تراز کنکور

نحوه محاسبه تراز کنکور

معمولاً کسانی که برای اولین بار توی آزمون کنکور شرکت می‌کنن، با معنی تراز کنکور آشنا نیستن. اون‌ها نمی‌دونن این کلمه به چه معناست و عددی که به عنوان نمره تراز به داوطلب گفته میشه، چطور محاسبه میشه. داشتن چنین اطلاعاتی می‌تونه شما رو برای رسیدن به نتیجه بهتر راهنمایی کنه؛ داوطلبان کنکوری باید به صورت دقیق از تغییرات کنکور و موضوعات پیرامون آزمون سراسری مطلع باشن. ما توی این مقاله مفهوم تراز کنکور رو به صورت دقیق بررسی می‌کنیم.

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین❤🎧🔊

” تراز کنکور همون عاملیه که سطح عملی هر داوطلب رو با در نظر گرفتن رقیبانش تعیین می‌کنه. نمره تراز هر داوطلب با توجه به زیرگروه‌های مختلف گروه‌های آزمایشی، توی کارنامه کنکور او نشون داده میشه. “

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

محاسبه تراز کنکور

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که توی کارنامه کنکور هر داوطلبی دیده میشه، تراز کنکور است. اما اصلاً تراز کنکور چیه؟ محاسبه تراز کنکور به چه صورتی انجام میشه؟ تراز همون معیاریه که سطح علمی داوطلب رو با داوطلبان دیگه مقایسه می‌کنه.

با استفاده از تراز سطح علمی تمام شرکت‌کنندگان کنکور سراسری با هم مقایسه میشه؛ بیشترین و کمترین مقداری که به عنوان تراز توی کارنامه کنکور دیده میشه، بر اساس دانش داوطلبان ضعیف و قوی توی هر سال تحصیلی تعیین میشه. داوطلبان باید به صورت دقیق از تغییرات کنکور باخبر بشن و بتونن اطلاعات خود‌شون رو در مورد کنکور بالا ببرن.

تراز توی کارنامه کنکور چیه؟

برای هر یک از سوالاتی که توی کنکور سراسری می‌بینین، ارزش و اعتباری در نظر گرفته شده است. طبیعیه که با پاسخ درست به تعداد بیشتری از سوالات، امتیاز و اعتبار بیشتری هم کسب کنین. درباره تراز مسئله اصلی اینه که توانایی علمی شرکت‌کنندگان دیگه کنکور، توی نتیجه نهایی شما تاثیر ویژه‌ای داره. با یه مثال این موضوع رو برای شما بهتر توضیح میدیم:

تصور کنین توی یه امتحان نمره شما 17 شده؛ این نمره بالاترین نمره توی کلاس بوده و هیچ کس نتونسته نمره‌ای بالاتر کسب کنه. در چنین شرایطی شما بالاترین تراز رو توی این امتحان کسب می‌کنین. اما اگه توی همون امتحان شما همون نمره رو کسب کنین و چند نفر دیگه نمره‌های بالاتر از 17 داشته باشن، تراز شما کاهش پیدا میکنه. پس قدرت رقیب‌های شما می‌تونه نقش زیادی توی کاهش یا افزایش تراز داوطلبان داشته باشه.

محدوده نمره تراز کنکور چیه؟

معمولاً تراز عددی بین صفر تا 13هزار است؛ هر چه این عدد بزرگتر باشه نشون دهنده سطح بهتر داوطلبه. داوطلب‌هایی که ترازهای کمتر از 5 هزار کسب می‌کنن، از حدود نصف شرکت‌کنندگان کنکور ضعیف‌تر هستن؛ در مقابل زمانی که اعدادی بیشتر از 5 هزار کسب می‌کنین، به رتبه‌های بهتر هم نزدیک میشین.

اگه داوطلب نتونه به همین حد معمولی هم برسه و تعداد زیادی از سوالات رو اشتباه پاسخ بده، به احتمال زیاد با ترازهای منفی روبه‌رو میشه! جالبه بدونین ترازهایی تا منفی 3 هزار هم توی کارنامه کنکور دیده شدن!

محدوده نمره تراز کنکور

تفاوت رتبه و تراز کنکور چیه؟

خیلی از داوطلبان رتبه و تراز توی کارنامه کنکور خودشون رو اشتباه می‌گیرن و نمیدونن کدوم یک به درد اون‌ها می‌خوره. فرق رتبه و تراز اینه که تراز سطح سختی و آسانی سوالات و سطح دانش رقیب‌ها رو به نمایش میذاره، اما رتبه فقط جایگاه داوطلب رو در میان رقیبانش مشخص می‌کنه. این تراز است که رتبه داوطلب رو تعیین می‌کنه؛ توی درجه اول ارزش تراز کنکور بیشتر از رتبه در کنکور است. به طور کلی، داوطبان می‌تونن با بررسی اصول و روش‌ها، تخمین رتبه کنکور خود‌شون رو انجام بدن.

توی کنکور تراز مهم است یا رتبه؟

برای دونستن پاسخ این سوال می‌تونین ویدئو زیر رو مشاهده کنین.

محاسبه تراز کنکور آنلاین

پس از آزمون و قبل از اینکه کارنامه خودتون رو بگیرین شاید کنجکاو باشین که تراز خودتون رو ببینین. از آنجایی که محاسبه اون هم کمی وقت گیره، استفاده از سایت‌ها و نرم افزار‌های آنلاین هم خیلی کاربردیه.

محاسبه تراز کنکور برای رشته پزشکی

یکی از پر متقاضی‌ترین رشته های کنکور تجربی، پزشکی است. اما از آنجایی که رتبه اول زیر گروه های این رشته است داوطلبان باید برای قبولی توی این رشته تلاش زیادی کنن. اما با بررسی آمار قبولی‌های سال گذشته داوطلبان این رشته در نهایت به تراز بالای 9600 برای قبولی نیاز دارن.

با این حال این آمار برای قبولی توی دانشگاه آزاد است. برای قبولی در دانشگاه های دولتی به نمره تراز بالاتری نیازه و این آمار توی هر سال نسبت به سال دیگه فرق می‌کنه.

محاسبه تراز کنکور برای فرهنگیان

با توجه به مزایایی که رشته فرهنگیان یا همون تربیت معلم داره خیلی از داوطلبان متقاضی این رشته برای آینده تحصیلی و شغلی خودشون میشن. از مزایای گفته شده می‌توان موارد زیر رو نام برد:

  • تضمین استخدام
  • عدم نیاز به خدمت سربازی برای داوطلبان مرد
  • محاسبه سال‌های تحصیل به عنوان سابقه کار

برای قبولی توی این رشته میانگین ترازی که در نظر گرفته شده 6500 است. البته این هم بستگی به ترازی داره که داوطلبان دیگه کسب می‌کنن. اگه میانگین تراز عمومی بالا بره، به همین تناسب ترازی که شما باید برای قبولی کسب کنین هم بالا میره.

نحوه تخمین تراز کنکور

برای این که تراز هر داوطلب توی کنکور مشخص بشه، فرآیند خاصی سپری میشه. توی قدم اول باید نمره خام هر درس محاسبه بشه؛ این نمره در واقع همون درصدهای صحیح و غلط داوطلب توی هر درس است.

فرمول محاسبه نمره خامتوی قدم بعدی باید سراغ محاسبه نمره تراز توی هر درس بریم. نمره تراز درصدی از همون نمره خام است که با در نظر گرفتن ضریب هر درس مورد تعیین میشه. ساده‌ترین فرمولی که برای محاسبه نمره تراز مورد استفاده قرار می‌گیره، فرمول زیر است:

فرمول محاسبه نمره تراز

قدم آخر محاسبه تراز کل کنکور است؛ این مرحله که با در دست داشتن نمره خام و نمره تراز هر درس کنکور محاسبه میشه، سطح شما در مقابل تمام داوطلبان کنکور رشته خودتون رو به نمایش میذاره. توجه داشته باشین که برای این محاسبات فرمول‌های دیگه ای هم وجود داره که ما ساده‌ترین‌ها رو برای شما مثال زدیم.

عوامل تاثیر‌گذار روی تراز کنکور

فرض کنین زمان انتخاب رشته فرا رسیده و به دنبال مشاور انتخاب رشته هستین. به هر جایی که سر میزنین، توی قدم اول از شما تراز و سپس رتبه رو می‌پرسن. تراز کنکور بی‌شک یکی از فاکتورهای مهم برای مقایسه داوطلبین با هم و تعیین رتبه است.

بعضی از دانش‌آموزان می‌پرسن که برای رسیدن به رشته‌های برتر دانشگاه چه ترازی باید داشته باشیم؟ پاسخ به این سوال به عوامل مختلفی بستگی داره. محدود تراز مورد قبول دانشگاه‌ها یکسان نیست و سال به سال در حال تغییر است. موارد زیر از عوامل تاثیرگذار بر تراز کنکور هستن.

1. کنکور چه قدر سخت بوده است؟

این اتفاق در سال 98 افتاد. سطح سوالات کنکور خیلی راحت‌تر از سال‌های گذشته بود. داوطلبان درصد‌های خوبی کسب کردن و ترازها هم به یکباره بالا رفت. توی سال 99 ورق برگشت. سوالات به قدری سخت بود که به ندرت درصد 70 و 80 توی کارنامه‌ها دیده می شد.

توی این قسمت باید به دو موضوع دقت کنین. به طور مثال داوطلبان توی کنکور 98 با میانگین درصد 70 توی ادبیات، همون ترازی رو کسب کردن که شرکت‌کنندگان کنکور 99 با درصد 40 ادبیات به دست آوردن. پس هرچه کنکور سخت‌تر باشه، احتمالا با درصد پایین‌تری تراز بالا به دست میاد.

2. تراز به سطح علمی داوطلبین بستگی داره

در کنار مورد بالا باید به توان علمی شرکت‌کنندگان هم توجه کنیم. درسته بیشتر افرادی که توی کنکور شرکت می‌کنن آمادگی لازم رو ندارن، اما دانش‌آموزانی هم هستن که در طول چند سال تمام تلاش خودشون رو خرج کنکور کرده و برای هر سوالی آمادگی لازم رو دارن. هر چه سطح علمی رقیبان شما کمتر باشه کسب تراز بالا راحت‌تر میشه.

علاوه بر این مورد تعداد داوطلبان هم تراز کنکور موثر خواهد بود. به طور مثال اگه رشته‌ای رو انتخاب کنین که تعداد افراد کمی خواستار اون هستن، قبولی شما توی اون ساده‌تر و ترازتون پایین‌تر میاد.

3. بیشتر درس بخونین؛ خطرات رو کم‌تر کنین!

همه ما می‌دونیم که با بیشتر درس خوندن احتمال موفقیت افزایش میابه. اما منظور از “جمله خطرات رو کم‌تر کنین” چیه؟ همون طور که می‌دونین برای قبولی توی دانشگاه رتبه اهمیت بهتری داره. حال اگه کار فقط یک جایگاه مانده باشه یا بحث انتقالی مطرح بشه، تکلیف چیه؟ اینجاست که دانشگاه‌ها به تراز آخرین رتبه قبولی توی کد رشته نگاه می‌کنن.

اگه تراز شما از آخرین فرد قبول شده بهتر یا هم رده باشه احتمال قبولی بالا میره. حالا منظورمون رو بهتر درک می‌کنین. بیشتر درس بخونین تا خطرات احتمالی رو کمتر کرده و استرس رو از خودتون دور کنین.

تراز لازم برای قبولی توی کنکور سراسری

از اون جایی که تراز کنکور هر سال تحصیلی بر اساس سطح داوطلبان همون سال تعیین میشه، نمی‌تونیم عددی رو به عنوان تراز لازم برای قبولی به شما معرفی کنیم. اما به طور حدودی تراز بین 5 تا 7 هزار می‌تونه شما رو به رتبه‌ها و دانشگاه‌های خوب برسانه.

کسب این تراز برای دروس عمومی با درصدهای ببیشتر از 70 – 80 درصد امکان‌‍پذیر است. اما برای دروس اختصاصی شاید با 50 درصد هم بتونین به تراز 7 هزار برسین. پس تمام تلاش‌تون رو برای حل صحیح تعداد بیشتری از سوالات انجام بدین.

تراز لازم برای کنکور تجربی

داوطلب‌هایی که توی کنکور رشته تجربی شرکت می‌کنن بیشتر به دنبال رشته‌های پرطرفداری مثل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هستن. اگه بتونین ترازی بیشتر از 9500 کسب کنین شانس قبولی شما توی این رشته‌ها بالا میره. با ترازی بیشتر از 7 هزار هم می‌تونین توی رشته‌ای مثل پیراپزشکی قبول بشین. با استفاده از بسته پرش رتبه (شامل بررسی کامل نمونه سوالات کنکور تجربی سال‌های گذشته)، بسته جامع کنکور پرش (شامل تدریس دروس سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم تجربی، نکات و تست‌های طلایی) و همچنین مشاوره آنلاین می‌تونین تراز کنکور تجربی خودتون رو بالا ببرین.

تراز لازم برای کنکور ریاضی

برای داوطلبان رشته ریاضی هم همین روند پیاده‌سازی میشه؛ هر چه تراز داوطلب بالاتر باشه، شانس قبولی او توی رشته‌هایی مثل مهندسی برق، مهندسی مکانیک و … اون هم توی دانشگاه‌های برتر بیشتر میشه. برای افزایش تراز کنکور ریاضی هم داوطلبان می‌تونن از بسته پرش رتبه (شامل بررسی کامل نمونه سوالات کنکور ریاضی سال‌های گذشته)، بسته جامع کنکور پرش (شامل تدریس دروس سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم ریاضی، نکات و تست‌های طلایی) و همچنین مشاوره آنلاین، استفاده کنن.

تراز لازم برای کنکور انسانی

با ترازهای بیشتر از 9 هزار داوطلب‌های کنکور می‌تونن شانس قبول شدن توی رشته‌هایی مثل حسابداری، حقوق و روانشناسی رو توی دانشگاه‌های سراسری و به صورت روزانه داشته باشن. برای این که بتونین تراز کنکور انسانی خودتون رو افزایش بدین هم فقط کافیه از بسته پرش رتبه (شامل بررسی کامل نمونه سوالات کنکور انسانی سال‌های گذشته)، بسته جامع کنکور پرش (شامل تدریس دروس سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم انسانی، نکات و تست‌های طلایی) و همچنین مشاوره آنلاین استفاده کنین.

آیا می‌دونین نمره تراز کارنامه کنکور کجا قرار داره؟

بخشی از کارنامه کنکور که نمره کل داوطلب رو توی هر زیرگروه نشون میده، در واقع همون تراز توی کارنامه کنکور رو به اطلاع شما میرسونه.

چگونه تراز کنکور را بالا ببریم؟

چطور تراز کنکور رو بالا ببریم؟

یکی از دغدغه‌های مهم و پر تکرارترین سوال برای قبولی توی کنکور، سوال «چطور تراز کنکور رو بالا ببریم؟» است. اگه شما هم جزو اون دسته از کنکوری‌های دغدغه‌مندی هستین که به دنبال پاسخ این سوال هستن مطالعه این بخش رو از دست ندین. در ادامه به طور کامل به مواردی که به شما کمک می‌کنه تراز کنکور خودتون رو بالا ببرین، اشاره شده است:

1.به کارگیری یه برنامه منظم

یکی از نکات مهم که به شما کمک می‌کنه تراز کنکور خودتون رو بالا ببرین، داشتن یه برنامه منظم و سازماندهی شده است. داشتن برنامه‌ریزی منظم که توی اون ساعات مطالعه و ساعات استراحتتون به وضوح مشخص است، باعث میشه علاوه بر پوشش تمام منابع و مطالب درسی، کیفیت مطالعه شما هم افزایش پیدا کنه.

با استفاده از مشاوره آنلاین پرش می‌تونین به راحتی و با صرف زمان کم، یه برنامه منظم و اصولی بر ای بالابردن تراز خودتون توی کنکور داشته باشین.

2.حل تست‌های کنکور سال‌های

یکی دیگه از نکات مهم در رابطه با بالابردن تراز کنکور، حل تست‌‌های کنکورهای سال قبل به صورت مفهومی و عمیق است. سعی کنین راه‌حل تست‌ها رو حفظ نکنین. هر چه بیشتر و مفهومی‌تر تست بزنین توی بالا بردن تراز کنکور خودتون موفق‌تر هستین.

3.استفاده از منابع آموزشی معتبر

بدون اغراق مهم‌ترین نکته برای بالا بردن تراز کنکور استفاده از منابع آموزشی معتبر و مناسب است. شما باید از منابعی استفاده کنین که تمام مطالب درسی کنکور رو پوشش بده. در صورتی که منابع آموزشی شما جامع و کامل نباشن هر تلاش دیگه ای بی فایده است. بسته جامع کنکور یکی از منابع معتبر، جامع و کاملی است که می‌تونه به شما توی بالا بردن تراز کنکور کمک زیادی کنه. همچنین با استفاده از بسته پرش رتبه می‌تونین به تمام تست‌های سه سال گذشته مسلط بشین.

4.جمع‌بندی برای کنکور

جمع‌بندی برای کنکور هم یکی دیگه از مواردی است که توجه به اون می‌تونه تراز کنکور شما رو بالا ببره. توی مدت زمان کوتاه مانده به کنکور (حدودا یک ماه)، شما باید به طور مفید دروسی که از قبل مطالعه کردین رو جمع‌بندی کنین. بهتره توی دورانی که دروس رو مطالعه می‌کردین خلاصه‌نویسی کرده باشین. خلاصه‌نویسی‌ها توی دوران جمع‌بندی واقعا به دردتون میخوره.

5.شرکت توی آزمون‌های آزمایشی

آخرین موردی که بهتره توی برنامه خودتون برای بالا بردن تراز کنکور جا بدین، شرکت توی آزمون‌های آزمایشی است. با شرکت توی آزمون‌های آزمایشی کنکور می‌تونین جلسه کنکور رو شبیه‌سازی کرده و تجربه کسب کنین. برای مثال می‌تونین مدیریت زمان و مدیریت استرس رو برای جلسه کنکور تمرین کنین. وقتی سر جلسه کنکور بتونین زمان و استرستون رو کنترل کنین، در نتیجه بهتر به سوالات جواب میدین و تراز کنکور شما بالا میره.

برای شرکت توی کنکور آگاهانه قدم بردارین

جدا از تمام زحماتی که برای درس خوندن به سبک کنکوری می‌کشین، باید اطلاعات کافی درباره این آزمون بزرگ داشته باشین تا سربلند از اون بیرون بیایین. رسیدن به یک عدد خوب به عنوان تراز توی کارنامه کنکور کار سختیه، اما نشدنی نیست! بهتره مطالعه درسی هدفمند و با برنامه داشته باشین تا در جهت بالا بردن تراز کنکور قدم بردارین.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تراز کنکور و چگونگی افزایش اون، شماره تماس خودتون رو توی کادر «ارتباط با ما» وارد کنین. مشاوران گروه آموزشی پرش توی اولین فرصت با شما تماس می‌گیرن، تا مشکلات و ابهامات خودتون رو با ساده‌ترین راه‌حل‌ها برطرف کنین.

جمع بندی

همانطور که توی بالا گفته شد اهمیت کسب تراز بالا رو متوجه شدین و این یکی از اولین مواردی است که توجه داوطلبان رو توی آزمون‌های آزمایشی جلب می‌کنه. پس هر چه که تراز بالاتری به دست بیارین رتبه شما هم بالاتر میره و امکان قبولی شما توی رشته مورد نظرتون بیشتر میشه.

“اگه توی محاسبه تراز کنکور برای خودتون با مشکلاتی مواجه شدین یا سوالی براتون پیش اومده می‌تونین به‌راحتی توی بخش نظرات، سوالات خودتون رو از ما بپرسین! و یا با وارد کردن شماره تلفن خودتون توی باکس ارتباط با ما، می‌تونین منتظر تماس مشاوران ما باشین🎯📚“

تراز همون معیاری است که سطح علمی داوطلب رو با داوطلبان دیگه مقایسه می‌کنه. با استفاده از تراز سطح علمی تمامی شرکت‌کنندگان کنکور سراسری با هم مقایسه میشن؛ برای اطلاعات بیشتر روی لینک مقاله کلیک کنین.

بخشی از کارنامه کنکور که نمره کل داوطلب رو توی هر زیرگروه نشون میده، در واقع همون تراز توی کارنامه کنکور رو به اطلاع شما می‌رسونه.

عواملی مثل درصدی که شما از اون درس توی کنکور درست زدین، ضریب اون درس توی کنکور و سوابق تحصیلی از فاکتور های خیلی مهمی بوده که توی تعیین تراز کنکور تاثیر گذار هستن.

توی این مقاله به طور مفصل درباره شیوه‌های افزایش تراز کنکور صحبت کردیم؛ با مطالعه مطلب و بکارگیری روش‌های ذکر شده می‌تونین این مهم رو به انجام برسونین.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد