سهمیه‌های کنکور 1401

سهمیه‌های کنکور 1403

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر روی رتبه نهایی داوطلبان کنکور، انواع مختلف سهمیه‌های کنکوره. اگه عبارت‌هایی مثل رتبه منطقه 1 یا رتبه منطقه 2 رو شنیدین، یعنی ناخودآگاه با سهمیه‌های کنکور سر و کار داشتین. معروف‌ترین سهمیه‌ای که رتبه همه داوطلبان کنکور رو تحت تاثیر قرار میدن، سهمیه مناطقه. توی این مقاله در مورد جزئیات تاثیر سهمیه‌ها توی کنکور با هم صحبت می‌کنیم.

سهمیه‌های کنکور با هدف ایجاد رقابت عادلانه بین داوطلبان ایجاد شدن؛ هدف اصلی تاثیر سهمیه‌ها توی کنکور ایجاد شرایط برابر برای دانش‌آموزانیه که با شرایط سخت و امکانات محدود دارن ادامه تحصیل میدن.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

آیا سهمیه‌های کنکور سراسری رو می‌شناسین؟

اکثر داطلبان برای موفقیت توی کنکور، سعی می‌کنن نکات اصولی برنامه‌ریزی کنکور رو موقع درس خوندن خودشون رعایت کنن و با در نظر گرفتن این موضوع بتونن عملکرد خوبی سر جلسه آزمون داشته باشن. بدون شک، به جز مطالعه مستمر عوامل دیگه‌ای هم هستن که می‌تونن توی نتیجه آزمون تاثیر‌گذار باشن؛ یکی از این عوامل سهمیه کنکور سراسریه.

به احتمال زیاد به غیر از سهمیه مناطق یک تا سه با سهمیه‌هایی مثل سهمیه خانواده شهدا یا ایثارگران هم آشنایی دارین. ولی به جز این موارد سهمیه‌های دیگه‎‌ای هم برای شرایط ویژه و افراد خاص در نظر گرفته شده که شاید از اون‌ها خبر نداشته باشین. برای مثال رتبه داوطلبانی که از مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده توی کنکور شرکت می‌کنن، با تاثیر سهمیه این مناطق محاسبه میشه.

برای گرفتن سهمیه کنکور باید چه فرایندی رو طی کنیم؟

دریافت کردن هر کدوم از انواع مختلف سهمیه‌های کنکور سراسری نیازمند به طی کردن مراحل خاص خودش داره. سهمیه‌های مناطق که به صورت پیش‌فرض برای تمام داوطلبان کنکور اجرا میشه نیازی به انجام کار خاصی ندارن.

ولی برای بقیه سهمیه‌ها باید به سازمان‌های مربوطه مراجعه کنین تا کد 12 رقمی مربوط به اون‌ها رو دریافت کنین. این کد رو توی فرم ثبت‌نام کنکور خودتون وارد کنین تا بعدا روی رتبه شما تاثیرگذار باشه.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

انواع سهمیه‌های کنکور 1403

آزمون سراسری رقابتی برابره که توی اون دانش‌آموزان بعد از تموم شدن دوره تحصیلی خودشون، توی اون شرکت می‌کنن تا بتونن توی رشته و دانشگاه مد نظر خودشون برای ادامه تحصیل پذیرفته بشن. اکثر داوطلبان برای قبولی توی این رقابت سعی می‌کنن بهترین منابع کنکور رو مطالعه کنن. سهمیه کنکور از جمله عواملیه که می‌تونه توی نتیجه آزمون داوطلبان تاثیرگذار باشه و به عنوان یک استثنا توی عدالت آموزشی باشه. اینجا انواع مختلف این سهمیه‌ها رو با هم بررسی می‌کنیم:

سهمیه مناطق توی کنکور سراسری

اصلی‌ترین سهمیه موثر توی رتبه کنکور، سهمیه مناطق سه‌ گانه‌ست. این سهمیه بر اساس امکانات آموزشی و رفاهی که برای درس خوندن وجود داره، تمام شهرهای کشورمان رو توی سه دسته منطقه 1، 2 و 3 تقسیم‌بندی کرده. بر اساس محل گرفتن مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان هر داوطلب، یکی از سهمیه‌های مناطق به اون شخص داده میشه.

داوطلبان مناطق زلزله‌زده چجوری می‌تونن از سهمیه خودشون استفاده کنن؟

بر اساس قوانینی که توی سال تحصیلی 97 – 98 تنظیم شد، داوطلبانی که توی شهرهای زلزله‌زده زندگی می‌کنن یا سه سال آخر تحصیل خودشون رو توی یکی از این شهرها گذرونده بودن، می‌تونن از سهمیه مناطق زلزله‌زده توی کنکور استفاده کنن. البته برای استفاده از این سهمیه باید به 4 نکته زیر توجه داشته باشن:

  1. این سهمیه به مدت 3 سال اعتبار داره و داوطلبان بومی این مناطق می‌تونن تا آزمون سراسری سال 1399 از این سهمیه استفاده کنن.
  2. داوطلبانی که با استفاده از سهمیه بومی مناطق زلزله‌زده توی ثبت‌نام بر اساس سوابق تحصیلی 97 – 98 مشغول به تحصیلن، تعهد خدمتی برابر با دو برابر مدت زمان تحصیل دارن.
  3. داوطلبان فراموش نکنن که امکان تغییر رشته و یا انتقالی برای اون‌ها تحت هیچ شرایطی ممکن نیست.
  4. یکی از شروط لازم برای استفاده از سهمیه بومی مناطق زلزله‌زده توی ثبت‌نام بر اساس سوابق تحصیلی 97 – 98، گرفتن نمره علمی برابر 80 درصد حد نصاب گزینش آزاده.

سهمیه مناطق زلزله‌زده

سهمیه مناطق سیل‌زده توی کنکور سراسری 1403

از سال 98 که سیل خسارت‌های شدیدی به مناطق مسکونی استان‌های گلستان، لرستان، مرکزی و خوزستان وارد کرد، سازمان سنجش برای ضایع نشدن حق داوطلبان کنکور این استان‌ها سهمیه‌ای با عنوان مناطق سیل زده طراحی کرد.

بر اساس دفترچه کنکور سهمیه مناطق سیل‌زده جزئیات زیر رو داره:

  1. اين سهميه زمانی تعلق می‌گیره كه بلايای طبيعی باعث خسارت‌هاى جانی و مالی بشه؛ به طورى كه بروز اين خسارت‌ها باعث ایجاد وقفه و خلل توی تحصيل دانش‌آموزان شده باشه.
  2. حدنصاب قبولی توی این کد رشته محل‌ها گرفتن 80 درصد گزينش آزاد و توی رشته‌هاى پزشكى، داروسازى و دندانپزشكى گرفتن حدنصاب 85 درصد گزينش آزاده.
  3. ميزان تعهد خدمت پذيرفته‌شــدگان با استفاده از اين سهميه، دو برابر مدت تحصيله كه موقع ثبت‌نام بايد تعهد خودشون رو به استانداری مربوطه اعلام کنن و يک نسخه از اون توی پرونده دانشجو درج بشه.
  4. هرگونه تغيير رشته يا انتقال برای پذيرفته‌شدگان با استفاده از اين سهميه ممنوعه.
  5. داوطلبانی كه شرايط استفاده از اين سهمیه رو دارن و وقتی که بلايای طبيعی اتفاق افتاد، آسيب جانــی و مالی ديدن، بايد قبل از انتخاب رشــته گواهی مربوط به اون رو از فرمانداری محل وقوع حادثه دريافت کنن و زمان انتخاب رشته، گزينه مربوط به استفاده از اين سهميه رو انتخاب کنن.
  6. داوطلبانی كه با اين سهميه توی دانشگاه پذيرفته میشن، بايد موقع قبولی گواهی دريافتی بالا رو به دانشگاهی که قبول میشن تحويل بدن و اگه گواهی مورد تایید فرمانداری رو نداشته باشن، قبولی اون‌ها لغو میشه و اجازه شركت توی آزمون سال بعد هم بهشون داده نمیشه.

سهمیه مناطق سیل‌زده

ایثارگران 5 درصد چقدر توی کنکور سهمیه دارن؟

بعد از سهمیه مناطق بیشترین میزان تقاضا برای سهمیه‌های کنکور سراسری، سهمیه ایثارگران 5 درصدیه. اگه یکی از موارد زیر با شرایط شما یکسانه، پس امکان استفاده از این سهمیه رو دارین.

  • جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان اون‌ها
  • همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه توی جبهه
  • رزمندگان بسیجی ، جهادگران جهاد كشاورزی و رزمندگان ستاد كل نیروهای مسلح که حداقل شش ماه سابقه حضور داوطلبانه توی جبهه رو داشته باشن. این حضور باید توی بازه زمانی سال 1359 تا 1367 اتفاق افتاده باشه.

برای دریافت این سهمیه از سهمیه‌های کنکور 1403 لازمه به سازمان‌های مربوطه مراجعه کنین تا کد 12 رقمی مربوط به سهمیه خودتون رو دریافت کنین. البته شرطی که برای تاثیر سهمیه ایثارگری 5 درصدی در نظر گرفته شده اینه که حداقل 85 درصد از نمره قبولی رو کسب کنن تا مجاز به استفاده از اون بشن.

ایثارگران 25 درصد چقدر سهمیه توی کنکور سراسری 1403 دارن؟

اگه یکی از افراد زیر باشین امکان استفاده از 25 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل رو دارین.

  • همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر؛
  • آزادگان و همسر و فرزندان اون‌ها؛
  • جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان اون‌ها.

بر اساس قوانینی که توی دفترچه کنکور ذکر شده، برای استفاده از این سهمیه باید 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده توی گزینش آزاد هر کد رشته محل رو کسب کرده باشین.

در صورتی که سهمیه 25 درصدی ایثارگران توسط داوطلبانی که این سهمیه رو دارن تکمیل نشه، جایگاه‌های خالی اول به داوطلبانی که سهمیه 5 درصدی ایثارگران رو دارن ( به شرط داشتن شرایط و حد نصاب لازم) داده میشه. اما اگه باز هم این ظرفیت خالی بمونه، داوطلبان سهمیه آزاد می‌تونن از اون استفاده کنن.

سهمیه رزمندگان در کنکور

کسانی که از تاریخ 31 شهریور ماه 59 تا 31 شهریور ماه 67 به مدت 6 ماه (متوالی یا متناوب) و به صورت داوطلبانه توی مناطق عملیاتی جبهه حضور داشتن، می‌تونن از سهمیه رزمندگان استفاده کنن. برای دریافت این سهمیه با مراجعه به ارگان مربوط به اون، فرم‌های لازم رو پر کرده و درخواست استفاده از سهمیه رزمندگان رو ثبت می‌کنین. بعد از طی شدن مراحل لازم، یک کد 12 رقمی به شما تحویل داده میشه که توی فرم ثبت‌نام کنکور، اون رو وارد می‌کنین.

سهمیه رزمندگان

یک شرط برای استفاده از این سهمیه وجود داره و اون هم اینه که 75 درصد نمره آخرین نفر قبولی رو بگیرن. نکات زیر رو در رابطه با این نوع از سهمیه‌های کنکور توی ذهن خودتون داشته باشین:

  1. لازم به ذکره نیروهای فعال بسیجی و بسیجیان عادی، سهمیه رزمندگان رو ندارن.
  2. اگه کارمندان رسمی ارتش حداقل 8 ماه توی جبهه بوده باشن می‌تونن از این سهمیه استفاده کنن.
  3. سربازان وظیفه در صورت داشتن حداقل 12 ماه حضور توی جبهه، سهمیه رزمندگان رو دارن.
  4. داوطلب‌هایی که توی دوران جنگ تحمیلی از کارکنان رسمی، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بودن، با داشتن حداقل 6 ماه سابقه خدمت پیوسته و 9 ماه سابقه خدمت ناپیوسته، از افرادی‌اند که سهمیه رزمندگان بهشون داده میشه.

سهمیه خانواده شهدا برای کنکور 1403 چجوری حساب میشه؟

اگه یکی از اعضای خانواده شهید، یعنی پدر، مادر، خواهر یا برادر شهیدین، استفاده از این سهمیه برای شما مجازه. برای ثبت این سهمیه توی فرم ثبت‌نام کنکور خودتون گزینه مربوط به خانواده شهید رو پر کنین. یعنی نیازی به مراجعه به درگاه اینترنتی ایثار نیست.

سهمیه بهیاران توی کنکور چجوریه؟

این سهمیه از سهمیه‌های کنکور 1403 فقط برای کسانی که قصد ادامه تحصیل توی رشته پرستاری رو دارن استفاده میشه. شرایط این سهمیه برای کنکور 1403 توی دفترچه اعلام میشه.

کارمندان چند درصد توی کنکور سهمیه دارن؟

حدود 10 درصد از ظرفیت رشته‌های نوبت شبانه به كارمندان رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعلق می‌گیره. کسانی که قصد استفاده از این سهمیه رو دارن باید حداکثر 35 سال سن داشته باشن و بومی استان خودشون باشن.

سخن پایانی درباره سهمیه‌های کنکور 1403

با توجه به اطلاعاتی که توی این مقاله در مورد انواع مختلف سهمیه‌های کنکور کسب کردین، برای ثبت‌نام توی این مسابقه بزرگ آماده‌تر از قبل هستین. یادتون باشه نکاتی که درباره هر کدوم از سهمیه‌های کنکور سراسری به شما توضیح دادیم رو به درستی اجرا کنین تا زمان استفاده از این سهمیه‌ها به مشکل نخورین.

حدود 10 درصد از ظرفیت رشته‌های نوبت شبانه به كارمندان رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعلق می‌گیره.

توی این مقاله به طور کامل میزان سهمیه‌ها رو گفتیم.

کارمندان، بهیاران، خانواده شهدا، ایثارگران، رزمندگان، افراد سیل زده و زلزله زده، می‌تونن از قانون سهمیه توی کنکور استفاده کنن.

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
روز شمار کنکور 1401
زمان باقیمانده تا کنکور
تیر ماه
روز
ساعت
دقیقه
دسته بندی بر اساس پایه
ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد