روش دور کردن افکار منفی حین درس خوندن

روش دور کردن افکار منفی حین درس خوندن

تفکر منفی یکی از چیزهاییه که ما در زندگی روزمره خیلی باهاش سر و کار داریم. درگیری با افکار منفی باعث میشه سلامت روان‌مون کمی به خطر بیفته. یادگیری روش دور کردن افکار منفی حین درس خوندن باعث میشه شما از افسردگی و اضطراب دور بشین.

فکرهای منفی که به ذهن شما میاد علاوه بر سلامتی روحی شما سلامت جسمی هم به خطر میندازه. توی این مقاله سعی کردیم چند تا از روش‌های دور کردن افکار منفی رو براتون بگیم تا شما بتونین راحت‌تر، این موضوع رو حل کنین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

معنی افکار منفی چیه؟

معمولا افرادی که افکار خودشون رو مدام تجزیه و تحلیل می‌کنن، نگرانی‌هایی که در زندگی روزمره‌شون پیش میاد، براشون چالش بیشتری نسبت به بقیه آدم‌ها ایجاد میکنه. احساس ناراحتی و غم برای یک موضوع ناراحت کننده طبیعیه. مثل نگرانی درباره امور مالی یا مشکلات خانوادگی که همه ما توی زندگی تجربه می‌کنیم؛

اما این مشکلات زمانی مشکل‌ساز میشن که احساسات تکراری و روزانه میشن. در ادامه بیشتر درباره روش دور کردن افکار منفی حین درس خوندن صحبت می‌کنیم.

می‌تونیم بگیم افکار منفی الگوی منفی اندیشی درباره خودمون و اطرافیانمونه. بعضی وقت‌ها این افکار منفی نه تنها روی خودمون بلکه روی افراد نزدیکمون و دیدمون نسبت به جهان و روی عملکرد روزمره یا تحصیل ما تاثیر میذاره. این اتفاق اگه ادامه پیدا کنه تبدیل به افسردگی، اختلالات اضطرابی، اختلالات شخصیت و اسکیزوفرنی میشه.

البته نگران نشین؛ همه‌ ما این افکار رو تجربه کردیم و خب همه‌ ما بیماری روانی نداریم. ما با روش‌های مختلف می‌تونیم این افکار منفی خودمون رو کنترل کنیم؛ تا خودمون و اطرافیانمون در امان باشن.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

علت داشتن افکار منفی زمان مطالعه چی میتونه باشه؟

خیلی از دانش‌آموزان زمانی که تصمیم می‌گیرن درس بخونن، دچار افکار منفی میشن و نمی‌تونن تمرکز خوبی برای مطالعه داشته باشن. بهترین کار برای کنترل اوضاع، مدیتیشن قبل از درس خوندنه؛ با انجام این کار، شما می‌تونین با دقت بیشتری درس بخونین.

به طور کلی، علت داشتن افکار منفی زمان مطالعه و درس خوندن می‌تونه به چهار قسمت تقسیم بشه:

معنی افکار منفی چیه؟

اضطراب و نگرانی

زمانی که ما شروع به مطالعه می‌کنیم، یک سری افکار وارد ذهن ما میشن و ذهن ما رو درگیر میکنه. اما اگه ما این افکار رو کنترل کنیم سریع از ذهن ما عبور می‌‎کنن. ولی اگه اجازه بدیم افکار منفی توی ذهن ما جا خوش کنن، معمولا افکار ما به سمت سناریوهای منفی میرن و ما رو با خودشون توی دل سیاهی میبرن و دیگه نمی‌تونیم به مطالعه ادامه بدیم.

گاهی وقتا که اتفاقی برای ما میوفته استرس و ناراحتی برای ما میاره، اگه این افکار و به طور طولانی توی ذهن خودمون نگه داریم، استرس و اضطراب زیادی برای ما میاره. در این شرایط شاید ما دچار حمله‌های پانیک میشیم. این حمله‌ها احساس اضطراب شدید، احساس ترس و عذاب، جوری که فکر می‌کنیم، در همین لحظه، عمر ما تمام میشه.

چرا که این احساس، میتونه باعث تپش قلب، نفس تنگی بی‌خوابی و لرز بشه.

یادآوری اشتباهات گذشته

یادآوری مشکلات و حس‌های بد گذشته یکی از دلایل افکار منفی زمان درس خوندنه. ما ممکنه در طول روز بارها تصمیم‌های اشتباه و انتخاب‌های بدمون رو مرور کنیم. وقتی ما وارد حلقه افکار منفی میشیم سعی کنیم از اون حلقه بیرون بیاییم و با تمام انرژی به جلو حرکت کنیم.

اگه نتونیم از این حلقه خارج بشیم، این الگو می‌تونه حس بی‌ارزش بودن یا گناه بده. انعکاس تجربیات گذشته توی مقدار کم، مشکلی نداره؛ چون باعث میشه شما از اشتباهات گذشته درس بگیرین و وسیله‌ای برای رشد ما باشه. ولی اگه این موضوع زیاد بشه و توی مدت طولانی به اشتباهات گذشته فکر کنیم؛ در یک موقعیت می‌مونیم و دائما خودمون رو تنبیه می‌کنیم.

همچنین آرزو می‌کنیم، ای‌ کاش همه چیز متفاوت بود و این اشتباه رو توی گذشته نمی‌کردیم. ادامه این کار میتونه درد رو به وجود بیاره. اگه جلوی اون رو نگیریم اتفاقات جبران ناپذیری برای ما میفته.

یاد آوری اشتباهات گذشته

سرزنش زیاد خودمون

بیشتر ما صدایی‌های توی سرمون داریم که همیشه با ما صحبت میکنه. گاهی اوقات این صداها باعث میشه به حس‌مون تکیه کنیم و تصمیم درست رو بگیریم. اما این صدایی که از درون ما میاد بعضی اوقات به بدترین دشمن ما تبدیل میشه و اعتماد به نفس رو کم میکنه.

مثلا در بیشتر اوقات که در حال تلاش برای هدفی هستیم، به شما میگه «شما کافی نیستین» و شما رو دائما سرزنش می‌کنه. این صدا میتونه خیلی بی‌رحم باشه. وقتی ما اشتباهی مرتکب میشیم، اون حس ما رو اینقدر سرزنش می‌کنه تا فکر کنیم که لیاقت هیچ چیز رو نداریم. این حس اگه ادامه پیدا کنه باعث میشه روز به روز افسرده‌تر بشیم.

همه ما میدونیم هدفِ داشتن یک زندگی عالی خوبه، ولی این که ما خودمون رو براش کافی ندونیم باعث میشه کم کم دست از تلاش برداریم. بهترین راه برای خلاصی از این صداها رها کردن این صداهاست. ما باید ثابت کنیم که می‌تونیم با تلاش یک زندگی عالی داشته باشیم.

به نیمه خالی لیوان نگاه می‌کنیم

در این حال شما همیشه به جای خالی یک موضوع نگاه می‌کنیم. به طور مثال یک خونه خوب داریم و خانواده‌ ما هم یک خانواده معمولی و خوبه، ولی در این میان ماشین ما به مشکلی بر می‌خوره مثلا تصادف می‌کنیم و یک هفته مداوم، به خرابی فکر می‌کنیم، و کل ذهن رو به این قضیه اختصاص میدیم.

وقتی ما توی افکار منفی غرق میشیم، دیگه قدرت تصمیم‌گیری نداریم و فرق بین درست و غلط رو تشخیص نمی‌دیم. همین موضوع باعث میشه، تمرکز روی مشکلات زندگی از دست بره. این اضطراب ناشی از اتفاقاتیه که افتاده. این موضوع توی ذهن میمونه و توی زندگی روزمره دچار نا امیدی و منفی بافی بیشتر میشیم.

به نیمه خالی لیوان نگاه می‌کنیم

روش دور کردن افکار منفی حین درس خوندن چیه؟

منفی‌بافی فقط توی زمان مطالعه و درس خوندن اتفاق نمی‌افته؛ بلکه هر زمان که بیدار هستیم، این افکار می‌تونه کل ذهن ما رو بگیره. این موضوع باعث میشه تمرکزمون رو از دست بدیم و قدرت حافظه ضعیف بشه.

یکی از روش دوری از افکار منفی حین درس خوندن اینه که وقتی در حال مطالعه هستیم، این فکرها که به سراغمون میاد، سعی کنیم فقط و فقط به کلمه‌های روی صفحه‌ کتاب توجه کنیم و با صدای بلند این کلمه‌ها رو بخونیم تا این افکار کم کم از ذهن دور بشن.

مدیتیشن کردن یکی از راه‌هاییه که ترس و و اضطراب رو تا حد زیادی از شما دور می‌کنه. همه ما گاهی نیاز داریم تمام افکار منفی از ما جدا بشن. مدیتیشن از همون کارهایی که همه ما باید در طول روز براش وقت بذاریم و انجامش بدیم. بعد از گذشت چند روز با مدیتیشن می‌تونیم این تغییر رو متوجه بشیم.

برای دور کردن این افکار فقط به کتاب‌های روانشناسی که این عنوان رو دارن تکیه نکنین بلکه از ویدئو‌های مفید و پادکست‌های آموزشی هم استفاده کنین. چرا که اگه فقط به کتاب تکیه کنین این کار کمی براتون حوصله سر بر میشه و روش‌ها رو ادامه نمیدین.

وقت ما خیلی ارزشمنده پس حیفه که مدت زیادی به چیزهای منفی فکر کنیم. سعی کنید به آینده زیبایی که در انتظارمونه فکر کنیم و برای هدف‌های آینده برنامه بریزیم. ما باید همیشه رو به جلو حرکت کنیم و به گذشته‌ها کمتر فکر کنیم.

سعی کنید هرچه قدر کم ولی متوالی مطالعه داشته باشین. چون اگه بخواین تمام درس‌ها رو برای شب امتحان بذارین، استرس و اضطراب زیادی به سراغتون میاد. اگه به طور روزانه درس‌های کلاسی خودتون رو مرور کنین و برای امتحان‌های کلاسی وقت بذارین، برای امتحان‌های پایان ترم استرس کمتری دارین.

چرا که شما به مرور تمام درس‌های ترم رو خوندین و برای امتحان پایانی فقط لازمه که یک مرور کوتاهی داشته باشین.

سعی کنین تلقین رو از خودتون دور کنین. این که من همیشه موقع درس خوندن خوابم می‌گیره و افکار منفی نمیذاره درست درس بخونم. این صحبت‌ها درباره خودتون باعث میشه کم کم خودتون هم باورتون میشه که اینطوری هستین و شما رو برای درست کردنش عقب می‌ندازه.

هر چقدر این صحبت‌های منفی رو با افراد بیشتری در میون بذارین بیشتر به سراغتون میاد و ترک این عادت‌ها سخت‌تر میشه.

سعی کنین وقتی درس می‌خونین، هر چند دقیقه استراحت کوتاهی داشته باشین. چون وقتی درس خیلی بیشتر از زمان استراحت شما میشه ذهن شما برای ادامه یاری نمی‌کنه و دوباره این افکار وارد ذهن شما میشن. به طوری که بعد از ۲۰ الی ۳۰ دقیقه درس خوندن باید ۵ دقیقه استراحت کنین. البته توی این ۵ دقیقه به مراقبه پناه ببرین و حواستون رو با چیز دیگه‌ای پرت نکنین.

همه ما اگه برای چیزی تلاش کنیم امکان نداره به اون چیزی که توی ذهنمونه، نرسیم. برای دور کردن افکار منفی زمان درس خوندن هم شما باید برای خودتون هدف گذاری کرده و سعی کنین اگه تسلیم شدین دوباره از نقطه اول شروع کنین و ادامه بدین. هیچ وقت ناامید نشین و به تلاش خودتون ادامه بدین.

جمع‌بندی برای روش دورکردن افکار منفی حین درس خوندن

این پرش حواس زمان مطالعه، یک چیز خیلی معمولیه که ممکنه برای همه‌ ما پیش بیاد. اما مهم اینه که چطوری با این افکار برخورد کنین. اگه به دلیل داشتن افکار منفی دچار ناامیدی شدین بدونین که تیم مشاورین پرش اینجا هستن تا شما رو برای درس خوندن سرپا نگه دارن و امید شما رو نسبت به هدف‌تون پرنگ‌تر کنن.

بین درس‌ خوندن حتما زمان‌هایی رو برای استراحت در نظر بگیرین و توی این زمان‌ها به مراقبه بپردازین.

اینها تماما صدای درون شماست. شما با تمرکز روی داشته ها و تلاش برای بهتر کردن هر آنچه در اختیار دارین می‌تونین به هر چیزی برسین.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد