روش درس خواندن سریع

روش درس خواندن سریع

دنیایی که توی اون زندگی می‌کنیم، هر لحظه با پیشرفت تکنولوژی، علم و ظهور نوآوری‌های متفاوت، درحال تغییر و رشده. البته این سرعت رشد و تغییر تا زمانی‌ که بتونین خودتون رو با اون هماهنگ کنین، خوبه؛ اما اگه، قدرت یادگیری سریع رو نداشته باشین، از قافله عقب می‌مونین.

پس بهترین راه اینه که مهارت خودتون رو برای یادگیری سریع مباحث جدید افزایش بدین. توی این مقاله شما رو با چند تکنیک کاربردی و موثر برای روش درس خواندن سریع آشنا می‌کنیم.

سریع درس خوندن آرزوی خیلی از دانش آموزانه، فرض کنین در دو ساعت، تمام مباحث درسی خودتون رو تموم کنین و باقی روز رو هر طور که خواستین بگذرونین. مشکل این جاست که تا به سال‌های کنکور نرسین، اونقدر روی سریع درس خوندن حساس نمیشید. اگه کنکوری هستین، توی این مقاله روش سریع درس خوندن رو یاد می‌گیرین و اگه هنوز کنکوری نیستین، مطالعه این مقاله می‌تونه زندگیتون رو تغییر بده.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

روش درس خوندن سریع همیشه طرفداران زیادی بین دانش آموزان و والدین اون‌ها برای رسیدن به موفقیت بیشتر داره. یادگیری یکی از چالش‌هاییه که انسان از ابتدای تولد تا مرگ با اون روبرو میشه. در تمام طول زندگی، انسان آگاهانه یا ناآگاهانه در حال یادگیریه.

انواع روش درس خواندن سریع

روش درس خواندن سریع، موضوعی که ما به صورت کامل توی این مقاله بررسی می‌کنیم.

ما توی یه دنیای مدرنی زندگی می‌کنیم و هر روزه با حجم عظیمی ‌از دانش و اطلاعات جدید روبرو هستیم. بنابراین، تا بخوایم خودمون رو با داده‌های جدید تطبیق بدیم موجی دیگه از اطلاعات جدید از راه می‌رسه، بنابراین لازمه خودمون رو از نظر سطح دانش با چنین فضایی هماهنگ کنیم.

انواع ورش های درس خواندن سریع

پس یادگیری سریع مطالب آموزشی یه ضرورته و آموختن تکنیک‌های یادگیری سریع برای بالا بردن مهارت و توانمندی مغز امری ضروریه.

استفاده از قلم به جای نت رایانه یا گوشی

یادداشت کردن مطالب با استفاده از قلم، از جمله روش درس خواندن سریع محسوب میشه.

به طور کلی، بیشتر ما در تایپ متون سریعتر عمل می‌کنیم تا نوشتن. اما تحقیقات نشان میده که دست‌نویسی یادداشت‌ها به معنای یادگیری بیشتره. یادداشت برداری با قلم و قدرت درک و هم سرعت شما رو در یادگیری مفاهیم بالا می‌بره. این باعث می‌شه تا مطالبی که می‌نویسین برای طولانی مدت در حافظه شما ثبت بشه.

پارت بندی تایم مطالعه

زمانی که برای خودتون برنامه‌ای تدوین می‌کنین باید در نظر داشته باشین که زمانی رو موقع درس خوندن، استراحت کنین. با این کار عملکرد شما در مطالعه و درس خوندن بالا میره و نتایج بهتری از مطالعه خودتون دریافت می‌کنین. با این روش شما کارآمدتر و موثرتر عمل می‌کنین. این موضوع هم یکی دیگه از روش درس خواندن سریع حساب میشه.

خودارزیابی

خودآزمایی روشیه که باعث سرعت بخشیدن به فرآیند یادگیری شما میشه. اگه خودتون رو امتحان کنین و پاسخ‌تون به سوالات اشتباه باشه، احتمال اینکه پاسخ درست رو پس از بررسی سوالات به خاطر بسپارین زیاده.

این یه راه عالی برای به خاطر سپردن مفاهیم درسی در حافظه بلند مدته، به خصوص اگه در این باره سختگیر باشین.

انجام این کار هم یکی از روش درس خواندن سریع محسوب میشه که میتونه سرعت یادگیری شما رو بالا ببره.

انجام خودارزیابی

بنابراین تنها به مطالعه کردن اکتفا نکنین. خودتون رو به چالش بکشین و اطلاعات خودتون رو ارزیابی کنین. آزمایش کنین، از خودتون امتحان بگیرین یا از کسی بخواین تا از شما بپرسه. بازگو کردن آنچه که خوندین به شما کمک می‌کنه تا بهتر مطالب رو یاد بگیرین و به خاطر بسپارین. با این روش حتی می‌تونین از حد خودتون هم فراتر برین و مسائلی رو نیز که نمی‌دونین یاد بگیرین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

تغییر در روش مطالعه

تکرار طوطی‌وار هر کاری بارها و بارها، بدون اینکه واقعا بدونین چی کار می‌کنین، به این امید که بر اون کار تسلط پیدا کنین نه تنها جلو پیشرفت شما رو می‌گیره؛ بلکه، خیلی از وقت‌ها مهارت شما رو هم کم می‌کنه.

تغییر دادن روش مطالعه

اگه می‌خواین به روش درس خوندن سریع مسلط بشین لازمه که این کارها رو انجام بدین:

  • با روخوانی شروع کنین: لازم نیست که در همون مرتبه اول کل مبحث رو متوجه بشین. حتی اگه چیزی هم متوجه نشدین مشکلی نداره. توجه داشته باشین که اسم این کار روخوانیه. انگار که در حال مطالعه یک رمان یا روزنامه هستین. پس از اون می‌تونین برای بار دوم دقیق‌تر مطالعه کنین و روی جزئیات تمرکز کنین و پس از اون نکته برداری و خلاصه نویسی کنین. مسلما در آخر این مرحله متوجه میشین که چه قدر اون مطلب رو دقیق یاد گرفتین.
  • صبر کنین: حداقل شش ساعت به خودتون فرصت بدین تا مطالبی که خوندین در حافظه شما تثبیت بشه.
  • دوباره شروع کنین، اما این بار
  • کمی‌تندتر: این بار کمی‌سریع‌تر از بار قبل مطالعه کنین. افزایش سرعت در درس خوندن به این معنیه که اشتباهات بیشتری مرتکب بشین، اما اشکالی نداره. شما این بار به سرعت می‌تونین به اشتباهات خودتون پی ببرین و اون‌ها رو برطرف کنین.
  • مباحث درسی خودتون رو به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنین:درس خوندن شامل یک سری مراحل گسسته است. برای شروع مطالعه یکی از درس‌های خودتون رو انتخاب کنین. اون رو به قسمت‌های کوچکتر تقسیم کنین تا بهتر بتونین به اون‌ها مسلط بشین. سپس کل مباحث اون درس رو دوباره کنار هم قرار بدین و از ابتدا مطالعه کنین.

داشتن برنامه ورزش منظم

مطالعات نشان میده که ورزش منظم می‌تونه به تقویت حافظه کمک کنه. مطالعه دیگه‌ای هم از دانشگاه مک مستر نشان داده که فعالیت‌های بدنی به شدت بالا برای تناسب اندام و حافظه مفیده. به عبارتی ورزش باعث بهبود قابل توجه حافظه میشه. ورزش همچنین منجر به افزایش ماده شیمیایی به نام BDNF (فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز) میشه، پروتئینی که از عملکرد، رشد و بقای سلول‌های مغز پشتیبانی می‌کنه.

بنابراین اگه ورزش کنین نه تنها احساس بهتری دارین، بلکه حافظه خودتون رو نیز تقویت می‌کنین.

داشتن خواب کافی

یکی از موضوعاتی که بهتره به اون توجه کنین اینه که خواب کافی باعث تثبیت حافظه  شما میشه. به همین دلیله که حتی یک چرت کوتاه می‌تونه حافظه شما رو تقویت کنه.

در  یک تحقیقات شرکت کنندگان کارت‌های مصوری رو حفظ کردن تا قدرت حافظه خود‌شون رو آزمایش کنن. پس از به خاطر سپردن مجموعه‌ای از کارت‌ها، 40 دقیقه استراحت کردن و یه گروه چرت زد و گروه دیگر بیدار موندن.

خواب کافی و باکیفیت

پس از استراحت هر دو گروه از نظر حافظه، کارت‌ها مورد آزمایش قرار گرفتن. گروهی که خوابیده بودن به طور قابل توجهی بهتر عمل کردن. محققان همچنین دریافتن که بی‌خوابی می‌تونه روی توانایی شما برای انتقال اطلاعات جدید به حافظه و تثبیت خاطرات کوتاه‌ مدت شما تأثیر بذاره.

آموزش به اشخاص دیگر

تحقیقات نشان میده کسانی که آموزش میدن سرعت یادگیری خود‌شون رو افزایش میدن و مطالب رو بیشتر و بهتر میتونن حفظ کنن. حتی فکر کردن به اینکه باید به کسی آموزش بدین، می‌تونه شما رو به طور موثرتری در یادگیری قوی کنه. به گفته محققان، زمانی که معلمان برای تدریس آماده میشن، تمایل دارن به دنبال نکات کلیدی باشن و اطلاعات رو در یه ساختار منسجم سازماندهی کنن.

نتایج ما نشان میده که دانش آموزان نیز زمانی که به دانش آموز دیگه‌ای درس رو یاد میدن، مطالب درسی رو دقیق‌تر و سریع‌تر یاد می‌گیرن.

جمع بندی درباره روش درس خواندن سریع

روش درس خوندن سریع موضوعیه که با قابلیت‌های ذهنی و توانایی مغز ارتباط مستقیم داره. به این معنی که هرچه به مغز اطلاعات بیشتری بدیم و حافظه ما انباشته از دانش و علم بالاتری باشه به همون نسبت هم سرعت پردازش در اون بالا میره و روند یادگیری سیر صعودی پیدا می‌کنه.

شرکت در جلسات مشاوره تحصیلی پرش با ارائه راهکارهای درست به افزایش قدرت یادگیری سریع دانش آموزان کمک می‌کنه. برای اینکه بتونین در یادگیری سریع مطالب مهارت خودتون رو بالا ببرین راهکارها و تکنیک‌هایی وجود داره که انجام اون‌ها در رشد مغز و همچنین افزایش توانایی یادگیری سریع کمک می‌کنه.

در این مقاله برخی از روش‌های موثر برای سریع درس خواندن آورده شده است.

موجب می‌شود تا شما با دقت بیشتری روی مباحث درسی تمرکز کنید.

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
روز شمار کنکور 1401
زمان باقیمانده تا کنکور
تیر ماه
روز
ساعت
دقیقه
دسته بندی بر اساس پایه
ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد