برنامه‌ریزی درسی برای تابستان

برنامه‌ریزی درسی برای تابستان

تابستان، برای همه دانش‌آموزان تداعی‌کننده سرگرمی و تفریحه، فرصتیه که بتونن خستگی مدرسه رو جبران کنن و حداقل برای چند هفته با خیال راحت بخوابن! این موضوع برای دانش‌آموزان ششمی، نهمی و دوازدهمی کمرنگ‌تره.

امتحانات نهایی مدرسه و از طرف دیگه کنکور و آزمون تیزهوشان به اندازه‌ای مهمه که نمی‌شه فقط به فکر تفریح و سرگرمی در تابستان بود. اینجاست که باید به فکر برنامه‌ریزی درسی برای تابستان باشین تا از رقبا عقب نیفتین.

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین❤🎧🔊

درس خوندن در تابستون فرصت ویژه‌ایه که می‌تونه دانش‌آموزان رو از نقطه صفر به صد برسونه. اگه از تابستون به خوبی استفاده کنین حتما در آزمون‌ها می‌درخشین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

شاید با خودتون بگین که درس خوندن توی تابستان، با درس خوندن در زمان مدرسه تفاوتی نداره؛ اما باید بهتون بگیم که کاملا اشتباه می‌کنین! تابستان بیشتر از چیزی که فکر می‌کنین وسوسه‌انگیزه و مطالعه توی چنین شرایطی می‌تونه سخت باشه. به همین خاطر تکنیک‌های برنامه‌ریزی درسی برای تابستان کمی متفاوته.

اما به جرات بهتون میگیم که می‌تونین آرامشی بیشتر رو با برنامه درسی در تابستان تجربه کنین. در ادامه به روش‌های صحیح برنامه‌ریزی برای تابستان اشاره می‌کنیم که برای هر دانش‌آموزی، چه کنکوری و چه غیر کنکوری دونستنش لازمه؛ پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشین.

برنامه‌ریزی درسی برای تابستان چه تفاوتی داره؟

یه سوال از شما داریم؛ آیا برنامه مطالعاتی‌تون برای روزهای پنجشنبه و جمعه مشابه سایر روزهای هفته‌ست که به مدرسه میرین؟ قطعا نه! شما زمان بیشتری برای درس خوندن دارین و از طرفی می‌خواین استراحت کنین.

برنامه شما باید طوری باشه که همه نیازها رو پوشش بده و ساعت تفریح‌تون رو خیلی محدود نکنه. درس خوندن در تابستان هم دقیقا همینطوره، شما زمان بیشتری دارین و باید حداکثر استفاده رو بکنین که باعث میشه برنامه برای تابستان با برنامه برای طی سال متفاوت باشه. مهم‌ترین تفاوت درس خوندن در تابستان با سال تحصیلی به سه مورد زیر خلاصه میشه:

تفاوت برنامه ریزی درسی برای تابستان

خبری از مدرسه نیست

توی طول سال تحصیلی ممکنه صدها امتحان تستی، تشریحی و تکالیف سنگین داشته باشین که تمرکزتون رو برای درس خوندن کاهش میده. اما در تابستان از این خبرها نیست! هر روز که از خواب بیدار میشین استرس دیر رسیدن به مدرسه یا نمره امتحان رو ندارین.

همه زمان و تمرکز در اختیار شماست. می‌تونین ساعت‌ها درس بخونین یا مشغول بازی و سرگرمی بشین. این موضوع به اهداف شما بر می‌گرده.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

تابستان وسوسه‌کننده‌ست!

آزادی عمل و نبود مدرسه می‌تونه وسوسه‌کننده باشه. خوابیدن تا ساعت 12 ظهر، گردش با دوستان و خانواده، سینما، پارک، بازی‌های کامپیوتری یا هر چیزی که دوست دارین، می‌تونه بیست و چهار ساعت زمان شما رو پر کنه. اینجاست که برنامه برای تابستان اهمیت زیادی پیدا می‌کنه.

چشم به هم می‌زنین و می‌بینین که سه ماه تابستان تموم شده و حتی یک صفحه درس نخوندین. اینه تفاوت فصل وسوسه‌انگیز تابستان! اما باید بدونین که پیش‌خوانی دروس در تابستان از اهمیت بالایی برخورداره؛ بنابراین بهتره با راهکارهای پیش‌خوانی دروس در تابستان به طور کامل آشنا باشین.

باید با خستگی بجنگین

نه خبری از درس و مدرسه است و نه برنامه خاصی برای کلاس‌های فوق برنامه دارین. دیر می‌خوابین و دیر بیدار میشین. هر چیزی که دوست دارین می‌خورین و ساعت‌ها توی شبکه‌های اجتماعی می‌چرخین. این موضوع تا چند روز اول جذابه، بعد از اون احساس خستگی و بیهودگی به سراغ شما میاد.

جنگ با خستگی

اگه همچین روندی ادامه پیدا کنه، افکار ناامید‌کننده میان توی ذهنتون و تابستان طلایی رو زهر می‌کنن. خیلی از دانش‌آموزان با این مشکل رو‌به‌رو هستن. اما به لطف برنامه‌ریزی برای تابستان، می‌تونین به راحتی با خستگی بجنگین!

آیا درس خوندن در تابستان لازمه؟

خودتون باید جواب این سوال رو بدین. دوست دارین به چه جایگاهی برسین؟ رتبه خوب؟ دانشگاه‌های برتر کشور؟ قبولی در مدارس تیزهوشان؟ کسب معدل بالا؟ درصد 100 آزمون‌های آزمایشی؟

اگه به‌دنبال همچین موفقیت‌هایی هستین، بهتره از همین حالا به فکر برنامه‌ برای تابستان باشین. اما اگه فکر می‌کنین که نمره 15 یا 16 هم خوبه و کنکور و آزمون تیزهوشان چندان مهم نیستن، سراغ بازی و سرگرمی برین. همه چیز به اهداف شما مربوط میشه.

شبکه‌های اجتماعی؛ آفت موفقیت دانش‌آموزان

طبق صحبت‌های رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال، مردم ایران به طور میانگین 5 تا 9 ساعت در روز رو به شبکه‌های اجتماعی اختصاص میدن! در حالی که این عدد در دنیا 16 ساعت در ماهه.

هر چند این آمار به سال 95 بر می‌گرده، اما با گسترش تکنولوژی در تک تک عرصه‌های زندگی، طبعا ساعت استفاده از شبکه‌های اجتماعی هم افزایش پیدا کرده. شاید با خودتون بگین که شبکه‌های اجتماعی چه ربطی به برنامه‌ریزی برای تابستان داره؟

شبکه‌های اجتماعی، آفت موفقیت دانش‌آموزان

یکی از عواملی که مانع درس خوندن در تابستان میشه، شبکه‌های اجتماعیه. نبود درس و تکلیف، دانش‌آموزان رو به سمت استفاده از شبکه‌های اجتماعی سوق میده. می‌دونیم که زمان استفاده دانش‌آموزان از بقیه خیلی بالاتره و اگه به موقع جلوی اون رو نگیرین، دیگه فرصتی برای جبران ندارین.

در ادامه به راهکارهایی اشاره می‌کنیم که برای کنترل شبکه‌های اجتماعی مفید هستن و باید در برنامه‌ریزی برای تابستان لحاظ بشن.

1.شبکه‌های اجتماعی رو پاک کنین

اگه عادت دارین که موقع درس خوندن مدام موبایل‌تون رو چک کنین و توی اینستاگرام و تلگرام بگردین، بهتره این برنامه‌ها رو از موبایل حذف کنین. می‌دونیم که بخشی از محتوای آموزشی در پیامرسان‌ها هستن، اما سعی کنین اپلیکیشن‌هایی که جنبه آموزشی ندارن رو حذف کنین.

اگه حذف کردن برای شما مقدور نیست، حداقل زنگ اعلان‌ها رو قطع کنین تا با هر پیام جدید از سر درس و مشق بلند نشین!

2.محدودیت تعیین کنین

تعیین محدودیت برای استفاده از گوشی‌های هوشمند در برنامه برای تابستان، اهمیت خیلی زیادی داره. باید یک برنامه سفت و سخت برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی داشته باشین.

مثلا مشخص کنین که اگه فصل اول ریاضی یازدهم رو خوب خوندین یا 20 تست زیست‌شناسی رو انجام دادین، حق دارین نیم ساعت از موبایل استفاده کنین. اگه بازهم وسوسه شدین و بیشتر از نیم ساعت زمان گذاشتین، حین مطالعه موبایل رو به مادرتون بدین و بعد از پایان کارها دوباره تحویل بگیرین.

3.از اصل جایگزینی استفاده کنین

کافیه از خودتون بپرسین که شبکه‌های اجتماعی چه سودی برای من دارن؟ هیچ سودی، فقط زمان ارزشمندتون رو تلف می‌کنن! به جای اینستاگرام و تلگرام، از یک برنامه جایگزین استفاده کنین.

مثلا هر وقت به فکر موبایل افتادین، ورزش کردن یا صحبت کردن با خانواده رو امتحان کنین. به چه کاری علاقه دارین؟ همون رو انجام بدین تا ساعت استفاده از موبایل به حداقل ممکن برسه.

4.شب‌ها با موبایل خدافظی کنین

یکی از عادات بد دانش‌آموزان اینه که موقع خواب، موبایل رو چک می‌کنن. یک لحظه چشم به هم می‌زنین و می‌بینین که ساعت 3 صبحه و شما هنوز نخوابیدین! به هیچ عنوان موبایل رو با خودتون به رخت‌خواب نبرین. برای تنظیم ساعت هشدار و بیدار شدن از خواب، از ساعت کوکی استفاده کنین یا از اعضای خانواده بخواین که شما رو بیدار کنن.

هرچقدر هم که وقت پای برنامه‌ریزی برای تابستان بذارین، اگه این مورد رو رعایت نکنین به هیگکدوم از برنامه‌هاتون نمی‌رسین.

چگونه برای تابستان برنامه‌ریزی درسی کنیم؟

حالا که از موانع موفقیت و دلیل تفاوت تابستان با بقیه روزهای سال اطلاع پیدا کردین، بهتره سراغ روش‌های برنامه‌ریزی درسی برای تابستان بریم. نکاتی وجود داره که اگه در برنامه‌ریزی خودتون در نظر بگیرین، قطعا موفق میشین. مهم‌ترین نکته که در برنامه‌ریزی برای تابستان باید در نظر بگیرین، تعهد به اجرای اونه. اگه به دنبال یک برنامه‌ریزی حرفه‌ای هستین، تا انتها همراه ما باشین.

قدم اول، تعیین هدف در برنامه‌ریزی تابستان

شروع برنامه‌ریزی در هر کاری، با تعیین هدف همراهه. حدود 90 روز فرصت طلایی پیش روی شماست. تعیین کنین که در این سه ماه کدوم درس‌ها رو می‌خونین؟ نقاط ضعف و قوت‌تون چیه و چطور میشه اون‌ها رو بهتر کرد؟ با جواب دادن به این سوالات، تعیین هدف کنین.

یادتون باشه که برنامه‌ریزی برای تابستان، فقط در صورتی جواب میده که شخصی‌سازی شده باشه. استفاده از برنامه‌های موجود در اینترنت یا برنامه مطالعاتی آشناها و دوستان، شما رو به نتیجه دلخواه نمی‌رسونه.

تعیین هدف در برنامه‌ریزی تابستان

قدم دوم، پیدا کردن شیوه مطالعاتی صحیح

«با اینکه خیلی درس می‌خونم اما بازهم نمره‌هام خوب نیست» این معضل خیلی از دانش‌آموزانه. با اینکه ساعت مطالعاتی بالایی دارن اما نتیجه خوبی کسب نمی‌کنن. شیوه مطالعاتی هر درسی متفاوته و نمیشه برای همه دروس از روش یکسانی استفاده کرد.

تابستان یک فرصت طلایی برای یادگیری تکنیک‌های پیش‌خوانی، برنامه‌ریزی درسی، مرور، یادداشت‌برداری، نکته‌نویسی و حل مسئله‌ست. علاوه بر این موارد، اصول مدیریت زمان و آزمون برای کنترل بهتر شرایط هم از مواردیه که باید یاد بگیرین.

قدم سوم، تنظیم روتین روزانه و هفتگی

موقع برنامه‌ریزی برای تابستان، ریز‌به‌ریز برنامه روزانه و هفتگی خودتون رو یادداشت کنین. لازم نیست همه درس‌ها رو در تابستان بخونین. بیشتر روی دروس تخصصی تمرکز کنین. چه کارهایی قراره در طول روز انجام بدین؟ ساعت چند از خواب بیدار میشین؟‌ هر کاری که قراره انجام بدین، حتی کوچیک‌ترین‌ها رو بنویسین.

توی کدوم درس‌ها ضعف دارین؟ با تنظیم روتین روزانه، مثلا حل 10 تست در روز به طور مستمر، نقاط ضعف‌تون رو به قوت تبدیل کنین. بیشتر رتبه‌های برتر کنکور و آزمون تیزهوشان، یک روتین روزانه برای انجام همه کارهای خودشون داشتن.

قدم چهارم، اهمیت بالای تفریح و سرگرمی

مهم‌ترین اصل در برنامه‌ریزی برای تابستان، حفظ تعادل بین درس خوندن و تفریحه. تفریح و سرگرمیه که انرژی مورد نیاز شما برای درس خوندن در تابستان رو تامین می‌کنه. سینما و مسافرت و… از گزینه‌های معمول برای استراحت هستن؛ اما بهتره فعالیتی رو شروع کنین که هدفمند باشه و به کسب مهارت جدید کمک کنه و از طرفی شما به یادگیری اون مشتاق باشین.

موضوع فقط گذروندن زمان نیست؛ بلکه با انجام فعالیت‌های مفید، عملکرد و توانایی مغز هم بهتر میشه که برای مسیر تحصیلی شما اهمیت بالایی داره.

ثبت‌نام در باشگاه یا شرکت در کلاس‌هایی مثل نقاشی، کامپیوتر، شنا و مواردی مثل این‌ها، می‌تونن گزینه خوبی برای تفریح و سرگرمی تابستانی باشن. خیلی از رتبه‌های برتر کنکور در یک رشته غیر درسی مهارت بالایی دارن و این موضوع کمک می‌کنه تا فعالیت مغزشون بهبود پیدا کنه.

قدم پنجم، حل کردن تست و آزمون

روزی 12 ساعت هم که درس بخونی، اگه تست نزنی و به اندازه کافی سوال حل نکنی، باز هم موفق نمی‌شی. برای محک دانش و مسیری که پیش گرفتی، باید خودت رو امتحان کنی.

این موضوع فقط با حل تست و آزمون آزمایشی میسر میشه. فکر نکنی چون تابستانه، خبری از تست زدن نیست! اتفاقا برعکس، برای اینکه در طول سال تحصیلی سر جلسه آزمون مشکلی نداشته باشی، بهتره از تابستان خودت رو برای امتحانات آماده کنی.

پس حتماً حواس‌تون باشه که موقع برنامه‌ریزی برای تابستان، زمانی رو برای حل کردن تست و آزمون‌های مختلف در نظر بگیرین.

حل کردن تست و آزمون

قدم ششم، کمک گرفتن از مشاوران تحصیلی

هر چه قدر هم که نسبت به نکات برنامه‌ریزی برای تابستان آگاه باشین، باز هم تجربه کافی ندارین. به جای اینکه زمان خودتون رو صرف آزمون و خطا کنین تا روش صحیح مطالعاتی رو پیدا کنین، از تجربه مشاوران آموزشی بهره بگیرین.

مشاوران تحصیلی شناخت زیادی نسبت به برنامه‌ریزی درسی دارن و به شما کمک می‌کنن تا برنامه دقیق‌تری متناسب با شرایط‌تون داشته باشین. برای این کار می‌تونین با خیال راحت همه کارها رو به مشاورین پرش بسپارین.

کافیه که شماره تماس خودتون رو توی کادر ارتباط با مشاورین ما وارد کنین تا خودتون متوجه معجزه داشتن یک مشاور آگاه و با تجربه بشین.

قدم هفتم، حرکت قدم به قدم

ساعت مطالعاتی بالا یکی از اهداف مهم دانش‌آموزان برای طراحی برای برنامه برای تابستان است؛ ولی کیفیت، اهمیت خیلی بیشتری داره! اگه روزانه 2 ساعت درس بخونین اما استمرار داشته باشین، خیلی بهتر از اینه که 8 ساعت درس بخونین ولی دائما امروز و فردا کنین! از ساعت مطالعاتی پایین شروع کنین و به مرور اون رو افزایش بدین.

قدم هشتم، انتخاب منبع آموزشی

در برنامه‌ریزی درسی، همیشه لازم نیست دنبال تکنیک‌های درس خوندن باشین، باید به منابع آموزشی هم توجه داشته باشین. برای موفقیت در کنکور یا آزمون تیزهوشان، مطالعه کتاب درسی کافی نیست و نمی‌تونه تمام نیازهای دانش‌آموزان رو پوشش بده.

به همین دلیل منابع آموزشی و کلاس‌های آنلاین باید در اولویت باشن. بهتره منبعی رو انتخاب کنین که علاوه بر کنکور، شما رو برای امتحانات نهایی و تشریحی مدرسه آماده کنه. اگه به دنبال این مدل کتاب‌ها و منابع کمک درسی هستین، حتما به محصولات پرش سری بزنین تا هم در تابستان و هم در آزمون‌ها بدرخشین.

جمع‌بندی برنامه‌ریزی درسی برای تابستان

 تابستان یک فرصت مناسب برای ایجاد عادت‌های مطالعاتی مناسبه تا در طول سال تحصیلی مسیر ساده‌تری رو پیش‌رو داشته باشین. استفاده از این فصل، نیازمند داشتن برنامه‌ریزی درسی برای تابستان است.

در این بین استفاده از منابع آموزشی که دانش و توانایی شما رو ارتقا بده، خیلی مهمه. این دقیقا همون کاریه که پرش انجام میده. برای آشنایی بیشتر با محصولات پرش کافیه شماره خودتون رو در قسمت تماس با مشاورین وارد کنین و منتظر پرش باشین. فقط یک بار امتحان کنین.

برای موفقیت در آزمون‌های آزمایشی، کنکور و امتحانات تیزهوشان، نه تنها درس خوندن توی تابستان براتون مفیده، بلکه میشه گفت لازمه.

از اونجایی که در تابستان زمان آزاد بیشتری دارید، باید بین زمان درس خوندن و تفریح تعادل برقرار کنین.

استمرار در درس خوندن، کمک گرفتن از مشاوران در برنامه‌ریزی و تعادل بین مطالعه و تفریح و ایجاد محدودیت برای استفاده از گوشی‌های هوشمند، جزو نکات مهمیه که باید رعایت کنین.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

2 دیدگاه دربارهٔ «برنامه‌ریزی درسی برای تابستان»

  1. آواتار Atefeh

    سلام وقت بخیر
    یه سوال داشتم
    من در هفتم نمره های
    علوم: نوبت اول:۸ نوبت دوم: ۱۱
    ریاضی: نوبت اول: ۱٠ نوبت دوم: ۱۲
    معدل: ۱۷/۳۶
    هشتم
    نمره علوم نوبت اول: ۱۹ نوبت دوم: ۱۷
    ریاضی نوبت اول: ۱۳ نوبت دوم: ۱۷
    معدل: ۱۸:۸۱
    اگه نهم نمراتم رو به عالی برسونم امیدی هست تجربی الف بیارم،خیلییی نگرانممم ممنون میشم کمکم کنید🥺🙏🏻🌸

    1. آواتار نگار ناظم الشعرا
      نگار ناظم الشعرا

      سلام عاطفه جان. واقعا پیشرفتت جای تحسین داره و من بهت تبریک میگم. 👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻
      با همین روند پیش بری میتونی نمرات خیلی عالی بگیری و تجربی هم با بهترین معدل قبول بشی. آفرین عزیزم. 🌹💕📚👌🏻

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد