دلایل عدم موفقیت در کنکور

دلایل عدم موفقیت در کنکور

دلایل عدم موفقیت در کنکور بسیار زیاد و متنوع است. از مسائل ساده ای همچون کمتر درس خواندن بگیرید تا مسائل پیچیده تری همچون خودباوری و اعتماد به نفس، همه و همه می توانند در نتیجه کنکور تاثیرگذار باشند.

برای موفق نشدن در کنکور دلایل زیادی وجود دارد. ممکن است برخی از این دلایل برای خود داوطلب هم مشخص نباشد. با شناسایی دلایل عدم موفقیت در کنکور و سعی در رفع آنها، عملکرد بسیار بهتری در کنکور خواهید داشت.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

اگر شما هم فکر می کنید نتیجه دلخواه خود را در کنکور به دست نیاورده اید و یا به دلایلی نتیجه‌ کنکورتان از سطح انتظارتان خیلی پایین تر بوده، در قدم اول باید دلایل عدم موفقیت در کنکور را شناسایی و بررسی کنید.

دلایل زیادی می تواند منجر به شکست و عدم موفقیت در کنکور شود. برای برخی از داوطلبان ممکن است چند دلیل دست به دست هم دهند تا نتیجه دلخواه در کنکور کسب نشود. دلایل عدم موفقیت در کنکور گسترده‌ی بزرگ و متنوعی دارد. در ادامه این مطلب به چندتا از شایع ترین دلایل دلایل عدم موفقیت در کنکور پرداخته‌‌ایم.

چرا در کنکور موفق نشدم؟

بسیاری از داوطلبان کنکور بعد از مشاهده نتیجه کنکور خود، این سوال را از خود پرسیده‌اند. شاید فکر کنید تنها دلیل عدم موفقیت در کنکور درس نخواندن به اندازه کافی باشد. اما، دلیل پر تکرار بودن این سوال اکه «چرا در کنکور موفق نشدم؟» این است که درس نخواندن تنها دلیل موفق نشدن در کنکور نیست.

اینکه داوطلب به اندازه کافی مطالعه نداشته باشد می تواند نخستین دلیل موفق نشدن در کنکور باشد؛ اما قطعا تنها دلیل آن نیست. ما در ادامه دلایل عدم موفقیت در کنکور را به صورت دقیق بررسی می‌کنیم.

چرا در کنکور موفق نشدم؟

برای کنکور استرس بیش از حد دارید

استرس زیاد همیشه مخرب است. داوطلبان کنکور اگر نتوانند استرس خود را مدیریت کنند، دچار مشکل می‌شوند و نمی‌توانند به درستی به تست ها پاسخ دهند. استرس به میزان کم و قابل کنترل، چیز بدی نیست و حتی می‌تواند کمک کننده هم باشد. زیرا استرس به میزان کم کنترل شده، می تواند محرکی برای تلاش و دقت باشد. اما وقتی از کنترل خارج شود نتیجه عکس داده و کارها را خراب می کند.

اگر سابقه تجربه استرس بیش از حد را در جلسات امتحانی دارید، قبل از کنکور حتما برای کنترل و درمان آن اقدام کنید. می توانید با مطالعه و تحقیق راهکارهایی را برای کاهش استرس به کار ببرید و یا از یک مشاور کمک بگیرید.

خود را باور نکرده‌اید؛ دلایل عدم موفقیت در کنکور

خودباوری یک اصل مهم برای موفقیت در هرکاری است. نداشتن اعتماد به نفس و خودباوری سبب می شود تا ما نگاه شناخت درستی از نقاط قوت و نقاط ضعف خود نداشته باشیم. خودتان را دوست بدارید و باور کنید. بپذیرید که هیچ انسانی بی عیب و نقص نیست. اگر خود را همانطور که هستید بپذیرید و باور کنید، شهامت بیشتری در رویارویی با ضعف هایتان خواهید داشت.

مدیریت زمان در کنکور را یاد نگرفته اید

مدیریت زمان در آزمون کنکور بسیار هم است. برای اینکه مدیریت زمان در کنکور را خوب یاد بگیرید لازم است تا قبل از آن در کنکور های آزمایشی شرکت کرده باشید. شرکت در کنکورهای آزمایشی بسیار کمک کننده است.

مدیریت زمان در کنکور

اگر به هر دلیلی قصد ندارید در این آزمون‌ها شرکت کنید، با تهیه سوالات کنکور سال‌های پیش، در خانه برای خود شرایطی شبیه به جلسه کنکور فراهم کنید. برای این کار لازم است تا دقیقا زمانی برابر با زمان کنکور را برای خود تعیین کنید. بهتره که شما هنگام حل این دسته از سوالات با تکنیک‌های تخصصی تست‌زنی و مدیریت زمان سر جلسه آزمون آشنا باشید؛ شناخت و پیاده‌سازی تکنیک‌های مانند، تکنیک ضربدرمنها یا سایر مهارت‌های تست‌زنی می‌تواند به شما کمک کند که زمان‌تان را به بهترین شکل در سر جلسه آزمون مدیریت کنید.

با تکرار این کار شما یاد می‌گیرید که برای پاسخگویی به سوالات هر درس چقدر زمان دارید. همچنین می‌آموزید که زمان زیادی را برای پاسخگویی به یک سوال صرف نکنید.

مهارت تست زدن ندارید

آموختن مهارت تست زدن یکی از مولفه‌های مهم در کنکور است. زیرا اساسا در کنکور شما فقط با سوالات تستی مواجه هستید. حتما می‌دانید که ماهیت سوال تستی چقدر با سوالات تشریحی متفاوت است. باید بدانید که تنها زیاد درس خواندن سبب موفقیت شما در کنکور نمی‌شود. اگر همه‌ مطالب را هم بلد باشید اما اصلا با شیوه صحیح تست زدن آشنایی نداشته باشید، احتمالا نمی‌توانید نتیجه دلخواهتان را کسب کنید.

برای به دست آوردن مهارت در تست زدن باید در قبل از رفتن به جلسه کنکور، تست‌های زیادی را حل کرده باشید. در ابتدا ممکن است تست‌ها را خوب تحلیل می‌کنید و زمان زیادی برای آنها صرف می‌کنید و این اصلا ایرادی ندارد. اما در ماه‌های منتهی به کنکور باید تمرین کنید که با توجه به محدودیت زمان، به تست‌ها پاسخ دهید. با شرکت در آزمون‌های آزمایشی آنلاین یا حضوری مهارت تست زنی شما افزایش میابد. همچنین اغلب برگزار کنندگان این آزمون‌های آزمایشی مشاوران تحصیلی دارند که مهارت‌های تست زنی را به شما می‌آموزند.

سبک زندگی سالمی ندارید؛ دلایل عدم موفقیت در کنکور

تغذیه، خواب و استراحت و عادت‌های دیگر زندگی ما، سبک زندگی ما را می‌سازند. اگر سبک زندگی سالمی نداشته باشید، احتمال اینکه در آزمون مهمی همچون کنکور عملکرد خوبی نداشته باشید، وجود دارد. داوطلب اگر سر جلسه کنکور احساس خواب آلودگی و کسل بودن داشته باشد، احتمال اینکه به سوالات پاسخ اشتباه بدهد بیشتر می‌شود. همچنین نداشتن تغذیه مناسب ممکن است سبب احساس ضعف و بی حالی در جلسه کنکور شود.

حداقل چند روز قبل از کنکور به این مسائل توجه کنید و آنها را جدی بگیرید تا در جلسه کنکور کمتر دچار مشکل شوید.

روش صحیح درس خواندن برای کنکور را یاد نگرفته اید

گاهی دانش آموزان و داوطلبان کنکور از این گله میکنند که با وجود مطالعه زیادی که داشتند نتیجه دلخواه خود را در کنکور یا در امتحانات بدست نیاورده‌اند. این می‌تواند به دلیل شیوه غلط درس خواندن باشد. هر دانش آموز می‌تواند شیوه مخصوص خود را برای درس خواندن داشته باشد.

اگر هنوز بهترین شیوه برای مطالعه کردن را نیاموخته‌اید، می‌توانید برای هر کدام از امتحانات مدرسه یک شیوه متفاوت برای مطالعه را امتحان کنید. بررسی کنید که نتیجه ای که از هر شیوه مطالعه می‌گیرید چقدر رضایت بخش است. داوطلبان باید علاوه‌بر آشنایی با روش‌های صحیح درس خواندن، از باید و نباید‌های قبل از کنکور هم اطلاع داشته باشند.

همچنین باید بدانید که هر درسی شیوه مطالعه مخصوص به خود را دارد. مثلا شیوه مطالعه درس ریاضی با درس علوم اجتماعی کاملا متفاوت است. ممکن است شما ریاضی را با تمرین مداوم در کنار یک یا دو نفر از همکلاسی‌های خود بهتر بیاموزید. در حالی که برای مطالعه درس مطالعات اجتماعی نیاز به تنها بودن در محیطی آرام و ساکت را داشته باشید.

شناسایی موانع؛ یکی از راه‌های رسیدن به موفقیت در کنکور

اگر می‌خواهید در کنکور نتیجه دلخواهتان را کسب کنید، حتما باید موانع را شناسایی کنید. موانع موفقیت در کنکور می‌تواند همین مواردی باشد که در بالا برای عدم موفقیت در کنکور ذکر شد. موانع دیگری هم وجود دارد که باید بر اساس ویژگی‌های شخصیتی خود آنها را شناسایی کنید.

شناسایی موانع؛ یکی از راه‌های رسیدن به موفقیت در کنکور 

پس از شناسایی موانع، سعی کنید آنها را از میان بردارید تا مسیر موفقیتتان هموارتر شود. وقتی بدانید که چه چیزهایی مانع رسیدن شما به موفقیت است، راحت تر می توانید عوامل رسیدن به موفقیت را شناسایی کنید.

دلایل زیادی برای آن وجود دارد. چند تا از این دلایل در مطلب بالا شرح داده شده است.

مطالعه زیاد از شروط اصلی موفقیت در کنکور است اما شرایط دیگری هم در کنار آن وجود دارد.

تمام سوالات کنکور تستی است بنابراین آشنایی با مهارت تست زدن مولفه مهمی برای موفقیت در کنکور است.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد