برنامه‌ریزی معکوس

برنامه‌ریزی معکوس

با زیاد شدن کارها و شلوغی ذهن‌تون، تنها چیزی که به شما کمک‌ می‌کنه تا به اهداف‌تون برسین، برنامه‌ریزی درسیه، البته منظورمون برنامه‌ریزی که همه‌تون بلدین نیست. ما معمولاً توی برنامه‌ریزی، کارهامون رو لیست می‌کنیم و انجام‌شون می‌دیم و برای انجام دادن اون‌ها از قبل، زمان و تاریخ مشخص می‌کنیم ولی، توی این مقاله قراره با روش متفاوت‌تری به اسم برنامه‌ریزی معکوس آشنا بشیم.

اگه شما هم جزو اون دسته از افرادی هستین که همیشه برنامه‌ریزی میکنین، اما هیچ‌وقت به نتیجه نمی‌رسین، پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشین. قراره روشی متفاوت‌ رو توضیح بدیم که کمتر استفاده شده ولی خیلی مفید و کاربردیه براتون.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

آشنایی با مفهوم برنامه‌ریزی معکوس

توی روش برنامه‌ریزی معکوس از آخر به سمت اول حرکت می‌کنین. حالا یعنی چی؟
اول هدفی که دارین رو مشخص می‌کنین. وقتی شما هدف‌تون براتون شفاف و روشن باشه و بدونین که به کجا می‌خواین برسین، خیلی راحت‌تر مسیر‌ رو ادامه می‌دین.
فرض کنین که یک نفر قراره سر کلاس کنفرانس بده؛ وقتی اول صحبت‌هاش میگه که دقیقا در مورد چه موضوعی می‌خواد صحبت بکنه، باعث میشه که شما یک دید کلی نسبت به موضوع پیدا کنین و درک مطلب براتون راحت‌تر بشه.

چگونگی استفاده از برنامه‌ریزی معکوس

روش استفاده از برنامه‌ریزی معکوس

1-هدف نهایی‌ رو مشخص کنین

هدف‌تون مشخص باشه و بدونین که دقیقاً چی می‌خواین و قراره به چی برسین؛ چون در این صورته که برنامه‌ریزی معکوس براتون کار می‌کنه. حالا این چه کمکی به شما می‌کنه؟
باعث میشه که بتونین قبل از ورود به مرحله‌ جدید، آمادگی داشته باشین.

2-وضوح توی مراحل کار

از مهم‌ترین مراحل توی برنامه‌ریزی معکوس اینه که نسبت به مراحلی که می‌خواین کار رو پیش ببرین دید واضحی داشته باشین. توی این مرحله مهم‌ترین قدم اینه که نسبت به خودتون، شرایط‌تون و مراحل انجام کار، دید شفاف و منطقی داشته باشین. یعنی با توجه با شناختی که از خودتون و نقاط ضعف و قوت‌تون دارین، شروع به برنامه‌ریزی کنین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

3-تمرکز برای انجام کار

بهترین برنامه‌ریزی‌ها زمانی عملی میشن که تمرکز داشته باشین و وقتی دارین کارتون رو انجام می‌دین، فقط روی کارتون تمرکز کنین و به چیز دیگه‌ای فکر نکنین. این رو بدونین که هیچ‌وقت معجزه نمیشه و همه‌ کارهای بزرگ حاصل انجام دادن هزار تا کار کوچیک هستن؛ پس با تمرکز کامل مشغول به انجام مراحل کارتون باشین.

مزایای استفاده از برنامه‌ریزی معکوس

1-آماده‌ پیروزی می‌شین!
پیروزی میشین 1

توی برنامه‌ریزی معکوس بخاطر اینکه شما از اول می‌دونین که به چی می‌خواین برسین و آمادگی چالش‌ها‌‌ی مسیر رو دارین، ریسک‌تون کمتر و احتمال پیروزی‌تون بیشتر میشه.

2-انرژی ذخیره می‌کنین

برنامه‌ریزی معکوس این امکان‌ رو بهتون میده که بتونین بطور دقیق برنامه‌ریزی کنین و همین کار باعث دخیره انرژی‌تون میشه؛ این مورد رو توی قسمت تفاوت‌ها بیشتر توضیح می‌دیم.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

تفاوت برنامه‌ریزی معکوس با بقیه روش‌ها

همونطور که تا الان متوجه شدین، برنامه‌ریزی معکوس خیلی شبیه بقیه روش‌هاست و تنها فرقش اینه که برخلاف برنامه‌ریزی به روش معمول که قبلاً براتون توضیح دادیم، توی برنامه‌ریزی معکوس، شما اول هدف رو مشخص می‌کنین و بعد برای وارد شدن به مرحله‌ جدید، خودتون رو آماده می‌کنین.
اگه مثال کنفرانس‌ رو در نظر بگیرین، بعد از اینکه هدف‌ رو مشخص کردین قدم بعدی اینه که برنامه‌ریزی‌ رو از آخر به اول شروع کنین. حالا این یعنی چی ؟
شما قبل از وارد شدن به مرحله‌ نهایی که کنفرانس دادنه، باید خودتون رو برای این مرحله آماده کنین؛ که آمادگی برای این مرحله شامل بررسی نوت‌ها و چک کردن لباسیه که فردا می‌خواین بپوشین.

جمع‌بندی برنامه‌ریزی معکوس

با خوندن مطالب بالا شاید فکر کنین که این روش تفاوت چندانی با روش‌های دیگه نداره ولی، زمانی که ازش استفاده کنین، متوجه تغییراتش نسبت به سایر روش‌ها می‌شین و موانع و مشکلاتی رو می‌بینین و می‌تونین پیش‌بینی کنین که تا قبل از این اصلا به چشم‌تون نمیومد.

علاوه بر این، روش برنامه‌ریزی معکوس بخاطر دید کلی که بهتون میده باعث میشه اعتماد به نفس بیشتری برای انجام کارها و انگیزه برای توی مسیر موندن داشته باشین.

به طور کلی، برنامه‌ریزی درسی یکی از راه‌های اصولی برای درس خوندنه که می‌تونه عملکرد شما رو بالا ببره. اگه شما هم تمایل دارین از نکات کلیدی برنامه‌ریزی باخبر بشین، کافیه که با مشاورین گروه آموزشی پرش در ارتباط باشین.

یک روش برنامه‌ریزی که خیلی کمک کننده و کاربردیه براتون، و همونطور که از اسمش پیداست به روش معکوس انجام میشه. به اینصورت که اول هدف‌ رو مشخص میکنین بعد مراحل کار رو برنامه‌ریزی می‌کنین.

هر زمانی که یک هدف داشته باشین و بخواین موفق بشین، برنامه‌ریزی معکوس بهتون کمک میکنه که به روشنی مسیرتون رو ببینین، و مسیر موفقیت براتون راحت میشه.

اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفاوت این روش با سایر روش‌ها، دید کلی و بسیار خوبیه که از موضوع بهتون میده.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد