کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان

کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان

کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان یکی از راهکار‌های مهم برای حل بحران‌های نوجوانی است. نوجوانان در دوران بلوغ خود با فشار‌های روحی زیادی مواجه می‌شوند، در صورتی که این احساسات کنترل نشود مشکلات زیادی را برای افراد به‌وجود می‌آورد.

بنابراین؛ بهتر است والدین به این دسته احساسات توجه ویژه‌ای داشته باشند و به دنبال راهکار‌های مناسب برای بحران‌های سنی فرزند خود باشند. ما در این مقاله از پرش به بررسی این موضوع و راهکار‌های کنترل خشم و عصبانیت می‌پردازیم.

این مقاله توسط گروه آموزشی پرش ارائه می‌شود؛ این متن جهت آشنایی والدین با راه‌های کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان است.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

خشم و عصبانیت چیست؟

برای اطلاع دقیق‌تر از موضوع کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان بهتر است در قدم اول به تعریف دقیق این موضوع بپردازیم.

خشم یک احساس طبیعی در افراد است که به دنبال هیجان‌های منفی در افراد ایجاد می‌شود. همه اشخاص روزانه دچار این احساس منفی می‌شوند.

اما بهتر است این موضوع آگاهانه مدیریت شود. در سنین نوجوانی این حس بیشتر در افراد شکل می‌گیرد. احساس خشم و عصبانیت از محیط در صورتی که کنترل نشود بحران‌های زیادی را برای این سن به وجود می‌آورد.

به طور کلی، افراد باید احساسات خود‌شون رو بشناسن و سعی کنن منشا ایجاد این احساسات رو بشناسن. احساساتی مانند خجالت و کم‌رویی در دانش‌آموزان از جمله این موضوعات هستن.

خشم و عصبانیت چیست؟

خشم و عصبانیت دو موضوع متفاوت از هم هستند؛ که در این قسمت به بررسی تفاوت این دو موضوع می‌پردازیم. باید بدانید که خشم یک حس کاملا درونی در افراد است. به طور مثال زمانی که ما در شرایطی قرار می‌گیریم که حقمان ضایع می‌شود، بدون شک این احساس منفی به سراغ ما می‌آید و ما کاملا خشمگین می‌شویم. زمانی ما عصبانی می‌شویم که احساس خشم خود را بروز دهیم. عصبانیت می‌تواند در گفتار، رفتار و اعمال ما ظاهر شود.

علل خشم در نوجوانان

بسیاری از والدین در جلسات مشاوره گروه آموزشی پرش این موضوع را مطرح می‌کنند که فرزند من در سنین نوجوانی بسیار خشمگین و عصبانی است. دغدغه اصلی والدین عزیز در این دوران این موضوع است که نمی‌توانند با فرزند خود در این دوران ارتباط لازم را برقرار کنند.

بهتر است که پدر و مادر‌ها ابتدا با علل خشم نوجوان‌شان آشنا شوند و سپس در ادامه راهکار‌های لازمی را برای کنترل این موضوع انجام دهند.

در دوران نوجوانی بدن از نظر فیزیکی دچار تغییرات زیادی می‌شود. تغییرات هورمونی که در این سن اتفاق می‌افتد باعث شکل‌گیری این احساس در نوجوانان می‌شود. به عبارتی؛ احساس خشم در این دوران بیشتر در افراد دیده می‌شود.

در ادامه به علل خشم و عصبانیت می‌پردازیم.

  • احساس استرس و اضطراب زیاد در نوجوانان؛
  • تغییرات دوران بلوغ؛
  • عدم ارتباط مناسب با والدین؛
  • نگرانی زیاد والدین و کنترل بیش‌ از‌ اندازه نوجوانان.
دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

راهکارهای کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان

همانطور که گفتیم خشم یک احساس طبیعی در افراد است؛ در صورتی که کنترل شود مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌کند.

بهتر است که والدین عزیز راهکار‌های مناسب برای کنترل این موضوع را به درستی بشناسند و به صورت دقیق پیاده‌سازی کنند. ما در این قسمت به بررسی تکنیک‌های کنترل خشم و عصبانیت می‌پردازیم.

راهکارهای کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان

تکنیک اول: شناخت احساسات؛

نوجوانان باید احساسات خود را به درستی تشخیص دهند؛ و عواملی که باعث شکل‌گیری این احساس می‌شوند را به صورت دقیق شناسایی کنند. بهتر است که نوجوانان خشم و عصبانیت خود را به درستی مدیریت کنند. خودآگاهی به دانش‌آموزان کمک می‌کند که دلیل عصبانیت خود را بدانند و در قدم بعد این احساس را مدیریت کنند.

تکنیک دوم: تمرینات تنفسی؛

تمرینات تنفسی می‌تواند به عنوان یک راهکار موثر برای کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان باشد. تنفس عمیق و مدیتیشن می‌تواند به کنترل عصبانیت در افراد کمک کند.

تکنیک سوم: تکنیک‌ تصویرسازی؛

تکنیک‌های تصویرسازی به نوجوانان کمک می‌کنند که خشم و عصبانیت خود را کنترل کنند. این تکنیک‌ به نوجوانان کمک می‌کند با تصویر‌سازی درست احساس آرامش کنند. به عنوان مثال؛ نوجوانان می‌توانند تصویری از یک مکان آرامش‌بخش و صلح‌آمیز تصور کنند و به آن فکر کنند تا عصبانیت خود را مدیریت کنند.

تکنیک چهارم: صحبت کردن با دیگران؛

نوجوانان می‌توانند هنگام عصبانیت با افرادی که ارتباط نزدیکی دارند صحبت کنند. صحبت کردن با افراد دیگر باعث می‌شود نوجوانان احساسات خود را با دیگران به اشتراک بگذارد و استرس و اضطراب خود را کم کنند. حضور در جلسات مشاوره می‌تواند به نوجوانان در این سن کمک کند.

تکنیک پنجم: سرگرم‌ کردن خود؛

بهتر است که نوجوانان در این شرایط خود را به کاری سرگرم کنند. بهترین کار تغییر حالت در این شرایط است. در حالت عصبانیت نوجوانان می‌توانند خود را به دیدن فیلم، گوش دادن به آهنگ، پیاده‌روی و کتاب خواندن سرگرم کنند.

تکنیک ششم: ورزش کردن؛

انجام فعالیت‌های ورزشی می‌تواند به کنترل خشم در نوجوانان کمک کند. ورزش کردن باعث ترشح هورمون خوش‎‌حالی و کاهش استرس می‌شود. نوجوانانی که فعالیت‌های ورزشی می‌کنند هیجانات خود را به درستی مدیریت می‌کنند.

تکنیک هفتم: بهداشت روحی؛

بهتر است که نوجوانان در این دوران بهداشت روحی مناسبی داشته باشند. داشتن خواب کافی و تغذیه مناسب می‌تواند شرایط را برای افراد بهتر کند و باعث کنترل احساس خشم در افراد شود.

تکنیک هشتم: حضور در جلسات مشاوره؛

حضور در جلسات مشاوره به نوجوانان کمک می‌کند دغدغه‌های این دوران را به صورت دقیق بشناسند و با اطلاع از راهکار‌های مناسب این احساسات منفی را کنترل کنند.

در این دوران نوجوانان حرف‌شنوی بیشتری از اشخاص دیگر به غیر از والدین خود دارند؛ به همین دلیل گروه‌های دوستی نقش پررنگی در این دوران ایفا می‌کند.

تکنیک نهم: پاداش در برابر کنترل عصبانیت؛

پاداش در برابر کنترل عصبانیت یکی از راهکار‌های مناسب برای تشویق نوجوانان است. به عنوان مثال، می‌توانید به نوجوان خود یاد دهید که هر بار موفق به کنترل خشم و عصبانیت خود شد در مقابل به آن پاداش کوچک دهید.

این پاداش می‌تواند باعث شکل‌گیری اعتماد به نفس نوجوانان شود.

تکنیک دهم: صمیمیت در محیط خانوادگی؛

روابط خانوادگی می‌تواند در کنترل خشم و عصبانیت نوجوانان بسیار تاثیرگذار باشد.

به عنوان مثال، وقتی نوجوانان از انجام کاری احساس پشیمانی می‌کنند، می‌توانند با اعتماد به نفس و به دور از قضاوت شدن با والدین خود صحبت کنند و درباره هر موضوعی از آن‌ها درخواست کمک و راهنمایی کنند. به همین دلیل صمیمیت در محیط خانواده به کنترل خشم و عصبانیت نوجوانان کمک می‌کند.

آسیب‌های خشم در نوجوانان

خشونت و عصبانیت در نوجوانان در صورتی که کنترل نشود مشکلات زیادی را برای اشخاص به وجود می‌آورد. در این قسمت به بررسی آسیب‌های خشم و عصبانیت در این دوران می‌پردازیم.

آسیب‌های خشم در نوجوانان

  • ضعیف شدن وضعیت تحصیلی در دوران مدرسه؛
  • انجام فعالیت‌های پر خطر در این دوران؛
  • افسردگی در دوران نوجوانی؛
نقش مشاورین پرش در کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان

بدون شک شرکت در جلسات مشاوره می‌تواند از تلاطم‌های موجود در دوران نوجوانی جلوگیری کند.

گروه آموزشی پرش این امکان را برای والدین و نوجوانان فراهم کرده است که با شرکت در جلسات مشاوره بتوانند مشکلات این دوران را به صورت دقیق بشناسند و با دریافت راهکار‌‌های مناسب چالش‌های این دوران را مدیریت کنند.

جمع‌بندی کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان

کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان می‌تواند از بحران‌های این دوران جلوگیری کند. بهتر است که والدین و نوجوانان راهکار‌های مقابله با این احساس منفی را به درستی بشناسند و آگاهانه نسبت به کنترل خشم و عصبانیت اقدام کنند.

یکی از مهم‌ترین راهکار‌های اصولی برای کنترل این موضوع استفاده از جلسات مشاوره است. گروه آموزشی پرش با برگزاری جلسات هفتگی به کنترل و مدیریت بحران‌های نوجوانی کمک می‌کند. برای ارتباط با مشاورین پرش کافی است شماره خود را در کادر زیر وارد کنید.

بدون شک شرکت در جلسات مشاوره می‌تواند از ایجاد مشکلات در این دوران کم کند. مشاورین با بررسی دقیق این مشکلات راهکار‌های مناسبی را ارائه می‌کنند.

خشم یک احساس طبیعی در افراد است؛ که در سنین نوجوانی به جهت تغییرات هورمونی شدت آن بیشتر است.

خشم یک حس منفی است؛ زمانی که فرد از شرایط موجود احساس ناخوشایندی دارد خشمگین می‌شود. اگر این خشم را بروز دهد عصبانیت اتفاق می‌افتد.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد