مشاور خصوصی

مشاور خصوصی بهتره یا مشاور مدرسه؟

همه ما توی دوران تحصیل با سوالاتی مواجه می‌شیم که برای پاسخ به اون‌ها نیاز به راهنمایی داریم. ممکنه سوال ما این باشه که چه رشته‌ای رو قراره برای پایه دهم انتخاب کنیم، یا اینکه چطور استرس جلسه امتحان‌مون رو مدیریت کنیم. برای پاسخ به این سوالات بهتره بریم پیش مشاور.

توی این مقاله از پرش ما وظایف مشاور تحصیلی رو برای شما توضیح دادیم. همچنین، مشاور مدرسه و مشاور خصوصی رو با هم مقایسه کردیم تا به شما برای انتخاب بهترین راهنما، کمک کنیم.

اگه نمی‌دونی قراره چه مسیر تحصیلی یا شغلی رو انتخاب کنی، اگه با ترس و اضطراب و مشکلات این شکلی روبه‌رو شدی، اگه می‌خوای بدونی که چه کسی می‌تونه تو رو راهنمایی کنه؛ خوندن این مقاله رو بهت پیشنهاد می‌کنیم.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

برای پاسخ به این سوال که مشاور خصوصی بهتره یا مشاور مدرسه، باید اول اهمیت نقش مشاوره تحصیلی رو متوجه بشیم. نقش مشاوران در محیط آموزشی بسیار مهمه. اون‌ها مسئولیت هدایت و حمایت از دانش‌آموزان رو در برخورد با چالش‌هایی مثل انتخاب رشته تحصیلی برعهده دارن. اما آیا واقعاً مشاوران مدرسه می‌تونن راهنمای خوبی برای دانش‌آموزان باشن؟

موضوعاتی مثل کم‌کاری برخی مشاوران، تعداد کم اون‌ها به ازای هر دانش‌آموز و به‌روز نبودن اطلاعاتشون، باعث میشن که بعضی افراد ترجیح بدن از مشاور خصوصی استفاده کنن.

اکثر دانش‌آموزان دنبال یک انتخاب اصولی هستن، به خاطر همینه که دائما دنبال مقایسه برای داشتن یه انتخاب مناسب می‌گردن؛ سوال‌های در مورد مقایسه کلاس خصوصی با کلاس گروهی و موارد مشابه دیگه که می‌تونه دانش‌آموزان رو توی مسیر بهتری قرار بده.

ما در ادامه این مقاله، علاوه بر معرفی جایگاه و وظایف مشاور تحصیلی، مشاور مدرسه و مشاور خصوصی رو باهم مقایسه می‌کنیم.

مشاور تحصیلی کیه و چه وظایفی داره؟

چه دانش‌آموز باشین و چه دوران مدرسه رو تموم کرده باشین، چند باری گذرتون به مشاور مدرسه خورده. بعضی منابع، مشاور مدرسه رو به این شکل تعریف می‌کنن: مشاور مدرسه کسیه که به نیازهای احساسی و اجتماعی دانش‌آموزان می‌پردازه، تا اون‌ها رو برای آینده شغلی یا تحصیلی آماده کنه.

وظایف مشاور مدرسه

با توجه به این تعریف، مشاوران مدرسه مسئولیت مهمی برعهده دارن؛ چرا که علاوه بر پیگیری نیازهای احساسی و اجتماعی دانش‌آموزان، به اون‌ها کمک میکنن تا علایق و ظرفیت‌هاشون رو بهتر شناسایی کنن. طبق مطالب گفته شده، می‌تونیم وظایف مشاوران مدرسه رو به شکل زیر دسته‌بندی کنیم:

  • مشخص کردن مواردی که عملکرد درسی دانش‌آموز رو تحت تاثیر قرار میدن، مثل غیبت‌های بیش از حد؛
  • رسیدگی به مشکلات اجتماعی و رفتاری دانش‌آموزان؛
  • کمک به دانش‌آموزان برای یادگیری مهارت‌هایی که باعث قبولی اون‌ها توی دانشگاه میشه؛
  • برگزاری جلسات مشاوره گروهی یا فردی؛
  • ارزیابی توانایی‌ها و علایق دانش‌آموزان؛
  • کمک به دانش‌آموزان برای دست‌یابی به اهدافی که توی زندگی دارن (درسی، شغلی و …).

اما واقعاً مشاوران مدرسه می‌تونن همه این کارها رو انجام بدن؟

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

مشاور مدرسه چه محدودیت‌هایی داره؟

گفتیم که مشاور مدرسه چه نقش مهمی در کمک به دانش‌آموزان داره؛ اما این روشِ مشاوره کمبودهایی داره که باعث میشه مشاوران خصوصی به میدون بیان و دانش‌آموزان رو توی مسائل مختلف‌شون راهنمایی کنن. چه چیزهایی باعث میشه که دانش‌آموزان و خانواده‌هاشون مشاور خصوصی رو به مشاور مدرسه ترجیح بدن؟

محدودیت‌های مشاور مدرسه

  • تعداد کم مشاور/ تعداد زیاد دانش‌آموز:
    یک مدرسه با 400 تا دانش‌آموز رو تصور کنین که فقط یک مشاور داره. به نظرتون اون می‌تونه همه وظایف مشاور رو، یعنی برگزاری جلسات فردی و گروهی، رسیدگی به دانش‌آموزانی که مشکلات جدی دارن، استعدادیابی و … رو به خوبی انجام بده؟ انتخاب رشته سال دهم خودش به‌تنهایی اونقدر موضوع مهمیه که باید ساعت‌‌ها برای بررسی اون وقت گذاشت (موضوعات دیگه بماند!).
  • به‌روز نبودن اطلاعات:
    روانشناسی یک علم پویاس که روزبه‌روز کشفیات جدید توی اون صورت می‌گیره و روش‌های به‌کارگیری اون هم به‌روز میشه. ممکنه روشی که ما امروز برای مشاوره استفاده می‌کنیم، فردا با یه تحقیق جدید زیر سوال بره. همه مشاوران مدرسه نمیتونن خودشون رو با این تغییرات هماهنگ کنن، و معمولاً از روش‌های سنتی که سال‌هاست تغییر نکرده، استفاده می‌کنن.
  • انگیزه پایین:
    قطعاً موضوعی مثل مشاوره ظریف‌تر از اون هست که به چشم کار اداری بهش نگاه کنیم. مشاور برای اینکه وقت کافی برای دانش‌آموز بذاره و اطلاعاتش رو به‌روز کنه، باید انگیزه کافی داشته باشه؛ و محدودیت‌های شغلی مثل حقوق ثابت یا قوانین مدرسه، می‌تونه روی کیفیت کارش اثر منفی بذاره.

چرا مشاور خصوصی؟

ما به این خاطر مشاور خصوصی رو انتخاب می‌کنیم که بتونه وقت کافی برای راهنمایی ما بذاره و به همه سوالات‌مون (چه درباره تحصیل و چه زندگی) پاسخ بده. دقت کنین که مشاور تحصیلی و مشاور بالینی یکی نیستن. مثلاً، ما وقتی دچار اضطراب شدید می‌شیم، به مشاور یا روانشناس بالینی مراجعه می‌کنیم.

اما این فرد شاید نتونه ما رو توی برنامه‌ریزی درسی، انتخاب رشته یا تکنیک‌های بهبود تمرکز کمک کنه.

چرا مشاور خصوصی؟

برای همین، بهتره سراغ مؤسساتی بریم که به صورت تخصصی کار مشاوره تحصیلی انجام میدن. توی همچین جایی چندین مشاور حرفه‌ای با تخصص‌های مختلف حضور دارن که می‌تونن توی همه زمینه‌ها (چه درسی و چه بالینی) به ما کمک کنن.

دلیل دیگه واسه انتخاب مشاور خصوصی اینه که برنامه مشاوره باید متناسب با ویژگی‌های شخصیتی و منحصربه‌فرد باشه، تا بیشترین کارایی رو داشته باشه. ما نمی‌تونیم برای همه دانش‌آموزان یه نسخه رو تجویز کنیم؛ مثلاً بگیم همه باید N ساعت توی روز درس بخونن یا هیچ کس نباید شب مطالعه کنه. آدم با آدم فرق میکنه، و دقیقاً به همین دلیل باید هر کس جداگانه راهنمایی بشه.

جمع‌بندی مقایسه بین مشاور خصوصی و مشاور مدرسه

ما توی این مقاله راجع‌به اهمیت مشاور تحصیلی و وظایف مهمی که به عهده داره، صحبت کردیم. این فرد می‌تونه مشاور مدرسه ما باشه و مسلماً کمک گرفتن از اون، بهتر از اینه که همه کارها رو خودمون بدون مشورت انجام بدیم. به خصوص، وقتی که نخوایم (یا نتونیم) برای مشاور خصوصی هزینه کنیم، مشاور مدرسه می‌تونه گزینه خوبی برای راهنمایی گرفتن باشه.

این رو هم گفتیم که مشاور مدرسه به خاطر همه محدودیت‌هایی که داره، خیلی وقت‌ها نمی‌تونه به همه سوال‌ها و نیازهای ما پاسخ بده. این جاست که بهتره از کمک مشاور خصوصی استفاده کنیم؛ چرا که اون‌ها برای شناخت ما وقت بیشتری میذارن و به خاطر این شناخت، میتونن راهکارهای بهتری رو به ما ارائه کنن. اما باید قبل از مراجعه به اون‌ها به اندازه کافی تحقیق کنیم، تا بتونیم انتخاب بهتری داشته باشیم.

دانش به‌روزی داره، به اندازه کافی برای دانش‌آموزان وقت میذاره و به ویژگی‌های شخصیتی هر فرد توجه میکنه.

کمک گرفتن از مشاور مدرسه کار خوبیه و بهتر از تنهایی تصمیم گرفتنه. اما اگر بخواین به همه سوالات و نیازهاتون پاسخ بدین، بهتره به مشاور خصوصی مراجعه کنین.

یه راهش استفاده از مؤسسات مشاوره تحصیلیه که از چندین مشاور متخصص استفاده میکنن و میتونن همزمان به ما مشاوره تحصیلی و بالینی رو ارائه کنن.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد