تخمین تراز کنکور و رتبه بر اساس آزمون‌های آزمایشی

تخمین تراز کنکور و رتبه بر اساس آزمون‌های آزمایشی

تقریباً همه داوطلبان کنکور به دنبال راهی برای پیش‌بینی کردن نتیجه کنکور خودشون هستن. این نتیجه که توی قالب تراز و رتبه کنکور به اطلاع اون‌ها رسانده میشه با کمک بعضی از نرم‌افزارها تا حدودی قابل پیش‌بینی است. هر داوطلب می‌تونه با کمک تخمین تراز کنکور، تا حدودی نتیجه حاصل از کنکور خودش رو حدس بزنه. اما باید این رو در نظر داشته باشه که محاسبه تراز کنکور با توجه به سختی و آسونی سوالات و سطح  داوطلبان دیگه می‌تونه تغییر کنه.

تخمین تراز کنکور همون چیزیه که خیلی از داوطلبان این آزمون رو وسوسه می‌کنه تا آینده نه چندان دور خودشون رو پیش‌بینی کنن. اما این رو به خاطر داشته باشین که این یه عدد حدودی است و محاسبه تراز کنکور تحت تاثیر عوامل متعددی مثل تعداد شرکت‌کنندگان، سختی یا آسونی سوالات، سطح علمی شرکت‌کنندگان و عوامل دیگه قرار می‌گیره.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

علت اهمیت تخمین تراز

بیشتر داوطلبان تصور می‌کنن رتبه توی کارنامه کنکور مهم‌تر از ترازه؛ اما اینطور نیست. این ترازه که سطح داوطلبان حاضر توی کنکور رو نسبت به هم مقایسه می‌کنه. وقتی تراز هر داوطلب محاسبه میشه، با رتبه دادن جایگاه هر کدام از اون‌ها توی لیست شرکت‌کنندگان کنکور مشخص میشه. اگه می خواین از روش‌های تخمین تراز کنکور باخبر بشین، در ادامه با ما باشین.

ممکنه به خاطر سخت یا آسان بودن سوالات هر درس، توی آزمون‌های آزمایشی مختلف ترازهای متفاوتی کسب کنین. مثلاً توی دو آزمون مختلف یه درس رو 40 درصد درست پاسخ داده باشین اما توی یکی تراز 3 هزار کسب می‌کنین و توی آزمون دیگه 5 هزار. همین مسئله نشان‌دهنده سخت بودن آزمون اولیه؛ به خاطر ارزشی که تک تک سوالات کنکور برای تراز داره، افراد مختلف با کمک محاسبه تراز کنکور، توی عادلانه‌ترین حالت ممکن با هم رقابت می‌کنن.

حالا منظورمون از ارزش تک تک سوالات کنکور چیه؟ یعنی اگه شما یه سوال رو درست جواب بدین، اما دیگران کمتر تونسته باشن پاسخ درست این سوال رو پیدا کنن، ارزش اون سوال بیشتر میشه. پس الان خوب متوجه شدین که سطح عملی داوطلبان دیگه کنکور چطور روی رتبه و تراز شما تاثیر گذاره.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

عوامل تاثیرگذار توی تخمین تراز

عوامل زیادی بر کاهش یا افزایش تراز کنکور تاثیرگذار است؛ این عوامل می‌تونن شامل موارد زیر باشن:

  1. تعداد کل داوطلبان توی کنکور سراسری: هر چه تعداد افرادی که توی کنکور با شما رقابت می‌کنن بیشتر باشن، عددی که به عنوان تراز توی کنکور می‌بینین بزرگتر میشه.
  2. سطح علمی داوطلبان: کسب ترازهای خوب تا حدود زیادی به رقیبان شما بستگی داره؛ یعنی اگه داوطلبان دیگه کنکور نتونن از پس سوالات موجود توی این آزمون بربیان، شما از اون‌ها پرقدرت‌تر دیده میشین و حتماً ترازهای بهتری هم کسب می‌کنین.
  3. میزان مطالعه: واضحه که هر چقدر بیشتر تمرین کنین و تست بزنین، برای شرکت توی کنکور آمادگی بیشتری دارین. پس با افزایش ساعت مطالعه خودتون به بالارفتن عدد تراز هم کمک می‌کنین.
  4. حل تست‌های کنکور: حل تست‌های آموزشی و بعد از اون حل تست‌هایی که توی کنکور چند سال اخیر مطرح شده، می‌تونه شما رو برای شرکت توی این آزمون بزرگ یاری کنه.
  5. برنامه‌ریزی منظم و پیوسته: اگه بتونین با استفاده از روش‌های صحیح و اصولی برنامه‌ریزی کنکور خودتون رو طراحی و اجرا کنین، قطعاً به نتیجه زحمات‌تون میرسین.
  6. شرکت توی آزمون‌های آزمایشی: ارزیابی کردن تمام وقتی که برای درس خوندن صرف کردین و تمام تست‌هایی که حل کردین، با کمک آزمون‌های آزمایشی انجام میشه. با شرکت توی این آزمون‌ها با فضای حاضر توی جلسه کنکور و مدیریت زمان توی کنکور برای هر دسته از سوالات به خوبی آشنا میشین.عوامل تاثیرگذار توی تخمین تراز کنکور

محدوده نمره تراز بین چه اعدادی است؟!

معمولاً تراز از عدد صفر شروع میشه و تا حدود 13 هزار ادامه داره. رسیدن به ترازهای کمتر از 3500 نباید شما رو خوشحال کنه! چرا که افراد زیادی به این تراز میرسن؛ برای این که بتونین در جهت افزایش تراز کنکور خودتون قدم بردارین، باید به اجرای برنامه‌ریزی دقیق و تست زدن به روش‌های کنکوری عادت کنین.

ترازهای بالای 5 هزار می‌تونن ترازهای خوبی باشن؛ البته معیار خوبی و بدی یه تراز اینه که آیا با وجود اون می‌تونین به رشته و دانشگاه مورد علاقه خودتون برسین یا نه.

شیوه محاسبه و تخمین تراز آزمون‌های آزمایشی

روش محاسبه تراز کنکور در بین آزمون‌های آزمایشی مختلف با هم تفاوت دارن. به همین دلیل ممکنه با دانش یکسان، توی یکی از آزمون‌ها مثلاً تراز 5000 داشته باشین اما توی آزمون دیگه با 3500 روبه‌رو بشین و احساس ضعف کنین. در هر حال آزمون‌های آزمایشی فقط جایی برای تمرین کردن و تقویت شما هستن؛ پس احتمالاً تراز شما توی کارنامه کنکور با عددی که توی کارنامه آزمون‌های خودتون می‌دیدین تفاوت داره.

بررسی نحوه تخمین تراز برای کنکور 1401

سه عامل توی تخمین تراز کنکور تاثیرگذاره:

محاسبه نمره خام

توی اولین مرحله باید نمره خام هر درس محاسبه بشه؛ برای این کار درصدهای صحیح هر درس بر اساس تعداد پاسخ‌های صحیح، تعداد پاسخ‌های غلط و تعداد کل سوالات به دست میاد. فرمول زیر برای به دست آوردن نمره خام مورد استفاده قرار می‌گیره:

فرمول محاسبه نمره خام

محاسبه نمره تراز

نمره تراز درصدی از همان نمره خام است که با در نظر گرفتن ضریب هر درس تعیین میشه. ساده‌ترین فرمولی که برای محاسبه نمره تراز مورد استفاده قرار می‌گیره، فرمول زیره:

تخمین تراز کل

این مرحله که با در دست داشتن نمره خام و نمره تراز کنکور محاسبه میشه، سطح شما رو در مقابل تمام داوطلبان کنکور رشته خودتون نشون میده.

فرمول محاسبه نمره تراز

چرا دو نفر با رتبه یکسان، ترازهای مختلفی دارن؟

همون‌طور که گفتیم، تراز به ما کمک می‌کنه بتونیم بر اساس ارزش هر سوال، داوطلبان رو با همدیگه مقایسه کنیم. مثلاً کسی که سوالات سخت رو جواب داده (سوالاتی که داوطلبان دیگه از پس جواب دادن به اون‌ها برنمیان) حتی اگه تعداد کمتری از تست‌ها رو درست حل کرده باشه، به احتمال زیاد تراز بالاتری کسب می‌کنه.

تفاوت سوالاتی که جواب میدین، با توجه به دروس عمومی و اختصاصی توی رتبه و تراز شما موثره. تمام این دلایل باعث میشه که اتفاقات عجیبی رو توی کارنامه‌های کنکور ببینیم. مثلاً ممکنه توی کارنامه دو نفر درصدها و نمرات خام طوری به تعادل برسن که رتبه یکسانی داشته باشن اما به ترازهای مختلفی برسن. پس اگه با چنین پدیده‌ای توی زمان تخمین تراز کنکور روبه‌رو شدین، به جای شک کردن، به دلیل اون فکر کنین.

تاثیر درصد صفر و منفی توی تراز چیه؟

همونطور که گفتیم، مشخص کردن یه عدد به عنوان تراز کنکور با محاسبه نمره خام هر درس شروع میشه. نمره خام هم به سوالاتی که درست یا غلط جواب دادین، بستگی داره؛ در نتیجه درصد منفی یا صفر روی نتیجه نهایی شما تاثیر داره. پس با مطالعه دقیق و درست، حل کردن تست‌های کنکوری، افزایش کیفیت مطالعه و غیره، سعی کنین تا خودتون رو توی مسیر رسیدن به هدف نگه دارین.

نرم‌افزار تخمین تراز به شما چه چیزی میگه؟!

نرم افزار تخمین تراز کنکور برای کسایی که دوست دارن آینده خودشون رو پیش‌بینی کنن، بد نیست! این نرم افزار به شما کمک می‌کنه تا حدودی رتبه و ترازی که توی کنکور خواهین داشت رو بدونین. البته معمولاً جامعه آماری که توی این نرم‌افزارها مورد آزمایش قرار میگیره، کوچیک‌تر از جامعه‌ایه که توی کنکور واقعی با اون رقابت می‌کنین.

نرم‌افزار تخمین تراز به شما چه چیزی میگه؟!

پس باید توقع این رو داشته باشین که در حقیقت رتبه‌ای بیشتر از عدد تخمین‌زده شده به دست بیارین، یا ترازتون از عدد پیش‌بینی شده کمتر بشه.

جمع‌بندی درباره تخمین تراز کنکور و رتبه بر اساس آزمون‌های آزمایشی

انواع مختلفی از نرم‌افزار تخمین تراز وجود داره که هر کدوم از اون‌ها راه و روش خودشون رو برای محاسبه کردن تراز و رتبه استفاده می‌کنن. فرقی نداره سراغ تخمین رتبه و تراز کنکور برین یا خیر؛ در هر حال برای موفقیت توی این آزمون بزرگ لازمه که حسابی تلاش کنین و ناامید نشین. بعد از هر آزمون پاسخنامه‌ها رو به دقت چک کنین و به مرور و حل تست‌های بیشتر همیشه توجه ویژه داشته باشین.

به صورت کلی می توان گفت تراز از عدد صفر شروع شده و تا عدد تقریبی 13 هزار میرسه.

همانطور که گفته شد نمره تراز در حقیقت بیانگر میزان علم شما نسبت به دانش آموزان دیگه است که هرچه این عدد بیشتر باشه بهتره! اما به صورت تقریبی می توان گفت تراز بالای 5000 مناسب بوده اما باید برای بالا بردن اون برنامه‌ریزی و تلاش کنین تا بتونین توی کنکور موفق بشین.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد