بهترین ساعت مطالعه هر درس برای کنکور تجربی

بهترین ساعت مطالعه هر درس برای کنکور تجربی

یکی از بزرگترین علامت سوال‌هایی که ذهن داوطلبان کنکور را به خود مشغول می‌کند، میزان ساعت مطالعه مورد نیاز برای هر رشته است. مقدار ساعت مطالعه برای کنکور تجربی باید با توجه به عوامل متعددی تعیین شود؛ به عبارت دیگر مشخص کردن یک عدد ثابت به عنوان زمان مورد نیاز برای درس خواندن در دوران کنکور تجربی کار درستی نیست!

ایده گرفتن از ساعت مطالعه رتبه‌های برتر برای کنکور تجربی می‌تواند راه خوبی برای تعیین مسیر موفقیت باشد؛ اما باید تفاوت‌های توانایی افراد در نظر گرفته شود. دانش‌آموزان با استفاده از مشاوره کنکور تجربی می‌توانند با بسیاری از نکات مهم درس خواندن آشنا شوند.

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین❤🎧🔊

الزاماً با ثبت کردن طولانی‌ترین ساعت مطالعه برای کنکور تجربی موفق نخواهید شد. لازم است که بتوانید حجم متعادلی از دروس عمومی و اختصاصی که در بودجه‌بندی کنکور تجربی ذکر شده، مطالعه کنید و به مقدار کافی تست بزنید.

درس خواندن در دوران کنکور تجربی با روخوانی کردن و حل سوالات تشریحی شما را به رتبه‌های عالی نمی‌رساند. استفاده از تجربه ساعت مطالعه رتبه‌های برتر برای کنکور تجربی می‌تواند راهنمای خوبی برای تعیین مسیر درس خواندن در این دوره برای هر کدام از داوطلبان پرتلاش رشته تجربی باشد.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

ساعت مطالعه هر درس برای کنکور تجربی

« چند ساعت درس خوندن توی هر روز می‌تونه مارو به رشته‌ها و دانشگاه‌های خوب برسونه؟ » برای دانستن بهترین ساعت مطالعه هر درس برای کنکور تجربی با ما همراه باشید.

اگر شما هم به دنبال مقدار استانداردی برای ساعت مطالعه روزانه یا هفتگی خود در دوران آمادگی برای کنکور می‌گردید، باید بدانید که استانداردی برای این موضوع وجود ندارد! در واقع این خود شما هستید که میزان مورد نیاز ساعت مطالعه خود را تعیین می‌کنید. شما با اطلاع از نکات اصولی برنامه‌ریزی درسی می‌توانید عملکرد بهتری را موقع درس خوندن داشته باشید.

میزان توانایی شما در یادگیری، قدرت حافظه، زمانی که برای تمرین و تست زدن در اختیار دارید و هزار و یک عامل دیگر، در تعیین این عدد نقش دارند. حتی در سال‌های قبل از کنکور هم شاهد این مسئله بوده‌اید که مثلاً شما با دو ساعت درس خواندن توانسته‌اید نمره کامل از امتحان میان‌ترم خود کسب کنید اما یکی دیگر همکلاسی‌های‌تان با 5 ساعت مطالعه فقط به نصف نمره رسیده است.

دقیقاً همین مسئله در دوران کنکور هم صادق است؛ پس خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. تنها با هدف ایده گرفتن و رسیدن به یک تصور ذهنی مناسب برای درس خواندن در این دوره، مقادیری را تحت عنوان ساعت مطالعه برای کنکور تجربی در این مقاله برای شما توضیح می‌دهیم.

 استاندارد ساعت مطالعه روزانه برای کنکور تجربی

استاندارد ساعت مطالعه برای کنکور تجربی

تعیین ساعت مطالعه هر درس برای کنکور تجربی باید بر اساس ارزش و اهمیت آن درس در کنکور انجام شود. فاکتوری که ارزش هر درس را برای کنکور تجربی مشخص می‌کند، ضریب آن درس است. طبیعی است که درس‌هایی با ضریب بالاتر نقش پررنگ‌تری در رسیدن به رتبه‌های عالی داشته باشند.به همین دلیل لازم است بدانید که استاندارد مطالعاتی برای هر داوطلب متفاوت است.

در واقع هر میزان ساعتی را که برای مطالعه خود در نظر می‌گیرید، باید تمام تمرکز خود را در آن زمان روی درسی که می‌خوانید بگذارید. فرقی نمی‌کند پانزده دقیقه بخواهید درس بخوانید یا ده ساعت. مهم این است که در مطالعه خود، 100 درصد بازدهی داشته باشید. پس لازم است که صادقانه با خود فکر کنید و با توجه به توانایی و سطح درسی خود، تعیین کنید که چه میزان ساعت مطالعه برای شما استاندارد است.

پس برای برنامه‌ریزی کنکور خود و تعیین میزان ساعت مطالعه برای هر درس، ابتدا ضرایب آن درس را چک کنید.

نکته مهمی که برای تعیین ساعت مطالعه هر درس باید در نظر بگیرید این است که هیچ درسی نباید از قلم بیافتد. یعنی همه درس‌ها در هفته مطالعه شوند و تعادلی بین تمام آن‌ها برقرار شود.

ساعت مطالعه رتبه‌های برتر برای کنکور تجربی

در این قسمت ساعت مطالعه رتبه‌های برتر کنکور تجربی را از زبان خودشان برای شما آماده کرده‌ایم.

ساعت مطالعه رتبه‌های برتر کنکور تجربی

  • در ایامی که در مدرسه حاضر بودم، در هفته 40 تا 45 ساعت درس می‌خواندم. کم کم مقدار درس خواندن و ساعت مطالعه خود را افزایش دادم. در ایام نزدیک به کنکور حدوداً 55 ساعت و گاهی اوقات 60 ساعت هم در هفته مطالعه داشتم.
  • من فارغ‌التحصیل رشته ریاضی هستم که در سال 91 در کنکور ریاضی رتبه 3 را کسب کردم و در رشته‌ی مهندسی برق دانشگاه شریف سه سال تحصیل کردم. درس خواندن برای کنکور تجربی را از مهر آغاز کردم که 70 تا 80 درصد وقت را به درس زیست‌شناسی از مهر ماه تا اوایل فروردین اختصاص دادم. پس از این دوره بین درس‌های دیگر و زیست‌شناسی تعادل برقرار کردم و به طور متوسط روزانه بین 10 تا 12 ساعت از زمان خود را به مطالعه اختصاص می‌دادم.
  • روزانه بین 10 تا 12 ساعت و به‌ ویژه در روزهای تعطیل درس می‌خواندم. در روزهای عادی نیز 6 ساعت درس می‌خواندم و به‌دلیل علاقه‌ای که به رشته تجربی داشتم برای آن انرژی صرف کردم.
  • به طور معمول در روزهای تعطیل 10 ساعت و در روزهای غیر تعطیل 6 ساعت برای مطالعه کنکور اختصاص داده بودم. با راهنمایی‌‌های لازم و برنامه‌‌ریزی کنکور تجربی توانستم به این موفقیت دست یابم.

تعیین ساعت مطالعه بر اساس ضعف و قوت در هر درس

برای تجربه بهتری از درس خواندن بهتر است که نقاط ضعف و قوت خود را مشخص کنید. مثلاً در بین دروس مختلف به تست‌ها توجه کنید و از خودتان سوال بپرسید که از هر 10 تست چند مورد را درست و چند مورد را اشتباه حل می‌کنید؟! این روش می‌تواند قوت و ضعف شما را در بین دروس مختلف نمایش دهد.

بهترین کار این است که در قدم اول برای عالی شدن دروسی که الان نقطه قوت شما هستند، برنامه‌ریزی کنید. در قدم بعدی باید سراغ درس‌های به اصطلاح متوسط بروید؛ اگر بتوانید این درس‌ها را به نقطه قوت خود تبدیل کنید، یک هیچ از رقیبان‌تان جلوتر هستید.

در قدرم سوم سراغ دروس نقطه ضعف خواهید رفت تا آن‌ها را هم به مرور زمان بهبود ببخشید. البته این سه قدم به موازات یکدیگر انجام می‌شوند و همه آن‌ها در هفته مورد مطالعه قرار می‌گیرند.

به طور مثال اگر یکی از دانش‌آموزان سال دوازدهم تجربی باشید که نظم خوبی هم برای درس خواندن دارید، ساعت‌های مطالعه زیر می‌تواند راه خوبی برای تنظیم مقدار مطالعه شما باشد:

اگر به طور کلی در هفته 50 ساعت مطالعه دارید، باید حدود 30 تا 40 درصد از این زمان را صرف دروسی که ضریب بالایی دارند کنید. تقسیم‌بندی زمانی زیر یکی از بهترین برنامه‌ها برای مطالعه در دوران کنکور تجربی به شمار می‌رود:

14 ساعت زیست 9 ساعت شیمی 6 ساعت فیزیک
6 ساعت ریاضی 5 ساعت ادبیات 3 ساعت عربی
3 ساعت زبان 4 ساعت دینی

تعادل ساعت مطالعه برای دروس عمومی و اختصاصی

همان طور که در قسمت بالا توضیح دادیم، بهتر است برای درس خواندن در دوران کنکور تجربی، به دروسی که ضریب بالاتری دارند، توجه بیشتری شود. بر اساس جدولی که در بالا مشاهده می‌کنید، 35 ساعت برای مطالعه دروس اختصاصی کنکور تجربی تعیین شده و 15 ساعت هم به دروس عمومی اختصاص داده شده است.

شما می‌توانید این ساعات مطالعه را بر حسب توانایی خود تغییر دهید؛ یعنی مثلاً اگر با 5 ساعت درس خواندن بر مباحث شیمی مسلط می‌شوید، 4 ساعت زمان آزاد خود را بین دروس نقطه ضعف پخش کنید.

نکته‌هایی درباره ساعت مطالعه برای کنکور تجربی

به‌عنوان یکی از داوطلبان کنکور رشته تجربی که هدفش رسیدن به رتبه‌ها و دانشگاه‌های خوب کشور است، بد نیست به نکته‌های زیر توجه کنید:

نگران میزان ساعت مطالعه خود نباشید

بالا بردن ساعت مطالعه روزانه، عادتی است که برای پیاده‌سازی به صرف زمان زیادی نیاز دارد. امکان ندارد بتوانید یک شبه از روزی 4 ساعت درس خواندن به روزی 8 ساعت برسید! اگر روزانه زمان کمی را برای مطالعه و تست‌زنی صرف می‌کنید، نگران نباشید و به خودتان استرس ندهید!

شما می‌توانید با کمک برنامه‌ریزی کنکور تجربی به مرور زمان و قدم به قدم این مشکل را حل کنید. پیشنهاد می‌کنیم از راه‌حل‌هایی که در مقاله زیر برای بالا بردن ساعت مطالعه به شما معرفی کردیم، کمک بگیرید:

یکی دیگر از نکاتی که برای موفقیت در کنکور باید به آن توجه کنید این است که روش‌های مختلف تست‌زنی را آموزش ببینید. برای این که بتوانید هر سوال را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ دهید، لازم است که سرعت تست زدن خود را افزایش دهید. بالا بردن سرعت تست زدن هم مثل بالا بردن ساعت مطالعه روزانه، به تمرین و تکرار نیاز دارد.

میزان کمیت و کیفیت مطالعه را رعایت کنید

همان‌طور که گفتیم صرفاً بالا بودن میزان ساعت مطالعه برای کنکور تجربی دلیل کافی برای موفق شدن در کنکور این رشته نیست! شما برای موفقیت در این آزمون بزرگ باید به عوامل مختلفی توجه کنید که یکی از آن‌ها کیفیت مطالعه است.

حتی اگر زمان کوتاهی را برای درس خواندن صرف می‌کنید، باید از کیفیت بالای مطالعه خود مطمئن باشید. در غیر این صورت انگار اصلاً هیچ تلاشی نکرده‌اید! به بیان ساده‌تر با مطالعه بی‌کیفیت، سر جلسه کنکور همه چیز از ذهن شما پاک می‌شود یا تصویر محوی از آن به خاطرتان می‌آید. سعی کنید تمام دروس را به صورت دقیق و مفهومی آموزش ببینید تا برای همیشه در ذهنتان حک شوند.

با خودتان صادق باشید

“با ورود به پایه دهم و قرار گرفتن در وضعیت کنکوری، به گفته همه باید زیاد درس بخوانید تا قبول شوید. مهم نیست چند ساعت درس بخوانید یا به چه صورت. فقط باید بخوانید.” اما صرفا خواندن نمی‌تواند موجب قبولی شما در آزمون شود. زیرا علاوه بر کمیت، کیفیت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که کتاب را باز کرده و پشت میز نشسته‌ باشید و چندین ساعت کتاب جلوی شما باز باشد، 1 ساعت از این زمان حواستان جای دیگری باشد و 1 ساعت دیگر هم تمرکز کافی نداشته باشید؛ با این حال می‌توانید حساب کنید که چقدر درس خوانده‌اید؟

شاید اگر از همان اول یک ساعت مفید درس می‌خواندید بهتر بود و آن دو ساعتی را که زمان خود را تلف کردید می‌توانستید به کارهای دیگر بپردازید.

بدون برنامه‌ریزی هرگز!

در دوران مدرسه با درس خواندن‌های شب امتحانی می‌توانستید حتی به نمره‌های 19 و 20 هم برسید؛ اما حالا برای شرکت در کنکور اصلاً از این خبرها نیست! اما برای رسیدن به نتایج خوب از کنکور نمی‌توانید از برنامه‌ریزی کردن فرار کنید. در این سال تحصیلی نیاز است که تعداد زیادی از کتاب‌های درسی را مورد مطالعه قرار دهید و در کنار آن تست زدن و شرکت در کلاس‌های کنکور را هم مدیریت کنید.

قطعاً زمان‌بندی کردن برای رسیدگی به تمام این امور نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق برای هر روز و هر ساعت است. در برنامه‌ریزی کنکور خود باید اهدافی درست و منطقی تعیین کنید و برای رسیدن به آن‌ها خودتان را مورد ارزیابی قرار دهید. آزمون‌های آزمایشی می‌توانند این کار را برای شما ساده‌تر کنند.

به زمان استراحت و خوابیدن هم توجه کنید

مغز انسان برای بهبود عملکرد خود به استراحت نیاز دارد. درس خواندن به روش‌های کنکوری فعالیت ذهنی زیادی برای مغز شما به همراه دارد و آن را حسابی خسته می‌کند. حالا با وجود این شرایط اگر ساعت خواب شما بهم ریخته باشد و از کمبود خواب همیشه بی‌حوصله باشید، قطعاً نمی‌توانید با کیفیت درس بخوانید!

مان استراحت و خوابیدن در کنکور تجربی

پس باید برای ساعت خواب شبانه، بیدار شدن در صبح، خواب بعدازظهر و مقدار استراحتی که در بین مطالعه درسی خود خواهید داشت هم برنامه‌ریزی کنید. در مقاله‌ای جداگانه همه چیز را درباره چگونگی تنظیم خواب در دوران کنکور مورد بررسی قرار داده‌ایم. مطالعه این مقاله می‌تواند راه و چاه تنظیم خواب کنکوری را به شما یاد دهد:

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم همه چیز را درباره ساعت مطالعه برای کنکور ریاضی با هم مورد بررسی قرار دهیم. رعایت همین نکات به ظاهر کوچک رمز و رازهایی است که توانسته رتبه‌های برتر کنکور را به جایگاه امروزشان برساند پس از تجربه آن‌ها استفاده کنید و برای تنظیم ساعت مطالعه هر درس برای کنکور تجربی به نکاتی که گفتیم دقت کنید. انگیزه خود را برای درس خواندن حفظ کنید و باور داشته باشید که هر کس به قدر تلاش خود به سمت موفقیت قدم برمی‌دارد.

ما در این مقاله به بررسی ساعت های مطالعه مورد نیاز برای هر یک از دروس کنکور تجربی پرداختیم تا شما با در نظر داشتن آنها بتوانید بهترین برنامه ریزی کنکور را برای خود طراحی نمایید.

خیر، شما باید در ابتدا به خود توجه کنید که در چه دروسی ضعف زیادی دارید و سپس با در نظر گرفتن ضرایب آن دروس برای خود یک برنامه درسی فوق العاده طراحی و اجرا کنید.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد