شهریه مدارس هیئت امنایی

شهریه مدارس هیئت امنایی

مدارس هیئت امنایی یکی از انواع مدارس دولتی در کشور هستند. شهریه این مدارس هر سال متفاوت با سال قبل بوده و عموما یک روند افزایشی را طی می‌کند. ما در این مقاله از پرش، این موضوع را به صورت کامل بررسی می‌کنیم.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

شهریه مدارس هیئت امنایی، موضوعی که ما در این مقاله به صورت کامل بررسی می‌کنیم. به طور کلی، برای والدینی که قصد ثبت‌نام فرزندشان در مدارس هیئت امنایی را دارند، آگاهی یافتن از شهریه این مدارس، یکی از مهمترین دغدغه‌هاست.

بسیاری از والدین به دنبال این هستند که بدانند مدارس هیئت امنایی نسبت به دیگر مدارس غیر دولتی و مدارس دولتی، چه تفاوت‌هایی دارند. آنها می‌خواهند بدانند شهریه‌ای که برای یک سال تحصیل فرزندشان در این مدارس پرداخت می‌کنند، در ازای چه نوع خدماتی پرداخت می‌شود و این مدارس چقدر در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان تاثیر دارند؟

به طور کلی، اکثر والدین تمایل دارند اطلاعات کاملی درباره ویژگی‌های کلی انواع مدارس، مانند مزایا و معایب مدارس نمونه دولتی داشته باشند. به هر میزان که اطلاعات والدین درباره ویژگی‌های مدارس بیشتر باشه، می‌توانند تصمیم‌گیری بهتری برای انتخاب مدارس داشته باشند.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

مدارس هیئت امنایی چه مدارسی هستند؟

مدارس هیئت امنایی مدارسی هستند که برای اداره آنها، نمایندگان اولیاء، خیرین و نیروهای جهادی، گرد هم می‌آیند و با هم همفکری می‌کنند. به گفته آموزش و پرورش، این دسته از مدارس، جزو مدارس غیر دولتی محسوب می‌شوند و خدماتی که در این مدارس به دانش‌آموزان ارائه می‌شود، از مدارس دولتی بیشتر است.

شورای عالی آموزش و پرورش در راستای ارتقای کیفیت برنامه‌های آموزشی و تربیتی، جلب و توسعه مشارکت‌های مردمی و خیرین در احداث و اداره امور مدارس، آیین نامه توسعه مشارکت های مردمی به شیوه هیئت امنایی را در مدارس تصویب نموده است. هدف از تاسیس این نوع مدارس، خودگردان کردن مدارس و استفاده از مشارکت‌های مردمی در اداره مدارس است.

مدارس هیئت امنایی چه مدارسی هستند؟

شرایط ثبت‌نام در مدارس هیئت امنایی چیست؟

زمان ثبت‌نام در مدارس هیئت امنایی برای همه پایه‌های تحصیلی بعد از پایان امتحانات نوبت دوم آغاز می‌شود. فرآیند ثبت‌نام تا پایان مرداد ماه ادامه دارد. البته زمان مشخصی برای ثبت‌نام در این مدارس در سال 1402 ـ 1403 مشخص نشده اما، معمولا بعد از پایان امتحانات خرداد ماه فرآیند ثبت‌نام آغاز می‌شود.

دانش‌آموزانی که قصد دارند در این مدارس تحصیل کنند، باید به سایت ثبت‌نام مدارس مراجعه و مراحل ثبت‌نام خود را به صورت اینترنتی تکمیل کنند. مراجعه حضوری به مدارس برای ثبت‌نام در اولویت است. در ابتدا والدین باید به مدرسه مورد نظر مراجعه کرده و از تمام شرایط آن مطلع شوند. برای ثبت‌نام در مدارس هیئت امنایی همان مدارک معمول برای ثبت‌نام در همه مدارس نیاز است و اتباع خارجی هم در صورت داشتن مدارک اقامتی و هویتی معتبر، می‌توانند دراین مدارس ثبت‌نام کنند.

شهریه مدارس هیئت امنایی چقدر است؟

موضوع مهمی که در رابطه با این مدارس وجود دارد، شهریه‌ای است که این مدارس از والدین دانش‌آموزان دریافت می‌کنند. طبق اطلاعیه آموزش و پرورش، مدارس هیئت امنایی هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان نباید شهریه‌ای از دانش‌آموزان دریافت کنند. اما اغلب این مدارس مبالغی را از والدین دانش‌آموزان دریافت می‌کنند.

نکته قابل توجه این است که میزان مبالغ دریافتی این مدارس در شهرهای مختلف و در مدارس مختلف، متفاوت است. احمد محمودزاده  ـ رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش ـ  دریافت شهریه توسط مدارس هیئت امنایی را اشتباه دانسته است. او گفته است که این مبلغ در شهرستان ها به میزان 200 تا 700 هزار تومان و در تهران برخی از مدارس حدود پنج ـ شیش میلیون تومان است.

دلیل تفاوت زیادی که میان مبلغ شهریه این مدارس وجود دارد این است که این مبالغ تحت عنوان هزینه کلاس‌های فوق‌برنامه از والدین دانش‌آموزان اخذ می‌شود. هزینه فوق‌برنامه مصوبه‌ مشخصی ندارد. درباره میزان شهریه مدارس هیئت امنایی، هیئت امنای مدرسه تصمیم می‌گیرد. پیشنهاد هیئت امنای مدرسه در شورای آموزش و پرورش شهرستان و یا استان ارائه و تاییدیه دریافت می‌کند. با این وجود دولت بر بدون شهریه بدون مدارس هیئت امنایی تاکید کرده است.

شهریه این مدارس در سال 1402 ـ 1403 به طور تقریبی برای مقطع ابتدایی بین 800 تا 1 میلیون و 500 هزار تومان است. برای مقطع متوسطه اول بین 1میلیون تا 2 میلیون و 500 هزار تومان است. مبلغ شهریه مدارس هیئت امنایی برای مقطع متوسطه دوم هم بین 1 میلیون و 500 تا 4 میلیون تومان است. این مبالغ بر اساس نوع و تعداد کلاس های فوق‌برنامه مدرسه هیئت امنایی و خدماتی که ارائه می‌دهد، متفاوت است.

شرایط مدارس هیئت امنایی

مدارس هیئت امنایی چطور ایجاد می‌شوند؟

هر مدرسه دولتی و مدرسه خیر‌سازی که شرایط لازم را داشته باشد، می تواند با درخواست شورای مدرسه و بعد با تایید شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه خود، به مدرسه هیئت امنایی تبدیل شود. در ابتدا یک مجوز یک ساله به مدارس داده می‌شود. در صورتی که مدرسه استانداردهای لازم را داشته باشد، مجوز هیئت امنایی اداره شدن آن، دائمی خواهد شد.

دولت تاکید کرده است که تعداد این مدارس در آینده باید افزایش پیدا کنند. سیاست دولت در ارتباط با این دسته از مدارس، افزایش 25 درصدی شمار این مدارس در سطح کشور است. اگر عملکرد مدارس هیئت امنایی از نظر آموزش و پرورش مناسب و ثمربخش باشد، این مدارس می‌توانند به طور غیر دولتی اداره شوند.

مدارس هیئت امنایی چطور ایجاد می‌شن؟

جمع بندی شهریه مدارس هیئت امنایی

هدف از ایجاد مدارس هیئت امنایی، افزایش مشارکت اولیا در اداره مدرسه است. این نوع مدارس با مشارکت و همفکری یک گروه متشکل از مسئولین مدرسه، خیرین و نمایندگان اولیاء اداره می‌شوند. این دسته از مدارس، معمولا نسبت به مدارس دولتی معمولی خدمات بیشتری به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند. در این مدارس بابت برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه هزینه‌هایی هم از دانش‌‌آموزان اخذ می‌شود. میزان شهریه این مدارس با هم متفاوت است. بسته به نوع و تعداد کلاس‌های فوق‌برنامه‌ای که در آنها برگزار می‌شود، خدماتی ارائه می‌دهند و نیز شهر و منطقه‌ای که در آن قرار دارند، مبلغ شهریه تعیین می‌شود.

مدارس هیئت امنایی مدارسی هستند که با همفکری نمایندگان اولیاء، خیرین و نیروهای جهادی، اداره می‌شوند.

خیر؛ مدارس هیئت امنایی جزو مدارس غیر دولتی محسوب می‌شوند و هدف از تاسیس آنها استفاده از مشارکت‌های مردمی در اداره مدرسه است.

مدارس هیئت امنایی خدمات آموزشی بیشتری نسبت به مدارس دولتی ارائه می‌دهند و مبالغی هم از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند.

اغلب این مدارس رایگان نیستند و مبلغی را بابت کلاس‌های فوق‌برنامه از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد