چالش‌های مهاجرت تحصیلی

چالش‌های مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی یک اتفاق جذاب و هیجان‌انگیز توی زندگی هر کسیه. اما این کار در کنار خوبی‌ها و مزایایی که داره، سختی‌های زیادی هم پیش روی افراد قرار میده.

ما هم توی این مقاله از وبلاگ پرش قصد داریم تا شما رو با چالش‌های مهاجرت تحصیلی آشنا کنیم.

مشکلاتی که شاید زندگی و تحصیل در خارج از کشور رو سخت کنه اما تمامی این مشکلات قابل حل و پیش‌گیری هستن.

تا پایان مقاله با ما همراه باشین تا با مشکلات و چالش‌هایی که توی این تجربه جدید ممکنه براتون پیش بیاد، آشنا بشین.

خیلی از کسانی که مهاجرت می‌کنن پی همه چی رو به تنشون می‌مالن. اون‌ها می‌دونن که خیلی زود دلشون برای خانه و خانواده‌شون تنگ میشه. ولی وقتی پای آینده به وسط میاد، همه این چالش‌ها و سختی‌ها رنگ می‌بازن.

با این وجود باز ما وظیفه‌مون می‌دونیم که همه دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل توی کشورهای خارجی دارن رو با چالش‌های مهاجرت تحصیلی آشنا کنیم تا یک وقت از اینجا مانده و از آنجا رانده نشن.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

آشنایی با چالش‌های مهاجرت تحصیلی

چالش‌های مهاجرت تحصیلی می‌تونه از جمله مواردی مثل سختی‌های زبان، آداب و رسوم کشورهای مقصد و همینطور دلتنگی برای دست پخت مادر باشه.

توی ادامه مقاله بیشتر با هر کدوم از این چالش‌ها آشنا میشیم و سعی می‌کنیم راهکارهایی برای رفع یا پیش‌گیری از اون‌ها رو ارائه بدیم.

یادگیری زبان؛ اولین چالش مهاجرت تحصیلی

هر دانشجویی که قصد مهاجرت تحصیلی داشته باشه، حتی قبل از اینکه بدونه چطور اپلای کنه، باید سعی کنه زبان کشوری که قصد مهاجرت به اونجا داره رو یاد بگیره.

یک سری زبان‌ها مثل انگلیسی، آلمانی و فرانسوی زبان‌هایی هستن که توی اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی استفاده میشه.

یادگیری زبان؛ اولین چالش مهاجرت تحصیلی

اما خیلی از عبارت‌ها و اصطلاحات رو فقط زمانی که توی اون کشور حضور پیدا کنین می‌تونین یاد بگیرین. مثل یک خارجی که توی هیچ کلاس زبان فارسی‌ای اصطلاح:«شتر سواری دولا دولا نمیشه.» رو یاد نمی‌گیره.

یادگیری زبان اولین چالش مهاجرت تحصیلیه ولی سخت‌ترین اون‌ها نیست. اکثر کشورهای مهاجرپذیر، کلاس‌های زبان مخصوص مهاجرها دارن. حتی بعد از چند ماه زندگی در یک کشور آدم می‌تونه با اصطلاحات عامیانه زبان اون کشور آشنا بشه.

تفاوت‌های فرهنگی

یادتون باشه رفتین خارج چیزی به کسی تعارف نکنین. اون‌ها از این فرهنگ‌ها ندارن، یهو دیدی وسیله‌ای که خیلی دوستش داری رو با یک تعارف شاه‌عبدالعظیمی برداشت برای خودش.

از طرفی توی اکثر کشورهای اروپایی، فین کردن توی دستمال کار زشتی به حساب نمیاد؛ یک وقت به کسی گیر ندین سر این کار.

تفاوت‌های فرهنگی و آداب و رسوم‌های کشورهای گوناگون ممکنه ابتدا افرادی که مهاجرت کردن رو کمی دلسرد کنه و به انزوا و تنهایی سوق بده. ولی با شرکت توی فعالیت‌های جمعی، حضور پیدا کردن توی جشنواره‌های فرهنگی و … خیلی راحت می‌تونین با فرهنگ و کشورها آشنا بشین و تعامل خوبی با آدم‌های اونجا داشته باشین.

مشکلات مالی و هزینه‌های زندگی

زندگی و تحصیل در خارج از کشور خیلی هم برای شما ارزان تموم نمیشه. اکثر دانشگاه‌ها و کالج‌های اروپایی و آمریکایی شهریه‌ای بالغ بر ۴۰۰۰ دلار به بالا دارن.

همچنین هزینه‌های خورد و خوراک، رفت و آمد، لباس، درمان و تفریح رو هم باید به لیستتون اضافه کنین.

یک مشکل دیگه در این رابطه پیدا کردن شغل و درآمد مناسبه. توی اکثر کشورهای اروپایی و آسیایی مثل کره و ژاپن، فرصت‌های شغلی نیمه وقت برای دانشجویان وجود داره. ولی مدیریت مالی یکی از چالش‌هایی است که با وجود داشتن شغل هم پیش روی کسانی که مهاجرت کردن قرار می‌گیره.

احساس غربت و دلتنگی برای خانه

خیلی عجیب به نظر نمیاد که یکی از بزرگترین چالش‌های مهاجرت تحصیلی، احساس غربت و دلتنگی به خاطر دوری از خانه باشه.

دلتنگی برای دست پخت مادر، صحبت‌های پدر و شیطنت‌های خواهر و برادر یکی از سختی‌های مهاجرت تحصیلیه. کنار اومدن با این قضیه کمی سخته و به زمان نیاز داره. ولی کسانی که برای زندگی‌شون هدف دارن و در حال تلاش هستن می‌دونن که این موارد احساسی نباید جلوی راه اون‌ها رو بگیره.

احساس غربت و دلتنگی برای خانه

تازه! شما بعد از اتمام تحصیل یا حین اون می‌تونین دوباره به کشورتون برگردین و با خانواده‌تون دیدار داشته باشین.

از طرفی انقدر مهاجر ایرانی توی این سال‌های اخیر زیاد شده که توی هر کشوری می‌تونین هموطن‌هامون رو پیدا کنین و از اون‌ها آدرس رستوران‌های ایرانی رو بگیرین.

تفاوت‌های سیستم آموزشی

یکی دیگه از چالش‌های مهاجرت تحصیلی تفاوت‌های سیستم‌های آموزشیه. هرچی اعتبار یک دانشگاه بیشتر باشه، سخت‌گیری‌های اون‌ها هم افزایش پیدا میکنه.

برای مثال کسانی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های کره جنوبی رو داشته باشن باید این نکته رو بدونن که دانشگاه‌های این کشور سخت‌گیری خیلی زیادی دارن و با کمی کم کاری و تنبلی ممکنه امکان تحصیل توی این کشور‌ها رو از دست بدین.

همچنین ممکنه سیستم‌های آموزشی به کلی با چیزی که شما فکرش رو می‌کردین فرق داشته باشه. به همین دلیل توصیه میشه قبل از اقدام برای مهاجرت به طور کامل با دانشگاه مقصدتون آشنا بشین و از استادان و دانشجویان اونجا اطلاعات لازم رو کسب کنین.

مشکلات اسکان دانشجویی

شاید این مشکل برای کسانی که قصد مهاجرت داشته باشن کم پیش بیاد ولی احتمال رخ دادن اون همیشه بوده. مشکلات اسکان‌های دانشجویی همیشه یکی از مشکلاتی است که ممکنه شرایط تحصیل رو برای دانشجویانی که مهاجرت کردن سخت کنه.

البته اکثر دانشگاه‌های معتبر خارجی مجتمع‌های خوابگاهی هم در اختیار دارن. همچنین توی اکثر کشورهای آسیای شرقی و بعضی از شهرهای آمریکا مثل نیویورک یا حتی کشورهای اروپایی، خانه‌های دانشجویی با متراژ کم و کرایه پایین گیر بیارین.

مشکلات آب و هوایی کشور مقصد

کانادا برف میاد تا کمر، انگلیس کلا بارونیه، آمریکا یک سری جاها شدیدا گرم و یک سری جاها به شدت سرده، ژاپن هم که همش سیل و زلزله‌ست. کجا می‌خواین برین؟ کشور خودمون به این خوبی، چهار فصل، بدون ذره‌ای مشکلات آب و هوایی و کم‌آبی….

پیدا کردن شناخت کافی نسبت به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی کشور مقصدی که انتخاب می‌‌کنین، یکی از واجبات مهاجرت تحصیلیه.

مشکلات آب و هوایی کشور مقصد

وسایل گرمایشی و سرمایشی و سوخت کافی توی اکثر کشورهای مهاجرپذیر وجود داره. به همین دلیل شما نباید نگران قطع شدن ناگهانی گاز در فصل سرما و رفتن برق در فصل گرما باشین. فقط باید اطلاعات کافی رو به دست بیارین تا بتونین به خوبی از پس مشکلات آب و هوایی بر بیان. مثلا اگه قراره کانادا درس بخونین حتما باید لباس‌های گرم تهیه کنین یا اگه قصد دارین توی کالیفرنیا ادامه تحصیل بدین باید کرم ضد آفتاب همیشه پیشتون باشه.

جمع‌بندی درباره چالش‌های مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی یعنی خداحافظی با زندگی گذشته و شروع کردن زندگی جدید. می‌دونیم که این شروع دوباره مشکلات جدیدی هم با خودش به همراه میاره.

چالش‌های مهاجرت تحصیلی که ما توی این مقاله به بیشتر اون‌ها اشاره کردیم، می‌تونه شامل دلتنگی برای خانه و خانواده، یادگیری زبان، شوک‌های فرهنگی و مسائل مالی باشه. آشنایی با سختی‌های مهاجرت تحصیلی می‌تونه راه‌های جبران و پیش‌گیری از اون‌ها رو به شما نشون بده.

امیدواریم که این مقاله به شما توی آشنایی با سختی‌های مهاجرت تحصیلی کمک کرده باشه.

نداشتن درآمد کافی، دوستان کمی داشتن، مشکلات درسی و بقیه مواردی که توی مقاله به اون‌ها اشاره کردیم.

با بلد نبودن زبان کشوری که قصد مهاجرت به اون رو دارین، برای خرید کردن، صحبت کردن با هم دانشگاهی‌ها و استفاده از خدمات شهری ممکنه به مشکل بخورین.

برای مثال آداب و رسوم غذا خوردن در کشورهای آسیای شرقی یا رفتارهای اجتماعی در کشورهای اروپایی، می‌تونه چالش‌های فرهنگی برای مهاجرین ایجاد کنه.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد