بهترین تغذیه‌ها برای تقویت حافظه

بهترین تغذیه‌ها برای تقویت حافظه

اگر به دنبال تقویت کردن قدرت حافظه خود هستید، باید بدانید که چه خوراکی‌هایی برای این هدف مفید هستند و چه خوراکی‌هایی عملکردی مغایر با این هدف دارند. همه ما رژیم غذایی خاصی داریم که از بچگی با آن بزرگ شدیم و به آن عادت کردیم؛ اما اگر قصد بالا بردن قدرت حافظه خود را دارید بهتر است که به جای دارو و درمان به فکر تغییر رژیم غذایی خود باشید. در این مقاله تغذیه مناسب برای تقویت حافظه را به شما معرفی کرده‌ایم و بهترین راه برای مصرف آن‌ها را هم توضیح داده‌ایم. این لیست می‌تواند خوراکی و نوشیدنی مناسب برای تقویت حافظه دانش‌آموزان هم باشد؛ پس اگر از والدین هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را با دقت زیادی مطالعه کنید تا با بهترین تغذیه‌ها برای تقویت حافظه آشنا شوید.

تغذیه سالم یکی از اصلی‌ترین پایه‌ها برای داشتن ذهن و جسم سالم است. رسیدن به اهدافی مثل تقویت حافظه با کمک روش مناسب غذا خوردن امکان‌پذیر می‌شود. پیدا کردن تغذیه مناسب برای تقویت حافظه به سبک خورد و خوراک هر شخص و سلیقه غذایی او وابسته است. خوراکی‌های و نوشیدنی‌های مناسب برای تقویت حافظه دانش‌آموزان، به مرور در بالا رفتن زمان سرعت یادگیری آن‌ها کمک بزرگی خواهد کرد.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

خوراکی‌های مفید برای تقویت حافظه

اگر به دنبال بهترین تغذیه‌ها برای تقویت حافظه هستید، بهتر است بدانید مصرف بعضی از مواد غذایی در وعده‌های روزانه به مرور زمان شما را به سمت تقویت حافظه هدایت می‌کند. در ادامه با بعضی از غذاهای تقویت حافظه برای درس خواندن بیشتر آشنا خواهید شد:

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

زنجبیل و زردچوبه

کسانی که در  غذای روزانه خود مصرف ادویه زنجبیل و زردچوبه توجه می‌کنند، در مقایسه با سایرین حافظه قوی‌تری دارند. تاثیر مصرف زنجبیل برای تقویت حافظه آنقدر زیاد است که از آن برای جلوگیری از آلزایمر در افراد میانسال استفاده می‌شود.

زنجبیل باعث بالا رفتن انعطاف‌پذیری ذهنی افراد شده و عکس‌العمل‌های آن‌ها را سریع‌تر از قبل می‌کند. زردچوبه هم به دلیل آنتی اکسیدان‌های زیادی که دارد، عملکرد سلول‌های مغزی را بالاتر می‌برد؛ همین مسئله هم باعث می‌شود که قدرت حافظه افراد بهتر شود.

آووکادو

آووکادو که حاوی ویتامین  K، B ، C و اسید‌فولیک است، برای بهبود عملکردهای شناختی مغز مثل همان حافظه و تمرکز ارزش زیادی دارد. ویتامین‌هایی مثلB  و  Cدر بدن ذخیره نمی‌شوند و به همین دلیل هم باید آن‌ها را به صورت روزانه مصرف کرد. پس اگر بتوانید آووکادو را هم به برنامه غذایی خود اضافه کنید، یک قدم به تغذیه مناسب برای تقویت حافظه نزدیکتر شده‌اید. پروتئین بالا و قند پایین این میوه هم دیگر امتیاز مثبت آن است که باعث محبوبیتش شده است.

چغندر

یکی از مفیدترین سبزیجاتی که می‌توانید در برنامه غذایی روزانه جا داشته باشد، چغندر است. چغندر به خروج سموم از خون و بهبود جریان گردش خون در بدن کمک می‌کند. به همین دلیل هم مغز با خون‌رسانی بهتر، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. توصیه می‌شود که چغندر را به صورت آب‌پز شده یا همراه با سالاد میل کنید.

بلوبری

از دیگر میوه‌های خوشمزه‌ای که برای تقویت حافظه اثرات چشمگیر دارد، می‌توانیم بلوبری را به شما معرفی کنیم. این میوه‌های کوچولو و خوشمزه سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین C ،K  و فیبر هستند. علاوه‌ بر آن سطح بالای گالیک ‌اسید در بلوبری، از مغز در برابر فشار و استرس محافظت می‌کند؛ درنتیجه برای تقویت حافظه اثربخش خواهد بود.

بلوبری برای تقویت حافظه

کلم بروکلی

یکی از مفیدترین مواد غذایی برای افزایش قدرت حافظه افراد، کلم بروکلی است. ویتامین K و کولین موجود در این سبزی، باعث شادابی حافظه و هوشیار بودن می‌شود. سعی کنید کلم بروکلی را به عنوان یکی از اعضای اصلی سالاد خود قرار دهید.

شاید برای شما جالب باشد بدانید که فقط یک ظرف کوچک کلم بروکلی، ۱۵۰ درصد از ویتامین C مورد نیاز بدن را برای یک روز فراهم می‌کند! شما می‌توانید این سبزی را به صورت پخته شده هم نوش جان کنید.

کرفس

متاسفانه خواص بی‌شمار کرفس خیلی جدی گرفته نمی‌شود؛ در سفره غذایی ما ایرانی‌ها کمتر سروکله کرفس پیدا می‌شود! هر یک فنجان آب کرفس، فقط 16 کالری دارد؛ یعنی این غذا برای رژیم گرفتن یکی از بهترین گزینه‌هاست. البته از خواص دیگر آن می‌توانیم به درمان التهاب‌های پوستی و روشن و شفاف شدن رنگ پوست هم اشاره کنیم.

برای درمان بیماری‌هایی مثل درد مفاصل و سندرم روده تحریک‌پذیر هم می‌توان از این گیاه استفاده کرد. کرفس هم مثل سایر خوراکی‌هایی که در بالا برای شما توضیح دادیم، شامل ویتامین و مواد معدنی و مغذی است که برای بهتر شدن قدرت حافظه موثر هستند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل که می‌تواند دوای هر دردی باشد، برای بهتر شدن عملکرد حافظه هم تاثیرات مثبت زیادی دارد. این روغن که خاصیت التهابی دارد علی‌الخصوص برای سالمندان و جلوگیری از آلزایمر بسیار مفید است.

شکلات تلخ

اسم شکلات که وسط بیاید همه حسابی ذوق‌زده می‌شوند؛ اما خب عجله نکنید چون هر شکلاتی مفید نیست! شکلات‌های تلخ به‌خاطر آنتی‌اکسیدان و خاصیت ضدالتهابی بالایی که دارند، برای کاهش فشار خون مفید هستند. این نوع از کاهش فشار خون باعث بهبود گردش خون در مغز و قلب شده و در نتیجه می‌توانند عملکرد مغز را هم بهبود ببخشند. پس اگر به شکلات‌های تلخ و تیره علاقه‌مند هستید باید بدانید که با خوردن آن‌ها به مغزتان قدرت بیشتری می‌بخشید.

تاثیر شکلات بر حافظه

زرده تخم‌مرغ

افرادی که به دنبال صبحانه مقوی برای تقویت حافظه هستند باید بدانند که زرده تخم‌مرغ می‌تواند برای شما شادی‌آور باشد؟! بتان نوعی ماده شیمیایی است که باعث تولید هورمون‌های شادی‌آور می‌شود. با خوردن زرده تخم‌مرغ این ماده در بدن آزاد می‌شود و می‌تواند روی حال خوب شما تاثیرگذار باشد. کولین هم نام دیگر ماده مفیدی است که زرده تخم مرغ برای شما به همراه دارد. کولین‌ها برای رشد جنین و زنان باردار مفید هستند. هورمون‌های شادی‌بخشی که به شما معرفی کردیم، برای بهتر شدن عملکرد مغز و تقویت حافظه هم موثر هستند.

روغن زیتون خام

روغن زیتون می‌تواند با تمام مواد مضر ایجاد کننده آلزایمر، مبارزه کند. پروتئین سمی به نام ADDL می‌تواند باعث ابتلا به بیماری آلزایمر شود؛ اما روغن زیتون با کمک بعضی آنتی‌اکسیدان‌ها، از بدن در مقابل آن‌ها محافظت می‌کند. فقط باید به این نکته دقت کنید که از روغن زیتون برای پخت‌وپز استفاده نکرده و آن را در جای سرد نگه دارید. بهترین کار این است که همراه سالاد مقداری از این روغن را میل کنید.

گردو

از فواید گردو هر چه بگوییم کم گفته‌ایم! گردو سرشار از ویتامین E و مواد معدنی است و به همین دلیل هم توصیه می‌شود که هر روز حداقل دو عدد گردو را در وعده صبحانه بخورید. مغز گردو برای بالا برفتن قدرت حافظه و مغز بسیار مفید است و به درمان بعضی از انواع کم‌خونی هم کمک می‌کند.

انواع توت

خانواده توت و تمشک‌ها می‌توانند یکی از بهترین خوراکی‌ها برای تقویت کردن حافظه باشند. حتما می‌توانید حدس بزنید که این میوه‌ها هم حاوی آنتی اکسیدان هستند و از آلزایمر و ورم مغزی جلوگیری می‌کنند. مصرف روزانه توت و تمشک می‌تواند موجب تقویت حافظه کوتاه مدت ما شود. همچنین برای کاهش استرس‌های روزمره هم به مغز ما کمک می‌کند.

چه خوراکی‌های برای حافظه مضر هستند؟

حالا که متوجه شدیم بهترین تغذیه‌ها برای تقویت حافظه کدام هستند، باید از لیست خوراکی‌هایی که می‌توانند باعث تضعیف آن بشوند هم آگاه شویم. شاید استفاده از یک روش تغذیه نامناسب بتواند کارآیی افراد را بسیار کاهش دهد. پس حواس‌تان را برای مصرف این خوراکی‌ها حسابی جمع کنید:

برنج سفید

برنج به خاطر مقدار زیاد گلوکز، می‌تواند احتمال ابتلا به افسردگی را در شما بالا ببرد. البته به شرطی که بیش از اندازه مصرف شود! به طور کلی خوراکی‌هایی مثل سیب‌زمینی، برنج و پاستا در صورت مصرف بیش از حد می‌توانند به شیوع افسردگی کمک کنند. افسردگی هم باعث کاهش قدرت مغز شده و کم کم روی حافظه هم تاثیرگذار خواهد شد. بهترین کار این است که یک وعده از غذای روزانه را با برنج پر کنید و دیگر وعده‌ها با را با سبزیجات و پروتئین جایگزین کنید.

فست فودها

اگر تعداد زیادی از وعده‌های غذایی خود را با فست فودها پر می‌کنید، باید بدانید که قرار است ضررهای زیادی را به چشم خود تحمیل کنید. غذاهای فست فودی مقدار زیادی کربوهیدرات را به بدن وارد می‌کنند و باعث چاقی می‌شود؛ اضافه وزن هم کم کم تحرک را کاهش داده و باعث ایجاد احساس تنبلی می‌شود. تنبلی هم باعث کاهش عملکرد مغز شده و یکی از عواقب این اتفاق کاهش قدرت حافظه است. ورزش کردن و حتی یک پیاده‌روی کوتاه صبحگاهی می‌تواند شما را از افتادن در این چرخه نجات بدهد. تغذیه سالم یکی از مهم‌ترین ارکان مورد نیاز برای یک زندگی سالم و پرنشاط است.

فست فود چه تاثیری داره؟

شکر

شاید باورنکردنی باشد اما شکر به عنوان یک قند مصنوعی هم به حافظه کوتاه مدت آسیب می‌زند و هم به حافظه بلند مدت. از خوردن و آشامیدن بیش از اندازه خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین (مثل نوشابه یا آبمیوه‌های آماده) خودداری کنید تا بتوانید از حافظ خود بهتر مراقبت کنید. سعی کنید در رژیم غذایی خود بیشتر میوه‌های طبیعی نوش جان کنید و از سایر مواد غذایی که بالاتر توضیح دادیم هم غافل نشوید.

نکته‌هایی درباره بهترین تغذیه‌ها برای تقویت حافظه

برای این که بتوانید مواد غذایی که در این مقاله به شما معرفی کرده‌ایم را به درستی مصرف کنید، بهتر است که به نکته‌های زیر توجه کنید.

توجه به وعده صبحانه

یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی در طول روز ، صبحانه است؛ اما متاسفانه بیشتر افراد به صبحانه توجهی نمی‌کنن و نمی دونن صبحانه مقوی برای تقویت حافظه چه چیزی است. خوردن صبحانه را برای سر حال ماندن دانش‌آموزان سر کلاس درس جدی بگیرید. یکی از بهترین روش‌های داشتن بهترین تغذیه‌ها برای تقویت حافظه دانش آموزان این است که حتما صبح‌ها بعد از خوردن صبحانه سر کلاس حاضر شوند. خوردن صبحانه‌ای که حاوی موادقندی، غلات و چربی باشد عملکرد مغز را در طول روز افزایش داد و به تقویت حافظه و تمرکز حواس کمک می‌کنید.

تقویت حافظه با صبحانه خوب

نهار مناسب

بهترین کار در این وعده غذایی این است که از غذاهای سنگین و پر حجم دوری کنید. مثلا به جای یک بشقاب پر از برنج و خورشت‌های چرب، حجم کمتری از برنج را در کنار سالادهای مقوی برای تقویت حافظه میل کنید. ماهی‌های غنی از چربی دریایی مانند ماهی سالمون، ساردین و ماهی تن، حاوی چربی‌های امگا 3 بوده و برای تقویت سلول‌های مغز مفیدند.

شام سبک، آن هم در ابتدای شب

فرقی ندارد قصد تقویت حافظه خود را داشته باشید یا نه؛ به هر حال برای همه افراد پیشنهاد می‌شود که شب‌ها با شکم سنگین به رختخواب نروند. بهترین کار این است که حداقل سه ساعت قبل از خواب غذا بخورید تا بدن‌تان، زمانی برای هضم غذا داشته باشد.

میان‌وعده‌های سالم

اگر بین دو وعده غذایی هوس خوراکی به سرتان زد، بهتر است که مواد غذایی سالم و سبک استفاده کنید. شیر، ماست‌های کم چرب، ماست‌های میوه‌ای، میوه، میوه‌های خشک یا کمی آجیل می‌تواند گزینه خوبی برای میان وعده باشد.

در کنار رعایت تغذیه مناسب راه‌های دیگری هم برای افزایش قدرت حافظه وجود دارد که در مقاله جداگانه‌ای، آن‌ها را برای شما توضیح داده‌ایم:

سخن پایانی درباره بهترین تغذیه‌ها برای تقویت حافظه

در این مقاله همه چیز را درباره بهترین تغذیه‌ها برای تقویت حافظه با هم بررسی کردیم. ایجاد عادت‌های ساده اما مفید برای بالا بردن سطح عملکرد مغز، کمک زیادی به شما می‌کند تا بتوانید برای بهبود قدرت حافظه خود قدم بردارید. اگر درگیر درس و مدرسه هستید حتما با هدف داشتن تغذیه مناسب برای تقویت حافظه دانش‌آموزان از وعده‌های غذایی سالم استفاده کنید.

برای نکته آخر هم باید یادآور شویم که اگر از آن دسته از والدین هستید که با بدغذایی فرزندان‌تان دست و پنجه نرم می‌کنید، توصیه می‌کنیم حتما مقاله «کنترل بد غذایی در کودکان» را مطالعه کنید؛ زیرا قطعا این مورد تاثیر منفی در حافظه و بازدهی فرزند شما خواهد داشت.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با بهترین تغذیه های که موجب افزایش هوش و یادگیری دانش آموزان می شود آشنا سازیم، پس با ما باشید.

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
روز شمار کنکور 1401
زمان باقیمانده تا کنکور
تیر ماه
روز
ساعت
دقیقه
دسته بندی بر اساس پایه
ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد