تفاوت تراز و رتبه کنکور

تفاوت تراز و رتبه در کنکور سراسری

خیلی از داوطلبان کنکور معنی و مفهوم اعدادی که در کارنامه‌شون می‌بینن رو نمی‌دونن. اون‌ها نیاز دارن که با مفاهیمی مثل تراز و رتبه آشنا بشن تا بدونن قراره جواب زحمات و تلاش‌های خودشون رو در چه قالبی بگیرن.

تفاوت تراز و رتبه موضوع مهمیه که اکثر داوطلبان باید اطلاعات کاملی درباره اون داشته باشن. در واقع، خیلی از داوطلبان موقع درس خوندن به کلیدی‌ترین نکات مطالعه در برنامه‌ریزی کنکور خود توجه می‌کنن؛ اما، با خیلی از نکات پیرامون کنکور آشنا نیستن. یکی از همین موضوعات، توجه به تفاوت تراز و رتبه‌ست.

به طور کلی، مهم‌ترین موضوع در کارنامه کنکور، تراز و رتبه داوطلبانه؛ اکثر داوطلبان تفاوت تراز و رتبه رو نمی‌دونن! اگه یکی از کنکوری‌های امسال هستین به احتمال زیاد اطلاع از تفاوت رتبه با تراز در کنکور 1403 برای شما هم مفیده. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشین تا جزئیات مربوط به تراز و رتبه در کنکور رو با هم بررسی کنیم.

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین❤🎧🔊

اطلاع از تفاوت تراز و رتبه در کنکور سراسری هم داوطلبان رو از سردرگمی در بین اعداد مختلف موجود در کارنامه خلاص می‌کنه و هم انتخاب رشته رو برای اون‌ها ساده‌تر و صحیح‌تر از قبل می‌کنه. این که شما به تراز یا رتبه عالی می‌رسین یا نه، تا حدود زیادی به قدرت رقیباتون هم بستگی داره.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

مفهوم تراز و رتبه در کارنامه کنکور 1403

برای این که بتونیم تفاوت تراز و رتبه در کنکور سراسری رو درست متوجه بشیم، باید اول معنی صحیح هر کدام از اون‌ها رو بدونیم. اطلاع از این موضوعات به داوطلبان این فرصت رو میده که با آگاهی بیشتری بتونن توی آزمون سراسری شرکت کنن. به هر میزان که دانش‌آموزان اطلاعات کامل‌تری در رابطه با آزمون سراسری و عوامل تاثیرگذار اون داشته باشن امکان رشد و موفقیت‌شون در این رقابت سرنوشت‌ساز بیشتره.

با توجه به اهمیت این موضوع، ما در این قسمت تفاوت تراز و رتبه رو بررسی می‌کنیم.

تراز کنکور چیست؟

تراز داوطلبان در آزمون سراسری نقش پررنگی در قبولی داوطلبان داره؛ زیرا، تراز مشخص شده در کارنامه کنکور تعیین کننده رتبه هر داوطلبه. داوطلبان به وسیله تراز کنکور می‌تونن سطح علمی خود رو در مقایسه با رقبا بررسی کنن.

تراز کنکور چیست؟

تراز کنکور در واقع همون نمره‌ایه که سطح دانش شما رو در مقایسه با تمام داوطلبان کنکور همون سال نشان میده. با توجه به امتیازی که برای هر سوال کنکور در نظر گرفته شده، کسانی که به سوالات جواب درست‌تری بدن، تراز بهتری هم کسب می‌کنن؛ اما، نکته مهم درباره تراز موضوع رقابت با سایر داوطلبانه. بذارین با یک مثال ساده این موضوع رو بیشتر بهتون توضیح بدیم.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

فرض کنین داوطلب کنکور ریاضی سال 1400 بودین و تونستین با 20 سوال درست از درس فیزیک، برترین رتبه رو در کنکور کسب کنین. شما تمام سوالات این درس رو درست پاسخ ندادین؛ اما، چون هیچکس نتونسته تعداد سوالات بیشتری در مقایسه با شما پاسخ بده پس شما توی این درس بالاترین تراز رو کسب کردین.

اما حالا در سال 1403 اگه همون 20 سوال رو درست پاسخ بدین و یکی از رقبای شما موفق بشه 23 سوال رو درست جواب بده، دیگه بالاترین تراز رو ندارین! پس فرق رتبه با تراز در کنکور 1403 اینه که تراز با توجه به میزان دانش داوطلبان کنکور هر سال، مشخص میشه.

رتبه کنکور چیست؟

بدون شک اکثر داوطلبان بعد از دریافت کارنامه‌شون در آزمون سراسری، سوالات مختلفی دارن؛ سوالاتی که بخش عمده‌ای از اون‌ها مربوط به رتبه کارنامه کنکور‌شونه. بهتره داوطلبان عزیز به این نکته مهم توجه کنن که رتبه مشخص شده در آزمون سراسری تعیین کننده ترتیب داوطلبانه.

به طور مثال، توی یک مسابقه دو که مثلاً 10 شرکت‌کننده داره، بعد از پایان مسابقه نفرات اول تا دهم مشخص میشن؛ شرکت‌کنندگان کنکور هم با همین روش رتبه‌بندی میشن. پس رتبه نمی‌تونه بیان‌کننده سطح علمی داوطلب باشه؛ اما، برتری اون‌ها در این مسابقه بزرگ رو اعلام می‌کنه.

عوامل موثر در تراز و رتبه کنکور

موارد زیادی وجود دارن که می‌تونن در تراز یا رتبه نهایی شما از کنکور تاثیرگذار باشن. تعدادی از اون‌ها رو در ادامه بررسی می‌کنیم.

عوامل موثر در تراز و رتبه کنکور

  1. تعداد داوطلبان کنکور: به طور کلی اگه تعداد داوطلبان شرکت‌کننده توی رشته مورد نظر شما بیشتر باشن، عدد تراز هم بالاتر میره. برعکس این ماجرا هم صادقه؛ یعنی اگه تعداد داوطلب‌ها در رشته شما کمتر باشن، اعدادی که به عنوان تراز در کارنامه خود می‌بینین کوچک‌تره.
  2. سطح علمی رقبا: همون‌طور که توی توضیحات مربوط به تراز گفتیم، مقایسه شما با بقیه داوطلبان هم‌رشته که رقیب‌تون محسوب میشن، رقم تراز رو شکل میده. پس آمادگی سایر داوطلبان تاثیر زیادی توی تراز هر شخص داره؛ این همون نکته‌ایه که تفاوت رتبه و تراز در کنکور سراسری رو ایجاد می‌کنه.
  3. ساعت و کیفیت مطالعه شما: حتی اگه هیچ چیز درباره تراز و رتبه ندونین، این رو به خوبی می‌دونین که مطالعه درست و مفهومی برای کنکور می‌تونه شما رو به نتایج بهتری برسونه. پس توی قدم اول سعی کنین بین کمیت و کیفیت مطالعه خود تعادل ایجاد کنین. بعد از اون به صورت تدریجی ساعت مطالعه خود رو هم بیشتر کنین تا در گروه داوطلبان پرقدرت کنکور قرار بگیرین.
  4. تست زدن به روش‌های صحیح: دونستن روش‌های مختلف تست زدن و یادگیری راه‌های مختلف تست‌زنی سریع می‌تونه مطالعه شما رو به ثمر برسونه. تصور کنین تمام مطالب رو بلد باشین؛ اما، سر جلسه کنکور با کمبود زمان مواجه بشین! این یک فاجعه بزرگ برای کنکوری‌هاست! پس از قبل خودتون رو برای چنین لحظاتی آماده کنین.
  5. پیشروی با برنامه‌ریزی مناسب: در مقاله‌های مربوط به برنامه‌ریزی کنکور برای داوطلبان هر رشته به طور مفصل توضیح دادیم که چطور باید برای درس خوندن در روزهای قبل از کنکور برنامه‌ریزی کنن.
  6. استفاده از منابع کمکی مفید: یک منبع کمک آموزشی مناسب که درسنامه‌ای جامع و کامل داشته باشد، سرعت درس خواندن شما رو بیشتر می‌کند. استفاده از بسته‌های آموزش کنکور پرش یا کلاس‌های آنلاین پرش لایو می‌تونه شما رو برای قدم برداشتن در مسیر موفقیت‌های تحصیلی راهنمایی کنه.
  7. شرکت در آزمون‌های شبیه‌ساز کنکور: برای این که با حال و هوای روز کنکور آشنا باشین و به زمانبندی کنکور عادت کنین، در آزمون‌های آزمایشی و شبیه‌ساز کنکور شرکت کنین.

برای موفقیت در کنکور تراز مهم‌تره یا رتبه؟

تا این قسمت از مقاله این موضوع رو به خوبی درک کردین که رتبه جایگاه شما رو بین داوطلبان کنکور نشون میده و تراز سطح عملی شما رو با دیگر داوطلبان مقایسه می‌کنه؛ اما، رتبه و تراز برتری نسبت به یکدیگر ندارن؛ در واقع هر چه تراز شما بالاتر باشه، رتبه کمتر و بهتری دارین. پس هم تراز برای موفقیت در کنکور موثره و هم رتبه.

چرا باید تفاوت تراز و رتبه در کنکور سراسری رو بدونیم؟

اطلاع از فرق رتبه با تراز در کنکور 1403 به شما کمک می‌کنه تا در روز انتخاب رشته بتونین اولویت‌بندی بهتری داشته باشین. خیلی از داوطلبان فقط یک جدول درست می‌کنن و رشته‌های مورد علاقه خود رو به ترتیب در اون وارد می‌کنن. این روش انتخاب رشته نمی‌تونه شما رو به نتیجه درست برسونه! حتماً می‌پرسین چرا؟

چون به زیرگروه‌ها و ترازهای مربوط به هر زیرگروه توجهی نمی‌شه؛ درسته که علاقه هر فرد نقش بزرگی در انتخاب رشته اون داره؛ اما، باید به تراز و زیرگروه‌ها هم توجه ویژه‌ای بشه.

در انتخاب رشته، نقش کدوم پررنگ‌تره؟! تراز یا رتبه؟

حتماً می‌دونین که برای شروع درس خوندن و برنامه‌ریزی برای کنکور، قبل از هر کاری اول باید هدف‌گذاری کرد. یعنی باید رشته یا رشته‌های تحصیلی مورد علاقه خودتون رو انتخاب کنین.

در انتخاب رشته، نقش کدوم پررنگ‌تره؟! تراز یا رتبه؟

حالا وقتی که کنکور رو پشت سر گذاشتین و کارنامه به دستتون رسید، با ترازهای مختلفی بر اساس زیرگروه‌های رشته خود روبه‌رو میشین. همون‌طور که گفتیم تراز تاثیر مستقیم روی رتبه داوطلبان کنکور داره؛ پس نمی‌تونیم اولویتی بین تراز یا رتبه در کنکور قائل بشیم؛ اما، به طور کلی برای انتخاب رشته در دانشگاه‌های سراسری به رتبه در سهمیه و برای دانشگاه‌های آزاد به رتبه کشوری اهمیت بیشتری بدین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

سخن پایانی درباره تفاوت تراز و رتبه

اطلاع از تفاوت تراز و رتبه در کنکور سراسری می‌تونه در انتخاب رشته داوطلبان تاثیرگذار باشه. بد نیست قبل از شرکت در کنکور بدونین که قراره برای رسیدن به چه نتایجی تلاش کنین. برای رسیدن به تراز یا رتبه خوب در کنکور نیاز دارین که از قبل حسابی تمرین کنین و خودتون رو برای این آزمون آماده کنین.

در دوران آمادگی برای این آزمون باید به استفاده از منابع خوب و کلاس‌های مفید و موثر توجه داشته باشین، کلاس آنلاین کنکور می‌تونه گزینه خوبی برای آمادگی در پایه دوازدهم باشه. یک سال قبل از کنکور رو برای درس خوندن صرف کنین تا بعد از آن 4 سال در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود ادامه تحصیل بدین؛ شیرینی این اتفاق تمام سختی‌های قبل از کنکور رو از ذهن شما پاک می‌کنه.

در حقیقت تراز کنکور میزان علم و دانش شما رو نسبت به بقیه داوطلبان کنکور نشون میده که در این مقاله به بررسی تخصصی این موضوع می‌پردازیم.

رتبه همون ترتیب داوطلبان کنکور از لحاظ نمره دریافتی در آزمون سراسریه.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد