افت تحصیلی

عوامل موثر بر افت تحصیلی

همونطور که حمایت خانواده و تلاش هر دانش‌آموز می‌تونه باعث رسیدن به نتایج عالی بشه، سرکوب از سوی خانواده و یا کم‌کاری دانش‌آموز هم می‌تونه به افت تحصیلی منجر بش. اما عوامل مختلفی روی افت تحصیلی تأثیرگذار هستن که شاید شما از اون‌ها بی‌خبر باشین؛ برای این که بدونین علل افت تحصیلی دانش‌آموزان چیه و چطور میشه با اون‌ها مقابله کرد، توی این مقاله با ما همراه باشین.

علاوه بر تلاش و توانایی شخصی، شرایط و محیط مهیا شده برای درس خوندن هر فرد از سوی جامعه، خانواده و مدرسه، روی مسیر موفقیت تحصیلی یا افت تحصیلی او تأثیر میزاره.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

نحوه جلوگیری از افت تحصیلی دانش‌آموزان

کلمه افت تحصیلی دانش‌آموزان و یا دانشجویان زمانی قدم به میدان میزاره که عملکرد اونها توی زمینه‌های تحصیلی با ضعف روبه‌رو بشه. این ضعف می‌تونه برای اون‌ها مشکلات روحی به همراه داشته باشه و اعتماد به نفس اون‌ها رو با ضربه‌های بزرگی، مورد حمله قرار بده.

برای این که بتونیم از این ماجرا جلوگیری کنیم، باید اول منشأ اصلی این مشکل رو پیدا کنیم. آشنا شدن با عوامل موثر روی افت تحصیلی می‌تونه دانش‌آموز یا دانشجو رو از افتادن توی این تله نجات بده.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

علل مختلف افت تحصیلی

همونطور که گفتیم عوامل متعددی می‌تونن نتایج درس خوندن هر فرد رو تغییر بدن. معمولاً دانش‌آموزان از پایه سوم یا چهارم ابتدایی کم کم با این پدیده مواجه میشن؛ این مسئله می‌تونه توی هر سن و سالی روی اون‌ها اثر منفی داشته باشه اما این رو بدونین که هیچ وقت برای جبران کردنش دیر نیست.

اما برای به کارگیری راه‌های مقابله با افت تحصیلی اول باید دلایل اون رو بشناسین. در ادامه تمام عواملی که باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان میشن رو با هم مورد بررسی قرار می‌دیم:

عوامل فردی

  • اخلاق فردی دانش‌آموز: اگه اخلاق دانش‌آموز یا دانشجو شما انعطاف‌پذیری نداشته باشه به احتمال زیاد برای درس خوندن توی مقاطع بالاتر به مشکل می‌خوره. انعطاف‌پذیری، تحمل بالا و  قوی بودن در مقابل شکست‌ها به فرد کمک می‌کنه تا توی مسیر تحصیلی‌ خودش سیر صعودی رو تجربه کنه.
  • سطح هوشی هر فرد: سطح بهره هوشی هر فرد یا میزان IQ، توی میزان یادگیری او موثره. اما به این معنا نیست که افرد با IQ پایین‌تر حتماً عملکرد تحصیلی ضعیف‌تری دارن! این افراد می‌تونن با تمرین و تکرار بیشتر مانع افت تحصیلی شده و سطح عملکرد تحصیلی خودشون رو بالا ببرن.
  • طرز فکر دانش‌آموز درباره درس خوندن: خیلی از دانش‌آموزان و دانشجویان درس خوندن رو مثل وقت تلف کردن می‌شناسن! اگه فرد درس خوندن با اهداف درست رو آموزش ببینه یا خانواده‌ها توی این مسیر پشتیبان اون‌ها بشن، قطعاً از افت تحصیلی جلوگیری میشه.
  • علاقه و انگیزه: داشتن علاقه و انگیزه برای به ثمر نشستن هر کاری لازمه؛ درس خوندن هم از این قاعده مستثنی نیست. کسی که به درس خوندن علاقه نداشته باشه و بالاجبار به درس خوندن ادامه بده، قطعاً به نتایج چشمگیری دست پیدا نمی‌کنه. افسردگی و اضطراب از نشانه‌هاییه که بی‌انگیزگی و بی‌علاقه بودن دانش‌آموز یا دانشجو رو آشکار می‌کنه.
  • وقت گذراندن با موبایل، کامپیوتر و فضای مجازی: این روزها نه تنها دانش‌آموزان بلکه همه ما زمان زیادی رو برای گشت‌وگزار بین صفحات مختلف فضای مجازی صرف می‌کنیم. اگه این زمان رو برای کارهای مهم‌تر مثل درس خوندن صرف کنین قطعاً به نتایج بهتری می‌رسین.
  • مهارت‌های مطالعه: اگه جزو اون دسته از افراد هستین که زمان زیادی برای مطالعه صرف می‌کنین اما باز هم نمی‌تونین اون رو به‌طور کامل یاد بگیرین و حفظ کنین، یعنی از روش‌های مطالعه درسی اشتباهی استفاده می‌کنین!

عوامل فردی افت تحصیلی

عوامل مرتبط با خانواده

  • بیماری‌های جسمی یا روحی والدین: اگه یکی از والدین یا هر دوی اون‌ها دچار بیماری‌های روحی یا جسمی باشن، نمی‌تونن به مقدار کافی روی درس خوندن فرزند خودشون نظارت داشته باشن و به او کمک کنن. وقتی توی سنین پایین‌تر این اتفاق برای دانش‌آموزان رخ میده، اونن‌ها خودشون رو بی‌استعداد می‌شناسن و کم کم تمام انگیزه‌شون رو برای پیشرفت از دست میدن؛ این مسئله می‌تونه پای اون‌ها رو به مسیرهای اشتباه باز کنه و عواقب بدی به همراه داشته باشه!
  • دعواهای خانوادگی و مشاجره‌ها: جو نامناسب حاکم بر خانه و خانواده باعث سردرگمی دانش‌آموز میشه و حس‌وحالی برای درس خوندن باقی نمیزاره. دانش‌آموزان توی هر سنی که باشن با مشاهده دعواهای طولانی توی خانه یا جدا شدن والدین از همدیگه، دچار افت تحصیلی میشن.
  • شیوه‌های بد نظارت: گاهی بعضی از والدین با سخت‌گیری بیش از حد باعث دلزدگی فرزندشون میشن. نصیحت‌های تکراری، تنبیه‌های بدنی به‌خاطر نمره‌های کم و تحقیرهای بی‌مورد عواملی هستن که نه‌تنها به پیشرفت منجر نمیشن بلکه افت تحصیلی هم به همراه دارن.

عوامل مرتبط با خانواده

عوامل موثر از سوی مدرسه و نظام آموزشی

  • نقش معلم در افت تحصیلی: معلم‌های بداخلاق به خصوص توی پایه‌های پایین‌تر، روحیه دانش‌آموز رو تضعیف میکنه. خیلی از مشکلاتی که دانش‌آموزان توی روخوانی کردن یا بدخطی دارن، ناشی از استرسیه که به‌ خاطر معلم‌های بداخلاق توی اون‌ها شکل می‌گیره. اخلاق معلم و مهارت او توی آموزش دادن، نقش بزرگی توی افت تحصیلی داره.
  • روابط بین هم سن و سالان: دوست‌های خوب توی مدرسه، دانشگاه یا هر محیط آموزشی دیگه‌ای، فضایی جذاب و پرانرژی برای درس خوندن و یادگیری فراهم می‌کنن. همچنین رقابت خوبی که بین این افراد شکل می‌گیره می‌تونه از عواملی باشه که پیشرفت تحصیلی رو به همراه داره.

عوامل موثر از سوی مدرسه و نظام آموزشی

عوامل موثر از سوی جامعه

مشکلات اقتصادی موجود توی جامعه از عومل دیگه‌ایه که می‌تونه با افت تحصیلی ارتباط داشته باشه. گاهی اوقات هزینه‌های بالا برای کلاس‌های آموزشی یا کتاب‌های درسی می‌تونه مانعی برای دانش‌آموزان با استعداد باشه؛ در واقع کمبود امکانات که تا حدودی به توانایی مالی هم مرتبطه می‌تونه باعث بروز افت تحصیلی باشه.

چرا با وجود تلاش برای درس خوندن باز هم نتیجه مورد انتظار حاصل نمیشه؟

خیلی وقت‌ها افراد با وجود زمان زیادی که برای درس خوندن صرف می‌کنن، باز هم به نتیجه مورد نظر خودشون نمیرسن! هر کدوم از عوامل بالا می‌تونن مانعی توی مسیر رسیدن به موفقیت‌های تحصیلی باشن. درس خوندن زمانی به نتیجه میرسه که توی قدم اول تلاش و انگیزه کافی رو داشته باشین و بعد از اون محیط مناسب برای این کار رو داشته باشین. یادتون باشه که رسیدن به یک کارنامه درخشان زمانی اتفاق میفته که کمیت و کیفیت مطالعه خودتون رو به تعادل برسونین.

والدین چطور می‌تونن از افت تحصیلی دانش‌آموزان جلوگیری کنن؟

مهم‌ترین کاری که والدین می‌تونن برای فرزندان خودشون انجام بدن، اینه که با اون‌ها رابطه دوستانه داشته باشن. زمانی که دانش‌آموزان از گفتن مشکلات‌شون به والدین ترس و نگرانی داشته باشن، نمی‌تونن روی حل اون مشکل تمرکز کنن؛ بنابراین همه مشکلات روی هم انباشته شده و ناگهان با عواقب اون روبه‌رو میشن.

اگه والدین بتونن به صورت دوستانه و دور از نصیحت، با فرزندان خودشون صحبت کنن قطعاً راهی برای افزایش تمرکز و کمک کردن به اون‌ها توی زمینه‌های تحصیلی پیدا می‌کنن. یادتون باشه که معمولاً نصیحت کردن نتیجه برعکس به همراه داره! این کار باعث ایجاد حس لجبازی به خصوص توی دانش‌آموزانی که سن کمتری دارن میشه.

کمک گرفتن از یک مشاور تحصیلی هم می‌تونه یکی دیگه از راهکارهایی باشه که باعث کنترل کیفیت درس خوندن توی دانش‌آموزان میشه. مشاوران ما توی گروه آموزشی پرش می‌تونن با طراحی برنامه‌ریزی درسی منحصربه‌فرد برای هر دانش‌آموز، مسیر رو برای درس خوندن هموارتر کنن. هر دانش‌آموز حق داره که با توجه به توانایی یادگیری و زمانی که در اختیار داره، برای درس خوندن و تمرین حل کردن روش متفاوتی رو مورد استفاده قرار بده؛ مشاوران تحصیلی پرش می‌تونن این کار را برای شما انجام بدن.

سخن پایانی عوامل موثر بر افت تحصیلی و روش های مقابله با اون

با مطالعه این مقاله از عواملی مختلفی که توی بروز افت تحصیلی دانش‌آموزان یا دانشجویان موثره به خوبی آگاه میشین. برای در امان موندن از افت تحصیلی نیازه که از اتفاق افتادن هر کدوم از این عوامل تا جای ممکن جلوگیری کنین. اجرا کردن مواردی که برای شما توضیح دادیم، توی این مسیر به شما کمک میکنه.
همچنین شما می‌تونین برای اینکه دروس خودتون رو به صورت اصولی و آسون‌تر متوجه بشین، از بسته‌های آموزشی معلم خصوصی پرش استفاده کنین.

بهترین راهکار توی این زمان ایجاد یک رابطه کاملا دوستانه با فرزندانه که توی این مقاله به طور کامل براتون توضیح دادیم.

به صورت کلی این علت‌ها می‌تونه ریشه توی خانواده، فرد، جامعه، مدرسه و… داشته باشه که توی این مطلب به صورت تخصصی هریک از اونها رو بررسی کردیم.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد