روش مطالعه تاریخ کنکور انسانی

بهترین روش مطالعه تاریخ کنکور انسانی

آشنایی با روش مطالعه تاریخ کنکور به داوطلبان کمک می‌کنه که بتونن به صورت دقیق‌تری این دروس رو مطالعه کنن؛ به طور کلی، با وجود این که تمام کتاب تاریخ با مطالب حفظی پر شده، خوندن اون برای گروهی از داوطلبان کنکور سخت نیست!

فکر می‌کنین چه چیزی باعث میشه که یک داوطلب به راحتی از پس حفظ مطالب کتاب تاریخ بر بیاد. اما داوطلب دیگه تمام مطالب رو فراموش کنه؟! اگه بتونین با استفاده از بهترین روش مطالعه تاریخ کنکور، خودتون را برای پاسخ دادن به تست‌های تاریخ آماده کنین، قطعاً شما هم جزو گروه اول محسوب می‌شین. بهترین راه برای یادگیری یک درس مطالعه با برنامه‌ریزی دقیقه؛ در واقع، شما با رعایت نکات برنامه‌ریزی کنکور می‌تونین مطالعه دقیق‌تری رو تجربه کنین. با ما در ادامه همراه باشین تا با کلیدی‌ترین روش مطالعه تاریخ کنکور آشنا بشین.

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین❤🎧🔊

روش مطالعه تاریخ باید به گونه‌ای اجرا شود که وقایع تاریخی به چشم یک داستان دیده شوند. با این کار شیوه خواندن درس تاریخ کنکور از حالت حفظی خارج شده و مطالب درسی بهتر در ذهن داوطلب ماندگار می‌شوند.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

اهمیت انتخاب بهترین روش مطالعه تاریخ کنکور

روش مطالعه تاریخ کنکور، یکی از موضوعات مورد بحث این مقاله‌ست؛ به طور کلی، برای رسیدن به پاسخ این سوال که “آیا به دنبال بهترین روش مطالعه تاریخ برای کنکور هستین”؟ بهتره که به یک مثال ساده توجه کنین.

به طور کلی، شما برای رسیدن به یک مقصد ثابت می‌تونین از چند مسیر مختلف استفاده کنین؛ هر کدوم از این مسیرها به یک وسیله نقلیه خاص و زمانی مشخص برای رسیدن نیاز دارن. حالا این شما هستین که انتخاب می‌کنین از چه مسیری، با چه وسیله‌ای و توی چه ساعتی حرکت کنین.

روش مطالعه تاریخ یا هر کدوم از درس‌های دیگه کنکور هم همینطوره؛ اگه از تکنیک‌های صحیح مطالعه تاریخ کنکور انسانی استفاده کنین، می‌تونین توی کمترین زمان ممکن، بالاترین کیفیت مطالعه از این درس رو داشته باشین. در ادامه این مقاله در مورد تکنیک‌های مختلف و بهترین روش مطالعه تاریخ کنکور صحبت می‌کنیم.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

اهمیت درس تاریخ در کنکور رشته علوم انسانی؛ روش مطالعه تاریخ کنکور

روش مطالعه تاریخ کنکور به داوطلبان این امکان رو میده که بتونن خیلی اصولی‌تر این درس رو مطالعه کنن؛ انتخاب بهترین روش مطالعه تاریخ، برای داوطلبانی که قصد تحصیل توی رشته‌های زیرگروه 4 انسانی رو دارن، اهمیت زیادی داره.

مثلاً اگه هدف شما از شرکت توی کنکور انسانی، قبولی در رشته‌هایی مثل آمار، باستان‌شناسی، علوم سیاسی، تاریخ و … باشه، باید درس تاریخ رو با دقت بیشتری مطالعه کنین. آشنایی با روش مطالعه تاریخ کنکور این امکان رو به دانش‌آموزان میده که بتونن به صورت اصولی‌تری نکات مطالعه تاریخ کنکور رو یاد بگیرن.

این درس در کنکور برای زیرگروه 4 ضریب 3 داره اما برای بقیه زیرگروه‌ها با ضریب 1 حساب میشه. البته یادتون باشه به خاطر ضریب 1 درس تاریخ نباید اون رو از دایره دروس مطالعاتی کنکور خودتون حذف کنین! حذف کردن هیچ کدوم از درس‌ها از برنامه‌ریزی کنکور به داوطلبان این آزمون بزرگ پیشنهاد نمیشه.

مباحث و بودجه‌بندی تاریخ در کنکور انسانی

درس تاریخ و جغرافیا به عنوان یکی از دروس تخصصی داوطلبان رشته انسانی، با 30 سوال در دفترچه اختصاصی کنکور حضور داره. شما برای پاسخ دادن به این 30 سوال، 25 دقیقه زمان دارین. البته 15 مورد از این سوالات به درس تاریخ و 15 مورد دیگه مربوط به درس جغرافیا میشه.

خیلی از داوطلبان کنکور انسانی مطالعه این درس رو به روزهای نزدیک به کنکور واگذار می‌کنن. برای این که بتونین تمام مطالب کتاب‌های تاریخ رو بخونین و به نتیجه هم برسین، روش مطالعه تاریخ کنکور رو بر اساس برنامه و اصول خاصی پیش ببرین؛ با اطلاع داشتن از بودجه‌بندی درس تاریخ توی کنکور مطالعه این درس براتون خیلی ساده‌تر میشه.

اگه بدونین کدوم فصل‌های درس تاریخ توی کنکور سال‌های گذشته بیشتر بهشون توجه شده یا برعکس، زمانبندی خودتون رو برای شروع مطالعه، یک جور دیگه تنظیم می‌کنین. طبیعیه که برای خوندن فصل‌های تست‌خیز درس تاریخ، زمان بیشتری صرف کنین. در ادامه بودجه‌بندی این درس رو می‌بینیم:

بودجه‌بندی تاریخ 1 کنکور انسانی 1400
مباحث اصلی مباحث فرعی تعداد سوالات
 

 

تاریخ شناسی: کاوش در گذشته

تاریخ و تاریخ نگاری
تاریخ، زمان و مکان 1
باستان شناسی، در جستجوی میراث فرهنگی 1
جهان در عصر باستان: میراث بشری پیدایش تمدن، بین النهرین و مصر
هند و چین
یونان و روم
ایران در عصر باستان: سرآغاز هویت ایرانی مطالعه و کاوش در گذشته‌های دور
 

 

 

 

ایران در عصر باستان: سرآغاز هویت ایرانی

سپیده دم تمدن ایرانی 1
ورود آریایی‌ها تا پایان هخامنشیان
اشکانیان و ساسانیان
آیین کشور داری
جامعه و خانواده
اقتصاد و معیشت
دین و اعتقادات 1
زبان و آموزش
هنر و معماری 1
مجموع 5
بودجه‌بندی تاریخ 2 کنکور انسانی 1400
مباحث اصلی مباحث فرعی تعداد سوالات
 

 

تاریخ‌شناسی

منابع پژوهش در تاریخ اسلام و ایران دوران اسلامی
روش پژوهش در تاریخ، بررسی و سنجش اعتبار شواهد و مدارک 1
ظهور اسلام، حرکتی تازه در تاریخ بشر اسلام در مکه
امت و حکومت نبوی در مدینه
تثبیت و گسترش اسلام در دوران خلفای نخستین
امویان بر مسند قدرت
جهان اسلام در عصر خلاقت عباسی 1
ایران از ورود اسلام تا پایان صفویه اسلام در ایران، زمینه های ظهور تمدن ایرانی – اسلامی
ظهور و گسترش تمدن ایرانی – اسلامی
ایران در دوران غزنوی، سلجوفی، خوارزمشاهی 1
حکومت، جامعه واقتصاد در عصر مغول – تیموری
فرهنگ و هنر در عصر مغول – تیموری
تحولات سیاسی و اقتصادی ایران در دوران صفوی 1
فرهنگ و تمدن در عصر صفوی
اروپا در قرون وسطا و عصر جدید قرون وسطا 1
رنسانس و عصر جدید
مجموع 5

 

بودجه‌بندی تاریخ 3 کنکور انسانی 1400
مباحث اصلی مباحث فرعی تعداد سوالات
تاریخ‌شناسی تاریخ‌نگاری و منابع دوره معاصر 1
ایران و جهان در دوران معاصر ایران و جهان در آستانه دوره معاصر 1
سیاست و حکومت در عصر قاجار (از آغاز تا پایان سلطنت ناصرالدین شاه)
اوضاع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی عصر قاجار 1
انقلاب مشروطه ایران 1
جنگ جهانی اول و ایران
ایران در دوره حکومت رضا شاه
جنگ جهانی دوم و جهان پس از آن 1
نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران
انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی
استقرار و تثبیت نظام جمهوری اسلامی
جنگ تحمیلی و دفاع مقدس
مجموع 5

اصولی‌ترین روش مطالعه تاریخ برای کنکور

اون دسته از داوطلبان رشته انسانی که دنبال پیدا کردن بهترین روش مطالعه تاریخ برای کنکور هستن، باید به این قسمت از مقاله خوب توجه کنن. تعداد زیادی از داوطلبان کنکور انسانی از درس‌های حفظی بیزارن؛ ولی باید برای رسیدن به رشته و دانشگاه مورد علاقه خودشون با این نوع از درس‌ها هم دست و پنجه نرم کنن!

استفاده کردن از تکنیک‌های صحیح مطالعه تاریخ کنکور، خوندن این درس رو برای شما ساده‌تر می‌کنه. در ادامه روش‌های خاصی که به کیفیت مطالعه تاریخ کنکور کمک می‌کنه رو به شما توضیح می‌دیم:

استفاده از روند کلی حوادث تاریخی برای یادگیری اون‌ها

درک مسیر کلی وقایع تاریخی، به یاد آوردن اون‌ها رو برای شما ساده‌تر می‌کنه؛ سعی کنین اول سیر کلی حادثه‌های تاریخی رو به خاطر بسپارین و بعد به دنبال یاد گرفتن جزئیات اون‌ها برین. با این کار به درک کلی از اون واقعه تاریخی می‌رسین؛ توی قدم بعدی جزئیات مهم مثل اسامی، عددها و زمان دقیق وقوع اون‌ها رو حفظ کنین.

سیر کلی حوادث تاریخی

حالا تصور کنین قراره که این واقعه تاریخی رو برای شخصی توضیح بدین؛ این کار رو با صدای بلند و بدون نگاه کردن به کتاب انجام بدین. این روش مطالعه تاریخ برای کنکور، یکی از بهترین‌هاست.

حفظ کردن با کمک ریشه وقایع تاریخی؛ روش مطالعه تاریخ کنکور

وقایع تاریخی رو به چشم داستان‌ها و اتفاقاتی که توی یک خانواده میوفته نگاه کنین. تصور کنین درس‌هایی که توی کتاب تاریخ می‌خونین، بین اقوام شما پیش میاد و دوست دارین که از جزئیات اون‌ها با خبر باشین!

توی همچین حالتی به دنبال آگاهی از دلیل وقوع هر حادثه، زمان اون و کسانی که توی اون زمان حضور داشتن، کنجکاو می‌شین. پس مطالب رو بهتر درک می‌کنین و حفظ کردن اون‌ها برای شما ساده‌تر میشه.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

اولویت اول کتاب درسیه!

یادتون باشه که قبل از هر چیزی باید متن کتاب‌های درسی تاریخ رو بهتر از همیشه مطالعه کنین. بعد از مطالعه هر درس تعدادی تست برای یادگیری بیشتر حل کنین؛ چند روز بعد از مطالعه هم باید سراغ تست زدن برین تا قدرت حافظه خودتون رو محک بزنین.

به درس‌هایی که در کنکور سال‌های قبل بیشتر مورد توجه قرار گرفتن، توجه ویژه‌ای داشته باشین. این درس‌ها رو می‌تونین از طریق بودجه‌بندی تاریخ در کنکور به راحتی شناسایی کنین. در کل، شما با اطلاع از روش مطالعه تاریخ کنکور می‌تونین این درس رو به شکل بهتری مطالعه کنین.

اولویت‌بندی

تکنیک‌های صحیح مطالعه تاریخ کنکور

مشکل اصلی داوطلبان کنکور برای یادگیری درس‌های حفظی اینه که زمان مطالعه فکر می‌کنن همه چیز رو کامل آموزش دیدن، اما بعد از گذشت یکی دو روز بیشتر مطالب رو فراموش می‌کنن! این اتفاق اون‌ها رو از مطالعه مطالب باقیمونده درس دل‌زده می‌کنه و امیدشون رو ناامید می‌کنه.

برای جلوگیری از چنین اتفاقی باید از درست‌ترین روش مطالعه تاریخ استفاده کنین که در ادامه با اون‌ها آشنا می‌شین:

کلمات کلیدی

درسته که درس تاریخ رو با عنوان یکی از درس‌های حفظی می‌شناسین، اما در حقیقت تاریخ حفظی نیست! اگر وقایع تاریخی رو داستان‌وار یاد بگیرین و به خاطر بسپارین، دیگه نیازی به حفظ کردن ندارین. این کار رو با استفاده از کلمات کلیدی هم می‌تونین انجام بدین. در بین جملات کلمات مهم رو انتخاب کنین و با کمک اون‌ها، درس رو یاد بگیرین.

کلمات کلیدی

نمودار توالی رویداد

وقایع تاریخی که توی کتاب درسی مطالعه می‌کنین به هم ارتباط دارن؛ شاید این ارتباط به چشم شما خیلی پررنگ نباشه اما وجود داره و می‌تونه برای یادگیری درس‌ها هم مفید باشه. پیدا کردن این ارتباط، به خاطر سپردن درس‌های تاریخ رو برای شما ساده‌تر می‌کنه. این مسئله رو با مثالی از درس 4 کتاب تاریخ یازدهم به شما توضیح می‌دیم:

با توجه به این قسمت از درس، ارتباط بین رویدادها به صورت زیره:

نازل شدن آیات جهاد – تشکیل نیروی نظامی – انجام عملیات نظامی و اطلاعاتی مسلمانان در خارج از مدینه – بروز جنگ بدر در سال دوم هجری – پیروزی 300 مسلمان بر 950 قریشی توی این جنگ

استفاده از این شیوه خوندن تاریخ کنکور ممکنه زمان‌بر باشه اما تاثیرگذاره. پس اگه مطالعه درس تاریخ برای کنکور رو به موقع شروع کردین، حتماً از این روش استفاده کنین.

نمودار درختی در روش مطالعه تاریخ

کشیدن نمودار درختی در مقایسه با نمودار توالی رویدادها بسیار ساده‌تره. مطالبی که مطالعه کردین با کمک نمودار درختی به بهترین شکل ممکن دسته‌بندی میشن؛ این دسته‌بندی‌ها در ذهن شما هم هک میشن و مطالعات‌تون رو ماندگارتر از همیشه می‌کنن.

خلاصه‌نویسی

خلاصه‌نویسی

حجم کتاب درسی تاریخ اونقدر زیاده که مرور کردن اون زمان زیادی از شما می‌گیره. خلاصه‌نویسی کنکور هم موقع مطالعه باعث یادگیری بهتر شما میشه و هم در دوران مرور کردن باعث جلوگیری از اتلاف وقت شما میشه.

برای خلاصه‌نویسی کردن استفاده از فلش کارت، دفترچه یا حتی برگه‌های ساده رو به شما پیشنهاد می‌کنیم. مثلاً بعد از پایان هر درس، اسامی و نکات مهم موجود در اون درس رو در یک کاغذ بنویسین و در پایان درس بچسبانین. وقتی به دوره مرور کردن رسیدین، اول سراغ این برگه بیایین؛ اگه احساس کردین نکات خلاصه‌نویسی شده مطالب رو به یاد شما نمیارن، سراغ کل متن درس برید و اون رو کامل بخونین.

منبع مناسب در روش مطالعه تاریخ

گاهی اوقات استفاده از یک منبع کمک درسی مناسب خودبه‌خود تمام مشکلات شما رو رفع می‌کنه. درسنامه کتاب‌های کمک‌آموزشی می‌تونن به شکل‌گیری مسیر ذهنی داوطلب کمک کنن؛ همین مسئله روند وقایع تاریخی رو به طور ناخودآگاه در ذهن داوطلب شکل میده و یادآوری اون‌ها رو سر جلسه کنکور ساده‌تر می‌کنه.

منابع مناسب

بسته آموزشی کنکور انسانی پرش می‌تونه به شما توی یادگیری این درس کمک کنه. قرار گرفتن تست‌های آموزشی و کنکور، درسنامه و ویدیوهای آموزشی در کنار هم این بسته‌ها رو به مجموعه‌ای همه چیز تموم تبدیل کرده. شک نکنین که با در دست داشتن کتاب کمک درسی موقع تماشای ویدیوهای آموزشی، همه چیز رو بهتر از همیشه یاد می‌گیرین.

روش مطالعه تاریخ رتبه‌های برتر

حتماً برای شما هم پیش اومده که با دیدن درصدهای عالی نفرات اول کنکور، از خودتون پرسیدین:”چطوری تونستن 100درصد درست جواب بدن؟!” این سوال رو خیلی از داوطلبان کنکور سال‌های قبل با اشتیاق پاسخ دادن تا همه بتونن از تجربه اون‌ها استفاده کنن. در ادامه تجربه داوطلبان رتبه برتر رشته انسانی، از روش خوندن تاریخ برای کنکور رو می‌خونین:

مطالعه به روش رتبه‌های برتر

  • یکی از داوطلبان کنکور انسانی درباره تجربه خودش از روش خوندن تاریخ و جغرافیا برای کنکور این‌طور صحبت می‌کنه:

«تاريخ توی ذهن من بيشتر مي‌مونه؛ حتي کتاب تاريخ سوم توی ذهنم مونده بود اما جغرافيا برام درس فرّاری بود و بايد اون رو مرتب مرور می‌کردم. چون حجم دروس اين دو کتاب خيلی زياده، نمی‌تونیم با اطمينان از نتيجه مطالعه اون‌ها صحبت کنیم. من گاهی درصدهام توی اين دو درس خوب بود و گاهی بد؛ چون نمی‌تونستم به همه مطالب اين دو کتاب کاملاً مسلط بشم.»

  • یکی دیگه از داوطلبان کنکور انسانی سال 97 درباره روش مطالعه تاریخ کنکور میگه:

«اين که عده‌ای میگن تاريخ رو بخونيم و جغرافيا رو نخونيم يا برعکس، يا اينکه کتاب سال دوم را بخونيم و سوم رو نخونيم و به نظر من اشتباهه. همين که يک دور به صورت عادی هم از روی کتاب‌های تاريخ و جغرافيا خونده بشه، يک مجموعه از مسائل توی ذهن داوطلب می‌مونه؛ به خصوص تاريخ که حالت داستانی داره. من هر شش کتاب تاريخ و جغرافيا رو خوندم؛ فقط اون‌ها رو سريع می‌خوندم و بعد تست می‌زدم.»

  • روش مطالعه تاریخ کنکور انسانی توسط یکی دیگه از داوطلبان به این صورت بوده:

« تاريخ و جغرافيا رو سال دوم و سوم خيلي خوب خوندم. در دورۀ پيش‌دانشگاهي، به نظر من کتاب‌هاي تاريخ و جغرافيا جالب‌تر بود و من هر دو کتاب رو با علاقه مي‌خوندم؛ حتي توضيحات و پاورقي‌هاي تاريخ رو مي‌خوندم و خلاصه‌نويسي هم نمي‌کردم؛ يا از کتاب کار استفاده نمي‌کردم؛ چون به نظرم فايده نداشت و لازمه که به خود کتاب کاملاً مسلط باشین.»

سخن پایانی در مورد روش مطالعه تاریخ کنکور

روش مطالعه تاریخ کنکور موضوعیه که ما توی این مقاله به صورت کامل بررسی کردیم؛ یادتون باشه که حذف درس تاریخ از کنکور کار درستی نیست. برای خوندن این درس هم مثل بقیه درس‌های کنکور وقت بذارین و به دنبال پیدا کردن بهترین روش مطالعه تاریخ باشین.

استفاده از تکنیک‌های صحیح مطالعه تاریخ کنکور، خوندن این درس رو برای شما ساده‌تر می‌کنه. اولویت اصلی خوندن تاریخ برای کنکور، با متن کتاب درسیه.

شما می‌تونین با نوشتن خلاصه و یادداشت هایی، همیشه جزوات خودتون رو مرور کنین تا این درس شیرین در ذهن‌تون تثبیت بشه.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

2 دیدگاه دربارهٔ «بهترین روش مطالعه تاریخ کنکور انسانی»

  1. آواتار زهرا

    سلام خداقوت. ببخشید من میتونم از عکساتون داخل استوری و پستای اینستاکرامم استفاده کنم ؟

    1. آواتار نگار ناظم الشعرا
      نگار ناظم الشعرا

      سلام زهرا جان. بله عزیزم با ذکر منبع مشکلی نداره. 🌹

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد