تفریح و مدیریت زمان

روش‌های داشتن تفریح و مدیریت زمان

مدیریت زمان و برنامه‌ریزی، اصلی مهم برای موفقیت توی تمام مراحل زندگی به ویژه تحصیله. اما آشنایی با روش‌های داشتن تفریح و مدیریت زمان، به دانش‌آموزان کمک می‌کنه که در عین استفاده درست از زمان خودشون، تفریح هم داشته باشن و احساس خستگی و کسالت نکنن.

اگر بتوانیم زمانمان را طوری مدیریت کنیم که هم کارهایمان عقب نیفتد و هم به اندازه کافی تفریح داشته باشیم، می‌توانیم در همه امور زندگی شاهد پیشرفت بوده و عملکرد بهتری داشته باشیم.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

خیلی‌ها فکر می‌کنن مدیریت زمان و برنامه ریزی کردن، به معنای سخت کار کردن و سخت درس خوندن و نداشتن تفریح توی برنامه روزانه و هفتگیه. برخلاف تصور عموم، مدیریت زمان یعنی طوری از وقتمون استفاده کنیم که هم کارهامون عقب نیوفته و هم بتونیم به اندازه نیاز استراحت و تفریح داشته باشیم. در ادامه شما رو با چندتا از روش‌های داشتن تفریح و مدیریت زمان برای دانش‌آموزان آشنا می‌کنیم.

مدیریت زمان چیه؟

مدیریت زمان یعنی اینکه از زمان خودمون به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم. در مدیریت زمان ما فعالیت‌هامون رو اولویت‌بندی می‌کنیم و مشخص می‌کنیم که کدوم کارها ضروری تر هستن و باید زودتر به اون‌ها بپردازیم. مدیریت زمان توی همه ابعاد زندگی ما اهمیت پیدا می‌کنه؛ چه برای زندگی شخصی افراد و چه برای فعالیت سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف، داشتن مدیریت زمان از اهمیت زیادی برخورداره.

تکنیک‌های مدیریت زمان

تکنیک‌های مدیریت زمان

با استفاده از تکنیک‌های مدیریت زمان برای درس خوندن، می‌تونین کاری کنین که هم از درس‌هاتون عقب نیفتین و هم به اندازه کافی استراحت و تفریح داشته باشین. مدیریت زمان توی همه ابعاد زندگی انسان اهمیت داره. به ویژه در اموری مثل درس خوندن که نیازمند تلاش و برنامه‌ریزی مستمره. در ادامه چند تکنیک برای مدیریت درست زمان ذکر شده:
همچنین یکی از بهترین روش های مدیریت زمان، داشتن برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال است

لیست کارهای روزانه خودتون رو یادداشت کنین

  • این یکی از بهترین کارها برای مدیریت زمان است. وقتی کارهایی که باید توی طول روز انجام بدین رو یادداشت می‌کنین، علاوه براین که آرامش ذهنی پیدا می‌کنین، کارهاتون هم با نظم و ترتیب بیشتری پیش میره و عملکرد بهتری توی طول روز خواهید داشت. در لیست کارهای روزانه خودتون، برای هر کاری یه زمان مشخص تعیین کنین. این کار باعث میشه ما متعهد بشیم کارها رو توی ساعت مقرر انجام بدیم و از وقت خودمون استفاده بهتری بکنیم.

مهارت نه گفتن را یاد بگیرید

مهارت نه گفتن رو یاد بگیرین

  • یکی از بزرگترین دغدغه‌های بیشتر ما به ویژه توی نوجوانی و جوانی، دشوار بودن نه گفتن به دوستان و اطرافیانمان است. یاد بگیرین که برنامه‌های شخصی و ضروری زندگیتون رو توی اولویت قرار بدین و هر جا لازمه با قاطعیت نه بگین. مثلا وقتی می‌دونین باید برای امتحان سختی درس بخونین و هیچ وقت اضافه‌ای هم ندارین، هرگز نباید به درخواست دوستتون برای رفتن به گردش و تفریح پاسخ مثبت بدین.

در مواقع نیاز استراحت کنین

  • گاهی تصمیم می‌گیرین که چند کار رو پشت سر هم و توی یه روز انجام بدین. مثلا چند تا درس رو توی یه روز بخونین اما، وقتی ذهن و جسم‌تون خسته میشه، کیفیت انجام کار به شدت پایین میاد. پس در مواقع نیاز استراحت کنین و بعد درس خوندن یا کارهای دیگه رو از سر بگیرین.

ورزش کنین

  • ورزش کردن باعث افزایش انرژی شما میشه. ورزش مورد علاقه و متناسب با بدن خودتون رو انتخاب کنین و توی طول روز دقایقی رو به ورزش کردن اختصاص بدین. ورزش کردن باعث میشه تا بدن سالم و سرحال‌تری داشته باشین؛ در نتیجه کارهاتون رو با انرژی و توانایی بیشتری انجام میدین و وقتتون رو هم بهتر مدیریت می‌کنین.

تمرکزتون رو روی انجام یه کار بذارین

  • انجام چند کار به طور همزمان می‌تونه باعث سردرگمی ما شده و باعث بشه زمانمون رو هدر بدیم. بنابراین در هر زمان روی یه کار مشخص تمرکز کرده و سعی کنین همون کار رو به طور کامل و با کیفیت انجام بدین.
دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

کمال گرایی و توجه بیش از حد به جزئیات رو کنار بذارین

کمالگرایی خیلی از اوقات می‌تونه باعث عقب افتادن ما از کارها شده و زمان ما رو هدر بده. توجه به جزئیات خوبه اما همیشه هم لازم نیست همه کارها بی عیب و نقص انجام بشه و همه نمره‌هاتون بیست باشه! مثلا اگه برای امتحانی فقط یه روز وقت دارین و برای اون آماده هم نیستین، نگین یه روز کمه از همون یه روز بهترین استفاده رو ببرین و سعی کنین به طور خلاصه‌تری درس بخونین. بهتره که توی برنامه‌ریزی درسی به تمام نکات مهم و کلیدی توجه کرده و سعی کنین برنامه‌ای متناسب با واقعیت رو برای خود‌تون تنظیم کنین.

چگونه هم مدیریت زمان داشته باشیم هم تفریح کنیم؟

چطور هم مدیریت زمان داشته باشیم هم تفریح کنیم؟

تفریح مناسب باعث تغذیه روح ما شده و باعث میشه برای انجام کارها انرژی بیشتری داشته باشیم. بنابراین هرچقدر هم که برنامه درسی شلوغی داشته باشین، باید زمان‌هایی رو به تفریح و استراحت اختصاص بدین. در ادامه چند روش رو ذکر کردیم که با به کار گیری اون‌ها می‌تونین هم مدیریت زمان داشته باشین هم تفریح کنین.

برای کارها و تفریح برنامه‌ریزی داشته باشین

برنامه‌ریزی مهمترین کاریه که می‌تونین برای مدیریت زمان خودتون انجام بدین. حتما باید توی برنامه‌ریزی روزانه، هفتگی و ماهانه خودتون، اوقاتی رو به تفریح کردن اختصاص بدین. این کار باعث میشه که هم کارهاتون رو به موقع انجام بدین و هم تفریح به اندازه داشته باشین.

گشتن توی شبکه‌های اجتماعی رو محدود کنین

از نظر خیلی از افراد، گشتن توی شبکه‌های اجتماعی تفریحه. اما از اون‌ جایی که معمولا فضای مجازی تاثیرات منفیش بیشتر از مثبتشه، تفریح محسوب نمیشه. بیهوده گشتن توی فضای مجازی می‌تونه ذهن شما رو خسته تر و آزرده تر کنه. وقتی فعالیت‌های درسیتون سنگین میشه، استفاده از فضای مجازی رو خیلی محدود و در صورت امکان برای مدتی قطع کنین.

علاقه مندی‌هاتون رو پیدا کنین

خیلی مهمه که شما علاقه مندی هاتون رو بشناسین و بر اساس اون‌ها برای تفریح خودتون برنامه‌ریزی کنین. مثلا ممکنه دیدن فیلم و سریال تفریح مورد علاقه شما باشه و یا خوندن کتاب‌های غیر درسی؛ برای بعضی هم رفتن به دل طبیعت و گذروندن ساعاتی دور از هیاهوی شهر، بهترین تفریحه.

زمان تفریح استرس نداشته باشین

وقتی برای کارها و تفریح خودتون برنامه ریزی درستی دارین، دیگه جایی برای عذاب وجدان و استرس نمی‌مونه. وقت تفریح ذهن خودتون رو آزاد بذارین و به فکر کارهای عقب افتاده نباشین. در غیر این صورت از تفریح خودتون لذتی نبرده و کارهاتون رو هم با حال بد انجام میدین.

تفریحات غیر سالم رو ترک کنین

هر تفریحی که استرس شما رو کم نکنه، حال روحی و جسمی شما رو خوب نکنه و باعث بازیابی انرژی و توان شما برای تلاش نشه، تفریح ناسالم و نادرسته. از این تفریحات ناسالم دوری کرده و به تفریحاتی روی بیارین که حال جسم و روح شما رو خوب می‌کنن و باعث پشیمانی نمیشن.

چند نوع تفریح سالم برای دانش‌آموزان

تفریح باید باعث کاهش استرس و افزایش شادی و نشاط بشه. بر این اساس خیلی از مواردی که ما تفریح در نظر می‌گیریم در واقع تفریح درست نیستن. همچنین خیلی از فعالیت‌های ساده که ممکنه از نظر شما تفریح محسوب نشن، در واقع تفریح بوده و اثرات مثبتی روی روح و جان شما دارن.

  • ورزش کردن
  • رفتن به اردوهای دانش‌آموزی
  • شرکت توی مهمانی‌های خانوادگی
  • رفتن به پیک نیک
  • تماشای فیلم و سریال مناسب سن دانش‌آموز
  • خوندن کتاب‌های مناسب سن دانش‌آموز
  • رفتن به مسافرت‌های خانوادگی
  • پرداختن به کار هنری مورد علاقه
  • شرکت توی کلاس‌های آموزشی مختلف مثل موسیقی یا نقاشی
  • پیاده روی
  • بازی‌های ساده گرومی مثل وسطی
  • بازی‌های فکری مثل شطرنج
جمع بندی

مدیریت زمان باعث پیشرفت توی همه امور زندگی میشه. تفریح هم امری واجبه که همیشه باید توی برنامه ریزی‌های خودتون زمانی رو به اون اختصاص بدیم. راه هایی وجود داره که با استفاده از اون‌ها هم می‌تونیم مدیریت زمان داشته باشیم و هم می‌تونیم به اندازه کافی تفریح کنیم. داشتن برنامه‌ریزی مهمترین راه برای رسیدن به مدیریت زمان و در عین حال تفریح کردن به اندازه است.

تفریح کردن برای همه انسان‌ها توی هر سنی اهمیت زیادی داره و باعث بهبود خلق و خو و افزایش انرژی میشه.

رفتن به پیک نیک‌های خانوادگی و دوستانه، کتاب خوندن، فیلم دیدن و … جزء تفریحات مناسب برای دانش‌آموزانه.

این موضوع بستگی به شرایط زندگی، تحصیلی و نیز ویژگی‌های شخصی شما داره. بعضی یک ساعت در روز و بعضی دیگه دو ساعت در روز به تفریح احتیاج دارن.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد