نکات مهم درس خوندن در عید

نکات مهم درس خواندن در عید

وقتی حرف از درس خوندن در عید میشه تعداد زیادی از دانش‌آموزان با چهره‌ای پر از اخم به معلم خودشون نگاه می‌کنن! نگاهی پر از این جمله: «بذار چند روز از دست درس و مشق خلاص بشیم!» اما بهتره قبل از هر اعتراضی، به جواب یک سوال برسیم: « چرا همیشه پیشنهاد میشه که توی دوران عید درس بخونیم؟ بعد از 6 ماه درس خوندن کمی تفریح و دور شدن از مدرسه نیاز نیست؟! » شاید درس خوندن در عید برای کنکور خیلی عادی باشه اما این کار برای پایه‌های قبلی هم بد نیست اجرا بشه.

پادکست درس خوندن در عید

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست درس خوندن در عید رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین❤🎧🔊

تعطیل بودن مدارس در دوران نوروز باعث می‌شود که زمان آزاد زیادی برای درس خواندن دانش‌آموز آزاد شود. همچنین طولانی شدن ساعات روشنی روز می‌تواند انرژی بیشتری برای درس خواندن و مطالعه به دانش‌آموز ببخشد. حدود 12 ساعت در روز وقت دارید که برای مطالعه و تمرین قابل استفاده است. البته که تفریح و مسافرت در دوران عید نوروز هم جای خودش را دارد اما نباید درس و مشق را هم از یاد برد.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

این دوران بهترین زمان برای مرور و جمع‌بندیه. پس درس خوندن در عید رو جدی بگیرین و با استفاده از بهترین برنامه‌ریزی کنکور از این روزها برای آمادگی امتحانات یا کنکور سراسری استفاده کنید. در گذشته درباره اهمیت مرور درسی و چگونگی تثبیت مباحث در ذهن صحبت کردیم؛ اما در تمام دوره مدرسه بهترین فرصت برای اجرا کردن این قوانین، تعطیلات نوروزه. پس حواس‌تون رو جمع کنین و برای این حرکت هوشمندانه دست به کار بشین.

چرا درس خوندن در عید مهمه؟

بالاخره تعطیلات عید فرا رسیده و فرصتی خوب برای استراحت و سرگرمی در کنار خونواده و دوستان فراهم شده. البته دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه به ویژه کنکوری‌ها بهتره گوشه چشمی به درس و کتاب هم داشته باشن. درس خوندن در عید برای خود شما مفیده! کسی توقع نداره که تمام 24 ساعت زمان خودتون رو صرف مطالعه شیمی و ریاضی و ادبیات کنین. اما درس خوندن و یافتن زمان مناسب برای مطالعه، مسیر پیش روی شما رو هموارتر کرده و رسیدن به صندلی رشته‌های برتر ملموس‌تر می‌شه.اهمیت درس خوندن در عیداگر باز هم از خودتون می‌پرسین ” چرا باید در عید درس بخونم؟ ” حتما موارد زیر رو در نظر بگیرین:

  • ماهیچه‌ای رو تصور کنین که مدت‌های طولانی کار نکرده و طبعا کارایی خودش رو به مرور زمان از دست میده. مغز مثل ماهیچه است. درست مثل هر عضله دیگری در بدن، برای عملکرد موثر به فعالیت و تمرین نیاز داره. پس از حدود دو هفته تعطیلی، بازگشت به مدرسه و مطالعه سخت میشه اما درس خوندن در عید به تطبیق شما سرعت می‌بخشه.
  • در تعطیلات عید، ضرب‌الاجلی برای تحویل تکلیف، پروژه تا اجبار شرکت در مدرسه وجود نداره. می‌تونین تمام تمرکز خودتون رو روی درس خوندن بذارین و به یادگیری سرعت ببخشید. هر چه زودتر شروع کنین، آمادگی بیشتری دارین.
  • شرایط غیر قابل پیش بینی برای همه انسان‌ها وجود داره. چنین حوادثی مطالعه رو سخت‌تر می‌کنن. تعطیلات عید یک فرصت مناسب برای جبران کم‌کاری هاست تا به رقبای خودتون نزدیک‌تر بشین.
  • احتمالا در طول سال تحصیلی روتین مطالعاتی مناسبی رو تنظیم کردین. تعطیلات عید برای افرادی که به روتین مطالعاتی دست یافتن، می‌تونه یک فرصت مناسب یا چاله‌ای بزرگ و خطرناک باشه. در صورتی که دو روز از برنامه‌های مطالعاتی خود عقب بمونین، دیگه انگیزه کافی ندارین. اما درس خوندن در عید به حفظ روتین مطالعاتی کمک می‌کنه.

برای درس خوندن در دوران عید باید چه چیزهایی را آماده کنیم؟

در ابتدا باید با نکات مهم درس خوندن در عید آشنا باشین. اولین و مهم‌ترین چیزی که باید برای مطالعه در روزهای عید آماده کنید، طرز فکرتان است! فکر نکنید با درس خواندن در این روزهای تعطیل از همه چیز عقب مانده‌اید و زمین و زمان را برای این کار لعنت نکنید! یکی از روش‌هایی که می‌تواند باعث برنده شدن شما در هر رقابتی شود این است که در زمان استراحت رقیبان‌تان، شما همچنان در حال تلاش باشید. در کنار طرز فکر دو عامل مهم دیگر هم برای این کار نیاز است: برنامه‌ریزی و روش‌های مطالعه درسی. با یک برنامه‌ریزی صحیح و اصولی و به کارگیری روش‌های مرور و تکنیک‌های تست‌زنی به آسونی به هدف‌های تحصیلی خود می‌رسین.

اولین گام درس خوندن در عید؛ استراحت کنین

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات دانش‌آموزان اینه که در تعطیلات، هیچ استراحتی به خود نمیدن. چندین ماهه که درس می‌خونین و قطعا به استراحت و تفریح نیاز دارین. این کار نه تنها لازمه، بلکه کاملا به نفع شماست. حتی زمانی که می‌ترسین موفق نشین! ذهن خودتون رو از افکار منفی پاک کرده و استراحت کنین. به این ترتیب با کاهش استرس عملکرد مغز بهبود پیدا کرده و کیفیت مطالعه بیش‌تر میشه. نکته مهم اینه که تعادل بین درس خوندن در عید و استراحت رو رعایت کنین.

برنامه‌ریزی رو فراموش نکنین

همه ما از اهمیت برنامه‌ریزی آگاه هستیم. قطعا در طول سال تحصیلی طبق برنامه مطالعاتی پیش می‌رفتین. اما توجه کنین برنامه درس خوندن در عید کمی متفاوته. شما زمان آزاد بیشتری برای مطالعه دارین و دو هفته مدرسه نمیرین، شاید برنامه سفر داشته باشین. با توجه به این موارد باید یک برنامه اصولی در عید تنظیم کنین و مطمئن بشین که واقع بینانه است. مهم‌تر از خود برنامه‌ریزی، پایبند بودن به اجرای اونه. بسیاری از دانش‌آموزان برنامه فوق‌العاده خوبی تنظیم می‌کنن اما در اجرای اون ناتوان هستن. اگه یک برنامه اصولی طبق توانایی‌هاتون داشته باشین، ساعت خواب خودتون رو تنظیم کنین و از شبکه‌های مجازی دور باشین، مطالعه در عید مثل آب خوردن میشه.

صبح زود رو تجربه کنین

تعطیلات عید فرصتی مناسب برای گشت‌و‌گذار و دیدار با اقوامه. این موضوع ممکنه برای دانش‌آموزان اذیت‌کننده باشه. قطعا درس خوندن توی محیطی شلوغ و پر سر و صدا کار ساده‌ای نیست و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شه. اگر در چنین شرایطی قرار دارین بهتره صبح زود از خواب بیدار بشین. تعدادی از دانش‌آموزان شب بیداری رو ترجیح میدن اما ممکنه با کاهش تمرکز مواجه بشن. تصمیم‌گیری در این موضوع به عهده خودتونه اما صبح زود مطالعه کردن نتیجه بهتری داره.

یکی دیگه از موارد قابل توجه، ساعت خواب و بیداریه. قرار نیست دو هفته به مدرسه برین و قطعا فرصت مناسبی برای خوابیدنه. اما به یاد داشته باشین که خواب بیش از حد مثل کم خوابی تاثیر خیلی زیادی روی میزان تمرکزتون داره. بهتره مثل مطالعه، یک برنامه مناسب برای خوابیدن تنظیم کنین و در یک ساعت مشخص بخوابین و بیدار بشین.

چه چیزی حواس‌تون رو پرت می‌کنه؟

مطالعه در عید قطعا کار راحتی نیست. چیزهای زیادی وجود داره که از درس خوندن لذت‌بخش‌تر هستن؛ استراحت، خوابیدن، گردش یا شبکه‌های اجتماعی. پیام‌هایی از دوستان‌تون دریافت می‌کنین که شما رو به مهمونی یا گردش دعوت می‌کنن. افرادی رو می‌بینین که مشغول خوشگذرونی هستن اما شما هدف بزرگ‌تری دارین. باید سعی کنین هر چیزی که باعث حواس‌پرتی میشه رو از خودتون دور کنین. توصیه ما برای مطالعه بهتر در تعطیلات عید اینه که تلفن همراه خودتون رو خاموش، بی صدا یا در حالت هواپیما قرار بدین. مطالعه در فضای باز، در مکان‌های سرسبز و خنک راه خوبی برای دوری از این عوامله.

از تکرار و تمرین غافل نشین

مهم‌ترین نکته در ایام عید، تکرار و تمرین مطالبیه که از قبل خوندین. برای دوره روش‌های بسیار زیادی وجود داره. می‌تونین یادداشت‌های خودتون رو دوباره مرور کنین. این کار به شما کمک می‌کنه تا مطالب گذشته رو مجددا یادآوری کنین و مطمئن بشین که هیچ نکته مهمی رو از دست ندادین. یادداشت‌های خودتون رو بخونین، اون رو بپوشونین و سعی کنین اون رو به خاطر بیارین. از تکنیک‌های مهم دیگه برای مرور نکات در ایام نوروز، مطالعه نکات حاصل از تحلیل آزمون یا شرکت در آزمون‌های آزمایشیه. بسیار مهمه که شما به طور مداوم دانش خودتون رو آزمایش کنین و نقاط ضعف و قوت خودتون رو مورد بررسی قرار بدین.

از بدن‌تون کار بکشین

در ابتدای مقاله گفتیم که کار نکردن ماهیچه‌ها و عضلات به مرور زمان از قدرت و کارایی بدن کم می‌کنه. وقتی که بدن انرژی لازم رو برای انجام کارهای روزانه نداشته باشه، درس خوندن به یک فرآیند سخت و طاقت‌فرسا تبدیل میشه. این موضوع در ایام عید اهمیت بیشتری پیدا می‌کنه. بهتره روزانه 10 الی 20 دقیقه ورزش کنین. اگه شرایط پیاده‌روی یا بیرون رفتن از منزل رو ندارین، با انجام چند حرکت ساده به راحتی می‌تونین توی خانه ورزش کنین.

به تغذیه توجه کنین

ایام عید برای ما ایرانی‌ها تداعی کننده مهمانی، آجیل، غذاهای پر رنگ و لعاب و بعضا مضره. برای اینکه بتونیم به حداکثر بازده مطالعاتی در عید برسیم، بهتره از خوراکی‌های مضر دوری کنیم. البته استفاده از آجیل در حد متعادل برای بهبود عملکرد مغز مناسبه. سبزیجات رو در برنامه غذایی خودتون قرار بدین. خیلی از سبزیجات و میوه ها دارای کالری بسیار کم و سرشار از فیبر و مواد مغذی مهم و ضروری برای بدن هستن. برای وعده غذایی شام، غذای سنگین نخورین و حتما نیمی از بشقاب خودتون رو با سبزیجات پر کنین.

درس خوندن در عید برای چه کسایی ضروریه؟

درس خوندن در عید برای سال دوازدهمی‌ها همیشه از ضرورت این سال تحصیلی بوده. اما برای تمامی کسانی که در گروه‌های زیر قرار می‌گیرن هم از اهمیت بالایی برخورداره:

  • دوزادهمی‌ها و کنکوری‌های عزیز که فرصتی برای سر خاروندن ندارن!
  • کسایی که با اهمال‌کاری و تنبلی از روند درسی خودشون عقب موندن.
  • کسایی که در امتحانات میان‌ترم نمرات خوبی کسب نکردن و به دنبال راهی برای جبران هستن.
  • کسایی که به صورت صحیح و اصولی مطالعه نداشتن و نقاط ضعف زیادی دارن.
  • کسایی که درس‌ها رو به طور صحیح مرور نکردن.

دوره تعطیلات عید رو به عنوان دوران طلایی هم می‌شناسن. چون مدارس تعطیلن و دانش‌آموز زمان زیادی برای مطالعه داره، به این دوره دوران طلایی هم گفته میشه.

درس خوندن در عید برای چه کسایی ضروریه؟

از چه پایه‌ای درس خوندن در عید رو شروع کنیم؟

همیشه و در همه‌ صحبت‌ها بیشتر شنیدیم که دانش‌آموزان سال دوازدهم، باید برای دوران طلایی عید هم برنامه‌ریزی داشته باشن و این روزها رو از دست ندن. اما آیا دوران طلایی عید و مطالعه در این دوران فقط مخصوص پایه دوازدهمه؟

این سوال رو با یک جمله جواب میدیم: هدف یک دانش‌آموز از شرکت در کنکور قبولی با احتمال بالا در رشته و دانشگاه مورد نظر خودشه؛ در نتیجه هر کاری که در توانش باشه برای رسیدن به این هدف انجام میده. حالا می‌تونه این تلاش‌ها رو به دقیقه نود موکول کنه یا از چند سال قبل برای رسیدن به هدف خودش برنامه داشته باشه.

با این تفاسیر تصمیم‌گیری با خودتونه که از چه پایه‌ایی شروع کنین.

همچنین اگه جزو گروهی از دانش‌آموزان باشین که به دنبال رفع نقاط ضعف خودتون هستین، در هر پایه تحصیلی می‌تونین درس خوندن در عید رو تجربه کنین.

مزیت‌های درس خوندن در نوروز

اولین مزیت مطالعه در دوران عید اینه که روند درسی و مطالعه رو به جلو ما متوقف نمیشه. فرض کنین که شما یک شناگر هستین و قراره برای مسابقات شنا آماده بشین. حالا اگه به صورت شبانه‌روز در حال تمرین باشین و در این بین به مدت 10 روز هیچ تمرین و تلاشی انجام ندین، طبیعتا آمادگی شما پایین میاد و شاید هم به مسابقات نرسین! در نهایت مطالعه در دوران عید باعث آمادگی بیشتر و متوقف نشدن روند تلاش شما میشه.

دومین مزیت اینه که فرض کنین شما دونده‌این و در دور مسابقه در حال دویدن با تمام تلاش خودتون هستین، اما ناگهان متوقف میشین و استراحت می‌کنین. در نتیجه تمامی افرادی که از شما عقب هستن به شما می‌رسن و از شما جلو می‌زنن! اما اگه همچنان به تلاش خودتون ادامه بدین، علاوه بر این که عقب نمی‌مونین، از رقیبای دیگه خودتون هم سبقت می‌گیرین. پس نباید روند تلاش خودتون رو متوقف کنین.

مزایای درس خوندن در عید

چگونگی درس خوندن در عید برای کنکور

اول از همه می‌پردازیم به اینکه چند نوع دانش‌آموز کنکوری در این دوران وجود داره:

  1. دسته اول کسایی هستن که هیچ فعالیتی انجام نمیدن و استراحت می‌کنن که قطعا ضرر می‌کنن!
  2. دسته دوم کسایی هستن که به مرور و جمع‌بندی مباحث می‌پردازن.
  3. دسته سوم کسایی هستن که به رفع اشکال و تمرین روی مباحثی که کامل یاد نگرفتن، می‌پردازن.
  4. دسته چهارم شامل کسایی میشه که به جبران مباحث عقب‌مونده خودشون می‌پردازن.

اما هر کدوم از این گروه‌ها باید از چه روشی برای درس خوندن خودشون در روزهای عید استفاده کنن؟

درس خوندن در عید برای کنکور

در ابتدا به این نکات مهم درباره مطالعه کردن در عید قبل از کنکور توجه کنین:

1- در این دوره ممکنه هنوز تعدادی از دروس کامل نشده باشن؛ اما بهتره از سرفصل‌هایی که مدرسه تدریس کرده فراتر برین.

2- نیاز به یک برنامه‌ریزی درسی منسجم دارین که شامل این آیتم‌ها بشه:

  • مطالعه دروس جدید
  • مرور درس‌های گذشته
  • تست‌زنی حجمی و ترکیبی
  • رفع اشکال
  • زنگ‌های جبرانی

3- یادتون باشه که مباحثی که جنبه مرور دارن رو از اول به صورت کامل مطالعه نکنین؛ از روش مطالعه تیتر‌وار استفاده کنین تا فرصت کافی برای تست‌زنی داشته باشین.

4- برای دروس عمومی بهتره که به صورت روزانه با زمان مناسب این تمرین انجام بشه تا بازدهی بیشتری داشته باشین. همونطور که می‌دونین دروس عمومی فرّار هستن پس با مرور روزانه میشه از این موضوع جلوگیری کرد.‌

5- اگه هم مباحثی برای مرور دارین و هم مباحثی برای رفع اشکال و دروس عقب‌مونده، باید اولویت‌بندی درستی بین اون‌ها برقرار کنین. یعنی اول به دروس عقب‌مونده و جبران اون‌ها بپردازین، در مرحله دوم رفع اشکال دروسی که نقطه ضعف شما هستن و در قدم آخر مرور مباحث گذشته رو انجام بدین.

6- در این بازه مدیریت زمان و برنامه‌ریزی دقیق از اهمیت خاصی برخوردار بوده و نیازمند یک استراتژی دقیقه. به این ترتیب با بالاترین کیفیت از این دوران استفاده می‌کنین.

نکاتی برای اجرای هر چه بهتر برنامه درسی در دوران عید

برای این که بتونین برنامه‌ریزی درسی درستی برای مطالعه در دوران نوروز داشته باشین، بد نیست به نکات زیر توجه کنین:

لیست کردن کارهای هر روز: شما علاوه بر داشتن یک برنامه عیدانه، باید لیست کار‌های روزانه خودتون رو به صورت کامل و جزئی یادداشت کنین. تهیه کردن چک‌لیست روزانه کار‌ها زمان‌بندی کردن رو برای شما ساده‌تر می‌کنه و از جا افتادن اون‌ها جلوگیری می‌کنه. بعد از اتمام هر کدوم از کارهای چک‌لیست، کنارشون علامتی به معنای اتمام بزنین و حس خوب برنامه داشتن رو لمس کنین. داشتن جدول برنامه‌ریزی درسی هم می‌تونه لیست کاملی از کارهای یک روز رو به شما نمایش بده.

[irp posts=”1645″ name=”آموزش طراحی جدول برنامه ریزی درسی”]

مرور هر درس در همان روز: برای این که روند یادگیری خودتون رو چندین برابر کنین، هر روز بعد از کلاس درس همون چیزهایی که سر کلاس یاد گرفتین رو یک بار دوره کنین. بعد از مطالعه دروس و انجام فعالیت‌هایی مثل خلاصه‌نویسی و یادداشت برداری، داده‌ها و اطلاعات ساده‌تر به حافظه بلند مدت‌تون منتقل میشه. اهمیت و ارزش مرور درسی رو جدی بگیرین تا از نتایج اون شگفت‌زده بشین.

اهمیت مرور درس ها در عید

استراحت بین درس خوندن: برای این که بتونین مطالعه با کیفیتی داشته باشین، باید برای استراحت کردن هم برنامه داشته باشین. بین مطالعه دو درس، حدود 20 دقیقه تا نیم ساعت از زمان خودتون رو برای استراحت کردن صرف کنین. در این بازه زمانی از محل مطالعه خودتون دور بشین یا با خوراکی‌های مقوی خودتون رو برای ادامه مسیر شارژ کنین.

خوابیدن به مقدار لازم! : یکی از مهم‌ترین عناصر موثر برای مطالعه با کیفیت، داشتن خواب کافیه. معمولا ساعت خواب مورد نیاز برای هر دانش‌آموز بین 6 تا 8 ساعته.

کنار گذاشتن افکار منفی: انگیزه دادن به خود یکی از موارد مهم در اجرای برنامه‌ریزی و قدم گذاشتن در مسیر موفقیته. پس با به اتمام رسوندن هر کدوم از فعالیت‌های روزانه، خودتون رو تشویق کنین.

سخن پایانی درباره نکات طلایی درس خوندن در عید

رسیدیم به آخر این مطلب و درمورد مباحث مهم و نکات کلیدی درمورد دوران عید و روند مطالعه و بیشتر شدن بازدهی فعالیت صحبت کردیم، حالا شما بهتره که با استفاده از این نکات روند مثبتی رو برای دوران طلایی عید داشته باشین و بهتره از تمام روش‌هایی که گفته شده استفاده کنین تا به نتیجه دلخواه خود برسین.

خیلی از دانش‌آموزان در عید درس نمی‌خونن و این فرصتی برای دانش‌آموزان باهوشه که می‌خوان در کنکور خودشون موفق بشن، پس فرصت رو از دست نده و همین حالا برای عید خودت برنامه‌ریزی درسی کن.

داشتن خواب کافی، زمان استراحت، داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق و غیره از نکات بسیار مهمیه که در این مقاله به بررسی اون‌ها پرداختیم.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد