن است پایه‌ای برای توانایی‌های یادگیری زبان کودک در اولین سال زندگی خود ایجاد کنند.

این مسیرها به‌عنوان ماده سفید شناخته شده و به‌ عنوان رابط بین میلیاردها نورون که ماده خاکستری نامیده می‌شوند و بافت مغز را شامل می‌شوند، عمل می‌کنند. این امر تبادل سیگنال‌ها و همه وظایف و عملکردهای مختلف مورد نیاز ما برای انجام تمام فرایندهای بیولوژیکی را امکان‌پذیر می‌سازد.

رابطه ساختار مغز با میزان یادگیری زبان

نقش ساختار مغز و محیط در مهارت‌های زبانی

به گفته پژوهشگران، مثالی که اغلب درباره این موضوع مورد استفاده قرار می‌گیرد این است که مسیرهای ماده سفید «بزرگراه» و مناطق ماده خاکستری «مقصد» هستند.

هر چقدر که یک شخص کار خاصی را بیشتر انجام دهد و آن را تکرار کند، مثلا یادگیری زبان جدید، مسیرها در مناطقی از مغز که مسئول این وظیفه است، قوی‌تر و پاک‌تر می‌شوند. این مسیرها به اطلاعات اجازه می‌دهد تا با کارایی بیشتری در بزرگراه‌های ماده سفید جریان یابند. طبق پژوهش‌های انجام شده، ماده سفید در دو سال اول زندگی به ‌سرعت توسعه می‌یابد.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

اما موضوع فقط نیست، دانشمندان می‌دانند که علاوه بر تکامل ماده سفید، محیط نیز نقش مهمی در شکل‌گیری توانایی‌های زبانی افراد دارد. اما در این مورد که طبیعت یا تربیت کودک در تعیین ترکیب ماده سفید غالب است یا خیر، تردید وجود دارد.

دانشمندان به دنبال این هستند که بدانند ساختار مغزی و ژنتیک چقدر در رشد موثرند؟ آیا مغز کودک همزمان با زبان دراو رشد می یابد و یا اینکه محیط سبب رشد هر دو می‌شود و یا اینکه مهارت‌های زبانی مورد است که افراد از همان ابتدا آن را در خود دارند.

برای یافتن پاسخ این سوالات، آزمایشی توسط گروهی از دانشمندان انجام شده است. دانشمندان برای انجام این آزمایش ساختار مغزی چند نوزاد را بررسی کردند. بعد از چند سال دانشمندان برای بررسی مهارت‌های زبانی همان نوزادن بازگشتند.

با انجام این تحقیقات مشخص شد که کودکانی که با علائم بالاتری از تشکیلات ماده سفید متولد شده‌اند، پنج سال بعد مهارت‌های زبانی بهتری داشتند و این نشان می‌دهد که مهارت‌های ارتباطی می‌تواند به‌شدت با ساختار مستعد مغز مرتبط باشد. اما این موضوع بسیار پیچیده تر از این حرفهاست. ساختار پیچیده مغز را نمی‌تواند به راحتی بررسی کرد.

رابطه میان یادگیری زبان و رشد مغز؛ نقش ترکیبات مغزی

تا اینجا درباره نقش ژنتیک و ساختار اولی مغز در یادگیری مهارت های زبانی صحبت کردیم. اکنون می‌خواهیم بررسی کنیم که یادگیری مهارت‌های زبانی چه تاثیر بر مغز انسان دارد.

طبق تحقیقاتی که انجام شده، اگر شخصی به مدت سه ماه یک زبان جدید را مطالعه کند، شاهد رشد مغزی در چهار ناحیه خواهد بود. هر چقدر که مدت زمان یادگیری زبان خارجی افزایش پیدا کند، توانایی مغز انسان برای یادگیری بیشتر می‌شود. و رفته رفته مهارت های بالایی پیدا می‌کند.

علاوه بر این، کودکان دو زبانه از قدرت حافظه بیشتری برخوردار هستند. این کودکان توانایی بیشتری در به خاطر آوردن موضوعات مختلف دارند و ذهنشان سریعتر کار می‌کند.

رابطه میان یادگیری زبان و رشد مغز

یادگیری زبان جدید برای ما چه فوایدی دارد؟

  • بهبود مهارت شنیداری از دست‌آوردهایی است که افراد مدتی پس از آغاز یادگیری زبان جدید به آن دست می‌یابند. افراد در ابتدا شنیدن اصوات زبان جدید برایشان دشوار و غیر قابل فهم است اما، پس از مدتی مهارت شنیداری آنها افزایش پیدا می‌کند.
  • افزایش میزان توجه نیز از فواید یادگیری زبان خارجی است. طبق یک تحقیق، افراد دو زبانه کنترل بیشتری روی توجه و تمرکز خود دارند و راحت‌تر می‌توانند عوامل حواس پرتی را نادیده بگیرند. آنها راحت‌تر می‌توانند روی کاری که انجام می‌دهند تمرکز کنند.
  • اشخاصی که به مکالمه بیش از یک زبان مسلط باشند، هوش کلامی و غیرکلامی بالاتری نسبت به بقیه دارند.
  • تحقیقات نشان داده است که کاهش قدرت ذهنی بر اثر کهولت سن در افراد دو یا چند زبانه کندتر انجام می‌شود.
  • از آنجایی که یادگیری زبان جدید انعطاف پذیری مغز را افزایش می‌دهد، افراد دو یا چند زبانه توانایی بیشتری در انجام چند کار به صورت همزمان دارند.
  • خلاقیت بیشتر و بهبود عملکرد اجرایی نیز از فواید یادگیری زبان جدید است.
فواید یادگیری زبان
فواید یادگیری زبان

جمع‌بندی نقش ترکیبات مغزی در مهارت‌های زبانی کودکان

در مطلب بالا درباره نقش ترکیبات مغزی در مهارت‌های زبانی کودکان خواندیم اما، به گفته پژوهشگران این مسئله بسیار پیچیده است و به راحتی قابل توضیح نیست. از طرفی یادگیری زبان می‌تواند عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار دهد و سبب رشد بخش‌های مختلف مغز شود. بهبود عملکرد حافظه و ده ها مهارت دیگ نیز از فواد یادگیری زبان جدید است.

بله، طی تحقیقاتی که انجام شده این ارتباط مشخص شده است اما فرآیندی پیچیده است و نیاز به توضیحات و تحقیقات بیشتری دارد.

بله؛ یادگیری زبان دوم برای مغز و ذهن انسان فواید زیادی دارد.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد