مشکلات تلفظ در کودکان

مشکلات تلفظ در کودکان

درست تلفظ نکردن کلمات توی کودکان ۲ تا ۴ سال بامزه و شیرینه. ولی همین مشکلات تلفظ در کودکان ۶ سال به بعد خانواده‌ها رو دچار نگرانی‌هایی می‌کنه.

اگه شما هم دوست ندارین که فرزندتون با مشکلات تلفظ مواجه بشه باید انواع اخلالات و مشکلات تلفظی رو بشناسین و با راه‌های جبران این مشکلات آشنا بشین.

می‌دونیم که خانواده‌ها خیلی استرس این رو دارن که فرزندانشون در آینده دچار مشکلات بیشتری بشن و تعامل و ارتباط با آدم‌ها اطراف برای اون‌ها سخت بشه.

اما جای نگرانی وجود نداره، چون ما توی این مقاله قراره به ارائه راهکارهایی در جهت بهبود مشکلات تلفظ در کودکان بپردازیم. پس با ما تا پایان این مطلب همراه باشین.

دارث ویدر رو می‌شناسین؟ همون شخصیت جنگ ستارگان با شنل و کلاه تماماً سیاه؟ شاید تعجب کنین اگه بدونین صداگذار اصلی اون شخصیت کاریزماتیک و خوفناک، جیمز ارل جونز، توی ۸ سالگیش دچار لکنت زبان و اختلال تفلظی بوده. پس اگه فرزند شما هم توی همین سنین دچار مشکلات تلفظی است اصلا نگران نباشین. چون که این مشکل راهکار داره و راهکارهای اون هم توی این مقاله آورده شده.

از افراد مشهور دیگه‌ای که می‌تونن توی این لیست قرار بگیرن میشه به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، وینستون چرچیل نخست‌وزیر سابق انگلیس و مرلین مونرو ستاره سینما اشاره کرد.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

انواع مشکلات تلفظ در کودکان

مشکلات تلفظ در کودکان انواع مختلفی داره. این مشکلات می‌تونه شامل جا به جایی حروف، اشتباه در تلفظ اون‌ها و حذف یک سری صداها از کلمه باشه.

انواع مشکلات تلفظ در کودکان می‌تونه از جمله موارد زیر باشه:

  • اشکال در تلفظ یک حرف؛ مثلا به جای آره بگن آیه.
  • حذف یک حرف از کلمه؛ مثل اینکه به بستنی بگن بسنی.
  • جا به جایی حروف کلمات؛ مثلا به عقب بگن عبق.
  • مشکلات تلفظی؛ مثلا به جای پسته بگن پثته (توک زبانی حرف بزنن)

دلایل مشکلات تلفظ کودکان

اختلال تلفظ در کودکان می‌تونه دلایل مختلفی داشته باشه. خیلی از بچه‌های بین ۲ تا ۴ ساله که تازه دارن حرف زدن رو یاد می‌گیرن ممکنه صحبت کردنشون با مشکلاتی در تلفظ کلمات همراه باشه.

بستگی به نوع تربیت و پرورش کودکان و همینطور عوامل ژنتیکی این مشکلات می‌تونن برطرف بشن یا ادامه داشته باشن.

دلایل مشکلات تلفظ کودکان

در ادامه دلایل اختلال تلفظ در کودکان رو معرفی می‌کنیم.

بچگانه حرف زدن

گفتیم که بچه‌هایی که تازه دارن صحبت کردن رو یاد می‌گیرن ممکنه خیلی از کلمات رو به صورت غلط تلفظ کنن. اگه بچگانه حرف زدن توی سنین بعدی هم ادامه پیدا کنه و با تشویق خانواده و اطرافیان رو‌به‌رو بشه ممکنه مشکلاتی در آینده برای کودک ایجاد کنه.

کافیه فرزند شما پا به مدرسه بذاره و هنوز توی تلفظ کلمات مشکل داشته باشه. این مشکل ممکنه موجب بشه که مورد تمسخر هم‌سن و سالان قرار بگیرن.

دلایل ژنتیکی

یکی از مهم‌ترین دلایل اختلالات تلفظ کودکان به عوامل ژنتیکی مربوط میشه. ایرادات اندام‌های گفتاری مثل بلندی بیش از حد زبان، مشکلات دندان و فک، شکاف کام یا همون لب شکری بودن، از جمله مشکلات ژنتیکیه که باعث میشه کودکان با مشکلات تلفظی رو‌به‌رو بشن.

دلایل ژنتیکی

از دیگر دلایل ژنتیکی که ممکنه باعث ایجاد مشکلات تلفظ در کودکان بشه میشه به اوتسیم و کودکان دارای سندرم داون اشاره کرد. این کودکان توی ادا کردن بسیاری از کلمات با مشکل رو‌به‌رو هستن. بهتره که موقع صحبت کردن با این عزیزان صبر و حوصله بیشتری به خرج بدیم.

یادگیری اشتباه کلمات

خیلی از مشکلات تلفظ در کودکان از یادگیری اشتباه ناشی میشه. پس اگه فرزندان شما هم گاهی دچار اختلالات تلفظی میشن، جای نگرانی زیادی نداره چون شما می‌تونین با آموزش صحیح کلمات، تلفظ صحیح رو برای اون‌ها جا بندازین.

خیلی از اطرافیان و خانواده‌های بچه‌ها، اون‌ها رو تشویق می‌کنن تا کلمات رو اشتباه تلفظ کنن. شما باید از اون‌ها بخواین تا این کار رو انجام ندن تا در آینده کودکان با اختلالات تلفظی رو‌به‌رو نشن.

استفاده بیش از حد از پستونک

استفاده از پستونک یک سن مشخصی داره. اگه اون‌ها رو از پستونک نگیرین ممکنه در آينده با مشکلات تلفظی مواجه بشن. زمانی که بچه‌ها دارن دندون در میارن دیگه باید کم کم به فکر ترک پستونک باشین. چون که ممکنه باعث ناهماهنگی در رشد دندان‌های اون‌ها بشه.

استفاده بیش از حد از پستونک

رشد ناهماهنگ دندان‌ها علاوه بر زیبایی روی مشکلات تلفظ در کودکان هم تاثیر زیادی میذاره.

مشکلات شنوایی

مشکلات شنوایی هم یکی از عوامل ژنتیکی است که ممکنه باعث اختلال تلفظ در کودکان بشه. کودکانی که دچار مشکلات شنوایی هستن بیشتر در معرض اختلال تلفظی قرار می‌گیرن. پس خانواده‌ها باید حتما از سلامت گوش و شنوایی فرزندانشون اطمینان حاصل کنن.

برای مثال ممکنه عفونت در گوش میانی کودکان باعث ایجاد مشکلات شنوایی بشه. پس حتما این مورد رو در نظر بگیرین و اون رو پشت گوش نندازین.

اختلالات تلفظ کودکان بدون دلیل موجه

گاهی ممکنه اختلالات تلفظ در کودکان بدون هیچ دلیل موجهی صورت بگیره. شاید این اختلال بر اثر تقلید از دیگران باشه، یا برای شیرین زبانی.

لکنت زبانی

کودکانی که با مشکل لکنت زبان مواجه هستن بیشتر در برابر اختلالات تلفظی قرار می‌گیرن.

لکنت زبان رو هم میشه جزو عوامل ژنتیکی دونست.

لازم به ذکره که تمامی این دلایل مشکلات تلفظ در کودکان قابل درمان هستن و نیازی به نگرانی نیست. مثل کودکان اوتیسمی و سندرم داونی، موقع صحبت کردن با کودکانی که دارای لکنت زبان هستن باید صبر و حوصله بیشتری به خرج بدین. بهتره که بذارین اون‌ها حرفشون رو کامل بزنن و جملاتشون رو کامل نکنین.

راه‌های درمان مشکلات تلفظ در کودکان

راه‌های درمانی زیادی برای مشکلات تلفظ در کودکان وجود داره. از اون‌جایی که بچه‌های کوچک در سن رشد هستن و فرآیندهای مغزی اون‌ها در حال تکامل یافتنه این مشکلات هم به مرور زمان درست میشن.

ولی اگه حس کردین که این مشکلات حاد هستن و نیاز به درمان دارن، بهتره که ابتدا به یک متخصص اطفال رجوع کرده و درصورت تایید مشکل از طرف متخصص به متخصص گفتار درمانی مراجعه کنین.

راه‌های درمان مشکلات تلفظ در کودکان

تکنیک‌ها و راهکارهای درمانی مشکلات تلفظ کودکان، اکثرا در خانه قابل اجرا نیستن و باید توی کلینیک‌های مخصوص انجام بگیرن.

پیشگیری بهتر از درمان

همه با این ضرب‌المثل پیشگیری بهتر از درمانه آشنا هستیم. برای رفع اختلال تلفظ در کودکان هم بهتره که خیلی قبل‌تر پیشگیری کرد. البته اگه دلیل مشکلات تلفظی در کودکان به خاطر عوامل ژنتیکی مثل ایرادات اندام‌های گفتاری، مشکلات ذهنی و اوتیسم باشه بهتره که از همون ابتدا پیش متخصص گفتار درمانی برین.

اما اگه از ابتدا با کودکان خود تمرین کنین و تلفظ صحیح کلمات رو، در همون ابتدای یادگیری، به اون‌ها آموزش بدین کمتر با مشکلات تلفظی مواجه میشن.

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم از بسته‌های شگفت‌انگیز کودک من بهره ببرین. این بسته‌ها علاوه بر شناخت استعدادهای بچه‌ها و ارائه راهکارهایی برای پرورش هرچه بهتر این استعدادها، راهکارهای روانشناسی و آموزشی هم به والدین میده تا بتونن با استفاده از این راهکارها مشکلات گفتاری بچه‌ها رو هم حل کنن.

این بسته به تقویت مهارت‌های ذهنی، بینایی و شنوایی کودکان کمک میکنه و باعث میشه که مشکلات تلفظ در کودکان در همون ابتدای یادگیری کلمات، حل بشه.

اختلال تلفظ در کودکان تا چه سنی قابل توجیه است؟

گفتیم که کودکان معمولا از سن ۲ سالگی شروع می‌کنن به یادگیری و ادا کردن کلمات. اما ممکنه اون‌ها تا ۴ سالگی نتونن که این کلمات رو به خوبی تلفظ کنن.

تا سن چهار سالگی نباید نگران بروز اختلال تلفظ در کودکان بود، بهتره که تا سن ۵ سالگی کودکان صبر کنین. اگه همچنان توی تلفظ اکثر کلمات با مشکل رو‌به‌رو بود و نمی‌تونست که خوب کلمات رو ادا کنه، حتما به متخصص اطفال و گفتار درمانگر مراجعه کنین.

جمع‌بندی درباره مشکلات تلفظ در کودکان

مشکلات تلفظ در کودکان یک اختلال در گویش و تلفظ کلمات است که باعث میشه حرف زدن بچه‌ها با مشکل رو‌به‌رو بشه. این مشکلات شاید در ابتدای یادگیری کلمات، شیرین و بامزه به نظر بیاد ولی این مشکلات تلفظ در کودکان ممکنه توی سنین بالاتر و رسیدن به سن مدرسه برای اون‌ها مشکلات زیادی به وجود بیاره.

می‌دونیم که داشتن عزت نفس در کودکان یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت اون‌ها در زندگیشونه. این مشکلات تلفظی ممکنه باعث بشه عزت نفس بچه‌ها کمتر بشه و نتونن استعدادهاشون رو به خوبی شناسایی کنن.

ما توی این مقاله از پرش علاوه بر توضیح انواع دلایل اختلالات تلفظ در کودکان، راهکارهای درمانی هم ارائه کردیم. همچنین شما می‌تونین با استفاده از بسته کودک من، جلوی خیلی از مشکلات این‌چنینی رو بگیرین.

از این که تا اینجای مقاله همراه ما بودین از شما سپاسگذاریم.

 

از ۲ تا ۴ سالگی بچه‌ها حرف زدن رو یاد می‌گیرن. از ۵ سالگی به بعد باید به خوبی کلمات رو ادا کنن. اگه بچه شما بعد از ۶ – ۷ سالگی همچنان دچار مشکلات تلفظی بود باید به فکر درمان آن باشین.

زمانی که بچه‌ها نتونن یک کلمه رو خوب ادا کنن، مثلا حروف رو حذف یا اضافه کنن یا اینکه اون ها رو جا به جا بیان کنن، یعنی این که دچار مشکلات تلفظی هستن.

برای ارائه راهکارهای درمانی باید حتما به متخصص گفتاردرمان مراجعه کنین. همچنین بسته کودک من می‌تونه به شما توی یاد دادن تلفظ صحیح کلمات به بچه‌ها کمک کنه.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد