چگونه چند زبانه شویم

چگونه چند زبانه شویم؟

خیلی از افراد، علاقه‌مند به یادگیری زبان‌های جدید بوده و از انجام این امر لذت می‌برن. اگه شما هم جزو این دسته از افراد هستین و احساس می‌کنین که استعداد یا بهره هوشی لازم برای یادگیری چند زبان مختلف رو دارین، باید با اصول چند زبانه شدن آشنا بشین. در ادامه این مقاله، به پرسش چطور چند زبانه بشیم پاسخ میدیم؛ با ما همراه باشین.

چند زبانه شدن رویایی است که افراد زیادی اون رو توی سر می‌پرورانن اما تعداد کمی از این اشخاص، رویای مورد بحث رو تحقق می‌بخشن. در این مقاله راهکارهایی رو ارائه دادیم که با پیاده کردن اون‌ها می‌تونین چند زبانه بشین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

اصول چند زبانه شدن

اگه چطور چند زبانه بشیم، سوال شما هم است، باید بدونین که انجام این امر به سادگی صورت نمی‌پذیره و لازمه شما از اصول چند زبانه شدن آگاه شده، زمان گذاشته و پشتکار خیلی خوبی هم داشته باشین. با بررسی تجارب دیگران، موارد زیر رو برای راهنمایی شما ارائه دادیم.

برنامه‌ریزی چند زبانه شدن

حتی افرادی که با برنامه‌ریزی مخالف هستن هم ناخودآگاه برای انجام خیلی از کارها از پیش توی ذهن خودشون برنامه‌ریزی می‌کنن. با برنامه‌ریزی دوست باشین و برنامه‌هاتون رو پیاده کنین تا نتیجه شما رو شگفت‌زده کنه.

توی برنامه‌ریزی برای چند زبانه شدن توجه داشته باشین که بهتره یادگیری چند زبان رو توی یک روز نگنجانین و روزها یا هفته‌های متفاوت رو به زبان‌های مختلف اختصاص بدین. البته این موضوع هم به زبان‌آموز بستگی داره، می‌تونین روش‌های مختلف رو امتحان کرده و راه خودتون رو پیدا کنین.

زبان‌های بی‌شباهت رو انتخاب کنین

این توصیه بیش از هر چیز بستگی به زبان‌آموز داره؛ اگه برای یادگیری زبان‌های مشابه دچار سردرگمی میشین و اولویت خاصی هم ندارین، بهتره زبان‌هایی رو بیاموزین که خیلی مشابه نیستن. بعضی افراد معتقدن که با یادگیری زبان‌های مشابه و برقراری ارتباط میان اون‌ها، یادگیری بهتری صورت می‌پذیره؛ خلاصه خودتون رو در نظر بگیرین! های بی شباهت

برای چند زبانه شدن اولویت داشته باشین

بهتره فراگیری یکی از زبان‌های مورد نظرتون رو توی اولویت قرار بدین؛ با انجام این کار، به برنامه خودتون خیلی پایبند بوده و خیال آسوده‌تری هم خواهید داشت، چرا که مطمئن هستین حداقل بر یک زبان جدید، تسلط کامل خواهید داشت. پیشنهاد می‌کنیم زبانی که بیشتر به اون نیاز داشته یا بیشتر به اون علاقه دارین رو برای این منظور انتخاب کنین، نه زبانی که صرفا ساده‌تر به نظر میرسه.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

ترجمه از یک زبان جدید به زبان جدید دیگه

برای این‌که یادگیری شما بازدهی بالایی داشته باشه، متون مختلف رو از یک زبان به زبانی غیر از زبان مادری خودتون ترجمه کنین؛ برای مثال اگه در حال یاد گرفتن زبان انگلیسی و فرانسوی هستین، به ترجمه از فرانسوی به انگلیسی و از انگلیسی به فرانسوی بپردازین.

ترجمه شفاهی خیلی کمک کننده است؛ توصیه می‌کنیم (با توجه به مثال فوق) متنی رو که به انگلیسی نوشته شده است، به صورت شفاهی و به فرانسوی ترجمه کنین. روحیه خودتون رو از دست ندین، به مرور زمانه که می‌تونین این کار رو به سرعت انجام بدین.

استفاده از فلش کارت برای چند زبانه شدن

حتما با کاربرد فلش کارت‌ها در یادگیری و خصوصا برای جلوگیری از فراموشی آشنا هستین. با کلمات و جملات مهم و کاربردی زبان‌های مورد نظر، فلش کارت درست کنین و خودتون رو دائما بسنجین. می‌تونین از جعبه لایتنر هم برای این منظور کمک بگیرین. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنین.

ایجاد شخصیت‌های مختلف توی زبان‌های متفاوت

وقتی مشغول صحبت کردن به زبان‌های مختلف هستین، شخصیت‌های متفاوتی هم داشته باشین! سعی کنین هر کدوم از زبان‌ها برای شما ویژگی‌های مجزایی به همراه داشته باشه تفکیک زبان‌ها به هنگام یادگیری، ساده‌تر صورت بپذیره.

موضوعات مشترک توی یادگیری چند زبان

توصیه می‌کنیم که هنگام پرداختن به یک موضوع خاص در یک زبان، اون رو به زبان دیگه هم تمرین کنین. مثلا اگه دسته خاصی از خوراکی‌ها رو به انگلیسی آموختین، به بررسی همون‌ها توی فرانسوی هم بپردازین. در چنین حالتی، مقایسه و کدگذاری ناخودآگاه رخ میده که روی یادگیری بهتر شما خیلی موثره.

اختصاص رنگ‌های مختلف به هر زبان

برای هر زبانی که مشغول یادگیری اون هستین، یک رنگ انتخاب کنین! می‌تونین برای زیباتر شدن ماجرا، نکات و لغات مربوط به انگلیسی رو با رنگ آبی، موارد مربوط به فرانسه رو با سبز و… ثبت کنین. در پلنر خودتون هم می‌تونین رنگ‌ها رو به همین ترتیب پیاده کنین.

اختصاص رنگ به هر زبان

دائما خودتون رو آزمایش کنین

مدام در حال یادگیری باشین و دائما وضعیت خودتون رو بسنجین؛ زبان فرار بوده و کنار گذاشتن اون حتی برای مدت کوتاه، اشتباهه. برای سنجش خودتون به سراغ آزمون‌های بین المللی برین تا دید دقیقی نسبت به وضعیتتون داشته باشین.

روش‌های مختلف رو برای یادگیری امتحان کنین

از روش‌های دیگران ایده بگیرین اما روش خودتون رو برای یادگیری بهتر پیدا کنین. تلاش کنین که به یک روش اکتفا نکرده و شیوه‌های مختلف رو بکار بگیرین؛ در این صورت یادگیری عمیق‌تری خواهید داشت.

چطور انگیزم رو به هنگام چند زبانه شدن حفظ کنم؟

ممکنه یادگیری چند زبان دشوار به نظر رسیده و توی اوایل یا میانه راه شما رو دل‌زده کنه؛ همچنین زمان‌بر بودن پیمودن این مسیر بعضی افراد رو بی انگیزه می‌کنه. برای جلوگیری از ناامیدی و حفظ انگیزه به هنگام یادگیری چند زبان، نکات زیر رو جدی بگیرین. در پاسخ به سوال چطور چندزبانه بشیم، لازمه به موارد این چنینی هم توجه داشته باشین.

ایجاد انگیزه در یادگیری چند زبان

در نظر داشتن هدف

پیش از هر چیز باید هدف خودتون رو از چند زبانه شدن به طور دقیق تعیین کنین. بعضی افراد برای تقویت رزومه، کسب درآمد بالا و… این مسیر رو انتخاب می‌کنن. این‌ها اهداف خوبی هستن اما کافی نیستن؛ برای خودتون اهداف مهم و متعددی تعیین کرده و مدام اون‌ها رو یادآور بشین تا انگیزه لازم برای پیمودن ادامه مسیر رو داشته باشین.

استراحت دادن به خودتون

اگه یادگیری و مطالعه با تفریح و استراحت همراه نباشه، شما رو خسته و آزرده می‌کنه. در برنامه خودتون استراحت کافی و تفریحات گوناگون بگنجانین.

اگه علاقه‌مند هستین که به هنگام تفریح هم بیاموزین، از فیلم‌هایی که به زبان مورد نظر شما سخن میگن و زیرنویس زبان مادری یا زبان مورد مطالعه دیگه شما رو ارائه میدن استفاده کنین؛ در این صورت هم فیلم می‌بینین و هم به زبان و فرهنگ جدید تا حدودی عادت می‌کنین. (فیلمای خوب ببینین).

تبادل زبانی

قرار گرفتن توی محیطی که افراد به دنبال یادگیری زبان‌های جدید هستن، می‌تونه انگیزه شما رو دو چندان کنه. با زبان‌آموزان یا مردمی که به زبان مورد نظر شما تسلط کافی دارن در ارتباط باشین و معجزه محیط و تاثیر اون بر یادگیری رو به چشم خودتون ببینین. توجه داشته باشین که این ارتباط می‌تونه مجازی هم باشه.

هدیه دادن به خودتون

هر چند وقت یکبار بخاطر تلاش و صبرتون به خودتون هدیه بدین. اگه یک روز مطالعه بیشتری داشتین، جایزه کوچکی برای خودتون ترتیب ببینین. در صورتی که نتیجه تمرین و تکرارتون بهتر از تصوری بود که داشتین، پاداش شایسته شما خواهد بود. (اگه کم‌کاری هم صورت گرفت، یک تنبیه کوچک برای خودتون در نظر بگیرین).

هدیه دادن به خود

مزایای چند زبانه شدن

به جهت تقویت انگیزه شما برای یادگیری چند زبان، در ادامه درباره مزایای این امر صحبت می‌کنیم. تغییراتی که آموزش دیدن اصولی توی زندگی شما به وجود میاره، ارزش تلاش فراوان رو خواهد داشت.

فرصت‌های شغلی بیشتر و بهتر

برای اون دسته از افراد که مسلط به دو یا چند زبان هستن، فرصت‌های شغلی متعددی وجود داره که از نظر درآمد و مزایا هم خیلی مطلوب هستن. توجه داشته باشین که زبان دونستن چه توی ایران و چه توی خارج از کشور، خیلی حائز اهمیت بوده و موقعیت مناسبی برای افراد به ارمغان میاره.

تقویت مغز

یادگیری همزمان چند زبان، ذهن شما رو خلاق و فعال کرده و آمادگی لازم برای آموزش بیشتر رو براتون فراهم می‌کنه. توجه داشته باشین که خلاقیت بیشتر و انجام کارهای مختلف توی زمان واحد می‌تونه کمک کنه که بر شرایط متفاوت کنترل داشته باشین.

تقویت مغز

جلوگیری از بعضی بیماری‌ها

این‌که چند زبان رو به طور همزمان فرا بگیرین، ذهن شما رو تقویت کرده و از بیماری‌های مربوطه (مثل آلزایمر) جلوگیری می‌کنه. توجه داشته باشین که افراد چند زبانه حتی اگه به چنین بیماری‌هایی دچار بشن، سرعت پیشرفت بیماری‌شون در مقایسه با افراد دیگه خیلی کمه.

نکات مهم درباره چند زبانه شدن

حال که درباره چند زبانه بودن اطلاعات کسب کردین، بهتره به بعضی جزئیات توجه بیشتری داشته باشین. در ادامه همراه ما باشین.

  • شناخت فرهنگ، رکن اساسی یادگیری یک زبان است؛ باید با مردم و فرهنگ کشور مورد نظر آشنایی کافی داشته باشین.
  • برای آموزش بهتر می‌تونین یک پارتنر یادگیری پیدا کنین. مطالعه با یک فرد مشتاق دیگه که مشغول یادگیری زبان مورد نظر شما باشه، کمک می‌کنه که انگیزه بیشتری داشته و زودتر نتیجه بگیرین.
  • اگه فکر می‌کنین که چند زبانه شدن غیر ممکن به نظر می‌رسه، درباره افرادی که به این نقطه رسیدن تحقیق کنین. شما چیزی از بقیه کم ندارین؛ تلاش کنین تا برسین.
  • با خودتون هم صحبت کنین! اگه همراهی ندارین، با خودتون صحبت کنین؛ در این صورت خواهید دید که چقدر زود روی کلمات و اصطلاحات زبان مورد نظرتون مسلط خواهید شد.
  • برای درک بهتر زبان و فرهنگ کشور مربوطه، به فیلم‌های اون‌ها، موسیقی‌ها و… اهمیت بدین.
  • مثل کودکان باشین! در زبان اشتباه کنین اما از اشتباه خودتون درس گرفته و اون رو فراموش نکنین.
  • گوش دادن رو جدی بگیرین؛ گوشتون رو به شنیدن زبان مورد نظر عادت بدین. موقع استراحت، وقتی توی ترافیک هستین و…، به فایل‌های صوتی که به زبان مورد نظرتون هستن گوش بسپارین. توجه داشته باشین که حتما نیاز نیست در چنین مواقعی بر معنای صحبت‌ها متمرکز بشین، گوش دادن صرف هم گاهی کمک کننده است.
  • به زبان بدن افرادی که به زبان مورد نظر شما صحبت می‌کنن نیز دقت کنین. از اون‌ها تقلید درست داشته باشین تا نتیجه رو با چشم خودتون ببینین.
  • به تمسخر افراد توجه نداشته باشین و هدف رو پیگیری کنین؛ یادگیری چند زبان به طور همزمان کاملا امکان‌پذیر است.
  • عجول نباشین؛ طبیعتا یادگیری چند زبان زمان‌بر بوده و عجله شما باعث ناامیدی‌تون خواهد شد.
  • اگه با یک زبان، به واسطه دانشگاه، خانواده و… آشنایی دارین، ترجیحا یادگیری رو از همون زبان آغاز کنین.
  • به تلفظ، لهجه و… توجه داشته باشین.
  • از صحبت کردن نترسین و خجالت رو کنار بذارین. اگه اشتباه کنین چه اتفاقی می‌افته؟ هیچ! پس راحت باشین.
  • زبان‌ها توی بخش‌های مختلفی از ذهن ثبت میشن؛ نگران تداخل اون‌ها نباشین.
  • اگه براتون مقدوره، برای آشنایی بیشتر با فرهنگ، زبان بدن، لهجه‌ها و…، به کشوری که توی اون به زبان مورد نظرتون سخن میگن، سفر کنین.
  • تعدد منابع خوب نیست؛ منابع محدود اما مفید داشته باشین.
  • دیکشنری زبان مورد نظر رو همیشه به همراه داشته باشین و از موقعیت‌های مختلف برای یادگیری استفاده کنین.
  • یادداشت برداری، علامت‌گذاری و… رو فراموش نکنین.
  • در صورت تمایل، زبان موبایل خودتون رو تغییر بدین تا به فضای زبان جدید بیشتر عادت کنین.
  • حین انتخاب زبان، به نیاز جامعه توجه داشته باشین.
سخن پایانی در مورد اینکه چطور چند زبانه بشیم؟

در این مقاله به پرسش چطور چند زبانه بشیم؟ پاسخ دادیم. روش‌هایی رو که افراد موفق توی این زمینه اون‌ها رو بکار گرفتن بررسی کرده و ارائه کردیم.

یک نکته مهم که بار دیگه در این بخش به اون اشاره می‌کنیم اونه که برای یادگیری یک زبان، شناخت فرهنگ مردمی که به اون زبان صحبت می‌کنن امری ضروری به شمار میره؛ شما با این کار به فلسفه خیلی از اصطلاحات اون زبان پی برده و یادگیری رو برای خودتون آسون‌تر خواهید کرد. اگه واقعا قصد چند زبانه شدن دارین، مقاله حاضر می‌تونه دید عمیقی به شما بده.

در این مقاله درباره نحوه یادگیری چند زبان به طور همزمان صحبت کردیم و نقشه راه رو برای شما ترسیم کردیم.

توصیه میشه به یادگیری زبان‌خارجی مشابه نپردازید اما اگه علاقه‌مند بوده و در فرآیند آموزش دچار مشکل نمیشید و مانعی وجود نداره.

بهتره زبان سخت‌تر یا زبانی رو که به اون علاقه‌مند هستین، زودتر یاد بگیرین؛ به نیاز جامعه هم توجه داشته باشین.

مدام هدف خودتون رو به یاد بیارین و استراحت کردن رو جدی بگیرین؛ مطالعه مطلق شمارو تنها خسته می‌کند.

چند زبانه شدن مزایای بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌تونیم به موقعیت‌های شغلی خوب، تقویت ذهن، جلوگیری از بیمار‌هایی چون آلزایمر و… اشاره کنیم.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد