رفع خستگی هنگام مطالعه

رفع خستگی هنگام مطالعه

آشنایی با راهکار‌های رفع خستگی هنگام مطالعه یکی از عواملیه که باعث موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان میشه. حتما برای شما هم پیش اومده که با اراده زیاد تصمیم گرفتین که شروع به درس خوندن کنین؛ اما، نیم ساعت بعد از شروع مطالعه احساس خستگی کردین و خمیازه‌های کش‌دار به سراغتون اومده.

این لحظات همون زمانی هستن که چشمتون آروم آروم گرم میشه، کافیه سرتون رو روی بالش بذارین تا به خوابی آروم و عمیق فرو برید. اما پس تکلیف درس خوندن چی میشه؟! به‌طور کلی برای رفع خستگی هنگام مطالعه یا از بین بردن احساس خواب‌آلودگی در زمان درس خوندن نیازه که به چند قانون ساده توجه کنین.

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین❤🎧🔊

ما در این مقاله راه‌های از بین بردن خستگی هنگام مطالعه رو بررسی می‌کنیم. اگه شما هم به دنبال راه حلی برای مقابله با خستگی هنگام مطالعه هستین پیشنهاد می‌کنیم تا ادامه مطالب همراه ما باشین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

دلایل خستگی هنگام درس خوندن

بدون شک، خستگی یک احساس کاملا طبیعی در افراده که هر فردی در انجام فعالیت‌های روزانه‌ش به اون دچار میشه و معمولا زمانی که این احساس کنترل و مدیریت بشه، مشکل جدی برای شخص به وجود نمیاره. عوامل مختلفی می‌تونه باعث بروز خستگی هنگام درس خوندن بشه.

دانش‌آموزان با شناخت این عوامل و ایجاد راهکار‌های مناسب، می‌تونن این مشکل رو رفع کنن. دانش‌آموزان و اولیا باید بدونن خستگی گاهی منشا جسمانی و گاهی منشا روحی داره. پس بررسی دقیق رفع خستگی هنگام مطالعه می‌تونه به کنترل این چالش کمک کنه.

علائم جسمانی خستگی هنگام مطالعه

دانش‌آموزان در بسیاری از مواقع هنگام مطالعه، احساس خستگی می‌کنن و این احساس منشا جسمانی داره. زمانی که فرد خواب کافی نداشته باشه، این احساس خستگی باعث میشه که تمرکز کافی هنگام مطالعه نداشته باشه. تغییر در عادت‌های روزانه و استراحت کافی می‌تونه این مشکل رو به صورت کامل برطرف کنه.

علائم خستگی جسمانی هنگام مطالعه

متاسفانه خیلی از دانش‌آموزان، زمان استراحتشون رو در فضای مجازی سپری می‌کنن و همین موضوع باعث میشه که خواب کافی نداشته باشن و دائما در طول روز به خصوص هنگام درس خوندن، احساس خستگی کنن. داشتن یک برنامه‌ریزی منظم و کمک گرفتن از یک مشاور تحصیلی می‌تونه این مشکل رو برای دانش‌آموزان به صورت دقیق رفع کنن.

علائم روحی خستگی هنگام مطالعه

خستگی همیشه منشا جسمانی نداره! گاهی وجود یک مشکل روحی در شخص، باعث میشه که تمرکز کافی هنگام درس خوندن نداشته باشه و دائما احساس خستگی و بی‌حوصلگی کنه. یادتون باشه این نوع از خستگی با استراحت کردن برطرف نمی‌شه؛ بلکه، با استراحت کردن و درس نخوندن، فرد بیشتر احساس تنبلی و عذاب وجدان پیدا می‌کنه.

بهتره که اولیا و دانش‌آموزان علت این نوع از خستگی رو به درستی بشناسن و بعد از شناخت دقیق این موضوع، راه‌حل‌های مناسبی رو پیش بگیرن. نوجوانان در سن بلوغ با چالش‌های مختلفی روبه‌رو میشن که این چالش‌ها، مشکلات زیادی رو در مسیر تحصیلی‌شون به وجود میاره.

احساس غم، استرس و خیالبافی باعث میشه فرد از دنیای پیرامونش فاصله بگیره و غرق خیالاتش بشه. اولیا با شناخت دقیق این موضوعات و ایجاد راه‌حل‌های مناسب می‌تونن به فرزند‌شون برای حل این مشکل کمک کنن.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

خستگی و خواب‌آلودگی در زمان مطالعه

اگه در زمان‌های درس خوندن بلافاصله خسته می‌شین و دیگه قادر به ادامه درس خوندن نیستین، برای دونستن 9 راهکار طلایی برای رفع خستگی هنگام مطالعه تا پایان این مقاله همراه ما باشین.
مغز هم مثل سایر اعضای بدن دچار خستگی میشه و این یک پدیده طبیعیه؛ اما چه چیزی باعث میشه این خستگی بیشتر از همیشه احساس بشه و آزاردهنده باشه؟

خستگی و خواب‌آلودگی در زمان مطالعه

یکی از مهم‌ترین عواملی که منجر به احساس خستگی زودهنگام در دانش‌آموزان میشه، کم‌خوابیه. این که چه مکانی رو برای درس خوندن انتخاب می‌کنین و همین‌طور میزان علاقه شما به درسی که قراره مطالعه کنین، می‌تونه نقش بزرگی در حجم خستگی شما در حین مطالعه داشته باشه.

عدم توجه به بعضی نکات ساده باعث خستگی بیش از حد و غیرطبیعی در حین مطالعه میشه. در ادامه راه‌های رفع خستگی هنگام مطالعه رو با هم آموزش می‌بینیم.

راه‌حل‌هایی برای مقابله با خستگی هنگام مطالعه

برای جلوگیری از خستگی زمان مطالعه و راه‌های مقابله با فرسودگی تحصیلی بهتره به نکات زیر توجه داشته باشین:

راه‌حل‌هایی برای از بین بردن خستگی هنگام مطالعه

هدفمند درس بخونین

برای این که از درس خوندن خسته نشین، بهتره قبل از شروع مطالعه برای خودتون هدف تعیین کنین. این اهداف می‌تونن کوتاه‌مدت یا بلندمدت باشن؛ به طور مثال زمانی که مطالعه درس ریاضی رو شروع می‌کنین، هدف کوتاه مدتتون رو یادگیری مبحث مثلثات در نظر می‌گیرین؛ اما در بلند مدت، به فکر حل تست و آمادگی برای امتحان نیم‌ترم اول هم هستین.

در نتیجه این هدف‌گذاری می‌تونین برنامه‌ریزی درسی بهتری هم داشته باشین و به با تلاش‌هاتون به نتایج عالی برسین. نکته مهم در مورد هدف‌گذاری اینه که باید به صورت واقع‌بینانه انتخاب بشن. به طور مثال، اگه تصمیم گرفتین در عرض یک روز تمام کتاب درسی خودتونو مطالعه کنین و تمرین‌‎های اون رو هم حل کنین، یعنی با خیالبافی هدف‌گذاری کردین! پس اهداف واقعی و قابل اجرا رو انتخاب کنین.

دلایل خستگی هنگام مطالعه رو بشناسین

خیلی وقتا به خاطر مشکلات روحی و فشارهای روانی که دارین، کارهای ساده روزمره هم برای شما سخت میشن. در این شرایط درس خوندن برای شما سخت، عذاب‌آور و خسته‌کننه میشه. هر فرد باید بتونه اخلاق و شخصیت خودش رو به خوبی بشناسه و بدونه که چه چیزی حالش رو بد می‌کنه و چه چیزی اونو سرحال می‌کنه. به این ترتیب می‌تونه خیلی راحت از شر بی‌حوصلگی نجات پیدا کنه.

دلایل خستگیتونو بشناسین

خستگی‌های جسمانی با استراحت و چند ساعت خوابیدن برطرف میشه. اما برای خستگی‌های روحی باید فکرهای اساسی‌تر کرد. بیشتر دانش‌آموزان با احساس استرس، اضطراب و احساس کافی نبودن دست و پنجه نرم می‌کنن. برای رها شدن از این نوع احساسات بهتره که از مشاورهای بالینی کمک بگیرین و با اجرای راهکارهای عملی ساده در مدت زمان کوتاهی کوله‌بار خستگی همیشگی رو از دوش خودتون بردارین.

مشاورهای گروه آموزشی پرش می‌تونن در این زمینه کمک زیادی به شما دانش‌آموزان عزیز کنن. از طریق بخش کامنت یا فرم ارتباط با ما در پایین همین صفحه، اطلاعات تماستون رو در اختیار ما بذارین تا در مسیر رفع اینگونه مشکلات در کنار شما باشیم.

زمان استراحت رو در نظر داشته باشین

استراحت هنگام مطالعه به یادگیری بهتر مطالب درسی و افزایش تمرکز دانش‌آموزان کمک می‌کنه. یادتون باشه مطالعه طولانی و بدون استراحت باعث عدم تمرکز و احساس خستگی زیاد در فرد میشه؛ بنابراین، بهتره بین ساعت‌های مطالعه استراحت رو فراموش نکنین؛ چون این کار باعث افزایش یادگیری میشه.

اگه در برنامه‌ریزی درسی روزانه‌تون مطالعه چند درس مختلف رو هدف قرار دادین، باید به زمان استراحت خودتون حتماً توجه کنین. بین مطالعه دو درس حدود 20 دقیقه استراحت کنین. سعی کنین در این زمان کوتاه از محیط مطالعه‌تون دور بشین. یک مقدار قدم بزنین یا خودتون رو به خوراکی مورد علاقه‌تون دعوت کنین.

دست از بدبینی بردارین!

اگه دوست دارین انرژی کافی برای ادامه راه داشته باشین، بهتره که دائم خودتون رو با افکار منفی بمباران نکنین!

درسته که گاهی اوقات مباحث درسی سخت‌تر از تصور شما می‌شن یا ممکنه نتونین در همه امتحاناتون به بهترین نمرات برسین، اما باید به این نکته توجه داشته باشین که شما همه تلاشتون رو برای رسیدن به این نتایج به کار گرفتین. ارزش اصلی شما به همین تلاش کردنه و نباید صرفاً به نتایج توجه کنین و خودتون رو بابت نمره‌های کمتر از تصورات‌تون سرزنش کنین.

دست از بدبینی بردارین!

برای دور شدن از این نوع سرزنش‌ها و احساسات منفی، بهتره که هرگز خودتون رو با دیگران مقایسه نکنین و اجازه ندین کسی شما رو با دیگران مقایسه کنه. بدون توجه به حرف‌های اطرافیان فقط برای رسیدن به نتایج و اهداف مورد نظرتون برنامه‌ریزی کنین و در مسیر اجرای برنامه پرتلاش و پرانرژی عمل کنین.

هر روز جملات مثبت و انرژی‌دهنده رو در ذهنتون تکرار کنین و از خودتون بابت ناامید نشدن و تلاش برای رسیدن به هدف تشکر کنین.

به خورد و خوراکتون توجه کنین

بدون شک زمانی که فرد احساس گرسنگی کنه و دچار افت قند خون بشه احساس خستگی بیشتری پیدا می‌کنه. داشتن یک برنامه غذایی منظم و داشتن تغذیه مفید می‌تونه یک راه‌ حل اساسی برای رفع خستگی هنگام درس خوندن باشه.

گاهی اوقات به خاطر خوراکی‌هایی که می‌خورین، احساس خواب‌آلودگی پیدا می‌کنین و خودتون از این مسئله آگاه نیستین. بهتره برنامه غذاییتون رو با مواد غذایی سالم پر کنین. برای رفع خستگی هنگام مطالعه به میان وعده‌ها هم توجه کنین؛ مثلاً بعدازظهرها بین مطالعه دو درس، میوه نوش جان کنین تا هم خستگی و خواب‌آلودگی از سرتون بپره و هم انرژی از دست رفته بدنتون رو جبران کنین.

ساعت خواب منظمی داشته باشین

داشتن خواب کافی و منظم نقش اساسی در میزان خستگی شما در طول روز داره. بهتره در طول شبانه‌روز حداقل 6 ساعت و حداکثر 8 ساعت خواب باکیفیت داشته باشین.

حتی برای گروهی از دانش‌آموزان پیشنهاد میشه که بعدازظهرها حدود نیم ساعت چرت بزنن تا خستگی حضور سر کلاس از بدن اونا بیرون بره. بعد از اون سراغ مطالعه برن تا با کیفیت بهتری درس بخونن. اگه دوست دارین در مورد بالا بردن کیفیت مطالعه اطلاعات بیشتری داشته باشین، پیشنهاد می‌کنیم مقاله زیر رو هم مطالعه کنین.

رفع خستگی هنگام مطالعه با ورزش کردن

لازم نیست خودتون رو مشغول انجام ورزش‌های سنگین کنین. نیم ساعت ورزش کردن در هر روز هم بدن شاداب‌تری به شما هدیه می‌کنه و هم باعث میشه سرحال‌تر از همیشه باشین.

اگه به اندازه کافی بخوابین و صبح‌ها نیم ساعت پیاده‌روی کنین یا با کمک برنامه‌ها و نرم‌افزارهای ورزشی حدود نیم ساعت نرمش کنین، قطعاً روز پرانرژی‌تری دارین. ورزش کردن باعث میشه اکسیژن بیشتری به مغز و همه اعضای بدن برسه؛ در نتیجه انرژی بیشتری در بدنتون احساس می‌کنین.

در محیط مناسب مطالعه کنین

استاندارد بودن محیط مطالعه به شما کمک می‌کنه تا از احساس خستگی و خواب‌آلودگی دور بشین. مثلاً درس خوندن در اتاقی تاریک قطعاً خیلی زود باعث خستگی چشمای شما میشه. یا زمانی که اتاق شما خیلی شلوغ‌تر از حد معمول باشه، عوامل زیادی برای جلب توجه در اطرافتون هستن که سرعت مطالعه شما رو پایین میارن.

درس خوندن روی تخت‌خواب هم تمرکز کافی رو برای شما فراهم نمی‌کنه؛ چون مغز ناخودآگاه این محیط رو مناسب برای خواب و استراحت در نظر می‌گیره، نه برای درس خوندن و تمرین حل کردن! اگه دوست دارین بدونین چطوری توی سر و صدا بهتر درس بخونین، سری به مقاله زیر بزنین:

تنوع درسی رو رعایت کنین

بهتره برای مطالعه در یک روز، چند درس مختلف رو مورد توجه قرار بدین. یعنی یک روز کامل رو برای خوندن تاریخ صرف نکنین. این کار شما رو از مبحث درسی خسته می‌کنه و کم کم عملکرد ذهن شما کاهش پیدا می‌کنه. پیشنهاد می‌کنیم برای این کار در برنامه روزانه‌تون حداقل یک درس تخصصی و یک درس عمومی رو قرار بدین.

نقش مشاورین پرش برای رفع خستگی هنگام درس خوندن

تا اینجا درباره علت‌های ایجاد خستگی و رفع خستگی هنگام مطالعه به صورت دقیق صحبت کردیم. بدون شک جلسات مشاوره یکی از مهم‌ترین موضوعاتیه که باعث میشه دانش‌آموزان برای درس خوندن سرحال بشن.

مشاورین با بررسی دقیق علت‌های ایجاد خستگی در افراد راه‌ حل‌های مناسبی رو برای برطرف کردن خستگی و راه‌های افزایش انرژی برای درس خوندن ارائه می‌کنن. شرکت در جلسات مشاوره پرش این امکان رو به دانش‌آموزان میده که مشکلاتشون رو به صورت دقیق با حضور در این جلسات برطرف کنن. داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق و متناسب با ویژگی‌های فردی به پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کمک می‌کنه.

رفع خستگی بعد مدرسه

یکی از دلایل خستگی در زمان مطالعه مربوط به خود مدرسه میشه. حداقل ۶ – ۷ ساعت مدرسه و موندن سر کلاس درس‌های مختلف، آدم رو خسته میکنه. وقتی که بعد از مدرسه به خانه بر می‌گردین، اگه استراحت کافی نداشته باشین نمی‌تونین ادامه روز رو هم درس بخونین.

برای رفع خستگی هنگام درس خوندن بعد از برگشت از مدرسه باید یک سری کارها رو انجام بدین. این کارها عبارتن از:

  • اگه قصد دارین برای امتحان درس بخونین بعد از مدرسه بلافاصله به خانه برگردین و توی خیابون نمونین؛
  • سعی کنین بعد از مدرسه حداکثر ۱ ساعت بخوابین، نه بیشتر نه کمتر؛
  • ناهار رو فراموش نکنین. بعد از مدرسه برای رفع خستگی هنگام مطالعه نباید ساعت‌های زیادی رو گرسنه بمونین؛
  • مستقیم سراغ بازی نرین. اگه عادت دارین بعد از مدرسه سریع سراغ بازی‌های ویدیویی برین بهتره بدونین که این کار بیشتر خسته‌تون میکنه.
    بهتره که زمان بازی رو به عصر یا بعد از مطالعه درس اختصاص بدین.

برای نتیجه گرفتن باید به صورت مداوم این راهکارها رو اجرا کنین

برای نتیجه گرفتن از هر راهکاری باید حتماً نسبت به اجرای اون پایبند باشین.

اگه در دفعات اول به نتیجه مطلوب نرسیدین، ناامید نشین! باید این راهکارها رو به مرور زمان و به صورت مداوم اجرا کنین تا به اهدافتون برسین.

اگه تجربه‌ای در مورد راهکارهای رفع خستگی هنگام مطالعه دارین، در بخش نظرات با ما در میون بذارین.

جمع‌بندی درباره رفع خستگی هنگام مطالعه

توی این مقاله به طور کامل سعی کردیم درباره رفع خستگی هنگام مطالعه حرف بزنیم. می‌دونیم که خستگی در زمان درس خوندن یک امر اجتناب ناپذیره و برای هر کسی ممکنه پیش بیاد. حتی زرنگ‌ترین و کوشاترین دانش‌آموزان.

اگه این مقاله رو بخونین، با راهکارهای مقابله با خستگی هنگام مطالعه آشنا میشین. آب زیاد بنوشین، استراحت کافی داشته باشین، از غذاهای چرب و فرآوری شده پرهیز کنین و سعی کنین که با برنامه‌ریزی درس بخونین.

امیدواریم که این مقاله به شما برای رفع خستگی هنگام مطالعه کمک کرده باشه.

اول از همه باید برای خودتون هدف تعیین کنین و سپس طبق یک برنامه‌ریزی اصولی و قابل اجرا، به تست زدن بپردازین. همچنین در این مقاله بعضی از نکات طلایی رو برای خسته نشدن در زمان درس خوندن با همدیگه بررسی کردیم.

یک محیط مناسب برای درس خوندن، به هیچ عنوان نباید نور کمی داشته باشه، نباید سروصدای اضافی در اونجا وجود داشته باشه و… که در این مقاله اون‌ها رو بررسی کردیم.

توصیه میشه تا در زمان درس خوندن، حتما بین خوندن هر درس، 20 دقیقه استراحت کنین تا میزان یادگیری شما بیشتر بشه.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد