دلایل کندخوانی

12 دلیلی که باعث کندخوانی دانش‌آموزان می‌شود!

کندخوانی دانش‌آموزان از اختلالات مربوط به روش مطالعه درسیه که در صورت رفع نشدن، باعث کاهش سرعت یادگیری دانش‌آموزان میشه. اگه احساس می‌کنین که سرعت مطالعه شما کمتر از حد معموله، یعنی با کندخوانی درگیر هستین و باید برای رفع اون دست به کار بشین.

مثل هر مشکل دیگه‌ای برای رفع این مورد هم باید در قدم اول دنبال پیدا کردن دلیل پدید اومدن اون باشین. سوال مهمی که مطرح میشه اینه که:

« آیا می‌تونیم بگیم علت کندخوانی دانش‌آموزان یکسانه؟ »

جواب این سوال منفیه! دلیل درگیری این مشکل در افراد مختلف متفاوته.

برای آشنایی با عوامل کندخوانی دانش‌آموزان و راهکارهای رفع اون، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشین😉

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین🎧🔊📚

خیلی از دانش‌آموزان با وجود زمان زیادی که برای درس خوندن صرف می‌کنن، نمی‌تونن به خروجی مورد نظرشون برسن. اون‌ها همیشه از سرعت کم مطالعه‌شون ناراحتن و نمی‌دونن که به‌ خاطر مشکل کندخوانی درگیر این مسئله هستن. عوامل مختلفی می‌تونه علت کندخوانی دانش‌آموزان باشه که برای رفع هر کدوم از اون‌ها راه‌حل متفاوتی وجود داره.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

12 علت کندخوانی دانش‌آموزان

امروزه یکی از مشکلات بسیاری از دانش‌آموزان اینه که به سختی می تونن درس بخونن یا درس خوندن اون‌ها زمان‌بره؛ اما، نگران نباشین در ادامه دلایلی که ممکنه باعث ایجاد کند‌خوانی دانش‌آموزان بشه و همچنین روش های درمان کندخوانی دانش‌آموزان رو با هم بررسی می‌کنیم.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

1) کلمه‌خوانی دروس

همه ما وقتی به کلاس اول دبستان رفتیم در قدم اول حروف‌خوانی رو یاد گرفتیم؛ در مرحله بعد‌ با چسباندن صدای حروف کلمه‌خوانی رو یاد گرفتیم و همین‌جا متوقف شدیم! خیلی از ما سال‌هاست به همین روش کلمه‌خوانی رو ادامه میدیم و به دنبال راه دیگری هم نیستیم! مرحله بعدی یادگیری، عبارت‌خوانیه. افراد تندخوان هر عبارت رو یک جا می‌خونن؛ اما، افراد کندخوان از کلمه‌خوانی استفاده می‌کنن.

2) بلندخوانی

بلندخوانی یکی دیگه از دلایل مواجه شدن با این مشکله. دانش‌آموزان زیادی بدون آگاهی از این مسئله با بلند بلند درس خوندن باعث کاهش سرعت مطالعه و یادگیری خود شدن؛ اما، فکر می‌کنین چرا بلندخوانی باعث ایجاد این اختلال میشه؟

بلند خوندن مطالب

سرعت تکلم چیزی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ کلمه در دقیقه است. پس وقتی دانش‎‌آموز با مطالعه هر کلمه اون رو به زبان میاره، نهایتاً می‌تونه در هر دقیقه حدود 200 کلمه رو بخونه. این سرعت برای درس خوندن بسیار پایینه و راندمان تحصیلی دانش‌آموز رو کاهش می‌ده.

گرفتن خودکار در دهان هنگام مطالعه باعث میشه که فرد نتونه فک خود رو تکون بده؛ انجام این کار به مرور زمان عادت بلندخوانی رو در شخص از بین می‌بره. پس اگه شما هم یکی از کسانی هستین که با صدای بلند درس می‌خونه، با استفاده از یک خودکار این عادت رو ترک کنین. این تمرین باعث میشه که بلندخوانی در شما کاهش پیدا کنه و به مرور زمان برطرف بشه.

3) لب‌خوانی

این مسئله هم شباهت زیادی به بلندخوانی داره. با لب‌خوانی کردن هم مثل بلند خوانی، سرعت مطالعه فرد کاهش پیدا می‌کنه و نمی‌تونه در زمان مشخص به برنامه‌ریزی درسی خود برسه.

4) برگشت چشمی

برگشت چشمی یعنی در حین مطالعه کردن مدام به کلمات قبلی برگردین. مثلاً فرض کنین در حال مطالعه مطلبی هستین و تا میانه‌های صفحه رسیدین؛ در همین زمان دوباره چشم‌تون به عقب برگرده و مطالب اول صفحه رو دوباره مطالعه کنین.

ممکنه این برگشت‌خوانی در مقیاس‌های کوچکتر هم اتفاق بیفته؛ مثلاً تا وسط یک جمله رو می‌خونین و دوباره به ابتدای جمله برمی‌گردین و این چرخه بار‌ها تکرار میشه! استفاده از یک نشانه برای درس خوندن می‌تونه این مشکل رو رفع کنه.

5) سرگردانی بین خطوط

اگه حجم متنی که در یک صفحه از کتاب دیده میشه خیلی زیاد باشه، ممکنه بین خطوط مختلف سردرگم بشین. یعنی دانش‌آموز مجبور میشه هنگام مطالعه دوباره به چند خط قبل برگرده تا موضوع اصلی رو پیدا کنه. این عامل باعث میشه وقتی زیادی از افراد تلف بشه؛ در واقع با وجود ساعات مطالعاتی زیاد، کیفیت اون افت پیدا می‌کنه. به عنوان راهکار می‌تونین برای اینکه خط رو گم نکنین از یک راهنما مثل خودکار استفاده کنین.

6) وسواس مطالعاتی

وسواس مطالعاتی

دانش‌آموزان به علت حساسیت زیاد روی موضوع یادگیری مباحث، زمان زیادی رو صرف خوندن و یادگیری اون می‌کنن. این موضوع می‌تونه منجر به وسواس مطالعاتی بشه که باعث کندی سرعت مطالعه میشه.

وسواس مطالعاتی زمانی رخ میده که فرد در حال مطالعه پاراگراف جدید باشه اما، ذهنش همچنان درگیر چند صفحه قبل باشه. در چنین حالتی دانش‌آموز حین مطالعه چندین بار برای اطمینان خاطر از یادگیری مطالب به صفحات قبل تر برمی‌گرده؛ این برگشت به عقب باعث کندخوانی دانش‌آموزان میشه.

7) عدم آگاهی از روش صحیح مطالعه

اگه دانش‌آموز نتونه روش مطالعه درسی مناسب خودش رو پیدا کنه، قطعاً نمی‌تونه با سرعت درستی درس بخونه. هر درس با توجه به ماهیتش، روش مطالعه مختص خودش رو داره. پس نمی‌تونیم از یک روش ثابت برای خوندن تمام دروس استفاده کنیم.

8) مطالعه با صدای بلند و راه رفتن

یکی از اصلی ترین عوامل تاثیر گذار بر کندخوانی راه رفتن در زمان درس خوندنه؛ فرد به صورت ناخوادآگاه انرژی و زمان بسیار زیادی رو صرف مطالعه با صدای بلند و راه رافتن می‌کنه.

9) نداشتن برنامه‌ریزی مناسب

بسیاری از موقع دانش‌آموزان به دلیل عدم استفاده از برنامه‌ریزی درسی، مدت زمان غیر استانداردی رو برای مطالعه تنها یک درس اختصاص میدن. این مسئله باعث میشه که از مطالعه بقیه دروس غافل بشن. به همین روند مطالعه و یادگیری در این افراد کندتر از سایرین پیش میره.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

10) عدم توجه به ارزش مباحث درسی

دانش‌آموزان به‌خاطر نداشتن اطلاعات کافی در مورد بودجه‌بندی، منابع مطالعاتی، نمونه سوالات مهم و ارزش مباحث مختلف نمی‌تونن مطالب درسی‌شون رو الویت‌بندی کنن. این اولویت‌بندی نکردن باعث میشه شخص زمان خودش رو صرف مطالعه دروسی کنه که ارزش اون کمتر از بقیه درس‌هاست. با کمک یک برنامه‌ریزی صحیح می‌تونیم از بروز این مشکل جلوگیری کنیم.

11) درون‌خوانی

شنیدن صدای کلمات رو درون ذهنشون هنگام مطالعه درون‌خوانی میگن. این کار باعث کاهش شدید سرعت مطالعه، خستگی و آشفتگی ذهن میشه. درون‌خوانی رو شاید نتونیم به طور کامل حذف کنیم، ولی امکان کاهش این عادت با تمرین کردن وجود داره.

12) عدم تعادل مطالعاتی

زمانی که دانش‌آموز نتونه میان کمیت و کیفیت در مطالعه تعادل برقرار کنه، درگیر مشکل کندخوانی میشه. نیازی نیست حتماً یک مطلب رو هزار بار روخوانی کنین تا از کیفیت یادگیری خود مطمئن بشین. بهتره به جای اتلاف وقت برای این کار، تکنیک‌های مهمی که برای مطالعه درسی پیشنهاد میشه رو یاد بگیرین.

راهکارهای رفع کندخوانی دانش‌آموزان

برای رفع این مشکل می‌تونیم از راه‌حل‌های زیر استفاده کنیم:

راهکارهای رفع کندخوانی

1) مطالعه مفهومی:

برای پیاده‌سازی روش مطالعه مفهومی و جلوگیری از کند‌خوانی باید چند مرحله زیر رو اجرا کنین:

  • ابتدا قبل از مطالعه یک پیش مطالعه (زیر 3 دقیقه) داشته باشین.
  • بعد از پیش مطالعه سراغ متن اصلی رفته و با دقت بیشتری اون رو مطالعه کنین. بهتره در این مرحله زیر کلمات کلیدی و مهم خط بکشین.
  • در ادامه کلماتی که زیر اون‌ها خط کشیده شده رو مطالعه کنین؛ این مطالعه بهتره در حد 5 دقیقه باشه. به طوری که با یک نگاه کلی به کلمات مهم متوجه بشین که اون پاراگراف درباره چه موضوعی توضیح میده.
  • در مرحله آخر سعی کنین مطالبی که مطالعه کردین رو، برای خود به صورت خیلی ساده و روان توضیح بدین.

2) روش مطالعه خود‌تون رو تصحیح کنین

تنها به حفظ کردن مطالب نپردازین! سعی کنین مطالعه تحلیلی داشته باشین و دروس رو از طریق حل مسئله یاد بگیرین(به ویژه برای درس هایی مانند ریاضی فیزیک شیمی). از کلی‌خوانی شروع کنین و به تدریج روی جزئیات مطالب کار کنین. با این کار به مرور زمان تسلط خود‌تون رو روی مباحث درسی افزایش میدین.

برای درس خوندن خود محدودیت زمانی مشخص کنین. سعی کنین مطالعه درسی‌تون رو در چند وعده مطالعاتی تقسیم‌بندی کنین. تمرکز حواس خود‌تون رو افزایش بدین؛ به این صورت که افکار مزاحم رو روی برگه یادداشت کنین و کم کم اون‌ها رو از ذهن خود حذف کنین.

3) مطالعه با برنامه‌ریزی صحیح

در صورتی که دانش‌آموزان برنامه‌ریزی درسی اصولی داشته باشن، می تونن به خوبی دروس رو طبق استانداردهای مطالعاتی و با توجه به شرایط و توانمندی‌های خود مطالعه کنن. با وجود این که علت کندخوانی دانش‌آموزان می‌تونه از عوامل مختلفی ناشی بشه؛ اما، می‌تونیم ادعا کنیم که یک برنامه‌ریزی درسی درست و اصولی مشکل کندخوانی تعداد زیادی از اون‌ها رو حل می‌کنه.

4) راهکار کاهش درون‌خوانی

یادگیری مهارت تندخوانی موثر‌ترین روش برای کنترل صدای درون و درون‌خوانیه. با تندخوانی یادگیری بهتر صورت می‌گیره؛ همین افزایش سرعت درس خواندن باعث میشه تا دانش‌آموزان فرصت زیادی برای درون‌خوانی نداشته باشن. در نتیجه با حل این مسئله، دانش‌آموزان می‌تونن با لذت بیشتری درس بخونن.

سخن پایانی درباره درمان کندخوانی دانش‌آموزان

توی این مقاله سعی کردیم همه چیز رو درباره موضوع کندخوانی دانش‌آموزان با هم بررسی کنیم. اگه بتونین به مرور زمان راهکارهای رفع کندخوانی رو اجرا کنین، قطعاً از شر این مشکل خلاص میشین. سعی کنین برای درس خوندن خود‌تون حتماً برنامه داشته باشین و از روش‌های درست مطالعه استفاده کنین.

به این ترتیب قطعاً به نتایج دلخواه خود میرسین. همچنین شما می تونین با انتخاب بهترین معلم خصوصی برای فرزند‌تون، موجب افزایش یادگیری اون بشین.

بله، دانش آموزان می توانند با انجام یک‌سری ترفند از شر کندخوانی خود خلاص شوند، کافیس این مطالب را بخوانید.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد