آموزش رنگ‌ها به کودکان

آموزش رنگ‌ها به کودکان

رنگ‌ها یکی از نخستین چیزهایی هستند که کودکان می‌آموزند. با این حال بسیاری از والدین به دنبال تکنیک‌های فوق‌العاده آموزش رنگ‌ها به کودکان خود هستند. آنها از اینکه کودکشان هنوز رنگ‌ها را یاد نگرفته ناراحتند و به دنبال راه حلی برای این موضوع هستند.

کودکان معمولا از دو و نیم سالگی شروع به یادگیری رنگ‌ها می‌کنند. برای آموزش رنگ‌ها به کودکان تکنیک‌‌های مختلفی وجود دارد.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

در این مطلب تصمیم گرفتیم تکنیک‌های فوق‌العاده آموزش رنگ‌ها به کودکان را برایتان بازگو کنیم. این تکنیک‌ها ساده و در عین حال بسیار کاربردی هستند. اگر آموزش دادن به کودکتان برایتان اهمیت دارد و پیوسته به دنیال راه‌هایی برای آموزش به کودک خود هستید، حتما خواننده این مطلب از پرش هم باشید.

کودکان از چه سنی رنگ‌ها را یاد می‌گیرند؟

حتما شما هم به عنوان والدین کودک این سوال را از خود پرسیده‌اید که کودکان از چه سنی رنگ‌ها را یاد می‌گیرند؟ کودکان به طور طبیعی از سن دو نیم سالگی تا پنج سالگی رنگ‌ها را یاد می‌گیرند.

بهتر است برای آموزش رنگ‌ها به کودک خود عجله نداشته باشید و کودک خود را تحت فشار قرار ندهید. با چند تکنیک ساده می‌توان فرآیند یادگیری رنگها توسط کودک را آسان‌تر و لذت بخش‌تر کرد. در ادامه به برخی از این تکنیک‌ها اشاره می‌کنیم:

از کودک بخواهید رنگ‌های شبیه به هم را پیدا کند

آموزش رنگ‌ها به کودک خود را از رنگ‌های ساده و پر کاربردتر مثل آبی، قرمز، زرد و سبز شروع کنید. در تکنیک رنگ‌های مثل هم یا شبیه بهم شما بعد از آموزش رنگ‌ها به کودکان از او می‌خواهید که رنگ‌های مشابهش را به شما نشان دهد. برای این کار بهتر است از وسایلی مانند لگو‌های خانه سازی، مهره‌های رنگی و اسباب بازی‌های رنگی استفاده کنید.

اسباب بازی‌ها را روی زمین بریزید. یکی از آن‌ها را بردارید و از کودک خود بخواهید که اسباب‌بازی‌های هم رنگش را در میان اسباب بازی‌ها پیدا کند. رنگی را که به دنبال آموزش آن هستید خودتان بارها تکرار کنید. سپس خودتان رنگ‌های یکسان را کنار هم دسته‌بندی کنید. برای اجرای این تکنیک آموزشی می‌توانید از کاغذ‌های رنگی هم استفاده کنید. برای این کار باید اشکال ساده‌‌ای را در رنگ‌های مختلف درست کنید.

آموزش رنگ به کودکان

نام یک رنگ را بگویید و از کودک بخواهید آن را پیدا کند

این تکنیک را وقتی به کار ببرید که کودک شما رنگ‌ها را تا حدودی یاد گرفته و قادر است تمرین بالا را به خوبی انجام دهد. برای انجام این تکنیک هم به اسباب بازی‌ها و لگوهای رنگی احتیاج دارید. در این مرحله شما نام رنگ را بر زبان آورده و از کودک می‌خواهید را میان اسباب بازی‌ها رنگ مورد نظر را پیدا کند. اگر پیدا گردن رنگ‌ها برای کودک دشوار بود، تعداد اسباب بازیها و رنگ‌ها را کاهش دهید تا کودک گیج و سردرگم نشود.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

از کودک بخواهید نام رنگ را بگوید

در این تکنیک که سومین مرحله از آموزش رنگ‌ها به کودکان است، کودک با رنگ‌ها آشنا شده و قادر است نام آنها را بگوید. در این تکنیک شما وسیله مورد نظر را به کودک نشان می‌دهد و از او می‌پرسید این چه رنگی است؟ می‌توانید در این تکنیک آموزشی کمی خلاقیت هم به خرج دهید.

مثلا به کودک خود نقش معلم دهید و از او بخواهید تا به شما بگوید رنگ مورد نظرش را پیدا کنید. گاهی پاسخ اشتباه دهید تا ببینید که کودک متوجه اشتباه شما می‌شود یا خیر. این بازی‌ها می‌تواند برای کودکان لذت بخش و سرگرم کننده باشد.

همچنین شما می‌توانید گاهی از کودک رنگ وسایلی را بپرسید که در محدوده دیدش نیستند و برای ایدآ.ری باید به آنها فکر کند. مثلا وقتی در بیرون از خانه هستید از کودک بپرسید که فرش اتاقش چه رنگی است؟

 از مداد رنگی و نقاشی برای آموزش رنگ‌ها استفاده کنید

یکی دیگر از روش‌های جذاب آموزش رنگ‌ها به کودکان، استفاده از جعبه مداد رنگی و یا مداد شمعی است. البته رنگ‌های مداد رنگی زیاد است و ممکن است کودک را گیج کند. می‌توانید از کودک بخواهید در میان مداد رنگی‌ها آن رنگی که برای جذابیت بیشتری دارد را به دلخواه خودش انتخاب کند. سپس از کودک بخواهید با رنگ مورد نظر نقاشی بکشد و خط خطی کند. در همین حین نام رنگ را هم به کودک خود آموزش دهید.

استفاده از مداد رنگی برای آموزش رنگ

از کودک بخواهید اشیاء را بر اساس رنگ مرتب کند

در این روش از کودک خود بخواهید که لگوها، اسباب بازی ها و هر وسیله‌ی رنگی که برای آموزش رنگ از آن استفادهمی‌کنید، مرتب کند و بر اساس رنگ کنار هم بچیند. در این روش علاوه بر اینکه کودک با رنگ‌ها بیشتر آشنا میشود، مهارت‌های نظم و سازماندهی را هم می‌آموزد و یاد می‌گیرد که اتاقش را مرتب کند.

رنگ‌هایی که اطرافتان می‌بینید را به کودک نشان دهید

چه داخل خانه باشید چه خارج از آن، سعی کنید معادل بیرونی هر رنگی که به کودک آموزش داده‌اید را به او نشان دهید. مثلا وقتی خارج از خانه هستید به کودک خود توضیح دهید که رنگ برگ درختان سبز است. با این کار علاوه بر اینکه رنگ‌ها را به کودک خود آموزش داده‌اید، باعث می‌شوید تا کودک به محیط اطراف خود دقت و توجه بیشتری داشته باشد و با اشیاء مختلف نیز آشنا شود.

از کودک سوال بپرسید و اشتباهاتش را اصلاح کنید

بعد از اینکه رنگ‌ها را به کودک خود آموزش دادید، درباره رنگ اشیاء مختلف از کودک خود سوال بپرسید. مثلا هنگام پیاده روی با کودک، از او درباره رنگ ماشین‌ها بپرسید. دقت کنید که اگر کودک پاسخ اشتباه داد با حوصله و مهربانی اشتباهش را اصلاح کنید.

از کتاب‌های آموزش به کودکان کمک بگیرید

امروزه به لطف چاپ انواع و اقسام کتاب‌ها در حوزه آموزش کودک، کار والدین برای آموزش مسائل مختلف به کودک بسیار راحت شده است. برای آموزش رنگ‌ها به کودک هم می‌توانید از کتاب‌های آموزش رنگ استفاده کنید. این کتاب‌ها با شعر و داستان رنگ‌ها را به کودک آموزش می‌دهند. آموزش مسائل مختلف به کودکان، از طریق شعر و داستان بسیار تاثیر گذار و ماندگارتر خواهد بود.

رنگ‌ها را از طریق بازی به کودک آموزش دهید

برای آموزش رنگ‌ها به کودکان، می‌توانید با استفاده از خلاقیت خود، بازی‌های مختلفی را ابداع کنید. یکی از بازی‌های سرگرم کننده‌ای که می‌توانید انجام دهید، رسم دایره‌های رنگی است. برای این کار به چند گچ رنگی نیاز دارید. با گچ‌های رنگی دایره‌هایی را بر روی زمین بکشید. سپس هر بار نام یک رنگ را بگویید و از کودک بخواهید که بر روی آن دایره رنگی بپرد. این بازی‌ها برای کودکان بسیار جذب و سرگرم کننده خواهد بود.

آموزش رنگ از طریق بازی

چند نکته درباره آموزش رنگ‌ها به کودکان:

  1. از کودک انتظار نداشته باشید که به سرعت رنگ‌ها را یاد بگیرد. باید در این مسیر صبور باشید.
  2. آموزش را از رنگ‌های ساده و عمومی‌تری مانند قرمز، آبی، سبز و زرد شروع کنید.
  3. بهتر است برای آموزش رنگ‌ها به کودک از اسباب بازی‌های مورد علاقه‌اش استفاده کنید تا او را به یادگیری ترغیب کنید.
  4. هرگز کودک را برای یادگیری تحت فشار قرار ندهید، آموزش به کودک باید همراه با بازی و سرگرمی باشد.
  5. یکی از راه‌های آموزش مسائل مختلف به کودکان استفاده از موسیقی است. می‌توانید رنگ‌ها را با استفاده از شعر و موسیقی به کودک خود آموزش دهید.
جمع‌بندی تکنیک‌های فوق‌العاده آموزش رنگ‌ها به کودکان

آموزش امور مختلف به کودک، مهم‌ترین دغدغه والدین است. رنگ‌ها یکی از نخستین چیزهایی هستند که کودک می‌آموزد. کودک معمولا از دو نیم سالگی با مفهوم رنگ‌‌ها آشنا می‌شود. با به کارگیری تکنیک‌های فوق‌العاده آموزش رنگ‌ها به کودکان، می‌توانید فرآیند یادگیری رنگ توسط کودک را آسان‌تر و سریع‌تر کنید.

کودکان به طور طبیعی از سن دو نیم سالگی تا پنج سالگی رنگ‌ها را یاد می‌گیرند.

آموزش رنگ‌ها به کودک خود را از رنگ‌های ساده و پر کاربردتر مثل آبی، قرمز، زرد و سبز شروع کنید.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد