کاهش اضطراب امتحان

چگونه به فرزندم در کاهش اضطراب امتحان کمک کنم؟

آزمون‌ها می‌توانند بخش چالش‌برانگیزی از زندگی برای کودکان، جوانان و والدین آنها باشند. اما راه‌هایی برای کاهش استرس حین امتحان وجود دارد که در این مقاله به طور مفصل به آن‌ها اشاره شده است.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

کاهش اضطراب امتحان یکی از مهم‌ترین عوامل برای موفقیت در آزمون فرزندان شما به شمار می‌رود. طبیعی است که دانش‌آموزان قبل یا در حین امتحان احساس استرس داشته باشند.

اما وقتی که زمان امتحان به طور مداوم علائمی مانند سردرد، تنگی نفس یا مشکل در تمرکز را تجربه کنند، ممکن است نشان‌دهنده چیز جدی‌تری باشد: اضطراب امتحان.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

محققان اضطراب امتحان را اینگونه تعریف کرده‌اند: یک وضعیت فیزیولوژیکی که در آن افراد استرس، اضطراب و ناراحتی شدید را در حین یا قبل از انجام امتحان تجربه می‌کنند.

اگر کودک شما با این چالش دست و پنجه نرم می‎‌کند و شما برای حل مشکل به دنبال پاسخ «چگونه به فرزندم در کاهش اضطراب امتحان کمک کنم» هستید فقط کافی است تا انتهای این متن با پرش همراه باشید.

در این مطلب به راهکارهایی جهت کاهش اضطراب امتحان اشاره شده که برای فرزندان شما معجزه می‌کند.

راهکارهای طلایی برای کاهش اضطراب امتحان فرزندان

8 راهکار طلایی برای کاهش اضطراب امتحان فرزندان

یکی از دغدغه‌های اساسی هر پدر و مادری کاهش اضطراب امتحان فرزندش است. اضطراب امتحان تا حد بسیار زیادی، در نتیجه آزمون و در نهایت آینده تحصیلی دانش‌آموزان تاثیر خواهد داشت. از این رو والدین همیشه به دنبال پاسخ سوال چگونه به فرزندم در کاهش اضطراب امتحان کمک کنم، هستند.

در این بخش به راهکارهایی جهت مقابله با اضطراب امتحان فرزندان اشاره شده است که می‌تواند کمک بزرگی به والدین در این زمینه کند. این راهکارها عبارتند از:

1. بررسی دلایل اضطراب امتحان فرزندان

برای کاهش اضطراب امتحان فرزندتان، باید ابتدا از دلایل آن آگاه شوید. از فرزندتان بپرسید که چه نگرانی ویژه‌ای در رابطه با امتحان دارد. هنگامی که نگرانی‌ها را درک کردید، می‌توانید روی برخی از استراتژی‌هایی که به شما کمک می‌کند، کار کنید.

2. آموزش مهارت‌های مطالعه

برای کاهش اضطراب امتحان فرزندتان بهتر است مهارت‌های مطالعه را به او بیاموزید و همچنین شرایط امتحان را قبل از آزمون واقعی یک بار محیا کنید. گاهی اوقات، می‌توانید نمونه آزمون قبلی را به صورت آنلاین پیدا کنید.

در غیر این صورت، می‌توانید از معلم بخواهید تا تست‌های تمرینی را برای تسلط فرزندتان معرفی کند. این تمرین به فرزند شما نشان می‌دهد که چگونه در آزمون شرکت کرده و زمان را مدیریت کند؛ بنابراین او احساس اضطراب نخواهد کرد.

3. آموزش مهارت‌های آزمون دادن

اغلب ما تصور می‌کنیم که بچه‌ها می‌دانند چگونه باید در آزمون شرکت کنند. هنگامی که کودک نمی‌داند چگونه در یک آزمون عمل کند، این امر می‌تواند به تشدید اضطراب او کمک کند.

برای کاهش اضطراب امتحان فرزندتان انواع مختلف آزمون‌ها را به فرزندتان آموزش دهید و به او بیاموزید که چگونه با اعتماد به نفس از پس هر یک برآید.

کاهش اضطراب امتحان

مهارت‌های آزمون جهت کاهش اضطراب امتحان

برخی از مهارت‌های امتحان دادن که باید به فرزندتان بیاموزید به شرح زیر است:

  • آموزش دستورالعمل‌ها
    به کودک خود بیاموزید که دستورالعمل‌ها را با دقت بخواند.
  • استماع
    اهمیت گوش دادن به دستورات معلم را توضیح دهید و در صورت نیاز توضیح بخواهید.
  • اگر فرزند شما به سوالات چالش برانگیز می‌رسد:
    به او بگویید سوال را سه بار بخواند.
    اول به سوالات ساده‌تر پاسخ داده و در پایان به سوالات سخت‌تر جواب دهد.
    اگر فرزندتان اصلا جواب را نمی‌داند، حدس زدن پاسخ را در او تشویق کنید. به او بیاموزید بهتر است پاسخی به سوالات بدهد تا اینکه آن را خالی بگذارد.
  • فرزند خود را با انواع مختلف تست‌ها آشنا کنید.

4.آموزش تجسم مثبت برای کاهش اضطراب امتحان

برای کاهش اضطراب امتحان به کودک خود بیاموزید که افکار منفی را به افکار مثبت تبدیل کند. از فرزندتان بخواهید که جلسه امتحان را به گونه‌ای تصور کند که احساس اعتماد به نفس دارد و امتحان را به خوبی پشت سر می‌گذارد.

نوشتن جملات تاکیدی مثبت روی آینه نیز مفید است. تکرار این جملات تاکیدی مثبت هر شب قبل از خواب به ایجاد تصویر ذهنی مثبت از تجربه موفقیت کمک می‌کند.

5. برنامه‌‎ریزی کنید

برای کاهش اضطراب امتحان فرزندتان از قبل برنامه‌ریزی کنید. در ابتدای هر ماه از فرزندتان بخواهید که زمان امتحانات را مشخص کرده و امتحانات را در تقویم علامت‌گذاری کنید. بعد برای هر امتحان یک برنامه مفید بچینید.

اهمیت کاهش اضطراب

6. جلوگیری از انباشته شدن دروس

انباشته کردن دروس برای امتحان‌ها اضطراب را افزایش می‌دهد و حفظ مقادیر فراوان اطلاعات در مدت زمان کوتاه چالش‌برانگیزتر است. برای کاهش اضطراب امتحان فرزندتان، به او در ایجاد یک برنامه مطالعه جهت جلوگیری از انباشته شدن دروس در شب امتحان، کمک کنید.

از تقویم تاریخ‌های آزمون برای برنامه‌ریزی زمان مطالعه استفاده کنید. شما می‌توانید این کار را با ایجاد یک برنامه مطالعه در یک تقویم و نوشتن بخش‌های کوچکی از زمان برای موضوعات خاص انجام دهید.

7.برنامه‌ریزی مناسب برای خواب و تغذیه

مطمئن شوید که کودک شما به اندازه کافی می‌خوابد، فعالیت دارد و غذای مغذی می‌خورد. خواب بسیار کم، تغذیه نامناسب و عدم تحرک، دستور‌العملی برای تشدید اضطراب هستند. جهت کاهش اضطراب امتحان فرزندتان برنامه خواب و تغذیه او را مدیریت کنید.

8.تقویت مهارت‌‌های فراشناختی

آزمون‌ها می‌توانند اضطراب و ناامیدی ایجاد کنند زیرا مطالعه ممکن است همیشه به موفقیت منجر نشود. نکات زیر را جهت تقویت مهارت‌های فراشناختی در نظر داشته باشید:

راه‌حل‌‎گرا باشید

به فرزند خود بیاموزید که اگر عملکرد ضعیفی داشت، می‎توان دفعه بعد تکنیک‏های مختلف مطالعه را امتحان کرد. در مورد اینکه چه چیزی موثر است صحبت کنید و یک برنامه ارائه دهید. این مهارت‌های فراشناختی به کاهش اضطراب امتحان فرزندان کمک خواهد کرد.

ذهنیت رشد را توسعه دهید

تحقیقات نشان داده که فردی با طرز فکر رشد، بهتر از همسالان خود با طرز فکر ثابت عمل می‌کند. افرادی که دارای ذهنیت رشد هستند تعهد و انعطاف‌پذیری خود را برای غلبه بر موانع یادگیری نشان می‌دهند، در حالی که افرادی که ذهنیت ثابتی دارند قبل از اینکه حتی تلاش کنند تسلیم می‌شوند؛

بنابراین بهتر است برای کاهش اضطراب فرزندتان ذهنیت رشد را در او توسعه دهید.

جمع‌بندی درباره کمک به کاهش اضطراب امتحان فرزندان

اضطراب امتحان می‌تواند عواقب جدی برای پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مانند نمرات پایین‌تر، دوره‌های تحصیل طولانی‌تر و همچنین ترک تحصیل زودرس داشته باشد. کمک به فرزندان برای کاهش اضطراب امتحان و تعلل‌های متعاقب آن، تلاشی ارزشمند به نظر می‌رسد؛

از این رو سعی کردیم در این مطلب به 8 راهکار طلایی برای غلبه بر این موضوع بپردازیم. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید و سودمند واقع شده باشد.

اضطراب امتحان ترکیبی از علائم فیزیکی و واکنش‌های احساسی است که در توانایی فرزند شما برای عملکرد خوب در آزمون‌ها اختلال ایجاد می‌کند. بسیاری از دانش‌آموزان سطوح مختلفی از اضطراب امتحان را به دلایل مختلف تجربه می‌کنند.

داشتن کمی استرس قبل از امتحان طبیعی است و می‌تواند به تیزتر شدن ذهن و افزایش تمرکز شما کمک کند. اما اضطراب امتحان، احساس نگرانی و شک به خود می‌تواند در عملکرد فرزند شما در امتحان اختلال ایجاد کرده و موفقیت تحصیلی او را تحت تاثیر قرار دهد.

تجربه منفی قبلی از امتحانات، آمادگی کم برای امتحان، نگرانی در مورد شکست و کسب نمره پایین می‌تواند از مهم‌ترین دلایل ایجاد اضطراب امتحان در فرزندان باشد. برای کودکان و جوانانی که به طور کلی مضطرب هستند، تجربه شرکت در امتحانات می‌تواند بسیار تهدید کننده باشد و منجر به افزایش غیرقابل کنترل در سطح اضطراب شود.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد