اعتراض به نتایج کنکور

اعتراض به نتایج کنکور 1403

ممکن است برخی افراد، پس از انتشار نتایج اولیه یا نهایی کنکور متوجه شوند که اشتباهی در محاسبه رتبه، انتخاب رشته و… ایشان رخ داده است.

این اشخاص می‌توانند در زمانی مشخص نسبت به ثبت اعتراض به نتایج کنکور اقدام نمایند.

با توجه به این‌که احتمال خطای سازمان سنجش آموزش کشور در این موارد بسیار پایین است، داوطلبان می‌بایست تنها پس از کسب اطمینان از بروز اشتباه برای این منظور اقدام نمایند.

گاهی ممکن است که طی فرآیند اعلام نتایج کنکور، اشتباهاتی رخ دهد؛ با این‌که احتمال بروز چنین خطاهایی بسیار پایین است، نمی‌توان گفت که غیرممکن می‌باشد.

داوطلبان در صورت مشاهده خطا می‌توانند اعتراض خود را در سامانه مربوطه ثبت نمایند.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

اعتراض به نتایج کنکور 1403

همانطور که ذکر شد، اعتراض به نتایج کنکور باید مستدل بوده و در زمان تعیین ‌شده‌ای صورت بپذیرد.

در ادامه قصد داریم جزئیات مربوط به انجام این امر (زمان ثبت اعتراض، شیوه اعتراض به نتایج و…) را شرح دهیم؛ با ما همراه باشید.

زمان اعتراض به نتایج کنکور

طبیعتا اعتراض به نتیجه کنکور در زمان مشخصی امکان‌پذیر است و این‌گونه نیست که داوطلب در هر زمانی بتواند نسبت به ثبت آن اقدام نماید.

به طور کلی، بسیاری از داوطلبان ماه‌ها برای رسیدن به نتیجه مطلوب در کنکور تلاش می‌کنند و نکات مهم برنامه‌ریزی کنکور را اجرا می‌کنند؛ اما، با توجه به تمام این موضوعات با اعلام نتایج کنکور، حس می‌کنند که به حق اصلی خود‌شان نرسیدند.

بدون شک، این موضوع برای این دسته از داوطلبان آزاردهنده است! به همین جهت به نتایج کنکور معترض هستند. ما در ادامه نکات مربوط به زمان اعتراض به نتایج کنکور را بررسی می‌کنیم.

توجه داشته باشید که با توجه به اعلام نتایج کنکور در دو مرحله، اعتراض نیز در دو بازه زمانی مجزا قابل ثبت است. جهت اطلاع از زمان اعتراض به نتیجه کنکور، به جدول زیر مراجعه نمایید.

زمان اعتراض به نتایج کنکور 1403
اعتراض به نتایج نهایی کنکور نوبت اول اعتراض به نتایج اولیه کنکور نوبت دوم اعتراض به نتایج نهایی کنکور نوبت دوم
شهریور 1403 مرداد 1403 شهریور 1403

نحوه اعتراض به نتایج کنکور

شاید ذهن‌تان درگیر این موضوع شده باشد که چگونه باید به نتیجه کنکور اعتراض کرد، در این بخش می‌خواهیم شما را با نحوه ثبت اعتراض به نتیجه کنکور آشنا کنیم.

توجه داشته باشید که امکان انجام این امر به صورت حضوری میسر نیست و داوطلبان باید اعتراض خود را به شکل اینترنتی به انجام برسانند.

نحوه اعتراض به نتایج کنکور

  • شما باید برای ثبت اعتراض خود به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کرده و پس از ورود، عبارت “پاسخگویی و ارتباط با سازمان” از سمت چپ صفحه را انتخاب کنید.
    آدرس اینترنتی سازمان مذکور، sanjesh.org می‌باشد اما شما برای ورود مستقیم به بخش نام‌برده می‌توانید نشانی darkhast.sanjesh.org را نیز جست‌و‌جو نمایید.
  • در ادامه “ورود به سیستم پاسخگویی” را بفشارید.
  • پس از این‌که به سامانه پاسخگویی منتقل شدید، در صورت عضویت قبلی، گزینه “ورود به سیستم” و در غیر این صورت، عبارت “عضویت در سایت” را انتخاب نمایید.
  • با انتخاب گزینه عضویت در سایت، صفحه پیش‌رو را مشاهده خواهید کرد؛ اطلاعات لازم را در بخش‌های مربوطه درج و پس از فعال‌سازی تیک نمایش داده شده، گزینه “تایید” را انتخاب نمایید.
  • در این مرحله نام کاربری و رمز تعیین شده برای شما ارسال می‌گردد؛ آن‌ها را در کادرهای مربوطه درج کرده و “ورود” را انتخاب کنید.
  • در این مرحله باید گزینه “درخواست جدید” را انتخاب نمایید.
  • پس از مشخص نمودن نوع آزمون و سال برگزاری، گزینه جستجو را بفشارید.
  • در این مرحله اعتراض خود را ثبت نموده و “تایید” را بفشارید.

نکته: برای ثبت اعتراض به نتیجه کنکور دانشگاه آزاد، می‌توانید از طریق سامانه ticket.azmoon.iau.ac.ir اقدام نمایید.

زمان پاسخگویی به اعتراض

یکی از دغدغه‌های مهم معترضین به نتیجه کنکور، زمان بررسی و پاسخگویی سازمان سنجش است؛ این اطمینان را به شما می‌دهیم که نگرانی از این بابت وجود ندارد.

سازمان سنجش آموزش کشور، نهایتا تا 72 ساعت پس از ثبت اعتراض به آن رسیدگی می‌کند. احتمال می‌دهیم که دانشگاه آزاد نیز در بازه زمانی مشابهی برای این منظور اقدام کند.

موارد مجاز برای اعتراض به نتایج کنکور

برخی داوطلبان اعتراضات غیرمنطقی خود را ثبت می‌کنند و انتظار بررسی و اصلاح رتبه، تراز و… را دارند.

افراد باید توجه داشته باشند که اعتراض ایشان تنها در صورتی مجاز و قابل بررسی است که شامل موارد ذیل شده و همراه با دلیلی محکم باشد.

موارد مجاز برای اعتراض به نتایج کنکور

  • اعتراض به اشتباه در محاسبه درصدها: با توجه به این‌که سوالات و پاسخنامه کنکور در دسترس است، داوطلبان ممکن است پس از مطابقت دادن پاسخ‌هایشان با کلید سوالات، متوجه بروز خطا شوند که در این صورت امکان ثبت اعتراض وجود دارد.
  • سوابق تحصیلی: با توجه تغییرات پیش آمده و تاثیر قطعی سوابق تحصیلی بر نتیجه کنکور، اگر مشکلی در اعمال این سوابق وجود داشت، می‌توانید اعتراض خود را در سامانه ثبت نموده و در انتظار بررسی مجدد باشید.
  • سهمیه‌ها: سهمیه‌ها غالبا تاثیر چشم‌گیری بر رتبه شما دارند؛ در صورتی که در فرآیند اعمال سهمیه مشکلی وجود داشت، می‌توانید اعتراض منطقی خود را با درج اطلاعات هویتی، تحصیلی و… در سامانه مزبور به ثبت برسانید.
  • انتخاب رشته: برخی داوطلبان از رشته انتخابی ناراضی بوده و تقاضای بررسی مجدد فرم انتخاب رشته خود را دارند.
  • توجه داشته باشید که چنین تقاضایی معمولا پذیرفته نیست و انتخاب رشته شما باید با دقت کامل صورت بپذیرد تا چنین مسائلی رخ ندهد اما شایان ذکر است که کارنامه سبز می‌تواند راه مناسبی برای تحصیل در سایر اولویت‌های شما بوده و به نوعی جبران این اشتباه باشد.

جمع‌بندی اعتراض به نتایج کنکور

در این مقاله به شرح زمان، نحوه و نکات مربوط به اعتراض به نتایج کنکور پرداختیم. داوطلبان محترم توجه داشته باشند، تنها در صورتی باید برای این منظور اقدام کنند که اعتراض ایشان منطقی و مستدل باشد.

بررسی اعتراضات داوطلبان معمولا دو تا سه روز به طول می‌انجامد و در صورت تایید یا عدم تایید درخواست داوطلب، نتیجه به وی اطلاع داده می‌شود.

بله، داوطلبان می‌توانند اعتراض خود را با ذکر دلایل منطقی و در زمان مشخص در سایت سازمان سنجش آموزش کشور به ثبت برسانند.

پس از اعلام نتایج، داوطلبان می‌توانند به ثبت اعتراض خود بپردازند.

داوطلبان برای این منظور باید بر اساس روش ارائه شده در این مقاله عمل کنند.

بله، تاثیر سوابق تحصیلی قطعی بوده و بسیار حائز اهمیت است؛ در صورت وجود هرگونه خطا در اعمال این سوابق، اعتراض خود را در سامانه ثبت نمایید.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد