اهمیت نقش پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت کودکان

اهمیت نقش پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت کودکان

حضور پدربزرگ و مادربزرگ نقش خیلی مهمی توی زندگی هر خانواده‌ای داره. به نظرتون اهمیت نقش پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت کودکان چیه؟ آیا اصلا حضور پدربزرگ و مادربزرگ روی تربیت کودکان هم تاثیرگذارن؟ برای این که از اهمیت این موضوع مطمئن بشیم این مقاله از پرش رو نوشتیم تا این موضوع رو با هم بررسی کنیم.

اهمیت نقش پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت کودکان موضوع مهمیه که شاید کمتر به اون پرداخته شده. توی این مقاله سعی کردیم در مورد این موضوع مهم صحبت کنیم و هم جنبه مثبت و هم جنبه منفی این مسئله رو بررسی کنیم.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

نقش پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت کودکان چیه؟

وقتی فضای خونه با حضور گرم پدربزرگ و مادربزرگ پر میشه، حال و هوای خونه هم تغییر می‌کنه. پدربزرگ و مادربزرگ با حضورشون گرما و محبتی رو وارد خونه می‌کنن که می‌تونه احتمال خیلی از خطرات رو کاهش میده. در ادامه از اهمیت نقش پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت کودکان می‌گیم.

کاهش افسردگی و استرس در خانواده

حضور پدربزرگ و مادر بزرگ کنار کودکان باعث میشه که کودکان با همراهی اون‌ها لحظات خودشون رو بگذرونن. همه ما این حس رو تجربه کردیم که وقتی کنار پدربزرگ و مادربزرگمون هستیم احساس شادی و آرامش داریم. این احساس خوشایند حالمون رو خوب می‌کنه و باعث میشه فکرهای منفی نکنیم. این موضوع باعث افزایش تمرکز تمرکز کودکان میشه.

کاهش افسردگی و استرس در خانواده

کودکان هم همین حس رو تجربه می‌کنن و از پدربزرگ و مادربزرگشون احساس امنیت دریافت می‌کنن که باعث میشه غمگین نباشن. از طرفی هم پدربزرگ و مادربزرگ‌ها با وقت گذروندن کنار نوه‌هاشون خوشحالن و کمتر دچار غم و افسردگی و چالش‌های پیری میشن. این مورد اهمیت نقش پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت کودکان رو نشون میده.

تجربه زیاد

پدربزرگ و مادربزرگ‌ها تجربه‌های زیادی دارن. روزهای خوش و ناخوش زیادی رو پشت سر گذاشتن و آدم‌های آگاه‌تری هستن به نسبت فرزندان و نوه‌هاشون. به همین دلیل توی مسائل مختلفی می‌تونن به کودکان کمک کنن و راه درست رو از همون کودکی بهشون نشون بدن. نقش پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت کودکان می‌تونه نقش یه راهنما و همراه دلسوز و مهربون باشه که کودک بهش تکیه می‌کنه و دلگرم میشه.

پرحوصله و صبور بودن

پدربزرگ و مادربزرگ‌ها آدم‌های صبوری هستن. اونا معمولا دوست دارن با نوه‌هاشون بازی کنن، اون‌ها رو ببرن پارک، براشون خاطره یا قصه تعریف کنن و خلاصه اوقات خوشی رو بگذرونن. این همراهی و حضور گرم کودکان رو خوشحال می‌کنه و نقش پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت کودکان رو پراهمیت‌تر می‌کنه.

داشتن آغوش پرمحبت

پدربزرگ و مادربزرگ‌ها همیشه آغوششون به روی نوه‌هاشون بازه. این محبتی که درونشون وجود داره رو با انتقال به کودکان و نوه‌هاشون به اون‌ها یاد می‌دن و اجازه می‌دن که از این محبت استفاده کنن و لذت ببرن. نقش پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت کودکان اینه که با محبت کردن و عشق بی قید و شرط به کودکان می‌تونن اون‌ها رو با حسی خوشایند و بااعتماد به نفس و حس ارزشمندی بزرگ کنن.

داشتن آغوش پرمحبت

انتقال ارزش و اخلاق

همونطور که قبل‌تر گفتیم، پدربزرگ و مادربزرگ کوهی از تجربه هستن که می‌تونن اون‌ها رو در اختیار نوه‌هاشون قرار بدن وتوی تربیت درست کودکان تاثیر مثبتی داشته باشن. معمولا پدربزرگ و مادربزرگ‌ها به دلیل تجربه زیادی که دارن، ارزش‌ و اخلاق هم براشون مهمه و خودشون این موارد رو رعایت می‌کنن. به همین دلیل به راحتی می‌تونن ارزش‌های خانواده و اخلاق درست رو به بچه‌ها یاد بدن و منتقل کنن. این مورد از اهمیت نقش پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت کودکان به حساب میاد.

معایب حضور پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت کودکان

تا اینجا گفتیم که حضور پدربزرگ و مادربزرگ‌ها توی زندگی هر کس تاثیرات مثبتی داره و از این تاثیرات مثبت گفتیم. حالا می‌خوایم به این سوال جواب بدیم که آیا این حضور می‌تونه معایبی هم داشته باشه؟ باید بگیم که بله. نقش پدربزرگ و مادربزرگ‌ در تربیت کودکان می‌تونه منفی هم باشه. می‌پرسید چطوری؟ این سوالیه که قراره در ادامه بهش جواب بدیم.

دخالت در تربیت

پدر و مادر مسئولیت تربیت کودکانشون رو برعهده دارن. حالا اگر مادربزرگ و پدربزرگ ناخواسته وارد این مسیر بشن و در تربیت کودکان بیش از اندازه نقش داشته باش، ممکنه اختلاف نظرهایی بین والدین و پدربزرگ و مادربزرگ به وجود بیاد. در اینجا نقش پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت کودکان تبدیل به نقشی آزاردهنده میشه.

وابستگی کودک

وقتی کودکان بیشتر از یه حدی با پدربزرگ و مادربزرگ خودشون وقت بگذرونن ممکنه دچار وابستگی شدیدی به اون‌ها بشن و توی خونه بدون حضور اون‌ها نتونن آروم بگیرن.

این مورد هم جزو نقش پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت کودکان به حساب میاد اما این نقش به نفع کودکان نیست و ممکنه باعث آزارشون بشه.

چون پدربزرگ و مادربزرگ همیشه قرار نیست کنارشون باشن و این وابستگی زیاد و تربیت کودکان می‌تونه آسیب زننده باشه که باید جلوش رو گرفت. برقراری تعادل در تعامل بین نوه‌ها و پدربزرگ و مادربزرگ می‌تونه جلوی این وابستگی رو بگیره.

وابستگی کودک

عادی شدن نبود پدر و مادر

وقتی کودکان بیش از اندازه با پدربزرگ و مادربزرگشون وقت می‌گذرونن، کمتر نبود پدر و مادرشون رو احساس می‌کنن و این مورد می‌تونه خیلی به رشد و تربیت کودکان آسیب بزنه. نقش پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت کودکان باید به اندازه و متعادل باشه و مسئولیت اصلی تربیت رو باید برعهده والدین کودکان بذارن و خودشون هم همدلانه کنار فرزند و نوه‌هاشون حضور داشته باشن.

جمع‌بندی اهمیت نقش پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت کودکان

در این مقاله تلاش کردیم که از اهمیت حضور پدربزرگ و مادربزرگ در تربیت کودکان بگیم. متوجه شدیم که حضور پدربزرگ و مادر بزرگ تاثیر زیادی روی تربیت کودکان داره که این تاثیر می‌تونه مثبت یا حتی منفی باشه. خوبه که به این موارد آگاه باشیم تا در تربیت کودکان به کمک بزرگ‌ترها بتوونیم انتخاب‌های درست و نتیجه خوبی داشته باشیم.

به دلایلی مثل کاهش افسردگی و استرس در خانواده، تجربه زیاد، پرحوصله و صبور بودن، داشتن آغوش پرمحبت، انتقال ارزش و اخلاق که در این مقاله توضیح دادیم.

بله این تاثیر در تربیت کودکان می‌تونه منفی هم باشه. مثل دخالت در تربیت، وابستگی کودک، عادی شدن نبود پدر و مادر

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد