تکنیک پومودورو

تکنیک پومودورو؛ معجزه مدیریت زمان

همین حالا معنی کلمه پومودورو (Pomodoro) رو در اینترنت جستجو کنین؛ بله، گوجه فرنگی! اینکه گوجه فرنگی چه ربطی به مدیریت زمان داره به نظر عجیب میرسه، اما به لطف خلاقیت و توجه آقای فرانچسکو سیریلو، تکنیک پومودورو به معجزه مدیریت زمان توی دنیا تبدیل شد و میلیون‌ها نفر هر روز از اون استفاده می‌کنن.

تکنیک پومودورو به شما کمک می‌کند تا در مدت زمان کوتاه به بالاترین میزان بهره‌وری در مطالعه برسید. به علاوه اینکه در زمان نیز صرفه‌جویی کرده و می‌توانید از زمان‌های ذخیره شده برای سایر امور خود استفاده کنید. اگر مطالعه طولانی مدت برای شما سخت است، از تکنیک پومودورو غافل نشوید.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

اگه موقع درس خوندن تمرکز کافی ندارین و مدام حواس‌تون پرت میشه یا اینکه می‌خواین بدونین مطالعه فصل اول ریاضی چه‌قدر طول می‌کشه، تکنیک پومودورو رو فراموش نکنین. البته شما تنها نیستین، اکثر دانش‌آموزان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنن. توی این مقاله از معلم خصوصی پرش یاد می‌گیرین که چطور از پومودورو به طور موثر استفاده کنین. تکنیک پومودورو مناسب شماست اگه:

  • به جای تمرکز روی هدف فعلی مدام دچار حواس‌پرتی میشین؛
  • ضرب الاجل شما نزدیکه و تکمیل به موقع کارتون غیرممکن به نظر میرسه.
  • باید تا پایان هفته به چندین هدف برسین و نمی‌دونین بهترین کار برای شروع چیه؟
  • با سوالاتی مثل “مطمئنی این کار درسته؟ راه بهتری وجود نداره؟” مدام خودتون رو زیر سوال می‌برین.
دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

داستان تکنیک پومودورو از کجا شروع شد؟

همه چیز به اواخر دهه 1980 میلادی بر می‌گرده. زمانی که فرانچسکو سیریلو دانشجو بود، از یک تایمر آشپزخانه گوجه‌ای شکل برای تقسیم فواصل زمانی جهت مطالعه استفاده کرد. او ابتدا از دو دقیقه شروع کرد و حتی تا یک ساعت هم رسید، اما نهایتا متوجه شد که ساعت مطالعاتی بالا سبب کاهش بازدهی میشه.

پس از آزمون و خطای فراوان، به این نتیجه رسید هنگامی که زمان مطالعه خودش رو به بازه های 25 دقیقه ای تقسیم می‌کنه، بالاترین بازده رو داره. سیریلو دریافت که محدود کردن زمان باعث می‌شه تا افراد توجه خود‌شون رو تنها روی یک هدف متمرکز کنن و از به تعویق انداختن کارها جلوگیری کنن.

زمان خودتون رو مدیریت کنین

حالا که با تاریخچه پومودور آشنا شدین، به سراغ مراحل اجرای اون میریم. شاید در قدم‌های اول به کارایی پومودورو شک کنین اما پس از گذشت چند وقت به این روش ایمان میارین. مراحل انجام پومودورو بسیار ساده است. به صورت زیر عمل کنین:

مراحل تکنیک پومودورو

  1. هدف‌تون رو مشخص کنین. دقیقا چه کاری می‌خواین انجام بدین؟ اگه به زمان زیادی برای انجام کارتون نیاز دارین، بهتره اون رو به قدم‌های کوچک‌تر تبدیل کنین. به طور مثال شما باید 20 صفحه زیست بخونین که 2 ساعت زمان میبره. کار خودتون رو تقسیم کنین و در هر بازه زمانی 5 صفحه مطالعه کنین.
  2. تایمر رو برای 25 دقیقه تنظیم کنین. بهتره در ذهن‌تون زمان نگیرین. شما به وسیله‌ای نیاز دارین که بعد از گذشت 25 دقیقه، هشدار بده تا از حالت تمرکز خارج بشین. می‌تونین از کرنومتر یا هشدار موبایل استفاده کنین. البته فقط از هشدار موبایل استفاده کنین نه از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت!
  3. حالا تمام تمرکز خودتون رو روی انجام هدف بذارین و از هر چیزی که حواس‌تون رو پرت می‌کنه دوری کنین. این مرحله مهم‌ترین قسمت تکنیک پومودورو است.
  4. زنگ به صدا درآمد! 25 دقیقه تموم شد و حالا نوبت استراحته. لطفا زمان استراحت خودتون رو صرف درس خوندن یا هر کار دیگه‌ای که مشغول به اون بودین نکنین. 5 دقیقه فقط استراحت کنین. بهتره سراغ موبایل نرین. حرکت کردن، راه رفتن و حتی انجام یک حرکت ورزشی کوتاه هم می‌تونه گزینه مناسبی باشه.
  5. مرحله دو و سه رو 3 بار دیگه تکرار کنین تا در مجموع 4 بار تکنیک پومودورو رو انجام داده باشین.
  6. پس از چهار بار طی کردن مراحل بالا، 30 دقیقه استراحت داشته باشین. البته اگه نتونستین به طور کامل کارتون رو تمام کنین، دو الی چهار بار مراحل بالا رو تکرار کنین تا کارتون تموم بشه.

تکنیک پومودورو واقعا موثره؟

اگه تا به حال این روش رو امتحان نکردین، ممکنه در قدم اول مقاومت نشان بدین. “چطور در 25 دقیقه به همه کارهام برسم؟” حق دارین! اما به شما پیشنهاد می‌کنیم که فقط برای یک هفته، به طور مداوم از تکنیک پومودورو استفاده کنین تا خودتون نتیجه رو ببینین.

البته رسیدن به نتیجه مناسب مستلزم اونه که تمامی مراحل رو به طور دقیق انجام بدین و تایم استراحت یا مطالعه رو تغییر ندین. بسیاری از افرادی که نسبت به پومودورو دید خوبی نداشتن، پس از گذشت یک هفته بیان کردن که به بالاترین حد بازدهی رسیدن. فقط یکبار امتحان کنین!

بهترین اپلیکیشن‌های پومودورو

تکنیک پومودورو به حدی معروفه که امروزه تعداد زیادی اپلیکیشن مدیریت زمان، بر اساس اصول پومودورو طراحی شده و طرفداران بسیار زیادی داره. این برنامه به شما کمک می‌کنه تا تمام مراحل رو به دقت انجام بدین و نتایج خودتون رو طی چند هفته بررسی کنین. در ادامه به معرفی بهترین اپلیکیشن‌های پومودورو می‌پردازیم. با ما همراه باشین.

اپلیکیشن‌های پومودورو

Pomatez

اگه به دنبال اجرای کامل اصول پومودورو هستین، از اپلیکیشن Pomatoz غافل نشین. این برنامه رایگان بوده و امکان استفاده برای کاربران ویندوز، مک و لینوکس فراهم شده. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های Pomatoz اینه که قابلیت شخصی‌سازی داره و به راحتی می‌تونین زمان استراحت رو تغییر بدین یا زمان ویژه برای ناهار و میان وعده در نظر بگیرین. رابط کاربری ساده و جذاب، کار با اون رو راحت کرده. حتی نیاز به ایجاد حساب کاربری هم ندارین!

Tomato Timer

به نصب اپلیکیشن علاقه ندارین؟ تایمر گوجه‌ای (Tomato Timer) انتخاب مناسبی برای شماست. این اپلیکیشن رایگان و تحت وب است؛ بنابراین از هر سیستمی قابل اجراست. البته اگه پیگیری زمان کار یا نمایش میزان اون برای شما اهمیت داره، Tomato Timer گزینه خوبی نیست چون فهرست وظایف در این برنامه قرار نداره و باید برنامه‌های خودتون رو در دفتر برنامه‌ریزی وارد کنین.

Forest

به یکی از مهم‌ترین اپلیکیشن‌های مدیریت زمان رسیدیم، فارست! نحوه کار با این برنامه بسیار ساده و مشابه اسم اونه؛ طی مدت زمان تعیین شده اگه روی کار خودتون تمرکز کنین و به سراغ موبایل نرین، جوانه به درخت تبدیل شده و در غیر اینصورت خشک میشه. با این حال، محبوبیت بالای فارست اون رو از پرداخت درون برنامه‌ای معاف نکرده! برای استفاده از فارست باید پرداخت اولیه در گوشی آیفون داشته باشین.

Pomofocus

آخرین برنامه از این لیست Pomofocus نام داره. این برنامه رایگان بوده و با ایجاد حساب کاربری می‌تونین به گزارشات هفتگی و ماهانه خودتون دسترسی پیدا کنین. اضافه کردن وظایف روزانه و پیش‌بینی تعداد پومودوروی مورد نیاز برای هر وظیفه از دیگه ویژگی‌های کاربردی این اپلیکیشن است.

در انتهای هر هفته نیز کاربران برتر رو نشان میده که می‌تونه به عنوان یک نیروی انگیزشی عمل کنه. البته همه امکانات Pomofocus رایگان نیست اما بدون پرداخت هزینه نیز می تونین از این اپ استفاده کنین.

جمع‌بندی تکنیک پومودورو

حالا که با پومودورو و مزایای اون آشنا شدین، بهتره از همین حالا برای افزایش بازدهی در مطالعه یا هرکاری که مد نظر دارین از اون استفاده کنین. تکنیک پومودورو برای دانش‌آموزان کنکوری معجزه کرده و تمرکز اون‌ها رو برای مطالعه دروس تا چندین برابر افزایش میده.

اگه شما هم دچار حواس پرتی میشین و تمرکز کافی برای درس خوندن ندارین، مشاورین پرش تا حل قدم به قدم مشکل همراه شما هستن. کافیه شماره خودتون رو توی باکس ارتباط با مشاورین وارد کنین.

25 دقیقه مطالعه کرده، سپس 5 دقیقه استراحت می‌کنین. این فرآیند تا 4 بار به طور مداوم تکرار میشه.

بله، کافیه یک هفته به طور مستمر از اون استفاده کنین تا بازدهی کارتون بالا بره.

Pomatez، Tomato Timer، Forest و Pomofocus از برنامه های خوب برای مدیریت زمان هستن.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد