تقویت مهارت نه گفتن در کودکان

تقویت مهارت نه گفتن در کودکان

تقویت مهارت نه گفتن در کودکان از آن حیث دارای اهمیت است که بر آینده آن‌ها تاثیر بسزایی دارد. شاید تصور کنید که آموزش نه گفتن به فرزندتان کار ساده‌ای است اما باید بگوییم که برای نهادینه کردن این مهارت در کودک خود، لازم است که راه و روش صحیح آموزش را فرا گیرید.

در ادامه این مقاله به شرح روش تقویت مهارت نه گفتن در کودکان و جزئیات مربوط به آن می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

نه گفتن مهارتی است که قابلیت تقویت دارد؛ اگر والدین بتوانند این مهارت را از کودکی در فرزند خود تقویت کنند، آینده‌ای بهتر برای او رقم خواهند زد.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

اهمیت آموزش نه گفتن به کودک

همانطور که گفته شد، تقویت مهارت نه گفتن در کودکان بر آینده آنان موثر است. تصور کنید فرزند شما نه گفتن را بلد نباشد، در این صورت است که او در مدرسه، میان جمع دوستان و… منفعل بوده و ممکن است با مشکلات فراوانی مواجه شود.

توجه داشته باشید که این تمام ماجرا نیست! در ادامه نیز ممکن است فرزند شما (تنها به این دلیل که نه گفتن را از کودکی یاد نگرفته است) طی روابط اجتماعی خود یا در مقابل همسرش با مشکلات گسترده‌ای رو‌به‌رو شده و تن به خواسته‌هایی غیرمنطقی بدهد.

اهمیت آموزش نه گفتن به کودک

علل ناتوانی در نه گفتن

اگر بدانید که علت ناتوانی کودک شما برای نه گفتن چیست، درک شما از این مسئله بهتر شده و می‌توانید به تقویت این مهارت در فرزندتان بپردازید.

در ادامه برخی علل ناتوانی در نه گفتن را برشمردیم.

family

کودک من

دبستانی 1 e1680174143563

پیش دبستان

  • هراس از دست دادن محبت خانواده یا اطرافیان
  • ترس از قضاوت شدن (ترسو خوانده شدن و…)
  • تصور بد بودن نه گفتن و بی احترامی شمردن آن
  • ترس از تنبیه بعد از نه گفتن
  • عدم داشتن اعتماد به نفس و عزت‌نفس کافی
  • تشویق شدن به هنگام موافقت و بله گفتن
  • دلسوزی و عذاب وجدان به هنگام نه گفتن
  • خجالت و رودربایستی
  • و…

ضرر عدم توانایی در نه گفتن

در توضیحات فوق به بررسی برخی ضررهایی پرداختیم که عدم توانایی نه گفتن با خود به همراه دارد. در این بخش می‌خواهیم به تفصیل به این موضوع بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

  • تحت سلطه دیگران بودن
  • عدم توجه به خواسته‌های خود
  • از دست دادن آرامش
  • سوء استفاده دیگران از فرزند شما
  • اتلاف وقت، هزینه و… در برخی موقعیت‌ها
  • پذیرش مسئولیت‌های مختلف، بدون داشتن توانایی لازم
  • از دست دادن اعتماد به نفس
  • و…

فواید تقویت مهارت نه گفتن

اگر نه گفتن را به فرزند خود بیاموزید، هم کار خود را آسان می‌کنید و هم آینده او را می‌سازید! برای درک بهتر این موضوع می‌توانید در ادامه به مطالعه فواید نه گفتن بپردازید.

  • تقویت اعتماد به نفس و عزت‌نفس کودک
  • افزایش قاطعیت
  • عدم اتلاف زمان، انرژی، هزینه و… برای انجام کارهای غیرمطلوب
  • روحیه بهتر
  • جلوگیری از سوء استفاده دیگران
  • کاهش استرس و اضطراب
  • جلب اعتماد دیگران!
  • مدیریت زمان
  • پای‌بندی به تعهدات
  • و…

فواید تقویت مهارت نه گفتن

نحوه آموزش مهارت نه گفتن به کودکان

حال که از جزئیات مربوط به مهارت نه گفتن آگاه شدید، بهتر است به سراغ اصل مطلب رفته و به بررسی راه و روش‌های تقویت مهارت نه گفتن در کودکان بپردازیم.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

از خانواده شروع کنید

بسیاری از والدین، فرزندان خود را به اطاعت و چشم گفتن‌های مکرر تشویق می‌کنند. پیروی کودکان از والدین و توجه به توصیه‌های خانواده بسیار مهم و ارزشمند است اما اگر دائما و در هر موقعیتی انتظار شنیدن یک بله یا چشم بلند از کودک خود داشته باشید، فرصت یادگیری نه گفتن را از او گرفته‌اید.

از خودتان شروع کنید و تحمل شنیدن نه از فرزندتان را داشته باشید. اگر مخالفت او با خواسته شما از روی کودکی و لجبازی بود، با آرامش دلیل بیان این خواسته را برای او شرح دهید. فرزند خود را مجبور به انجام کاری که باب میلش نیست، نکنید؛ ترجیحا تلاش کنید که از هر چند بله او، یک نه را بپذیرید.

رعایت این موضوع میتواند به تقویت مهارت نه گفتن در کودکان کمک کند.

برای کودک خود وقت بگذارید

اگر به فرزند خود اهمیت داده و در طی روز برای او وقت بگذارید، می‌توانید به مرور مهارت‌هایی چون نه گفتن را به او بیاموزید. وقتی فرزند شما می‌بیند که شما همیشه در کنار او هستید و با خوش‌رویی با وی ارتباط برقرار می‌کنید، شما را بهترین الگو دانسته و تاثیرپذیری زیادی از شما خواهد داشت.

به این ترتیب می‌توانید از او بخواهید که وقایع روز خود را برای شما تعریف کند؛ طی این ارتباط به برخوردهای او با دوستان، معلم و… توجه کنید. برای مثال اگر از خواسته دوستان خود صحبت کرد، دقیق شده و از او بخواهید که بیشتر توضیح دهید. به عکس‌العمل‌های او پی ببرید و به آموزش مهارت‌ها بپردازید.

به فرزندتان نه بگویید

حتما شما نیز خانواده‌هایی را دیده‌اید که اکثر خواسته‌های فرزند خود را برآورده می‌کنند. توجه به کودک و درک تمایلات او خوب است اما زیاده‌روی در هر امری آسیب زننده است. در مواقعی که لازم است فرزندتان نه بشنود، به او نه بگویید! دلیل نه گفتنتان را برای او توضیح دهید تا مخالفت شما سبب رنجش او نشود.

توجه داشته باشید که زیاده‌روی در این نه گفتن‌ها نیز صحیح نیست. از عادی‌سازی نه گفتن بپرهیزید و فراموش نکنید که شما مشغول آموزش یک مهارت آینده‌ساز هستید.

سر حرفتان بمانید

ممکن است وقتی با فرزند خود مخالفت کرده و مشغول آموزش نه گفتن به او هستید، با بی‌قراری، قهر و اصرار او مواجه شوید؛ لطفا سر حرف خود بمانید و به دلیل دلسوزی، ترحم و…، نه خود را به بله تبدیل نکنید. قاطعیت شما در برابر خواسته‌ای که پاسخ آن واقعا نه است، باعث می‌شود که فرزندتان به خوبی با جایگاه این کلمه آشنا شود.

داستان نه گفتن

برای درک بهتر مهارت نه گفتن، برای فرزند خود داستان، شعر و… بخوانید. خوشبختانه داستان‌ها و ترانه‌هایی حول این موضوع ساخته شده‌‌اند که می‌توانید با جست‌و‌جو آن‌ها را پیدا کرده و به بهترین شکل، نه گفتن را به کودک خود آموزش دهید. همچنین استفاده از بازی عروسکی نیز برای توضیح نه گفتن توصیه می‌شود.

این موضوع نیز یکی از راه‌های تقویت مهارت نه گفتن در کودکان محسوب میشه.

داستان نه گفتن

بازی نه گفتن

به کمک بازی و سرگرمی می‌توانید نه گفتن را به خوبی در ذهن فرزند خود ثبت کنید. نقشی برای خود و برای فرزندتان تعیین کرده و موقعیت‌هایی را ایجاد کنید که نیاز باشد طی آن فرزند شما نه گفته یا نه بشنود. توجه داشته باشید که لازم است فرزند شما بداند که این یک بازی است.

بازی نه گفتن یکی از راه‌های تقویت مهارت نه گفتن در کودکان محسوب میشه.

جمع‌بندی تقویت مهارت نه گفتن در کودکان

در این مقاله از پرش، درباره راه و روش‌های تقویت مهارت نه گفتن در کودکان صحبت نموده و جزئیات مربوط به آن را یادآور شدیم.

نه گفتن مهارت مهمی است که لازم است افراد آن را از دوران کودکی آموزش دیده و به مرور به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید مقاله فوق را مطالعه کنید.

روش‌های متعددی برای تقویت مهارت نه گفتن در کودکان وجود دارد که بکارگیری همزمان آن‌ها شما را به نتیجه می‌رساند؛ با مراجعه به مقاله حاضر می‌توانید با این راه و روش‌ها آشنا شوید.

برخی افراد (حتی کودکان) به علت ترس از دست دادن محبت دیگران، خجالت، دلسوزی و…، نمی‌توانند نه بگویند.

از جمله فواید تقویت مهارت نه گفتن می‌توان به افزایش اعتماد به نفس، روحیه بهتر، کاهش استرس، جلوگیری از سوء استفاده دیگران و… اشاره داشت.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد