تست MBTI _ آزمون شخصیت

تست MBTI_آزمون شخصیت

تست MBTI که به نوعی آزمون شخصیت‌شناسی محسوب میشه کاربردهای متفاوتی در ازدواج، انتخاب رشته تحصیلی و یا انتخاب شغل و موضوعات دیگه داره که توسط ایزابل بریگز مایرز و کاترین بریگز در سال 1943 طراحی شد.

آزمون MBTI رو از روی تیپ‌های شخصیتی یونگ الگوبرداری کردن که به یکی از بهترین و مهم‌ترین آزمون‌های شخصیت‌شناسی در دنیا تبدیل شده. ما توی این مقاله به بررسی تست MBTI به طور دقیق پرداختیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

تست MBTI و تاثیر اون روی انتخاب رشته تحصیلی

خودشناسی یکی از مهمترین کارهاییه که هر فرد باید در طول زندگیش انجام بده. خودشناسی باعث میشه که بتونین انتخاب‌های بهتری داشته باشین و بتونین به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنین.

یکی از بهترین و معتبرترین روش‌های رسیدن به خودشناسی تست MBTI یا شخصیت‌شناسیه که توسط بسیاری از مشاوران دنیا مورد استفاده قرار می‌گیره.از تست خود شناسی MBTI معمولا در انتخاب شغل، انتخاب رشته تحصیلی، ازدواج و شناخت بهتر از خود استفاده میشه.

تاریخچه تست MBTI

قبل از اینکه درباره تاثیر تست MBTI روی خودشناسی بدونیم بهتره یک نگاه کوتاه به تاریخچه این آزمون داشته باشیم. این تست توسط ایزابل بریگز مایرز و کاترین بریگز در سال 1943 طراحی شد.

تاریخچه تست MBTI

طراحان آزمون MBTI ادعا میکنن که این پرسشنامه رو از تیپ‌های شخصیتی یونگ الگوبرداری کردن و هدفشون از طراحی این پرسشنامه این بود که بتونن مناسب‌ترین شغل رو برای زنان در صنعت نظامی انتخاب کنن. اما حالا این پرسشنامه به یکی از بهترین و مهمترین آزمون‌های روان سنجی در دنیا تبدیل شده.

آزمون MBTI چگونه به انتخاب رشته خوب منجر میشه؟

انتخاب‌های غلط همیشه موجب عقب ماندن و پسرفت در زندگی میشه. اگه بگیم ما با انتخاب‌هامون زندگی می‌کنیم و یا بگیم تمام زندگی ما انتخاب‌هاییه که انجام میدیم بیراه نگفتیم. خودشناسی و روان‌سنجی یکی از روش‌هاییه که بتونیم انتخاب‌های خوبی داشته باشیم و به موفقیت بیشتری دست پیدا کنیم.

انتخاب رشته تحصیلی هم یکی از مهمترین انتخاب‌هاییه که ما در طول زندگی انجام میدیم. از اونجایی که این انتخاب در دوران رشد و نوجوانی رخ میده نقش بسیار تعیین کننده‌ای در آینده ما داره. پس با خودشناسی بهتر، میتونیم به انتخاب‌های خوب و مناسب برسیم.

نکته‌ای که باید بهش توجه کنیم اینه که نباید نقش مشاور تحصیلی تخصصی در این دوران رو نادیده بگیریم و فقط به یک تست MBTI بسنده نکنیم. مشاوران تحصیلی پرش آماده هر گونه کمک به شما عزیزان در زمینه انتخاب رشته تحصیلی هستن.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

معیار سنجش در تست MBTI چه چیزهاییه؟

در آزمون MBTI تعداد 8 معیار بررسی میشه که این معیارها در 4 گروه تقسیم میشن. قراره این 4 گروه رو بررسی کنیم و ببینیم شخصیت هر فرد چجوری انتخاب میشه.

1. بررسی درونگرا (I) یا برونگرا (E) فرد

ممکنه ما با اصطلاحات برونگرا و درونگرا در زندگی روزمره خودمون آشنا باشیم. برونگرا به افرادی گفته میشه تمایل به حضور در اجتماعات رو دارن و درونگراها افرادی هستن که تمایل دارن در تنهایی وقت بگذرونن. در این بین افرادی هم هستن که در میان این دو گروه قرار دارن به عنوان میانگرا ازشون یاد میشه.

بررسی درونگرا (I) یا برونگرا (E) فرد

هر چه عدد به دست آمده از آزمون MBTI به درونگرا بیشتر باشه فرد درونگرا و هرچه به سمت برونگرا بیشتر باشه اون فرد درونگرا تلقی میشه.

در این تست افراد برونگرا Extrovert (عمل‌گرا) که حرف اختصاری (E) افرادی هستن که انرژی خودشون رو از موارد بیرونی به دست میارن و بیشتر در تلاشن با افراد دیگه در تعامل باشن. اون‌ها از حضور در جمع‌ها بسیار لذت می‌برن و معمولا کاری رو به تنهایی انجام نمیدن.

این افراد دوستان زیادی دارن و بسیار پر شوق و پر انرژی دیده میشن.

در آزمون خودشناسی MBTI افراد درونگرا Introverts (تفکرگرا) با حرف اختصاری (I) نمایش داده میشه. این افراد برای کسب انرژی بیشتر تمایل دارن در تنهایی باشن و معمولا در افکار خودشون فرو میرن.

برقراری ارتباط با دیگران برای این افراد کمی دشوارتره و میزان دوستان کمتری نسبت به برونگراها دارن. این افراد، کمی بی‌حال‌تر از برونگراها به نظر می‌رسن، اما به این معنا نیست که واقعا بی‌حال‌تر باشن.

2. نحوه کسب و جمع آوری اطلاعات (حسی S و شهودی N)

افراد در به دست آوردن اطلاعات روش‌های مختلفی رو پیش می‌گیرن. افراد حسی (S) ترجیح میدن با توجه داده‌های قابل مشاهده و قابل لمس اطلاعات رو به دست بیارن. معمولا هم توجه زیادی به الهامات ندارن و به جزئیات دقت زیادی می‌کنن.

در مقابل افراد شهودی (N) به حس ششم خودشون خیلی اکتفا می‌کنن و معمولا وقت خود را در رویا می‌گذرونن. افراد شهودی به جای اینکه به چیزی که وجود داره و اتفاق افتاده دقت کنن به احتمالات و ممکن‌ها توجه بیشتری دارن.

3. نحوه تصمیم‌گیری (منطقی T و احساسی F)

همانند دو معیار بالا نحوه قضاوت‌ها و تصمیم گیری‌‎های افراد در این آزمون مورد بررسی و سنجش قرار می‌گیره. این معیار مشخص می‌کنه افراد چجوری در تصمیمات خودشون عمل می‌کنن.

افرادی که منطقی تصمیم می‌گیرن معمولا به واقعیات توجه زیادی دارن و تصمیمات اون‌ها بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌هاست و با حرف اختصاری T در آزمون MBTI شناخته میشن.

افرادی هم که بر‌ اساس هیجانات و حرف‌ها، شنیده‌ها تصمیم‌گیری می‌کنن به عنوان افراد احساسی شناخته میشن و با حرف اختصاری F در آزمون MBTI شناخته میشن.

4. چگونگی اقدام و شیوه زندگی (قضاوت‌گر J و منعطف P)

افراد قضاوت‌گر در تصمیم‌گیری سریع‌تر عمل می‌کنن و برای هر کار و پروژه‌ای از قبل برنامه‌ریزی انجام میدن. یکی از عذاب آورترین موضوعات برای این افراد باز بودن موضوعات مختلف در ذهنشونه. این افراد حتما باید موضوعات باز رو در ذهنشون ببندن تا بتونن تصمیمات جدید بگیرن.

در مقابل افراد منعطف یا ادراکی که معمولا بدون برنامه‌ریزی قبلی تصمیم می‌گیرن، در تصمیم‌گیری نسبت به قضاوت‌گرها سرعت کمتری دارن.

انواع تیپ شخصیتی در آزمون روان سنجی مایرز بریگز

با اتمام آزمون شخصیت شناسی MBTI چهار حرف در هر 8 معیار برای شما بررسی میشه و در هر‌ گروه یک حرف برای شما انتخاب میشه. انتخاب یک حرف از هر‌ گروه منجر به ساخته شدن 16 تیپ شخصیتی میشه.

انواع تیپ شخصیتی در آزمون روان سنجی مایرز بریگز

به عنوان مثال یک فرد درونگرا (I)، شهودی (N)، منطقی (T)، منعطف (P) تیپ شخصیتی INTP رو می‌سازه که این تیپ؛ ویژگی‌های خاص خودش رو داره.

شما پس از به اتمام رسوندن آزمون MBTI برای انتخاب رشته تحصیلی می‌تونین نتیجه رو به مشاور تحصیلی بدین و مشاور به شما کمک می‌کنه که بهترین انتخاب رو داشته باشین.

حتما توجه داشته باشین که خودتون به تنهایی اقدام به انتخاب نکنین و حتما از یک مشاور تحصیلی کمک بگیرین. مشاورین تخصصی پرش می‌تونن به شما در این زمینه کمک بسیار زیادی کنن.

تست MBTI برای انتخاب رشته

هر‌ فرد در تیپ‌های شخصیتی مختلف بهتره که در رشته‌ای که براش ساخته شده تحصیل کنه تا در آینده بتونه به موفقیت شغلی مناسب دست پیدا کنه. در این لیست قراره به طور کلی درباره انتخاب رشته با کمک آزمون MBTI توضیح بدیم. اما حتما توجه کنید که نتیجه آزمون رو برای یک مشاور یا یک متخصص هم بفرستید.

تست MBTI برای انتخاب رشته

رشته تحصیلی مناسب برای تیپ ENFJ

این افراد خیلی مهربون، خون‌گرم و با روحیه‌ حساسن، به خوبی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنن و با عنوان پیش قدم از اون‌ها یاد میشه. این افراد توی مشاغل و موارد زیر معمولا خوب عمل میکنن و می‌تونن موفق بشن:

  • مشاور، مددکار و یا آموزگار
  • تدریس
  • روانشناس و روانپزشک

بهترین رشته‌ها برای تیپ شخصیتی ENFP

این افراد خلاقیت بالایی دارن و در همه مواقع دست از خلاقیت برنمی‌دارن. میزان انرژی اون‌ها خیلی بالاست و به راحتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنن. افراد ENFP بهتره که در مشاغل و رشته‌های زیر مشغول به کار و تحصیل بشن:

  • هنرمند
  • طراح
  • نویسنده

افراد با تیپ شخصیتی ESFJ

افرادی با معاشرت بالا که در هر شرایط به دیگران کمک می‌کنن و از ارتباط برقرار کردن با آدم‌ها بسیار خوشحال میشن. این افراد بدون تعامل با افراد دیگه کلافه میشن و همیشه در حال تعامل با دیگر افراد هستن. این افراد بهتره در مشاغل زیر فعالیت داشته باشن:

  • مشاغل پزشکی
  • مشاور و روانشناس
  • مدرس و معلم

بهترین شغل برای تیپ شخصیتی ESFP

این افراد دارای روحیه و نشاط بالایی هستن هنگام انجام هر کاری از اون کار لذت می‌برن. افراد با تیپ شخصیتی ESFP عاشق تنوع هستن و همیشه در تلاش برای انجام کار گروهی هستن. این افراد بهتره که در موارد زیر فعالیت داشته باشن:

  • مشاغل مربوط به پرستاری
  • نگهداری کودکان و مربی مهد
  • مشاغل هنری

بهترین شغل برای تیپ شخصیتی INFJ

این افراد بسیار مهربون و ساکتن و معمولا از قوه تخیل بالایی برخوردارن. خلاقیت و کمال‌گرا بودن از دیگر ویژگی‌های افراد با این تیپ شخصیتیه. بهترین رشته تحصیلی و شغل برای این تیپ شخصیتی شامل موارد زیر میشه:

  • روحانیت و مشاغل عرفانی
  • نویسندگی
  • پژوهشگر و محقق
  • طراح

افراد با تیپ شخصیت INFP

این افراد بسیار مهربونن و زندگی شاعرانه‌ای دارن. فرد تیپ INFP، همیشه مثبت نگره و درک کردن اون کار سختیه. اون همیشه آرومه و به آرومی صحبت میکنه. بهترین شغل براش می‌تونه این موارد باشه:

  • هنرمند به ویژه موسیقی
  • نویسنده
  • شاعر

تیپ شخصیتی INTJ

افراد استراتژیک در این گروه شخصیتی قرار دارن و معمولا با روحیه سازندگی که دارن کارها رو به روش خودشون انجام می‌دن. اون‌ها کاملا منطقین و از روش‌های نوین برای حل مسئله استفاده میکنن.

  • ایده پردازی
  • مهندس و متخصص علوم کامپیوتر
  • فیلسوف و پژوهشگر

بررسی بهترین شغل برای INTP

معمولا مخترعین و دانشمندان در این دسته از تیپ‌های شخصیتی MBTI قرار می‌گیرن. این افراد همیشه به دنبال کسب علم و دانشن و از به دست آوردنش سیر نمی‌شن. پس این افراد بهتره به سراغ رشته‌های تحصیلی مهندسی و تحلیلی برن.

  • مهندس کامپیوتر، برنامه‌نویسی
  • مشاغل مربوط به ریاضی
  • کارهای قضایی از جمله وکالت و قضاوت

بررسی مشاغل مربوط به تیپ ISFJ

این دسته معمولا افراد بسیار فداکارن و آماده انجام هر کاری برای عزیزانشون هستن. همیشه در تلاشن، در هر جایی که قرار می‌گیرن مفید باشن. رشته‌های تحصیلی و مشاغل مفید برای تیپ شخصیتی ISFJ به شرح زیره:

  • مشاغل پرستاری به خصوص پرستاری کودک
  • طراح به ویژه طراحی داخلی

معرفی کوتاه تیپ ISFP

این افراد در لحظه حال زندگی می‌کنن و خیلی دغدغه آینده رو ندارن. معمولا یک زندگی ساده رو دوست دارن و خیلی درگیر تجملات نیستن. این افراد هنرمندان خوبی میشن و بهترین گزینه برای اون‌ها فعالیت در حوزه‌های هنریه.

  • هنرمند
  • روانشناسی و روانپزشکی
  • نویسندگی

جمع‌بندی در مورد تست MBTI

ما در این مقاله تست MBTI رو بصورت دقیق بررسی کردیم. هدف ما این بود تا شمایی که این مقاله رو می‌خونین بتونین شناخت خوبی نسبت به خودتون پیدا کنین.

این شناخت باعث میشه تا برای انتخاب رشته با توجه به نتیجه این تست آگاهانه‌تر تصمیم بگیرین و بتونین رشته‌ای رو انتخاب کنین که مناسب روحیات شما باشه. این تست رو انجام بدین و با کمک مشاورتون بهترین انتخاب رو داشته باشین.

تست MBTI یک نوع تست شخصیت‌شناسیه که توسط ایزابل بریگز مایرز و کاترین بریگز در سال 1943 طراحی شد.

این تست کاربردهای زیادی داره که در این مقاله بیشتر به کاربرد اون برای انتخاب رشته و انتخاب شغل پرداختیم.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد