برنامه‌ریزی درسی برای عید

برنامه‌ریزی درسی برای عید نوروز

به دنبال یک برنامه‌ریزی مناسب برای ایام نوروز هستید؟ نمی‌دانید دقیقا باید از کجا شروع کنید؟ البته شما تنها فردی نیستید که به مطالعه در ایام نوروز فکر می‌کند. شما و میلیون‌ها دانش‌آموز دیگر در سراسر جهان به درس خواندن در تعطیلات نیاز دارند و به دنبال برنامه مناسب هستند.

البته ایجاد تعادل بین کار، درس خواندن و تفریح ​​در ایام نوروز همیشه آسان نیست. داشتن بهترین برنامه‌ریزی درسی برای عید به شما کمک می‌کند تا در مسیر خود، موفق‌تر عمل کرده و نتیجه بهتری بگیرید.

درس خواندن در ایام عید کابوس تعداد زیادی از دانش‌آموزان است. گذشتن از مهمانی و سرگرمی‌های مختلف در نوروز کار ساده‌ای نیست. اما شما اهداف مهم‌تری در پیش دارید چون در حساس‌ترین برهه تحصیلی قرار گرفته‌اید. قصد داریم هدیه نوروزی شما را زودتر بدهیم و با ارائه نکات مطالعاتی و برنامه‌ریزی درسی، به پیشرفت شما کمک کنیم!

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

برنامه‌ریزی درسی برای عید نوروز اولین گامی است که باید برای مطالعه اصولی بردارید. اما پیدا کردن نقطه شروع همیشه سخت است و شاید ندانید چطور باید از ایام طلایی نوروز استفاده کنید. بدون داشتن برنامه‌ریزی درسی مناسب، بازدهی درس خواندن شدیدا کاهش پیدا می‌کند. همچنین تنبلی در ایام عید خیلی راحت شما را گیر می اندازد. پس با رعایت نکات روش درس خواندن در نوروز، به پرش رتبه و معدل خود کمک کنید.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

5 دشمن موفقیت در برنامه‌ریزی درسی عید

مشاوران آموزشی معمولا به راه‌های موفقیت در برنامه‌ریزی درسی نوروز اشاره می‌کنند، غافل از اینکه آشنایی با راه‌های شکست و درس گرفتن از آن‌ها بهتر عمل می‌کند. تعطیلات عید فرصتی مناسب برای جبران کم‌کاری‌ها و پیش افتادن از رقباست.

اما به همان اندازه که فرصت خوبی محسوب می‌شود، می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری داشته باشد؛ البته در صورتی که برنامه‌ریزی مناسب برای عید نداشته باشید! اگر در هر امری به ویژه درس خواندن در تعطیلات افراط و تفریط به خرج دهید، قطعا نتیجه مناسبی کسب نمی‌کنید. در ادامه با مهم‌ترین کارهای آشنا می‌شوید که دانش‌آموزان ناموفق در ایام عید انجام می‌دهند، پس شما آن را انجام ندهید!

5 دشمن موفقیت در برنامه ریزی درسی عید

زیاد درس بخوانید تا موفق نشوید!

شاید عنوان این پاراگراف برایتان عجیب باشد، اما کاملا درست است! برخی از دانش‌آموزان از ابتدای نوروز تا آخرین لحظه روز طبیعت در حال مطالعه و تست‌زنی هستند. اما همانطور که از نامش پیداست، شما تعطیلات نوروز را سپری می‌کنید!

پس از چندین ماه مطالعه و یادگیری، به استراحت نیاز دارید. درس خواندن زیاد در ایام نوروز دشمن موفقیت شماست. بهتر است چند روز اول را به استراحت و تفریح بگذرانید و سپس درس خواندن را طبق برنامه‌ریزی شروع کنید.

بیش از حد استراحت می‌کنید

گفتیم که استراحت کردن برای آرامش ذهن شما ضروری است، اما نباید به تنبلی و سستی ختم شود! درس نخواندن و کم کاری بیش از حد باعث می‌شود تا احساس پوچی داشته باشید و زمان را از دست بدهید. بهتره که شما اصول تفریح و مدیریت زمان را به صورت دقیق یاد بگیرید. اگر تکنیک‌های برنامه‌ریزی درسی عید که در ادامه بیان می‌شود را انجام دهید، به موفقیت نزدیک خواهید شد.

نگاهتان را به گذشته دوخته‌اید

“وقتی توی شش ماه درس نخوندم، چطور قراره در ایام نوروزی برنامه‌ریزی کنم و موفق بشم؟” اگر در طول سال تحصیلی درس نخوانده باشید، همانند اکثر دانش‌آموزان ممکن است به چنین نتیجه‌ای فکر کنید.

یکی از ویژگی دانش‌آموزان ناموفق این است که مدام به گذشته فکر می‌کنند. درست است که قبلا به خوبی مطالعه نکرده‌اید، اما به یاد داشته باشید نمره 12 قطعا از نمره 5 بهتر است! از نگاه کردن به گذشته دست بردارید و به فکر برنامه‌ریزی درسی در ایام نوروز باشید. تلاش شما از نتیجه مهم‌تر است!

از محدوده مجاز خارج می‌شوید

ایام نوروز آغاز شده و دیگر خبری از مدرسه، تکلیف و کلاس‌های درس نیست. به بیان دیگر تا چند وقت از اجبار راحت شده‌اید و خودتان باید به امور درسی رسیدگی کنید. اما این موضوع دلیل بر این نیست که از محدوده مجازتان خارج شوید! این جمله به چه معناست؟

یعنی اگر قبلا 6 ساعت می‌خوابیدید، الان 10 ساعت می‌خوابید! زیاد غذا می‌خورید، ساعت‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی و سپری کرده و به طور کلی درس و زندگی را فراموش کرده‌اید. این دقیقا همان کاری است که دانش‌آموزان ناموفق انجام می‌دهند و در نهایت قید برنامه‌ریزی و درس خواندن را می‌زنند.

خودتان را با چه کسی مقایسه می‌کنید؟

“دوستم از ابتدای سال درس خوانده و همه نمراتش 20 است، قطعا من نمی‌توانم مثل او باشم و شکست می‌خورم، بهتر است تلاش بی‌فایده نکنم!”

اگر شما هم مرتبا عملکردتان را با دیگران مقایسه می‌کنید، بهتر است دنبال موفقیت نباشید. تنها کسی که باید به فکر مقایسه و رقابت با او باشید، خودتان هستید. با برنامه‌ریزی درسی عید نوروز و اندکی تلاش و اراده به موفقیت نزدیک‌تر می‌شوید. پس لطفا به مقایسه با دیگران اصلا فکر نکنید!

تکنیک‌های برنامه‌ریزی درسی در عید نوروز

حالا که متوجه شدید چه روش‌هایی در عدم موفقیت شما نقش دارند، بهتر است به سراغ راه‌های برنامه‌ریزی برای موفقیت در ایام نوروز برویم. برنامه‌ریزی درسی عید با سایر روزهای سال تحصیلی اندکی متفاوت است و باید نکات بیشتری را رعایت کنید.

به علاوه اینکه فرصت بسیار مهمی پیش رویتان قرار گرفته که می‌تواند رتبه و نمرات شما را تا چندین برابر ارتقا دهد. در ادامه با مهم‌ترین شیوه‌های برنامه‌ریزی نوروز آشنا می‌شوید که برای همه دانش‌آموزان به ویژه کنکوری‌ها لازم است. با ما همراه باشید.

تکنیک‌های برنامه ریزی در عید نوروز

تحلیل وضعیت؛ اولین گام برنامه‌ریزی برای عید

پیش اینکه دست به قلم شوید و جدول برنامه‌ریزی درسی برای عید را رسم کنید، بهتر است یک تحلیل وضعیت حرفه‌ای داشته باشید. این موضوع باعث می‌شود تا برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای عید بچینید و احتمال موفقیت در عمل به آن نیز افزایش می‌یابد.

چه قدر در روز درس می‌خوانید؟ در کدام درس ضعف دارید؟ به کدام درس علاقه‌مند هستید؟ بیشینه و کمینه ساعت مطالعاتی‌تان چه قدر است؟ به چند ساعت استراحت در روز نیاز دارید؟ چه قدر در طول سال تحصیلی درس خوانده‌اید؟ پاسخ به چنین پرسش‌هایی برای داشتن یک برنامه‌ریزی درسی مناسب لازم است. اینگونه دیدگاه واضح‌تری به آینده دارید و قدم به قدم پیشرفت خواهید کرد.

اولویت و اهداف‌تان را یادداشت کنید

همه ما تقریبا در ذهن می‌دانیم که چه اهدافی داریم و دقیقا به دنبال چه چیزی هستیم. اما یادداشت کردن اهداف و کارهایی که باید انجام دهیم به ما کمک می‌کند تا اولویت‌بندی بهتری داشته باشیم. مثلا امروز باید 100 تست بزنید، یا فصل اول زیست‌شناسی دهم را مطالعه کنید.

هر وظیفه و مسئولیتی که دارید یادداشت کرده و در سه دسته اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت طبقه‌بندی کنید. یادداشت کردن اهداف جهت برنامه‌ریزی درسی برای عید نوروز، مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:

  • هماهنگ شدن افکار و اعمال یکی از مهم‌ترین مزایای یادداشت کردن اهداف است که تمرکز را شدیدا افزایش می‌دهد.
  • یادداشت کردن اهداف سبب شده تا کارها را از دنیای خیالی ذهن به دنیای واقعی وارد کرده و آن را واضح تر نشان می‌دهد.
  • نوشتن اهداف و پیشرفت روزانه به شما کمک می‌کند در مسیر خود بمانید و انگیزه کافی داشته باشید. برای فعالیت مستمر، تعیین اهداف و سپس اقدام برای رسیدن به آن‌ها ضروری است.
  • هنگام نوشتن اولویت‌ها، تعیین مدت زمان و ضرب‌الاجل برای رسیدن به هدف ضروری است. مدت زمان محدود شده برای انجام کارها تمرکز را افزایش داده و به شما برای رسیدن به مقصد مورد نظرتان کمک می‌کند.

برنامه‌‌ریزی در عید برای دروس مهم است

تصور اینکه بتوان در طول دو هفته تمام کتاب‌های درسی را دوره کرد، چندان مورد قبول نیست؛ به ویژه اگر در سال تحصیلی مطالعه خوبی نداشته‌اید. در چنین مواقعی، بهتر است بر دروس مهم و دارای ضریب و نمره بالاتر تمرکز کنید. این موضوع برای جبران کم کاری‌ها تا حد زیادی جواب می‌دهد.

جزء این دسته از دانش آموزان نیستید؟ اگر در طول سال تحصیلی تست زیادی زده‌اید، درس خوانده‌اید و حسابی نکته بلدید، الان وقت دوره، جمع‌بندی و آزمون‌های آزمایشی است. با برنامه‌ریزی درسی برای عید، به راحتی می‌توانید دروس تخصصی خود را مرور کرده و در آزمون‌های آزمایشی بدرخشید. راستی به هیچ عنوان تحلیل آزمون را فراموش نکنید.

استراحت را فراموش نکنید

شما در حال طی کردن ایام نوروز هستید و پس از این همه تکلیف و آزمون، قطعا به استراحت نیاز دارید. تصور نکنید که با استراحت کردن ضرر می‌کنید، بلکه با درس خواندن زیاد و محروم کردن خود از استراحت و سرگرمی به یادگیری‌تان ضربه می‌زنید.

این موضوع در چند روز اول عید که بازار مهمانی‌ها حسابی داغ است، اهمیت بیشتری دارد. یکی یا دو روز اول عید را استراحت کنید. همچنین بازه‌های زمانی مناسبی را برای استراحت بین درس خواندن در نظر بگیرید.

از چه منابع مطالعاتی استفاده می‌کنید؟

حالا که به مدرسه و معلم‌ها دسترسی ندارید، چگونه سوالات خود را برطرف می‌کنید؟ یکی از معضلات برنامه‌ریزی درسی در عید، دوری از شرایط آموزشی است. اما راه حل‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها، کلاس‌های آنلاین آموزشی و اپلیکیشن‌های برنامه‌ریزی است.

با شرکت در این کلاس‌ها به راحتی می‌توانید ابهامات خود را برطرف کنید و از نکات برنامه‌ریزی درسی در عید بهره بگیرید. پس برای چینش برنامه حتما ساعتی برای آموزش و یادگیری آنلاین مشخص کنید.

برای برنامه‌ریزی درسی در عید، منطقی فکر کنید

درس خواندن در عید مانند هرکاری دیگر، اصول و قواعدی دارد که اگر رعایت نکنید، احتمال موفقیت کاهش می یابد. برای داشتن برنامه‌ریزی مناسب در عید، باید منطقی فکر کنید. شرایط حال خود را در نظر بگیرید نه شرایطی که دوست دارید به آن برسید. اینگونه به تدریج به موفقیت نزدیک می‌شوید که موقعیت پایدارتری را ایجاد می‌کند. در تدوین جدول برنامه‌ریزی نوروز، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • مطالعه هر چهار درس تخصصی یا حتی سه درس تخصصی در یک روز چندان مناسب نیست. برنامه دروس تخصصی را بین تمام روزهای هفته پخش کنید. اگر ناچار به مطالعه اکثر مباحث تخصصی در یک روز شدید، بین آن‌ها یک درس عمومی قرار دهید و حتما استراحت مناسبی داشته باشید.
  • برنامه‌ریزی کنکور در عید باید انعطاف‌پذیر باشد. به هرحال زمان دید و بازدید است و ممکن است ناگهان به یک مهمانی دعوت شوید! بهتر است برای چنین مواردی، تایم خالی برای جبران مشخص کنید.
  • ساعت مطالعاتی را پله به پله افزایش دهید. اگر الان 5 ساعت در روز مطالعه دارید، ناگهان برای 12 ساعت در روز برنامه نریزید. در غیر اینصورت فشار زیادی را به خود وارد کرده و برنامه نیمه تمام باقی می‌ماند.

برنامه‌ریزی کنکور برای عید چگونه باشد؟

شرایط دانش‌آموزان پایه دوازدهم برای برنامه‌‌ریزی کنکور در عید اندکی حساس‌تر است. از طرفی امتحانات نهایی و از طرف دیگر آزمون سراسری فشار زیادی را به آن‌ها وارد می‌کند. اگر در طول سال تحصیلی خوب مطالعه کرده‌اید، بهترین کار برای عید نوروز، شروع دوره، جمع‌بندی و تحلیل آزمون‌های آزمایشی است.

برای موفقیت در امتحانات نهایی نیز سوالات کتاب درسی را فراموش نکنید. اما اگر در طول سال کم کاری کرده‌اید، به سراغ فصل‌های مهم کتاب درسی بروید و از مطالعه دقیقه نودی کل کتاب‌های سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم اجتناب کنید.

برنامه‌ریزی کنکور برای عید چگونه باشد؟

نمونه برنامه‌ریزی درسی برای عید

حالا که با نکات برنامه‌ریزی درسی برای ایام عید آشنا شده‌اید، به سراغ یک نمونه جدول برنامه‌ریزی درسی در عید نوروز می‌رویم. توجه داشته باشید که این تنها یک نمونه برای آشنایی بیشتر شما با کلیت برنامه‌ریزی درسی است.

با توجه به توانایی و زمان مطالعاتی، برنامه‌ریزی درسی شما قطعا متفاوت خواهد بود. اولویت‌ها، نقاط ضعف و قوت و مدت زمان لازم برای مطالعه هر درس را تعیین کرده و بر اساس آن برنامه مناسب خود را تنظیم کنید.

نمونه برنامه‌ریزی درسی برای عید

جمع‌بندی برنامه‌ریزی درسی در عید نوروز

برنامه‌ریزی کنکور برای عید کار چندان ساده‌ای نیست. نه تنها برای دانش‌آموزان کنکوری، بلکه در تمامی مقاطع به یک راهنمای حرفه‌ای نیاز دارید. نکات بالا و نمونه برنامه‌ریزی درسی در عید به شما کمک می‌کند تا مطالعه هدفمندی داشته باشید.

با این حال وجود یک مشاور مناسب احتمال موفقیت را افزایش خواهد داد. اگر در مورد جدول برنامه‌ریزی درسی در عید سوالی دارید، کافی است شماره خود را در قسمت ارتباط با مشاورین وارد کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

با توجه به حجم بالای شرکت‌کنندگان در آزمون‌های مختلف، درس خواندن و برنامه‌ریزی در عید شما را از رقبا پیش می‌اندازد.

درس خواندن یا استراحت بیش از حد، درگیری با اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و مقایسه با دیگران از مهم‌ترین مواردی است که برنامه‌ریزی عید را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تحلیل کامل وضعیت فعلی، استفاده از منابع مطالعاتی جامع، یادداشت کردن اولویت و اهداف و داشتن برنامه واقع‌بینانه از تکنیک‌های مهم برنامه‌ریزی در نوروز هستند.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

2 دیدگاه دربارهٔ «برنامه‌ریزی درسی برای عید نوروز»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد