چگونگی رفتار با بچه حرف گوش نکن

چگونگی رفتار با بچه حرف گوش نکن

همه کودکان این خصوصیت رو دارن که ممکنه بعضی وقت‌ها به حرف پدر و مادرشون گوش نکنن. توی این سن، این موضوع خیلی طبیعی و رایجه و اگه از کودکتون یک همچین رفتاری چه کم چه زیاد دیدین، اصلا نگران نباشین. ما توی این مقاله شما رو راهنمایی می‌کنیم که به چگونگی رفتار با بچه حرف گوش نکن پی ببرین.

این روزها اینقدر که دغدغه‌های والدین زیاد شده که یک شکاف بین پدر و مادرها و فرزندانشون به وجود اومده. این فاصله باعث شده که دو طرف درک درستی از هم نداشته باشن. یکی از موضوعاتی که به این حوزه مربوط می‌شه، چگونگی رفتار با بچه حرف گوش نکنه.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

چند نکته برای چگونگی رفتار با بچه حرف گوش نکن

برای دونستن چگونگی رفتار با بچه حرف گوش نکن، می‌تونین این نکات رو رعایت کنین:

چند نکته برای چگونگی رفتار با بچه حرف گوش نکن

  • صحبت کردن رو به کودکتون تحمیل نکنین و یا اینکه مجبورش نکنین وقتی که نمی‌خواد حرف بزنه. موقعی که فرزندتون در حال صحبت کردنه سکوت کنین و با این کار بهش اجازه بدین که نظر و احساسات خودش رو بیان کنه. تند تند حرف زدن و ایجاد تنش با این کار رو فراموش کنین؛ مسابقه‌ای در کار نیست. به کودکتون اجازه صحبت کردن بدین تا بتونه خودش رو نشون بده.
  • همه ما می‌دونیم که نصیحت برای خیلی‌ها جذاب نیست؛ مخصوصا برای کودکان. اغلب همه ما نصیحت‌گریزیم. اما این ویژگی در کودکان بیشتره. پس اگه شما روی نصیحت یا حرفتون به کودک اصرار کنین، ممکنه نتیجه عکس بگیرین و میزان تاثیرگذاری حرف‌های شما در کودک به صفر برسه.
  • سعی کنین در موقعیت و جای مناسب با کودکتون صحبت کنین. کودکان گاهی اوقات اشتباهاتی مرتکب میشن که والدین انتظار اون اشتباه رو ندارن و بعد ممکنه توی جای نامناسب مثل جمع دوستان و یا فامیل فرزندشون رو تنبیه کنن. این کار اصلا درست نیست و تاثیر بدی در تربیت کودک داره.
  • با کودکتون دوست باشین؛ هیچ وقت نباید نگاه از بالا به پایین به فرزندتون داشته باشین و سطح فهم خودتون رو با اون مقایسه کنین. همیشه باید از در دوستی و محبت وارد بشین تا با لجبازی کودک مواجه نشین.
  • بعضی اوقات نظر و راه حلتون رو نگین و پیش خودتون نگه دارین. بعضی اوقات لازمه که دست نگه دارین تا کودکتون بتونه اظهار نظر کنه و راحت دیدگاهش رو بگه. این باعث می‌شه که احساس ارزشمندی کنه و در مقابل اون هم به نظرات دیگران احترام بذاره.
  • از کودکتون سوال بپرسین. بیشتر از سوالات باز استفاده کنین؛ سوالاتی که پاسخ تشریحی و مفصل نیاز داشته باشن تا بتونین با فرزندتون وارد یک گفتگوی عمیق بشین. ترجیحا از پرسیدن سوالاتی که جوابشون با بله و خیر داده می‌شه اجتناب کنین.
  • از تصویرسازی استفاده کنین؛ با استفاده از تصویر و نمادها، مفاهیم رو برای کودکتون تعبیر کنین. این کمک می‌کنه تا فرزندتون مطالب رو بهتر درک و هضم کنه.
  • به فاصلهٔ چشمی توجه کنین؛ موقع صحبت کردن به چشم‌های کودکتون نگاه کنین و باهاش ارتباط برقرار کنین. این یکی از راه‌های چگونگی رفتار با بچه حرف گوش نکن و نشونه اهمیتیه که به حرفش میدین.
  • به حرف‌ها و نظرات کودکتون توجه کنین و تشویقش کنین. این کمک می‌کنه تا برای صحبت کردن و بیان افکار و خلاقیتش انگیزه بیشتری داشته باشه.
  • برای حرفی که کودکتون می‌زنه، حتما یه جواب داشته باشین. وقتی که موضوع یا سوالی رو با شما در میون می‌ذاره، شما هم در جواب باید یک عکس‌العمل داشته باشین که فرزندتون بدونه بهش گوش می‌کنین و مورد توجهتونه.
دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

رفتار نامناسب با کودک حرف گوش نکن

اینکه کودک شما حرف‌هاتون رو گوش نمی‌کنه یک موضوعیه که باید بهش باحوصله رسیدگی کنین و ممکنه بی‌توجهی بهش موجب احساس ناامنی و عدم اعتماد در کودک بشه. بعضا والدین در این مورد با بی‌تفاوتی و بدرفتاری از کنار این مشکل می‌گذرن و این موضوع رو از سر خودشون باز می‌کنن. برخی از این رفتارهای نادرست در مقابله با بچه حرف گوش نکن در ادامه آورده شده:

رفتار نامناسب با کودک حرف گوش نکن

رد کردن حرف کودک ممنوع

این رفتار ممکنه کودک رو دچار احساس نادیده گرفته شدن و تصور بدی از خودش بکنه. بنابراین بهتره به صورت محترمانه و مهربانانه با کودک صحبت کنین. بهتره برای کنترل این شرایط، به این نکته مهم توجه کنین.

توجه نکردن به صحبت‌ها و پرسش‌های کودک ممنوع

کودکانی که به صحبت‌هاشون توجه نشه، احساس ناامنی بهشون دست میده و عادت می‌کنن تا کمتر صحبت کنن یا از ارتباط برقرار کردن با دیگران پرهیز کنن.

سعی کنین به صحبت‌های کودک خود گوش بدین و با حوصله به سوالات اون پاسخ بدین.

عدم پاسخگویی به پرسش‌ها ممنوع

کودکان ممکنه سوالات زیادی در ذهن داشته باشن و اگه سوالاتشون دائما پاسخ داده نشه، ممکنه احساس ناراحتی بکنن یا انگیزه‌شون رو برای پرسیدن سوالات دیگه، از دست بدن.

انتقاد و جبهه گیری ممنوع

این رفتار می‌تونه باعث کاهش اعتماد به نفس کودک بشه و اون رو از صحبت کردن با دیگران بترسونه. سعی کنین موقع صحبت با کودک خودتون، دست از انتقادکردن بردارین و به اون موقع صحبت احساس اعتماد به نفس بدین.

رفتار مناسب با کودک حرف گوش نکن

رفتار مناسب با کودک حرف گوش نکن

  1. به صحبت‌های کودک گوش کنین و پاسخ مناسبی برای اون داشته باشین.
  2. سعی کنین که الگوی خوبی برای فرزندتون باشین. اول خودتون یه سری قواعد و اصول رو باید رعایت کنین تا فرزندتون هم اون موضوعات رو رعایت کنه. مثلا شما نمی‌تونین خودتو ساعت 3 نصفه شب بخوابین ولی از کودکتون انتظار داشته باشین ساعت 9 خواب باشه؛ یا نمی‌تونین از فرزندتون انتظار داشته باشین که سر ساعت 8 خونه باشه ولی خودتون تا پاسی از شب بیرون باشین.
  3. به سوالات کودکتون پاسخ بدین و درکشون کنین.
  4. در برخورد با کودکتون منعطف باشین و با ملایمت ازش بخواین که دلایل گوش نکردن به حرف‌های شما رو براتون توضیح بده.
  5. صحبت‌های فرزندتون رو با جدیت گوش کنین و بپذیرین. با این کار حس توجه و مهم بودن رو بهش القا کنین.
  6. خیلی وقت‌ها کودک شما ممکنه به حرفتون گوش نکنه و این می‌تونه خطرناک و گاهی هم کاری شجاعانه باشه. اگه کودک حرف گوش نکن شما جسارت کنه و خودش بدون اینکه به شما بگه وارد چالش جدیدی بشه، ممکنه این تجربه تحسین برانگیز باشه. در مقابل ممکنه یه تجربه خطرناک هم باشه. مثل کار با ابزار و وسایل خطرناک که ممکنه سلامت خودش و یا دیگران رو به خطر بندازه. پس بهتره که همیشه نتیجه هر کاری رو برای فرزندتون مشخص کنین تا بدونه و آگاه باشه چه کاری رو نباید بدون اطلاع شما انجام بده.
  7. با فرزندتون صحبت کنین و در بحث‌ها و گفتگوهاش شرکت کنین تا اون احساس شنیده شدن کنه.
  8. از جملات انتقادی و جبهه‌گیرانه خودداری کنین و در گفتگوهاتون روی سازنده بودن بحث تمرکز کنین.
  9. برای کودک پاداش در نظر بگیرین. جایزه و پاداش هر چقدر هم که کوچک باشن تاثیر زیادی روی کودک می‌ذارن. مثلا کودکی که اتاقش رو هیچ وقت مرتب نمی‌کنه، با در نظر گرفتن یه پاداش می‌تونه تشویق به انجام این کار بشه. مثلا می‌تونین بهش بگین که اگه امروز کمک من اتاقت رو مرتب کنی، فلان جایزه رو از من می‌گیری. ممکنه که اول ذهنش شرطی بشه، اما بعدا این براش تبدیل به یه عادت موثر میشه.

از این روش‌ها به عنوان یک الگو برای چگونگی رفتار با بچه حرف گوش نکن، ارتباط با کودکان بزرگسال و یا برقراری یه رابطه سالم و موثر با دیگران هم کمک می‌تونین استفاده کنین.

جمع‌بندی چگونگی رفتار با بچه حرف گوش نکن

ما توی این مقاله در مورد چگونگی رفتار با بچه حرف گوش نکن، صحبت کردیم و سعی کردیم بهترین راهکار‌ها رو برای حل این چالش رفتاری به پدر و مادر‌ها ارائه کنیم. پدر و مادر‌های عزیز! بهتره که توی قدم اول، آرامش خودشون رو حفظ کنن و با خونسردی این مسئله رو مدیریت کنن.

راه‌های زیادی برای رفتار با کودک حرف گوش نکن وجود داره. اما خیلی از اون‌ها درست و خیلی‌ها اشتباهه. توی این مقاله هم در مورد راهکارهای درست و هم راهکارهای غلط صحبت کردیم.

رفتارهایی مثل تحت فشار گذاشتن کودک برای صحبت کردن، اصرار به نصیحت، انتقاد و برانگیختن لجبازی کودک و امثال این رفتارها، در برخورد با کودک حرف گوش نکن مناسب نیست.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد