تکنیک‌های رفع خوب‌آلودگی موقع مطالعه

تکنیک‌های جلوگیری از خواب‌آلودگی بهاری برای درس خواندن

حتما براتون پیش اومده با اینکه استراحت کافی داشتین ولی بازم موقع انجام کارهای روزمره دچار خواب‌آلودگی شدین؛ خواب‌آلودگی و کسلی موقع مطالعه و مخصوصا در فصل بهار ممکنه آزار دهنده بشه و شما رو از انجام به موقع کارها و مطالعه دروس عقب بندازه و باعث بشه که به برنامه‌هاتون پایبند نباشین. تکنیک‌های رفع خواب‌آلودگی موقع مطالعه که اون‌ها رو در ادامه برای شما آوردیم، کمک می‌کنن که به این احساس غلبه کنین.

بسیاری از افراد، با فرا رسیدن بهار دچار خواب آلودگی در طول روز شده و از کارهایشان عقب می‌مانند؛ اگر قصد دارید از علت این امر آگاهی یافته و با روش‌های جلوگیری از خواب آلودگی به هنگام مطالعه آشنا شوید، در ادامه همراه ما باشید.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

علت خواب‌آلودگی بهاری موقع مطالعه

تکنیک‌های رفع خواب‌آلودگی موقع مطالعه، موضوعیه که ما در این مقاله به صورت کامل بررسی می‌کنیم. توی بهار (برعکس زمستان) مویرگ‌های بدن وسعت پیدا می‌کنن و جریان خون رو در بدن افزایش میدن؛ این در حالیه که در زمستان، جریان خون در مغز انسان و اندام‌های اون بیشتره.

در ادامه این فرآیند، مواد مغذی و همچنین میزان اکسیژن کمتری به مغز می‌رسه و باعث خواب‌آلودگی میشه. تغییرات دما، طولانی‌شدن روزها، رشد و گرده افشانی بعضی گیاهان و… از جمله عواملی هستن که در بهار، باعث خواب‌آلودگی میشن. در ادامه قصد داریم تکنیک‌های رفع خواب‌آلودگی موقع درس خوندن رو که در بهار بیشتر از همیشه به سراغ ما میاد، با هم مرور کنیم.

روش جلوگیری از خواب‌آلودگی بهاری موقع مطالعه

روش‌های مختلفی برای غلبه بر خواب‌آلودگی مخصوصا در بهار وجود داره که با توجه به شرایط خودتون می‌تونین از ترکیبی از اون‌ها استفاده کنین؛ برای مطالعه در این باره با ما همراه باشین.

فعالیت ورزشی و جلوگیری از خواب‌آلودگی؛ تکنیک‌های رفع خواب‌آلودگی موقع مطالعه

داشتن فعالیت ورزشی به همه افراد و به دلایل مختلف توصیه میشه. یکی از دلایل مهم پیشنهاد انجام این کار در زمان دچار شدن به خواب‌آلودگی بهاری اینه که فعالیت ورزشی می‌تونه باعث تپش قلب و افزایش میزان خون‌رسانی به مغز بشه.

فعالیت ورزشی

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

تغذیه مناسب و مبارزه با خواب‌آلودگی؛ تکنیک‌های رفع خواب‌آلودگی موقع مطالعه

حتما می‌دونین که غذاهای چرب و سنگین ما رو دچار خواب‌آلودگی می‌کنه و باعث میشه که نتونیم کارهامون رو انجام بدیم. برای غلبه بر این احساس، غذاهای مفید و سبک مصرف کنین. همچنین توجه داشته باشین که مغز ما در آغاز روز، به اکسیژن، آب، مواد مغذی و… نیازمنده، پس وعده صبحانه رو به هیچ وجه فراموش نکنین.

حالت بدن به موقع مطالعه؛ تکنیک‌های رفع خواب‌آلودگی موقع مطالعه

این‌که شما در چه حالت جسمانی مطالعه می‌کنین، می‌تونین تاثیر زیادی بر خواب‌آلودگی یا عدم مواجهه با خواب‌آلودگی موقع درس خوندن داشته باشه.

مثلا بعضی از افراد روی شکم خوابیده و توی همین حالت مطالعه می‌کنن؛ در این حالت به جز خواب‌آلودگی، ممکنه مواردی مثل درد گردن، مشکل چشم و… سراغ فرد بیاد.

توجه داشته باشین که بهترین حالت برای مطالعه استفاده از میز و صندلیه؛ شما می‌تونین از حالات دیگه‌ای هم استفاده کنین ولی تلاشتون روی این باشه که خیلی زود، به حالت نرمال و استاندارد برگردین.

مطالعه مداوم، خوب یا بد؟

مطالعه مداوم، خوب یا بد؟

قطعا شما برای رسیدن به موفقیت، به مطالعه پیوسته نیاز دارین ولی این‌که موقع خستگی و خواب‌آلودگی هم به درس خوندن ادامه بدین، زیاد خوب به نظر نمی‌رسه. توی این موقعیت‌ها، به فعالیت ورزشی یا خواب کوتاه، انجام کار مورد علاقه برای مدت زمان کم و… مشغول بشین، در ادامه دوباره به مطالعه برگردین.

روش مطالعه و غلبه بر خواب

مطالعه به صورت یکنواخت ممکنه شما رو کسل کنه. برای جلوگیری از این مشکل، در طول روز فقط یک درس رو نخونین، همچنین توصیه میشه که موقع مطالعه از تصویرسازی استفاده کنین؛ تلاش کنین مطالب رو موقع خوندن مثل یک داستان در ذهن خودتون متصور بشین تا تمرکز شما افزایش پیدا کنه و توان مقابله با خواب‌آلودگی رو داشته باشین.

فضای مطالعه و نور آن؛ تکنیک‌های رفع خواب‌آلودگی موقع مطالعه

یکی از تکنیک‌های رفع خواب‌آلودگی موقع مطالعه؛ اختصاص دادن فضای مناسب به درس خوندنه.

عدم وجود نور مناسب موقع مطالعه ممکنه شما رو خسته و خواب‌آلود کنه. در صورت امکان، از نور طبیعی خورشید موقع مطالعه استفاده کنین. تابش نور خورشید می‌تونه به شما احساس سرزندگی و فعالیت بده و از بروز خواب‌آلودگی جلوگیری کنه. البته توجه داشته باشین که تابش نور خورشید از روبروی شما و به صورت مستقیم توصیه نمیشه. بهتره نور برای دست راستی‌ها از چپ و برای دست چپی‌ها از سمت راست بتابه.

انگیزه درس خوندن

عدم وجود انگیزه و اشتیاق برای مطالعه ممکنه شما رو دچار خواب‌آلودگی و کسلی کنه. انگیزه درس خوندن خودتون رو با استفاده از روش‌هایی مثل یادآوری دائم هدف، گنجوندن استراحت و تفریح در برنامه هفتگی، حق دادن به خودتون برای خستگی، عدم سرزنش خودتون و… تقویت کنین.

نفس عمیق بکشین

همونطور که ذکر شد، مغز انسان برای فعالیت بهتر نیاز به اکسیژن داره. اگه در طول روز چند نفس عمیق بکشین، اکسیژن‌رسانی به مغز به صورت بهتری انجام شده و خواب‌آلودگی و کسلی رو موقع مطالعه از شما دور می‌کنه. این موضوع یکی از تکنیک‌های رفع خواب‌آلودگی موقع مطالعه است که میتونه به کنترل احساس خواب‌آلودگی شما کمک کنه.

مصرف کافئین

حتما می‌دونین که کافئین می‌تونه تا حد زیادی شما رو در مقابل خواب‌آلودگی مقاوم کنه و یکی از تکنیک‌های رفع خواب‌آلودگی موقع مطالعه باشه. کافئین خواب شما رو از بین نمی‌بره و فقط اون رو به تاخیر می‌اندازه و باعث شادابی شما میشه. البته به این توجه کنین که نباید در مصرف این ماده زیاده‌روی کنین، چون مصرف زیاد اون آسیب زننده بوده و ممکنه باعث سردرد، آلرژی، پوکی استخوان و… بشه.

مصرف کافئین

مطالعه گروهی

مطالعه با دوستان یکی دیگه از تکنیک‌های رفع خوب‌آلودگی موقع مطالعه است. همراه با گروه درس بخونین و موقع خستگی و خواب‌آلودگی، به بحث و گفت‌و‌گو با اون‌ها مشغول بشین. لطفا در این مورد هم زیاده‌روی نکنین!

دوش آب سرد بگیرین

دوش آب سرد کمک می‌کنه که احساس طراوت کنین و خواب‌آلودگی از شما دور بشه. این موضوع هم یکی دیگه از تکنیک‌های رفع خواب‌آلودگی موقع مطالعه محسوب میشه.

بعد از یک دوش آب سرد مختصر می‌تونین با انرژی بیشتری به مطالعه و انجام بقیه کارهاتون برسین.

خواب منظم داشته باشین

یکی دیگه از تکنیک‌های رفع خواب‌آلودگی موقع مطالعه، داشتن خواب منظم و کافیه.

به طور کلی، خواب خوب و منظم برای جلوگیری از خواب‌آلودگی و بی حوصلگی خیلی مهمه. شاید بگین که: “من شبا زود خوابم نمی‌بره”، ما در جواب می‌گیم: “تلاش کن براش، تکرارش کن؛ عادت می‌کنی”. همچنین تلاش کنین خواب روزانه‌تون خیلی کوتاه باشه تا مشکلی در خواب شبانه شما به وجود نیاد.

مصرف خوراکی‌های دارای طبع گرم

استفاده از خوراکی‌هایی با طبع گرم هم یکی دیگه از تکنیک‌هایی که رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه کمک می‌کنه

خوراکی‌هایی که دارای طبع سرد هستن، ممکنه احساس بی‌حالی و خواب‌آلودگی در شما ایجاد کنن. از جمله این خوراکی‌ها می‌تونیم به خیار، بعضی از انواع ماهی‌ها و… اشاره کنیم. مصرف این خوراکی‌ها رو به هیچ وجه قطع نکنین، فقط اون‌ها رو در زمان مناسب و همراه با خوراکی‌هایی مثل خرما، عسل و… که طبع گرم دارن، مصرف کنین.

نوشیدن آب کافی

کمبود آب در بدن می‌تونه مشکلات زیادی رو به وجود بیاره که یکی از اون‌ها احساس خواب‌آلودگیه. در طول روز به اندازه کافی آب بنوشین تا موقع مطالعه سرحال بوده و توانایی غلبه بر خواب‌آلودگی رو داشته باشین.

جمع‌بندی تکنیک‌های جلوگیری از خواب‌آلودگی بهاری برای مطالعه

در این مقاله علل خواب‌آلودگی و کسلی که در بهار به سراغمون میاد رو بررسی کردیم و تکنیک‌های رفع خواب‌آلودگی موقع مطالعه رو دیدیم. توجه داشته باشین که بکارگیری روش‌های توضیح داده شده به صورت ترکیبیه که می‌تونه کمک کننده باشه، پس به مرور ، در عادات خودتون برای بهبود روند مطالعه، تغییر ایجاد کنین.

در این مقاله به طور مفصل، تکنیک‌های مورد نظر رو بررسی کردیم.

مواردی مثل افزایش دمای هوا، طولانی شدن روزها، انبساط مویرگ‌ها و… .

بله، برای غلبه بر خواب‌آلودگی بهتره در نور طبیعی خورشید مطالعه کنین؛ توجه داشته باشین که تابش مستقیم این نور توصیه نمیشه.

نوشیدن آب کافی و مصرف خوراکی‌های دارای طبع گرم، میوه‌ها، سبزیجات و… می‌تونه برای غلبه بر خواب‌آلودگی مناسب باشه.

بله، دوش آب سرد به شادابی شما کمک کرده و از خواب‌آلودگی جلوگیری می‌کنه.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد