برای مدرسه بخونیم یا کنکور؟

برای مدرسه بخونیم یا کنکور؟

چالشی که بیشتر دانش‌آموزان از سال دهم به بعد دارن اینه که بیشتر برای کنکور باید درس بخونن یا موفقیت توی امتحانات مدرسه. اما اون‌ها باید متوجه باشن که هیچ کدوم بر اون یکی برتری و اولویت نداره و هر دو تای اون‌ها مهم و حیاتی هستن. نمی‌شه گفت خب من برای کنکور درس می‌خونم اما وقتم رو روی کتاب‌های درسی یا قبول شدن توی امتحانات مدرسه نمیذارم.

چون هم معدل شما تاثیر 50 درصدی توی نتیجه کنکورتون داره و هم نمرات دروس عمومی توی نتیجه آزمون شما تاثیرگذاره. همینطور نمی‌تونین بگین من برای امتحانات درس می‌خونم و همین برای قبولی توی آزمون سراسری کافیه. شما حتما باید نکات تست زنی رو یاد بگیرین و بتونین با تکنیک‌های تست‌زنی سریع آشنا بشین.

کلاس‌های مدرسه در 24 ساعتی که شما در روز دارین حدود 5 تا 7 ساعت از زمانتون رو به خودشون اختصاص میدن. این زمان قطعا تاثیر زیادی توی روند درس خوندن شما برای کنکور داره و این بسته به اینکه از تایم حضورتون توی کلاس‌ها درست استفاده می‌کنین یا نه فرق می‌کنه.

حالا این بده یا خوب؟ مسلمه که حضور توی کلاسای درس نمیتونه هیچ وقت بد باشه و برای اینکه نتیجه خوبی توی کنکور بگیرین تنها راهش اینه که کنکوری درس بخونین. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشین تا یک سری از نکات و تکنیک‌های مطالعاتی رو یاد بگیرین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

تکنیک‌های درس خوندن برای مدرسه و کنکور

برای مدرسه بخونیم یا کنکور؟” شاید این سوال، سوال شما هم باشه. برای جوابش باید گفت که تکنیک‌های درس خوندن برای مدرسه و کنکور عبارتند از:

نکات درس خوندن برای مدرسه و کنکور

  1. برنامه‌ریزی مطالعه: از یک برنامه‌ریزی قبل از شروع سال تحصیلی استفاده کنین و برنامه هفتگی برای مطالعه و تمرین‌هاتون تعیین کنین. این برنامه باید شامل زمان مطالعه در مدرسه و خونه باشه. دانش‌آموزانی که با نکات اصولی برنامه‌ریزی آشنا میشن می‌تونن توی زمان نزدیک به کنکور بهترین تکنیک‌های برنامه‌ریزی کنکور رو اجرا کنن.
  2. بهره وری در کلاس: توی کلاس‌ها به صورت فعال شرکت کنین و به معلم توجه کنین. در طول کلاس نکات مهم رو یادآوری کنین و سؤالاتی که دارین رو مطرح کنین.
  3. تعیین اولویت‌ها: برنامه‌ریزی رو بر اساس اولویت‌هاتون انجام بدین. وقتی شما بیشتر روی درس‌هایی که به اون‌ها نیاز دارین تمرکز می‌کنین، مطالعه شما بیشترین تأثیر رو داره.
  4. تمرین‌های تکراری: مرور و تمرین مطالب قبلی در هر درس رو فراموش نکنین. این به شما کمک می‌کنه تا مطالب رو به خاطر بسپارین و آمادگی خوبی برای آزمون داشته باشین.
  5. تنظیم زمان: از وقتتون به طور منظم و کارآمد استفاده کنین. زمانی برای مطالعه، زمانی برای استراحت و زمانی برای سرگرمی و تفریح در نظر بگیرین.
  6. تمرین در شرایط آزمون: بهتره قبل از آزمون‌ها و مهم ترین امتحانات، به صورت تست‌های مداوم تمرین کنین. این کار به شما کمک می‌کنه تا با محیط و شرایط آزمون آشنا بشین و خوب خودتون رو آماده کنین.
  7. رفع اشتباهات: زمانی که خطاها، نقاط ضعف و اشتباهاتتون رو پیدا می‌کنین، باید به اون‌ها دقت کرده و اون‌ها رو رفع کنین. این روش به شما کمک می‌کنه تا از اشتباهات تکراری جلوگیری کنین و عملکرد خودتون رو توی آزمون‌ها بهبود بدین.
  8. استفاده از منابع درست: از منابع آموزشی مناسب و معتبر استفاده کنین تا مباحث درسی رو به درستی یاد بگیرین و از مرور و تمرین‌هاتون نتیجه خوبی بگیرین.
  9. تعادل بین تحصیل و زندگی شخصی: برای خودتون زمان مناسب جهت استراحت، خواب و تفریح در نظر بگیرین. تغذیه مناسب و عادات سالم رو توی برنامه‌تون در نظر بگیرین.
  10. مدیریت استرس: استرستون رو کنترل کنین و برای این کار راه‌های مختلف مدیریت استرس رو امتحان کنین، مثل: تنفس عمیق، مدیتیشن یا تمرین ورزشی.
دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

با اجرای این تکنیک‌ها، می‌تونین برای همزمانی در مدرسه و کنکور آماده‌تر بشین و عملکرد بهتری داشته باشین.

تکنیک مطالعه درس روز توی همون روز

تکنیک درس خوندن بلافاصله بعد از کلاس

“برای مدرسه بخونیم یا کنکور؟”

تکنیک مطالعه درس روز توی همون روز به معنای آمادگی و برنامه‌ریزی برای مطالعه و یادگیری درس‌های روزهای بعدیه. این تکنیک در کاهش فشار و استرس و همچنین بهبود بهره‌وری و عملکرد در فرایند یادگیری موثره. خیلی از داوطلبان تمایل دارن با بهترین ساعت مطالعه برای کنکور آشنا باشن؛ در واقع، اطلاع از این موضوع به بهتر شدن عملکرد داوطلبان کنکوری کمک می‌کنه.

برای استفاده از این تکنیک، می‌تونین از روش‌های زیر استفاده کنین:

  1. برنامه‌ریزی قبل از شروع روز: قبل از شروع روز، بهتره زمانی که هر درس برای مطالعه نیاز داره رو در نظر بگیرین. برنامه‌ریزی برای مطالعه و زمانبندی موضوعاتی که باید توی همون روز بررسی بشن، می‌تونه به شما کمک کنه تا دقیقاً بدونین چه مباحثی رو باید مطالعه کنین و به چه ترتیبی پیش برید.
  2. تعیین ساعت و زمان مشخص برای مطالعه: برای بهره‌وری بیشتر، می‌تونین یک زمان مشخص برای مطالعه در طول روز تعیین کنین.

روش صحیح مطالعه برای مدرسه؛ برای مدرسه بخونیم یا کنکور؟

یاد گرفتن روش صحیح مطالعه برای مدرسه می‌تونه به شما کمک کنه تا بهترین نتیجه‌ها رو توی روند تحصیلیتون بگیرین. روش‌های زیر می‌تونه به شما توی این زمینه کمک کنه:

  1. تعیین برنامه زمانی: برنامه‌ریزی زمانی، قدمی بسیار مهم در مطالعه‌ست. تعیین یک برنامه زمانی منظم برای درس خوندن و تکرار مطالب یادگرفته شده به شما کمک می‌کنه تا مطالب توی حافظه بلند مدت شما ثبت بشه و به مطالعه همه درس‌ها و انجام همه کارهاتون برسین.
  2. ایجاد محیط مطالعه مناسب: ایجاد یک محیط آروم و منظم برای درس خوندن و تمرکز، بسیار مهمه. تلفن همراه و دستگاه‌های متصل به اینترنت رو خاموش کنین واز داشتن نور کافی، تهویه مناسب و سکوت و نظم اتاق مطالعه‌تون اطمینان حاصل کنین.
صحیح مطالعه
روش صحیح مطالعه

پیش‌خوانی قبل از شروع کلاس درس

پیش‌خوانی قبل از کلاس درس به مرور مفاهیم و مطالبی میگن که قبل از شروع کلاس درس باید اون‌ها رو مرور کنین. این می‌تونه شامل موارد زیر باشه:

  • مرور درس قبلی: در صورتی که درس جدیدی در ادامه درس قبلی قراره تدریس بشه، می‌تونین مطالب و مفاهیم درس قبلی رو مرور کنین تا به یادگیری شما عمیق‌تر بشه و بتونین بین درس قبلی و درس جدید ارتباط برقرار کنین.
  • خوندن مطالب درس جدید: می‌تونین قبل از کلاس درس، مطالب جدیدی که قراره توی کلاس تدریس بشن رو مطالعه کنین. این کار کمک می‌کنه تا با آمادگی بیشتری توی کلاس درس حضور داشته باشین و تمرکزتون بالا بره.
  • مشاهده ویدیوها: بعضی از اساتید قبل از کلاس درس ویدیوهایی ضبط می‌کنن که مفاهیم و مطالب مهم درس رو توضیح میدن. شما می‌تونین این ویدیوها رو قبل از شروع کلاس مشاهده کنین و درس رو بهتر متوجه بشین.
  • حل تمرین‌ها: اگه تمرینی مربوط به مباحث درسی مورد نظرتون دارین می‌تونین اون رو حل کنین تا نقاط قوت خودتون رو تقویت و نقاط ضعفتون رو پیدا کنین. اینطوری آمادگی شما برای یادگیری درس جدید بیشتر میشه.

پیش‌خوانی قبل از شروع کلاس

زمان قبل از شروع کلاس درس همیشه فرصت مناسبیه که بتونین درس‌ها رو پیش‌خوانی کنین. پیش‌خوانی قبل از کلاس می‌تونه خوندن متن باشه و یا حل چند تمرین ساده. می‌تونین از منابع کمک درسی استفاده کنین و یا منابع آنلاین و فیلم‌های آموزشی.

بسته‌های معلم خصوصی پرش برای این منظور طراحی شدن که به شما برای یادگیری و مرور درس‌ها به شکل کارآمد کمک کنن. برای کسب اطلاعات در مورد این بسته‌ها می‌تونین شمارتون رو وارد باکس شماره همین مقاله کنین تا مشاورین ما باهاتون تماس بگیرن.

روش درست مطالعه دروس؛ برای مدرسه بخونیم یا کنکور؟

مطالعه درست و موثر دروس، قطعا یک نتیجه عالی برای شما در پی داره و باعث میشه که شما بهترین نمرات رو به دست بیارین. شاید سوال خیلی از شما کنکوری‌ها باشه که برای مدرسه بخونیم یا کنکور؟ در زیر به برخی اصول و روش‌های مهم جهت درس خوندن برای مدرسه اشاره می‌کنیم:

  1. برنامه‌ریزی: اولین مرحله برای مطالعه موثر دروس، برنامه‌ریزیه. برنامه‌ریزی قبل از آغاز دوره مطالعه به دانش‌آموزا کمک می‌کنه تا زمان خودشون رو بهتر مدیریت کنن و بین تفریح و استراحت، مطالعه و درس خوندن و فعالیت‌های دیگه تعادل رو رعایت کنن.
  2. تمرکز: زمانی که دروس می‌خونین، تمرکزتون رو حفظ کنین. از یک محیط بی‌سر و صدا استفاده کنین و هرگونه حواس‌پرتی و مشغولیت ذهنی رو کنار بذارین. بهتره تمرکزتون رو روی پیشرفت در روند مطالعاتی‌تون بذارین و در این حین داشتن استراحت رو هم در نظر داشته باشین.
  3. یادداشت‌برداری: یادداشت‌برداری درست و منظم می‌تونه به شما کمک کنه تا مطالب درسی رو بهتر درک کنین و در زمان لازم به یاد بیارین. می‌تونین از کلمات کلیدی، نمودارها و صفحات مهم برای یادداشت برداری استفاده کنین. یادداشت‌های شما در روزهای قبل از امتحان و آزمون می‌تونه شما رو از خطر فراموشی مطالب نجات بده.
  4. بازنویسی: نوشتن همیشه بهترین راه برای حک کردن مطالب درسی توی حافظه بلند مدت شماست. حتی اگه حافظه شما خیلی قوی باشه و روزها برای مطالعه مباحث درسی وقت گذاشته باشین، نمی‌تونه با تاثیر نوشتن بر حافظه برابری کنه.

پس یکی از کارهایی که می‌تونین برای تثبیت مطالب توی حافظه‌تون انجام بدین اینه که بعد از اتمام مطالعه‌تون، تمام مباحثی رو که خوندین به صورت خلاصه بنویسین. با این کار هم یک خلاصه مفید از مطالب درسی دارین که بعدا می‌تونین جهت درس خوندن برای کنکور مرور کنین و هم به طور موثر اونچه که باید رو یاد گرفتین.

مرور‌های قبل کلاس

مرور درس قبل از شروع کلاس

“برای مدرسه بخونیم یا کنکور؟”

مرور‌های قبل کلاس در واقع فعالیت‌هایی هستن که یک فرد قبل از شروع کلاس انجام میده تا مفاهیم و مطالبی رو که قبلاً درس داده شده، مرور کنه. این کار به شما کمک می‌کنه تا مطالب رو بیشتر مرور کنین و با مطالعه مجدد این مطالب، درک و یادگیری شما افزایش پیدا کنه. بعضی از مرور‌های قبل کلاس رو در ادامه شرح دادیم:

  1. خوندن متن‌های مربوط به درس: قبل از شروع کلاس، می‌تونین متن درس و نکات مربوط به اون رو مطالعه کنین.
  2. مرور پاورپوینت‌ها و اسلایدها: اگه اسلایدهای مربوط به درس رو قبلاً دریافت کردین، می‌تونین اون‌ها رو مرور کنین و به نکات مهمش بیشتر توجه کنین.
  3. حل تمرین‌ها و سوالات تستی: اگه تمرین‌ها یا تست‌ها طبقه‌بندی شده دارین، می‌تونین اون‌ها رو حل کنین و مطمئن بشین که مفاهیم درسی رو درک کردین.
  4. .تحلیل تست‌ها: می‌تونین سوالایی که پاسخ دادین رو مرور کنین و با توجه به پاسخنامه‌شون ببینین که آیا پاسخ صحیحی به سوالا دادین یا نه و علتش رو و همینطور مبحث مربوط به اون سوال رو مورد بررسی و مطالعه قرار بدین.
  5. مراجعه به منابع دیگه: اگه منابعی مثل کتاب‌، فیلم‌های آموزشی، تدریس آنلاین، مقالات وب و یا هر نوع منبع دیگه‌ای دارین، می‌تونین اون‌ها رو مرور کنین و برای بهبود عملکردتون بهشون مراجعه کنین.

مرور‌های قبل کلاس می‌تونن به شما کمک کنن تا یادگیریتون رو تثبیت کنین و برای درس بعدی آمادگی بیشتری داشته باشین.

هیچ کدوم بر اون یکی برتری نداره و هر دوشون مهم هستن.

لازمه که هم نمرات بالایی توی امتحانای مدرسه کسب کنین و هم برای کنکور درس بخونین. پس هر دوتاش مهمن.

شما باید مهارت‌های تست‌ زنی رو بلد باشین و خیلی خوب تست‌ها رو تحلیل کنین. لازمه مدیریت زمان بلد باشین و تمام تکنیک‌ها و نکات کنکوری رو یاد بگیرین.

منبع اصلی شما کتاب درسیتونه و برای پیشرفت و بهبود عملکردتون باید که منبع کمک درسی هم داشته باشین.

بله، این کاریه که هر دانش‌آموز کنکوری باید انجام بده و با وجود اینکه کار سختیه ولی غیرممکن نیست و همه رتبه ‌برترها هم همین کار رو در گذشته انجام دادن. فقط لازمه که برای پشت سر گذاشتن این چالش راهکارهای مناسبی رو انتخاب کنین.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد