روش درس خوندن نابغه‌ها

روش درس خوندن نابغه‌ها

همه‌ ما از یک میزان بهره‌ هوشی برخوردار نیستیم. اما شاید اون آدم‌هایی که به نظرمون نابغه میان، فقط اصول خاصی رو برای درس خوندن و یاد گرفتن برای خودشون تعیین کردن. روی صحبت ما با نابغه‌هاییه که از هوششون به خوبی استفاده می‌کنن و با برنامه درس می‌خونن. روش درس خوندن نابغه‌ها در واقع بهترین روش درس خوندنه. در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد این روش درس خوندن می‌پردازیم.

پادکست روش درس خوندن نابغه‌ها

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین🎧🔊📚

اغلب فکر می‌کنیم که روش درس خوندن نابغه‌ها خیلی پیچیده و دشواره. فکر می‌کنیم باید حتماً ۲۴ ساعت سرمون در کتاب باشه. اما اینطور نیست. فقط باید به یک سری اصول پایبند باشین. برای آگاهی از این اصول، این مقاله رو مطالعه کنین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

روش درس خوندن نابغه‌ها چطوره؟

اغلب نابغه‌ها صرفاً اصول خاصی برای درس خوندن دارن و به این اصول پایبندن. داشتن تعهد، هدف، نظم و تقویت حافظه از جمله اصول درست مطالعه محسوب میشه. نکته‌ دیگه هم که باید در نظر داشته باشین، داشتن برنامه‌ریزی درسی اصولیه. نابغه‌ها اغلب وقت زیادی رو برای درک مطالب پیچیده صرف می‌کنن.

ذهنشون مثل یک بدن ورزیده، مدام در حال فعالیت و جنب و جوشه. برای همین هم مدام پیشرفت می‌کنن و به سمت بهتر شدن قدم برمی‌دارن. اما نکات و مراحل دیگه‌ای هم برای درس خوندن به روش نابغه‌ها وجود داره که در ادامه بهشون می‌پردازیم.

نابغه‌ها چطور درس می‌خونن؟

بررسی موضوع درس

بررسی موضوع به این معنیه که یک بار حتماً مطالب درسی رو به صورت روزنامه‌وار مطالعه کنین. گاهی لازمه که بیش از یک بار این کارو انجام بدین. بررسی اجمالی بهتون کمک می‌کنه که درک درستی از سرفصل‌ها به دست بیارین و بدونین چه میزان زمان برای مطالعه‌ دقیق هر فصل لازمه.

این کار برای خوندن دروسی مثل زیست، تاریخ و شیمی که موضوع‌محور هستن خیلی مناسبه. در واقع نابغه‌ها با روش‌های مطالعه دروس تحلیلی و حفظی آشنا هستن. به طور کل، نابغه‌ها از فرصت‌های خود‌شون استفاده می‌کنن و سعی می‌کنن از زمان‌شون نهایت استفاده رو داشته باشن؛ مثلاً وقتی توی ایستگاه مترو منتظر قطار نشستن؛ یا توی مطب دکتر، منتظر نوبت هستن.

سبک درس خوندن نابغه‌ها

خوندن و یادداشت‌برداری

این دو کار مطابق روش درس خوندن نابغه‌ها، باید هم‌زمان با هم انجام بشه. به این ترتیب که یک پاراگراف از مطلب رو می‌خونیم، در موردش فکر می‌کنیم و نکات مهمش رو یادداشت‌برداری می‌کنیم. یادداشت‌برداری‌ها باید منظم دسته‌بندی بشن.

تا بعدا راحت بتونین بهشون مراجعه کنین. جمع کردن کوهی از کاغذ بدون عنوان و دسته‌بندی، بدتر باعث گیج شدن شما میشه. همچنین باعث میشه که تمایلی برای مرورشون نداشته باشین. یادداشت‌ها رو می‌تونین داخل صفحات کتاب قرار بدین. یا اینکه در دسته‌های منظم برای خودتون نگه دارین. حتی می‌تونین روی کاغذهای رنگی برچسب‌دار بنویسین و به دیوار پشت میز کارتون بچسبونین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

بازگو کردن مطالب

بازگو کردن مطالب با صدای بلند، باعث میشه که مطالب خیلی بهتر در ذهن شما بمونه. حتی می‌تونین صدای خودتون رو ضبط کنین و در بازه‌های زمانی مختلف بهش گوش کنین. این روش درس خوندن نابغه‌ها به شدت جواب میده و می‌تونین نتیجه اون رو زود ببینین.

می‌تونین فایل‌های صوتی منظمی از مطالب درسی تهیه کنین. بعد در فرصت‌های مناسب به این فایل‌ها گوش بدین. به این شکل مطالب بارها برای شما مرور میشن و از ذهنتون پاک نمی‌شن.

بازگو کردن مطالب درسی

مرور و یادآوری

مرور و یادآوری، یکی از نکات مهم درس خوندن به سبک نابغه‌ها محسوب میشه. مطالبی که می‌خونین و یادداشت‌برداری می‌کنین، نیاز به مرور دارن تا در حافظه به خوبی ثبت شن. تعداد دفعات مرور دروس، به میزان سختی درس و قدرت حافظه‌ شما بستگی داره.

بدون مرور کردن مطالب، اونا در قسمت‌هایی از ذهن شما می‌مونن که عملاً بهشون دسترسی ندارین. بعضی از دروس با یک بار مرور در حافظه می‌مونن. اما دروس دیگه‌ای هستن که باید بارها مرور بشن. این به میزان سختی درس و توانایی شما بستگی داره. برای مثال اگه توی درس‌های خوندنی چندان خوب عمل نمی‌کنین، باید در دوره‌های مختلف مرورشون کنین.

درس خوندن به روش نابغه‌ها با تقویت حافظه

حافظه انسان از سه قسمت تشکیل شده که عبارتند از:

  • حافظه حسی: به اولین بخش حافظه گفته میشه. اطلاعات از طریق دیدن چیزها وارد این بخش حافظه میشه. معمولا اطلاعات واردشده به این بخش از حافظه، نیم ثانیه تا ۴ ثانیه باقی می‌مونن.
  • حافظه کوتاه مدت: مرحله دوم به خاطر سپردن اطلاعاته. اطلاعات در این بخش حافظه به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه موندگار میشن.
  • حافظه بلند مدت: به عنوان حافظه دائمی هم شناخته میشه. موندگار شدن اطلاعات در این بخش حافظه نیاز به تمرین داره. ما اتفاقات مهم رو ناخودآگاه وارد این بخش حافظه می‌کنیم. اما برای به خاطر سپردن ارادی چیزها باید تمرین کنیم.

روش درس خواندن نابغه‌ها با تقویت حافظه

تکنیک‌هایی برای تقویت حافظه وجود داره که برای درس خوندن به روش نابغه‌ها باید بهشون عمل کنیم. در ادامه به چند مورد از این تکنیک‌ها می‌پردازیم.

تصویرسازی ذهنی برای درس خوندن به سبک نابغه‌ها

تصویرسازی یکی از بهترین تکنیک‌های درس خوندن به سبک نابغه‌ها محسوب میشه. ذهن ما در به خاطر سپردن تصاویر، بهتر از متون عمل می‌کنه. برای این کار، کافیه که چشماتون رو ببندین و مطلبی رو که دارین می‌خونین، به صورت تصویر در ذهنتون تجسم کنین.

این تکنیک برای خوندن دروسی مثل تاریخ، جغرافیا، زیست و … بیشتر جواب میده.

دوری از عوامل حواس‌پرتی

فراهم کردن محیطی آروم و به دور از عوامل حواس‌پرتی، از اصول اولیه‌ درس خوندن محسوب میشه. امروزه شبکه‌های مجازی بزرگترین عامل حواس‌پرتی دانش‌آموزان هستن. پس باید ساعات استفاده از فضای مجازی محدود میشه.

بعد از اون باید مکانی ثابت و مناسب برای درس خوندن در نظر بگیرین. در صورت امکان در اتاقی جداگانه و به دور از صداهای مزاحم باید مشغول به درس خوندن باشین. پخش کردن موزیک بی‌کلام و ملایم هم می‌تونه در برخی از دانش‌آموزان باعث افزایش تمرکز بشه.

داشتن نظم در درس خوندن

نظم و ترتیب در تمام مراحل درس خوندن شما باید جاری باشه. از دسته‌بندی سرفصل‌ها و دروس گرفته تا یادداشت و نکته‌برداری، باید در تمام مراحل به نظم پایبند باشین. می‌تونین برای برگه‌های یادداشت از رنگ‌های متنوع استفاده کنین.

یا از برچسب‌هایی برای جدا کردن مطالب استفاده کنین. همچنین لازمه که ساعات خاصی از روز رو به خوندن دروس مختلف اختصاص بدین و به برنامه‌ریزی پایبند باشین. به هم ریختگی و شلختگی، باعث میشه گیجی شما میشه. همچنین انگیزه‌ ادامه دادن رو از شما می‌گیره.

داشتن نظم در درس خواندن

ایجاد محیط یادگیری حمایتی

حتماً شنیدین که برای انجام هر کاری باید در محیط درستش قرار بگیرین. برای مثال نمی‌تونیم در یک اتاق دو متری، پیاده‌روی کنیم. پس اگه می‌خواین خودتون رو برای رقابت آماده کنین، باید در محیطش قرار بگیرین.

اکثر نابغه‌ها محیطی رقابتی، دوستانه و سالم برای خودشون درست می‌کنن. پس برای یادگیری روش درس خوندن نابغه‌ها می‌تونین با جمع‌های این چنینی تعامل داشته باشین. می‌تونین مطالبی رو که خوندین با هم در میون بذارین. یا در مورد کندی عملکرد و ضعف‌هاتون از همدیگه مشورت بگیرین. این محیط‌های دوستانه خیلی برای پیشرفت شما مفید هستن.

برای چالش‌ها آماده باشین

داشتن چالش و شرکت در میدان‌های رقابتی، بهتون نگرش خوبی می‌‌ده و باعث میشه با هدف درس بخونین. نابغه‌ها اهل چالش و رقابت هستن و دوست دارن برای هر کاری خودشونو آماده کنن. پس برای درس خوندن به روش نابغه‌ها، باید این سبک عملکرد و رفتار رو در خودتون تقویت کنین.

این چالش می‌تونه هر چیزی باشه. می‌تونه شرکت در آزمون آزمایشی باشه. یا تست‌زنی در گروه‌های چند نفره. حتی می‌تونه خیلی شخصی باشه. برای مثال می‌تونین به یادگیری مطالب جدید رو بیارین. زبان جدید یاد بگیرین. یا حتی به فکر نوشتن مقاله‌ علمی و پژوهشی باشین.

برنامه‌ریزی به روش درس خوندن نابغه‌ها

نمی‌تونیم بگیم که تمام نابغه‌ها برای درس خوندن به یک برنامه‌ریزی واحد عمل می‌کنن. خیلی از این افراد، صرفاً ذهن منظمی دارن و می‌دونن چه وقت باید به بررسی امور و وظایفشون بپردازن. اما شما با برنامه‌ریزی درسی درست، می‌تونین به روش درس خوندن نابغه‌ها نزدیک بشین.

وقتی به صورت مداوم کارها رو با برنامه‌ریزی انجام بدین، این براتون تبدیل به عادت میشه. به نحوی که دیگه نمی‌تونین بدون برنامه‌ریزی یک قدم هم بردارین. برنامه‌ریزی درست، باید با توجه به نیازهای شما پیاده‌سازی بشه. باید منعطف باشه و کاملاً با روحیات شما مطابقت داشته باشه.

برنامه‌ریزی درسی به سبک نابغه‌ها

زمان درس خوندن نابغه‌ها

در گذشته بر این باور بودن که افراد نابغه و موفق از صبح زود شروع می‌کنن. اما امروزه ثابت شده که این یک باور غلطه. در واقع زمان مناسب درس خوندن برای هر فردی می‌‌تونه متفاوت باشه. چون چرخه شبانه‌روزی بدن افراد با هم متفاوته اما مهم اینه که منظم پیش برین.

یعنی برای درس خوندن به سبک نابغه‌ها باید یک روتین معین داشته باشین و ساعات مشخصی رو به درس خوندن اختصاص بدین. نه اینکه هر وقت میلتون کشید به خوندن دروس مختلف مشغول بشین.

چطور به روش درس خوندن نابغه‌ها پایبند باشیم؟

آشنایی با روش درس خوندن یک موضوعه و پایبندی به اون موضوعی دیگه. عدم پایبندی به روش درس خوندن به دلایل مختلف اتفاق میفته که عبارتند از:

  • استرس
  • توقعات بیجا در برنامه‌ریزی درسی
  • اهمال‌کاری
  • مقایسه‌ خود با دیگران و عدم اعتماد به نفس

در صورت داشتن تمام مشکلات فوق، می‌تونین با یک روانشناس یا مشاور تحصیلی مشورت کنین. راهکارهای زیر هم می‌تونه بهتون کمک کنه که به روش درس خوندن خودتون پایبند بمونین.

ایجاد انگیزه برای درس خوندن

افراد نابغه، همیشه برای یادگیری مشتاقن. برای خودشون انگیزه ایجاد می‌کنن و توی مسیر درست قدم برمی‌دارن. هیچ کاری بدون پیگیری از ذهنشون نمی‌گذره. اگه انگیزه‌ لازم برای درس خوندن داشته باشین، بیشتر به برنامه‌ درسی پایبند می‌مونین.

ایجاد انگیزه می‌تونه با تعیین هدف همراه باشه. همچنین می‌تونین با مشاهده‌ رفتار دیگران در محیط آموزشی انگیزه پیدا کنین. داشتن یک برنامه‌ راهبردی هم می‌تونه انگیزه‌ خوبی برای درس خوندن ایجاد کنه.

تعیین هدف برای درس خوندن به سبک نابغه‌ها

نابغه‌ها هر کاری رو به صورت هدفمند انجام می‌دن. بدون داشتن هدف، انگیزه هم ایجاد نمی‌شه و بدون انگیزه نمی‌تونین با قاطعیت به درس خوندن ادامه بدین. روش درس خوندن نابغه‌ها هدفمنده. برای مثال تعیین می‌کنن که در هر مقطع زمانی چه درس‌هایی باید مطالعه بشن و توقع چه نتیجه‌ای رو دارن.

این هدف حتما لازم نیست خیلی بزرگ و مهم باشه. برای مثال می‌تونین برای خوندن هر فصل از درس شیمی، هدف تعیین کنین. حتی می‌تونین بعد از دست‌یابی به هدف‌های کوتاه مدت و بلند مدت، به خودتون جایزه بدین.

تعیین هدف برای درس خواندن

بهبود تمرکز

اگه تمرکز کافی برای درس خوندن نداشته باشین، نمی‌تونین به نظم ایده‌آل روش درس خوندن نابغه‌ها دست پیدا کنین. راهکارهای زیادی برای بهبود تمرکز وجود داره که از بینشون می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب
  • کنترل استرس با انجام تمرینات ورزشی مانند یوگاه که هماهنگی بین ذهن و بدن به وجود میاره.
  • مدیریت انرژی، به معنی شروع درس خوندن در ساعاتی که بیشترین انرژی رو دارین.

در نظر گرفتن زنگ تفریح و اوقات فراغت

درس خوندن یک بند و بدون استراحت، بازدهی خوبی نداره. ذهن شما خسته میشه و دیگه نمی‌تونین چیزی رو به خاطر بسپارین. همچنین بازدهی شما به شدت پایین میاد. این موارد باعث میشه که یک دفعه جا بزنین و نتونین ادامه بدین. شما می‌تونین  از تکنیک پومودورو پیروی کنین.

به این صورت که بعد از هر ۲۵ دقیقه مطالعه، ۵ دقیقه برای استراحت در نظر می‌گیرین. بعد از چند بار انجام دادن این کار، می‌تونین زنگ تفریح طولانی‌تری برای خودتون تعیین کنین. به این صورت تجدید قوا می‌کنین و با انرژی بالا به درس خوندن ادامه میدین.

در نظر گرفتن زنگ تفریح و اوقات فراغت

پشتکار در درس خوندن حرف اول رو می‌زنه!

داشتن پشتکار و تلاش مداوم، رمز موفقیت هر دانش‌آموزه. لازم نیست حتماً نابغه باشین. اگه از هوش متوسطی هم برخوردار باشین، با پشتکار می‌تونین به هدف‌های بزرگی دست پیدا کنین. نابغه‌ها از تلاش کردن دست نمی‌کشن. پس برای درس خوندن به روش نابغه‌ها باید به هدفتون پایبند باشین و پشتکار لازم رو داشته باشین.

سخن پایانی

افراد نابغه، ساختار ذهنی متفاوتی دارن. اما نمی‌تونیم بگیم که خیلی عجیب و غریبن. تمام با توانایی‌های مختلف می‌تونن به اهداف کوچیک و بزرگشون دست پیدا کنن. به شرطی که هدف داشته باشن و برای رسیدن بهش خودشونو حسابی آماده کنن.

روش درس خوندن نابغه‌ها مراحل عجیب و پیچیده‌ای نداره. فقط کافیه نظم و دقت کافی داشته باشین و به قول معروف دل به کار بدین. اگه توی بعضی از درس‌ها مشکل یادگیری داری، نباید خودت رو سرزنش کنی که نابغه نیستی. فقط کافیه که کمک بخوای. بسته‌های معلم خصوصی پرش، اینجا می‌تونه خیلی به کارتون بیاد.

این بسته‌ها تمرین‌محور هستن و از این نظر می‌تونن براتون خیلی مفید باشن. اگه به مشاوره‌ تحصیلی یا بسته‌ معلم خصوصی نیاز داری، می‌تونی شماره تماست رو در کادر پایین صفحه وارد کنین تا کارشناسان پرش با شما تماس بگیرن.

بله. خیلی از افراد نابغه در واقع از میزان هوش و توانایی‌های خودشون غافلن و نمی‌تونن برنامه‌ درستی برای درس خوندن داشته باشن. افراد نابغه‌ دیگه‌ای هم هستن که صرفاً برای مسائل شخصی به مشورت با مشاور نیاز دارن.

افراد نابغه‌ای که دارای هوش برنامه‌ریزی هستن یا از مشاور تحصیلی کمک می‌گیرن، پیش از هر چیزی توانایی‌های خودشونو بررسی می‌کنن و روی نقاط قوتشون بیشتر کار می‌کنن.

البته که افراد نابغه به واسطه‌ هوششون می‌تونن عملکرد بهتری در کنکور داشته باشن. اما خیلی از افراد با هوش متوسط و صرفاً با داشتن پشتکار، می‌تونن به نتیجه‌ خوبی برسن.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد