تاثیر منفی زدن در کنکور

تاثیر منفی زدن در کنکور

حتما از تمام مشاوره‌های تحصیلی این نکته رو شنیدین که اگه در پاسخ به سوالی شک دارین یا جواب اون رو بلد نیستین، گزینه شانسی انتخاب نکنین. دلیل اصلی این توصیه تاثیر منفی زدن در کنکور و رتبه کنکوره؛ اما اصلا درصد منفی کنکور با چه فرمولی محاسبه میشه و چطور روی رتبه و تراز داوطلبان کنکور تاثیرگذاره؟

داوطلبان باید بتونن سر جلسه آزمون بسیاری از موضوعات رو رعایت کنن؛ یکی از این موضوعات رعایت تکنیک‌های مدیریت زمان در کنکور و توجه به درصد‌های منفی توی کنکوره.

برای آشنایی با درصد منفی کنکور و تاثیر جواب‌های اشتباه در رتبه و تراز، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشین😉

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین🎧🔊📚

هر سوالی که در آزمون کنکور طراحی میشه، ارزش و نمره خاص خودش رو داره. انتخاب کردن گزینه‌های اشتباه، درصد منفی کنکور رو با خودش به همراه داره؛ تاثیر درصد منفی در رتبه کنکور باعث میشه که داوطلبان برای جواب دادن به تست‌ها بیشتر از همیشه دقت کنن.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

معنیِ نمره یا منفی زدن در کنکور چیه؟

به‌طور کلی منفی زدن در کنکور یا در هر آزمونی به این معناست که پاسخ‌های اشتباه تراز شما رو کم می‌کنه و روی اون تاثیر منفی داره. بعضی از آزمون‌ها شامل نمره منفی نمی‌شن؛ به همین دلیل هم دانش‌آموزان حتی به سوالاتی که شک دارن هم جواب میدن. در واقع توی چنین آزمون‌هایی شانس هم می‌تونه باعث موفقیت بشه؛ اما، کنکور شامل این موضوع نمیشه!

سر جلسه کنکور باید برای علامت زدن گزینه درست هر تست، کاملاً مطمئن باشین. در غیر این صورت با تاثیر نمره منفی و تاثیر منفی زدن در کنکور توی هر تست، درصد کل و تراز شما کاهش پیدا می‌کنه. برای این که بدونین نمره منفی کنکور چطور محاسبه میشه، در ادامه با ما همراه باشین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

نحوه محاسبه نمره منفی در کنکور

نحوه محاسبه نمره منفی در کنکور

ساده‌ترین جواب برای رسیدن به پاسخ این سوال، که درصد منفی کنکور چطور محاسبه میشه اینه که به ازای هر سه پاسخ غلط یک پاسخ درست از بین میره. فرمول محاسبه درصد منفی در کنکور به صورت زیر تعریف شده:

( تعداد جواب‌های صحیح × 3 – تعداد جواب‌های غلط) / ( تعداد کل سوالات × 3) × 100 = نمره

هر سوال در کنکور نمره مختص به خودش رو داره؛ با توجه به این فرمول هر پاسخ غلط می‌تونه یک سوم از این نمره رو کم کنه. اگه سوالی رو بدون پاسخ بذارین، نمره مثبت یا منفی به شما تعلق نمی‌گیره.

هر سوال غلط در کنکور چه قدر تاثیر داره؟

این سوال همه کنکوری‌هاست که هر سوال غلط در کنکور چند درصد کم می‌کنه؟ در واقع، خیلی از داوطلبان اصولی‌ترین نکات برنامه‌ریزی کنکور رو موقع درس خوندن رعایت می‌کنن؛ اما، سر جلسه آزمون نمی‌تونن عملکرد خوبی داشته باشن. این موضوع از جمله دلایلی که باعث میشه داوطلبان نگران تست‌های غلط و پایین آمدن رتبه‌شون باشن. به‌طور دقیق نمی‌تونیم بگیم که هر سوال غلط چه تاثیری در رتبه نهایی هر داوطلب داره؛ زیرا همان‌طور که می‌دونین رتبه داوطلبان تو هر سال بر اساس درصد رقبای اون‌ها تعیین میشه.

اما بذارین با هم بررسی کنیم که تاثیر هر سوال غلط در میزان درصد همون درس چقدره. همه داوطلبان می‌دونن که پاسخ اشتباه به هر سوال در  آزمون، یک نمره منفی در کنکور به شمار میره. اما نحوه اثرگذای درصد منفی در کنکور به چه صورتیه؟

بدیهیه که هر سوالی در آزمون کنکور، دارای یک نمره مشخصه که با پاسخ صحیح، نمره آن به شما تعلق می‌گیره. برای درک نحوه اثرگذای درصد منفی در کنکور بهتره این گونه بگوییم که وقتی سه سوال رو غلط پاسخ بدیم، نمره یک سوال درست شما از بین میره.

به بیان دیگر هر پاسخ غلط شما یک سوم از نمره پاسخ صحیح شما رو از بین میبره. به همین دلیله که توصیه می‌کنیم تنها در صورت اطمینان به سوالات پاسخ بدین؛ زیرا سوالات پاسخ داده نشده نمره منفی یا مثبتی ندارن.

اگه در کنکور هیچ تستی نزنیم رتبه ما چند میشه؟

بارها درباره اهمیت آشنایی با تکنیک‌های تست‌زنی صحبت کردیم؛ به هر میزان که داوطلبان بتونن تکنیک‌های تست‌زنی سریع رو بشناسن می‌تونن عملکرد بهتری رو سر جلسه آزمون تجربه کنن. داوطلبان باید برای رسیدن به موفقیت با نکات پیرامون تست‌زنی به صورت دقیق آشنا باشن؛ یکی از اصلی‌ترین نکات مربوط به این حوزه، بحث پاسخ ندادن به بعضی از تست‌هاست.

پیش‌تر به این مسئله اشاره کردیم که سوالاتی که به اونا پاسخ داده نمی‌شه هیچ امتیاز و نمره‌ای رو کسب نمی‌کنن و بدیهیه که با پاسخ ندادن به هیچ کدوم از سوالات کنکور، هیچ نمره‌ای هم به شما تعلق نمی‌گیره.

اما همچنان نمی‌تونیم نظر قطعی در رابطه با عدد رتبه داد؛ زیرا، رتبه‌ها در هر سال می‌تونه طبق درصد دروس داوطلبان دیگر بسیار متغیر باشه. اما به‌طور کلی باید بدونین که با پاسخ ندادن به سوالات کنکور، هیچ امتیازی رو کسب نمی‌کنین.

چطوری تست درست بزنیم؟

آگاهی از بعضی راهکارها به شما کمک می‌کنه تا با اطمینان بیشتری به سوالات جواب بدین. به طور کلی در زمان جواب دادن به تست‌ها با چند حالت روبه‌رو میشین:

چطوری تست درست بزنیم؟

حالت اول مربوط به زمانی میشه که با خوندن صورت سوال راه‌حل آن در ذهنتون شکل می‌گیره. واضحه که در این حالت به راحتی جواب درست رو علامت میزنین.

حالت دوم زمانیه که جواب سوال رو نمیدونین؛ در این حالت طبیعیه که هیچ گزینه‌ای رو انتخاب نکنین. بعضی از داوطلبان برای خالی نموندن برگه پاسخنامه یک گزینه شانسی رو انتخاب می‌کنن! این دقیقاً همان کاریست که باعث تاثیر درصد منفی در رتبه کنکور میشه. شانسی جواب دادن می‌تونه تمام تلاش‌های شما رو از بین ببره! پس این کار رو فراموش کنین.

حالت سوم زمانیه که برای جواب دادن شک دارین. یعنی مثلاً از بین چهار گزینه دو مورد رو با یقین حذف کردین و بین دو گزینه دیگر شک دارین. در چنین شرایطی، یعنی زمانی که احتمال انتخاب گزینه درست 50 درصده، بهتره که جواب منطقی‌تر رو انتخاب کنین.

تاثیر منفی زدن در کنکور و رتبه کنکور

نمره‌های منفی کنکور می‌تونن رتبه شما رو 500 تا 2000 عدد جابه‌جا کنن؛ این مقدار از جابه‌جایی برای رتبه اصلاً کم نیست! موقعیت تحصیلی افراد با توجه به همین رتبه و تراز کنکوره که مشخص میشه. پس مهم است که با پاسخ‌های غلط زحمات خود‌تون رو از بین نبرین.

هر پاسخ صحیح یک نمره مثبته و به هر پاسخ منفی یک سوم نمره منفی تعلق می‎گیره. یعنی هر سه پاسخ منفی، می‎شه یک نمره منفی کامل. این نمره منفی از نمرات مثبت داوطلب کم میکنه و بدین ترتیب در رتبه و تراز او تاثیر مستقیم داره.

همچنین به سوالاتی که در کنکور توسط داوطلب بی پاسخ گذاشته بشه، هیچ امتیازی تعلق نمی‎گیره؛ نه مثبت و نه منفی، در واقع سوالات بی‌پاسخ در کنکور خنثی هستن.

نقش درصد و ضریب هر درس در نتیجه آزمون

موضوع دیگه‌ای که برای داوطلبان مهمه، درصد و ارزشیه که برای هر درسی مشخص شده؛ به عبارتی برای هر درس در کنکور یک ضریب مشخصی در نظر گرفته شده. برای مثال در درس ادبیات که جزو دروس عمومیه، پاسخ صحیح ۴% درصد و پاسخ غلط ۱.۳۳% تاثیر داره. دین و زندگی، عربی و زبان هم به عنوان دروس عمومی کنکور ارزشی مشابه درس ادبیات دارن.

نقش درصد و ضریب هر درس تو نتیجه آزمون

مهم‌ترین کاری که برای جلوگیری از تاثیر نمره منفی در و تراز کنکور یا رتبه کنکور باید انجام بدین، اینه که از بعضی سوالات عبور کنین؛ اما کدوم سوالات؟ وقتی برای جواب دادن به یک سوال بین هر چهار گزینه شک دارین، بهتره از اون عبور کنین. در این مواقع احتمال این که بتونین به جواب درست برسین فقط 25 درصده و این رقم برای ریسک کردن خیلی کم به نظر میرسه!

ارزش پاسخ نادرست برای هر درس چند درصده؟

تو جدول‌های زیر ارزش هر تست مثبت و منفی در درس‌ها و رشته‌های مختلف آمده.

رشته علوم انسانی:

عنوان درس درصد پاسخ درست درصد پاسخ نادرست
ریاضی 5% 66/1%
اقتصاد 66/6 22/2
ادبیات تخصصی 33/3 11/1
عربی تخصصی 5 66/1
تاریخ 66/6 22/2
جغرافیا 66/6 22/2
علوم اجتماعی 5 66/1
فلسفه و منطق 4 33/1
روانشناسی 5 66/1

رشته علوم تجربی:

عنوان درس درصد پاسخ درست درصد پاسخ نادرست
زمین شناسی %4 33/1
ریاضی 33/3 1/1
زیست 2 66/0
فیزیک 33/3 1/1
شیمی 85/2 95/0

رشته ریاضی:

عنوان درس درصد پاسخ درست درصد پاسخ نادرست
ریاضی 8/1% 6/0%
فیزیک 22/2 74/0
شیمی 85/2 95/0

نمره منفی چقدر در رتبه کنکور تاثیر داره؟

نمره‌های منفی کنکور می تونن رتبه شما رو 500 تا 2000 عدد جابجا کنن و این مقدار عدد کمی نیست. زیرا هر عدد در رتبه کنکور می‎تونه موقعیت تحصیلی شما رو تغییر بده. وقتی برای انتخاب گزینه صحیح بین هر چهار گزینه شک دارین، بنابراین بهتره ریسک نکنین و به تست‌زنی شانسی در کنکور روی نیارین.

راهکارهایی برای جلوگیری از نمره منفی در کنکور

برای پیدا کردن جواب درست هر سوال، علاوه بر بلد بودن راه‌حل لازمه که به نکته‌هایی توجه داشته باشین تا در دام پاسخ اشتباه نیفتین. در ادامه این نکات رو با هم بررسی می‌کنیم:

صورت سوال رو با دقت بخونین

گاهی اوقات صورت سوال از شما می‌خواد که جواب اشتباه رو انتخاب کنین. یعنی در بین گزینه‌ها سه گزینه با مفهوم درست وجود داره و یک مورد مفهوم اشتباه رو می‌رسونه؛ جواب سوال هم همین گزینه‌ست. اما اگه صورت سوال رو درست نخونده باشین قطعاً نمی‌تونین گزینه صحیح رو انتخاب کنین. پس هر سوال رو با دقت مطالعه کنین.

به سختی و آسونی سوالات فکر نکنین!

به سختی و آسونی سوالات فکر نکنین!

سر جلسه کنکور خودتون رو با دیگران مقایسه نکنین! فکر نکنین که سوالات موجود در دفترچه فقط برای شما سخت هستن و سایر داوطلبان همگی به سادگی به جواب درست می‌رسن! اگه کنکور سخت باشه برای همه سخته و اگه هم آسان باشه برای همه همینطوره. پس دست از مقایسه کردن بردارین و فقط با تمرکز به سوالات به فکر پیدا کردن جواب درست باشین.

وسواس رو کنار بذارین

خودتون رو برای جواب دادن به سوالات اجبار نکنین. قرار نیست جواب تک تک سوالاتی که در پاسخنامه وجود داره رو پیدا کنین. اگه بعضی از مباحث رو به عنوان نقطه قوت خود می‌شناسین، سعی کنین بین سوالات زودتر اونا رو پیدا کنین و پاسخ بدین. اما یادتون باشه که هیچکس نتونسته تمام سوالات کنکور رو درست پاسخ بده.

عجله نکنید تا دچار منفی زدن در کنکور نشین!

استرس تمام شدن زمان کنکور باعث میشه که برای خوندن صورت سوال و جواب دادن عجله کنین. با این کار به احتمال زیاد نکات انحرافی موجود در سوال و گزینه‌ها رو نمی‌بینین و جواب اشتباه رو علامت می‌زنین. پس برای این که از تاثیر درصد منفی در رتبه کنکور جلوگیری کنین، سوالات رو با تمرکز بالا و با دقت مطالعه کنین.

جمع بندی “منفی زدن در کنکور”

یادتون باشه که برای موفقیت در کنکور باید حسابی تمرین کنین و آماده وارد میدان بشین. برای این که با پاسخ‌های اشتباه دچار درصد منفی کنکور نشین و زحمت‌های خود‌تون رو به هدر ندین، باید حواستون رو خوب جمع کنین. به اجرای راهکارهایی که در بالا نام بردیم باور داشته باشین و تاثیر نمره منفی در تراز کنکور رو جدی بگیرین.

همونطور که گفتیم تاثیر درصد منفی توی کنکور به صورتیه که ممکنه جواب‌های درست شما رو هم تحت تاثیر قرار بده. برای جلوگیری از منفی زدن در کنکور بهتره که خوب تمرکز کنین و با برنامه‌ریزی پا به جلسه آزمون کنکور بذارین.

 

به صورت کلی میشه گفت عجله نکردن در کنکور مهم‌ترین راز منفی نزدنه. شما با خوندن این مقاله با ترفندهای منفی نزدن در کنکور آشنا شده و می‌تونین بهترین نتایج کنکور رو برای خودتون به دست بیارین.

شما می‌تونین با استفاده از این فرمول، نمره خودتون رو بعد از احتساب نمره منفی حساب کنین.
( تعداد جواب‌های صحیح × 3 – تعداد جواب‌های غلط) / ( تعداد کل سوالات × 3) × 100 = نمره

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد