10 گام برای موفقیت در نیمسال دوم

10 گام برای موفقیت در نیمسال دوم

حالا که از سد امتحانات نیمسال اول عبور کردین، باید برای مرحله بعد آماده بشین. زمان چندان زیادی برای استراحت وجود نداره. تعداد زیاد رقبا و سطح علمی نسبتا بالای اون‌ها باعث شده تا از همین حالا به فکر موفقیت در نیمسال دوم باشیم. نحوه برنامه‌ریزی و مطالعه برای نیمسال دوم تحصیلی برای دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسطه اندکی متفاوته. این موضوع برای دانش‌آموزان کنکوری اهمیت ویژه‌ای داره؛ زیرا علاوه بر مطالعه، باید به مرور، جمع‌بندی و تحلیل آزمون نیز گوشه چشمی داشته باشن. به نظر شما چطور می‌تونبم در نیمسال دوم تحصیلی موفق بشیم؟

دانش‌آموزان در این مرحله به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ افرادی که در نیمسال اول خوب درس خوانده و نمرات بالایی کسب کرده‌اند و دانش‌آموزانی که کم‌کاری کرده و به هدفشان نرسیده اند. شیوه مطالعه برای هر دو گروه تقریبا یکسان است؛ اما دسته دوم به همت و تلاش بیشتری نیاز دارند. نگران نباشید، هنوز فرصت هست.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

موفقیت در نیمسال دوم تحصیلی شاید سخت به نظر برسه. از طرفی شرکت در امتحانات نهایی و آزمون‌های تشریحی و از طرف دیگه آزمون‌های آزمایشی تستی و کنکور، کار دانش‌آموزان رو سخت‌تر می‌کنه. اما روش‌هایی وجود داره که مسیر شما رو آسون‌تر می‌کنه. البته همه این مسیرها به درس خوندن و تلاش کردن ختم میشن، اما با اطلاع از تکنیک‌های درس خوندن، مطالعه به فرآیندی شیرین و لذت‌بخش تبدیل میشه. در این مقاله از پرش به بررسی 10 گام برای موفقیت در نیمسال دوم تحصیلی می‌پردازیم. با ما همراه باشین.

موفقیت در نیمسال دوم تحصیلی با خودشناسی

قبل از اینکه در مورد امتحانات نیمسال دوم صحبت کنیم، به مهم‌ترین اصل موفقیت یعنی خودشناسی اشاره می کنیم. هرچه شناخت بیشتری از توانایی، نقاط قوت و نقاط ضعف داشته باشین، طبعا برنامه‌ریزی بهتری برای درس خوندن دارین. فعالیت خودتون رو در نیمسال اول بررسی کنین و بر اساس کارهایی که انجام دادین، برنامه مناسب برای موفقیت در نیمسال دوم تحصیلی تنظیم کنین. برای سوالات زیر چه جوابی دارین؟ واقع‌بینانه به پرسش‌ها پاسخ بدین تا بهترین نتیجه به دست بیاد.

 

موفقیت در نیمسال دوم تحصیلی با خودشناسی

    • چه قدر به برنامه‌ریزی پایند هستین؟
    • روزانه چند ساعت استراحت می‌کنین؟
    • آیا توانایی مطالعه طولانی مدت رو دارین؟
    • روزانه چند ساعت مطالعه باکیفیت دارین؟
    • آیا از کلاس‌های فوق برنامه استفاده می کنین؟
    • ورزش می‌کنین؟ وضعیت تغذیه شما به چه صورته؟
    • به کدام درس علاقه دارین؟ نقاط قوت و ضعف‌تون چیه؟
    • وضعیت نمرات، معدل و تراز آزمون شما به چه صورته؟
    • چند ساعت از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت استفاده می‌کنین؟

گام اول موفقیت در نیمسال دوم؛ از همین حالا شروع کنین!

فاصله بین آزمون‌ها و گذر از امتحانات نیمسال اول، فرصت استراحت رو برای دانش‌آموزان ایجاد کرده. بسیاری از افراد تصور می‌کنن که زمان زیادی برای استراحت و جبران دروس عقب مانده وجود داره و با جمله از “از فردا درس می‌خونم” کارهای خود‌شون رو توجیه می‌کنن. امروز و فردا کردن تمام فرصت‌های شما رو از بین میبره. اگه قصد دارین کم‌کاری‌های خود‌تون رو جبران کنین و به هدف نزدیک‌تر بشین، از همین حالا شروع کنین و امروز و فردا کردن رو کنار بذارین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

گام دوم؛ برنامه‌ریزی کنین

حالا نوبت تنظیم یک برنامه خوب و جامع است که مطابق با نقاط قوت و ضعف شماست. برنامه‌ریزی درسی باید منعطف باشه؛ زمان مناسبی برای امور غیر قابل پیش بینی در نظر بگیرین تا برنامه کلی بهم نریزه. بهترین حالت برای زمان مطالعاتی اینه که بازه‌های کوتاهی رو در نظر بگیرین و پس از 45 دقیقه، بین 5 تا 15 دقیقه استراحت کنین.

مهم‌تر از برنامه‌ریزی، تعهد در اجرای اونه. بسیاری از دانش‌آموزان برنامه بسیار خوبی تنظیم می‌کنن اما به دلیل خستگی یا فشار بیش از حد برنامه نمی‌تونن به طور کامل به همه کارهای خود‌شون برسن. در چنین حالتی بهتره که دانش‌آموزان از یک مشاور تحصیلی کار بلد کمک بگیرن.

در جلسات مشاوره، دانش‌آموزان می‌تونن برنامه‌ریزی مناسبی متناسب با ویژگی‌های فردی خود داشته باشن. داشتن یک برنامه دقیق به موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان کمک می‌کنه. جلسات مشاوره تحصیلی یکی از خدمات تخصصی گروه آموزشی پرش است؛ که دانش‌آموزان با شرکت در این جلسات می‌تونن موفقیت خود‌شون رو تضمین کنن.

دانش‌آموزان باید بدونن در اجرای برنامه‌های درسی باید توانایی‌های خودتون رو در نظر بگیرین و ساعت مطالعه خودتون رو به تدریج افزایش بدین؛ بدون شک این کار به یادگیری بهتر دروس کمک می‌‌کنه. پس یادتون باشه در چیدن برنامه درسی، توانایی‌های خودتون رو در نظر بگیرین و بیش از حد به خودتون فشار وارد نکنین. برای افزایش ساعت مطالعاتی قدم به قدم پیش برین تا حداکثر بازدهی و یادگیری رو تجربه کنین.

گام سوم؛ الان زمان درسه!

کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارن. شاید دوستان‌تون شما را به سینما یا مهمانی دعوت کنن. شبکه‌های اجتماعی منتظر شما هستن یا سریال مورد علاقه‌تون در حال پخشه. همه این کارها لذت‌بخشه؛ اما، الان کارهای مهم‌تری دارین.

گام سوم؛ الان زمان درسه!

امتحانات نهایی و آزمون‌های تستی پیش روی شماست. خودتون رو در جایگاه مورد نظر تصور کنین. متوجه میشین که رسیدن به هدف بسیار لذت بخش تر از کارهاییه که الان به اون‌ها فکر می‌کنین. اگه به خود و اهداف‌تون پایبند هستین، موبایل رو خاموش کنین و از هر چیزی که حواس‌تون رو پرت می‌کنه دور بشین. این موضوع نه تنها برای موفقیت در نیمسال دوم، بلکه در کل مسیر تحصیلی اهمیت ویژه‌ای داره.

گام چهارم؛ درست درس بخونین

کلاس‌های درسی به طور مفید، یک ساعت به شما درس یاد میدن. معمولا هم یادگیری عمیق در کلاس‌های درس انجام نمیشه و فرصت خیلی محدودتر از این حرفاست. یکی از چیز‌های که باعث یادگیری بهتر مطالب درسی میشه مطالعه مجدد دروس در منزله.

شاید این سوال در ذهن‌تون شکل بگیرن که چطور مشکلات درسی‌مون را به تنهایی در منزل رفع کنیم؟ در جواب این سوال باید بگیم داشتن معلم خصوصی یک راه‌حل مناسب برای حل این مشکله؛ البته منظور از معلم خصوصی حضور دائمی یک معلم در منزل نیست! زیرا این مسئله در کنار هزینه‌های بالا، برای همه دروس کار وقت‌گیریه.

منظور ما از معلم خصوصی، بسته‌های معلم خصوصی پرش است. با استفاده از این بسته‌ها دانش‌آموزان می‌تونن با خیال راحت از تدریس بهترین اساتید بدون محدودیت زمان استفاده کنن. یادتون باشه شیوه مطالعه درس ریاضی، فیزیک و شیمی یکسان نیست و هر کدوم از این دروس نکات مخصوص به خود‌شون رو دارن. دانش‌آموزان با استفاده از بسته‌های معلم خصوصی می‌تونن فهم عمیق‌تری در رابطه با دروس داشته باشن.

گام پنجم؛ به یک دانش‌آموز فعال تبدیل بشین

یکی از شیوه‌های بسیار کاربردی برای موفقیت در امتحانات پایانی نیمسال دوم، مطالعه فعالانه است. دوره حفظ کردن متن کتاب و گرفتن نمره بیست به سر رسیده و حالا نوبت سوالات مفهومیه. به همین دلیل باید مو به موی کتاب درسی رو بلد باشین. برای تبدیل شدن به یک دانش‌آموز فعال، چند نکته رو رعایت کنین:

گام پنجم؛ به یک دانش‌آموز فعال تبدیل بشین

 

  • هر درس رو در همون روز یا فردای اون مطالعه کنین. زمان تدریس و مطالعه فاصله نباید فاصله طولانی داشته باشن.
  • فقط مطالعه کافی نیست، از خودتون سوال بپرسین. اگه جای دبیر بودین، چه سوالاتی برای امتحان طرح می کردن؟
  • بخش‌های مختلف کتاب و فصل‌های مشابه رو به یکدیگر ربط بدین  و نکات ترکیبی درست کنین. این موضوع به تازگی برای طراحان کنکور اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده.
  • قبل از شروع کلاس درسی، پیش مطالعه داشته باشین. به تیترها و عکس‌ها دقت کرده و سوالات خودتون رو یادداشت کنین.
  • یکی از نکات بسیار مهم برای نیمسال دوم تحصیلی، خلاصه‌نویسی و یادداشت نکات مهمه. این نکات در انتهای سال تحصیلی شدیدا به درد می‌خورن و به راحتی می‌تونین کل کتاب رو در چند ساعت مرور کنین.

گام ششم؛ از آزمون‌های آزمایشی غافل نشوید

حالا به نقطه ای رسیدین که باید مرتبا دانش خودتون رو مورد ارزیابی قرار بدین. آزمون‌های آزمایشی بهترین راه برای ارزیابی دقیق یادگیری مطالبه. شرکت در آزمون‌های ماهانه کمک می‌کنه که افراد نقاط ضعف و قوت خودشون رو به درستی تحلیل کنن. آزمون‌های آزمایشی پرش این امکان رو به دانش‌آموزان میده که با ترتیب چیدمان سوالات به صورت دقیق آشنا بشن. دانش‌آموزان باید بدونن؛ شرکت در آزمون‌ها به تنهایی کافی نیست، بلکه تحلیل آزمونه که اهمیت ویژه‌ای داره. لازم نیست هر هفته در آزمون‌ها شرکت کنین. به طور استاندارد، ماهی یکبار هم کافیه. برای تحلیل آزمون موارد زیر رو در نظر بگیرین:

  • بلافاصله پس از پایان آزمون، تحلیل نکنین. زمانی رو به استراحت اختصاص داده و پس از آرام شدن ذهن تحلیل رو شروع کنین.
  • راه حل سوالات درست رو مجددا با پاسخنامه چک کنین. نکات رو در دفتر مربوط به تحلیل آزمون یادداشت کنین.
  • سوالاتی که جواب ندادین رو مجددا حل کنین. نکته اون رو یادداشت کرده و از مبحث مربوطه حداقل پنج سوال حل کنین.
  • اگه به سوالی غلط پاسخ دادین، مجددا اون رو حل کنین. پاسخنامه رو به دقت بررسی کرده و نکات سوالات و گزینه‌ها رو یادداشت کنین. از مبحث مربوطه حداقل پنج سوال حل کنین و نکات اون‌ها رو هم بنویسین.

گام هفتم موفقیت در نیمسال دوم؛ مرور و جمع‌بندی!

اهمیت جمع‌بندی در مقطع متوسطه بر کسی پوشیده نیست. دانش‌آموزان کنکوری باید توجه ویژه‌ای به این قسمت داشته باشن. مرور و جمع‌بندی برای دروس تخصصی مثل زیست‌شناسی، فیزیک و شیمی واجبه. فرمول‌ها و تعاریف مهم رو در یک دفترچه یادداشت کنین و هرروز صبح، در مسیر خانه تا مدرسه یا شب ها قبل از خواب مطالعه کنین. حتی می‌تونین فرمول‌های بسیار مهم رو روی دیوار، جایی که همیشه در دسترس دیدتون باشه نصب کنین. به این ترتیب در مدت زمان بسیار کوتاهی تمام نکات رو به سرعت یاد می‌گیرین.

گام هشتم؛ برنامه خواب منظمی داشته باشین

تحقیقات دانشمندان نشان داده که خواب مناسب تاثیر بسیار زیادی بر یادگیری داره. هنگامی که کم یا زیاد می‌خوابین، توانایی مغز شما تحت تاثیر قرار می‌گیره و تمرکز کافی برای مطالعه ندارین. از طرفی خواب به تبدیل حافظه کوتاه مدت به بلند مدت کمک کرده و هنگامی که زمان خواب بهم بریزه، این مرحله با مشکل مواجه میشه. بهتره هر روز صبح در زمان خاصی به خواب رفته و بیدار بشین. باور کنین که شب بیداری کمک زیادی به افزایش نمره و ترازتون نمی‌کنه. این موضوع برای موفقیت در نیمسال دوم تحصیلی اهمیت ویژه‌ای داره.

گام هشتم؛ برنامه خواب منظمی داشته باشین

 

گام نهم؛ به غذا توجه کنین

ممکنه باورش سخت باشه اما تاثیر مواد غذایی بر تمرکز بیشتر از چیزی که فکر می‌کنین. بسیاری از دانش‌آموزان از کمبود تمرکز و حالت‌های افسردگی شکایت می‌کنن. بعد از بررسی آزمایشات متوجه کاهش ویتامین دی میشن. این مثال نشان میده که کاهش یا افزایش مواد غذایی بر فعالیت مغز اثر میذاره. بهترین راه اینه که تا جای ممکن از فست فودها دوری کنین. مصرف فیبر و سبزیجات رو حتما در برنامه غذایی خود قرار بدین و از مصرف غذاهای چرب و سنگین در وعده شام خودداری کنین.

گام دهم؛ مغز سالم در بدن سالم!

علاوه بر تغذیه، یکی از راه‌هایی که به حفظ سلامت بدن ما کمک می‌کنه، ورزشه. قطعا نشستن متوالی در یک حالت، برای بدن و ماهیچه‌ها سخته. به همین دلیل ورزش کردن می‌تونه گزینه مناسبی برای افزایش مقاومت بدن و ذهن باشه. به این منظور روزانه بین 10 الی 20 دقیقه در منزل تمرین کرده یا در هوای آزاد پیاده روی کنین. بعد از مدت کوتاهی تاثیر اون رو در موفقیت خود در نیمسال دوم تحصیلی مشاهده می‌کنین.

جمع‌بندی درباره تکنیک‌‌های موفقیت در نیمسال دوم

موفقیت در امتحانات نیمسال دوم هدف تعداد زیادی از دانش‌آموزانه. به دست آوردن معدل بالا نه تنها برای افزایش احتمال موفقیت در کنکور، بلکه برای بهبود اعتماد به نفس نیز عالی عمل می‌کنه. در این مقاله به بررسی 10 گام موفقیت برای نیمسال دوم تحصیلی پرداختیم. با رعایت موارد فوق می‌تونین معدل خودتون رو تا چندین درجه ارتقا بدین. اگه به مشاوره تحصیلی نیاز داشته یا در این زمینه پرسش دارین، حتما با مشاورین ما در ارتباط باشین یا شماره خودتون رو در قسمت زیر وارد کنین.

هرچه شناخت بیشتری از خودتون و نقاط ضعف و قدرت‌تون داشته باشین، برنامه ریزی ساده تر میشه.

معمولا پس از 45 دقیقه مطالعه، 5 الی 10 دقیقه استراحت پیشنهاد میشه.

طرح سوال از متن کتاب، پیش خوانی، مطالعه گروهی و یادداشت برداری از مهم ترین موارد هستن.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد