وظایف والدین دانش آموزان کنکوری

وظایف والدین دانش آموزان کنکوری

برای موفقیت دانش‌آموزان در کنکور عوامل متفاوتی وجود داره که نقش والدین یکی از همین عوامل مهمه. در واقع نحوه برخورد والدین با دانش‌آموز کنکوری و فراهم کردن شرایط لازم در دوران کنکور از اهمیت بالایی برخورداره.

علاوه بر داشتن برنامه‌ریزی مناسب و انتخاب منابع خوب، خانواده یکی از عوامل مهمی است که به دلیل ارتباط نزدیک با دانش‌آموز اهمیت زیادی برای کسب نتیجه خوب در کنکور سراسری دارد.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

بررسی وظایف والدین دانش آموزان کنکوری، اهمیت زیادی برای تسهیل اون داره. اون‌ها می‌تونن فرزند خود‌شون رو با نکات کلیدی برنامه‌ریزی کنکور آشنا کنن. کنکور می‌تونه برای هر دانش‌آموز دوازدهمی یا پشت کنکوری یه تجربه ترس‌آور و استراس‌زا باشه. این آزمون مطمئنا مهمه، زیرا می‌تونه تاثیر قابل توجهی در پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های خوب داشته باشه.

اما والدین باید به یاد داشته باشن که قبولی کنکور همه چیز نیست. به همان اندازه که حمایت از فرزندتون به عنوان پدر و مادر مهمه، به همان اندازه مهمه که بدونین چه زمانی نباید زیاده‌‌روی کنین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

کنکور همه چیز نیست!

والدین عزیز به دلیل عاطفه و محبت بسیار زیادی که به فرزندان خود دارن، نگران آینده اون‌ها هستن. اما واجبه بدونین که کنکور همه چیز نیست! کنکور یه هدف نیست و موفقیت در کنکور تضمین کننده جایگاه اجتماعی و شرایط اقتصادی خوب و خوشبختی نیست، بلکه کنکور وسیله‌ایه برای تحقق اهداف فرزند شما.

پدر و مادرها باید حامی فرزندان خود باشن و از اشتباهات تحصیلی والدین به ویژه در این دوران، خودداری کنن. شناخت درست و اصولی وظایف والدین دانش‌آموزان کنکوری می‌تونه از ایجاد بسیاری از مشکلات جلوگیری کنه.

کنکور همه چیز نیست!

پزشکی، مهندسی و وکالت مناسب همه نیست. برای همه یه نسخه نپیچیم. راه‌های رسیدن به موفقیت زیاده که لزوما مسیر ورود همه‌ی اون‌ها موفقیت در کنکور نیست. دانستن علاقه و استعداد شغلی فرزند شما بسیار مهمه. شاید او پتانسیل یک مکانیک، نویسنده یا حتی گیمر موفق شدن رو داشته باشه.

ارزشمندی فرزند خودتون رو به نتیجه کنکور او نسنجید. کم نیستن دانشجویانی که با رتبه‌های خوب در دانشگا‌ه‌های برتر پذیرفته شدن اما دچار افسردگی و مشکلات روحی و روانی بسیاری‌ شدن که میتونه کیفیت زندگی اون‌ها رو برای مدت طولانی و در صورت عدم رسیدگی و کمک گرفتن از روان‌درمانگر برای همیشه تحت تاثیر قرار بده.

وظیفه من والد در مقابل فرزند کنکوری‌ام چیه؟

همیشه و همه‌جا درباره توصیه‌هایی‌ به دانش‌آموزان کنکوری زیاد شنیدیم اما، ما قصد داریم سخنی با اولیای دانش‌آموزان کنکوری داشته باشیم و به سوال وظایف والدین دانش‌آموزان کنکوری چیه پاسخ بدیم. در اینجا به مواردی اشاره کردیم که والدین می‌تونن با انجام اون‌ها، به موفقیت دانش‌آموز کنکوری خود کمک زیادی کنن:

وظیفه من والد در مقابل فرزند کنکوری‌ام

شناخت کافی از آزمون‌ها؛ وظایف والدین دانش‌آموزان کنکوری

اکثر والدین با دو کنکور ریاضی و تجربی آشنا هستن اما آزمون‌های دیگه از جمله کنکور انسانی، هنر و زبان‌های خارجی هم برگزار میشن در ابتدا مهمه که از علاقه و استعداد شغلی فرزند خودتون باخبر باشین. به طور کلی، یکی از وظایف والدین دانش‌آموزان کنکوری، شناخت اصولی شرایط برگزاری آزمونه.

به هر میزان که والدین اطلاعات کافی در این مورد داشته باشن می‌تونن به شکل بهتری به دانش‌آموز خود‌شون کمک کنن.

اطلاع از منابع کنکور

منابع زیادی برای مطالعه دروس کنکوری وجود دارن. کلاس‌های خصوصی و تست‌زنی، سی دی‌های آموزشی، کتاب‌های تستی، آزمون‏‌های آزمایشی و… که توسط آموزشگاه‌ها و افراد مختلف آماده شدن. شما با تحقیق درباره‌ اون‌ها و فهمیدن نقاط منفی و مثبت هر کدوم می‌تونین به فرزند خودتون در انتخاب بهترین منابع کنکور کمک کنین.

باخبر شدن از علاقه و استعداد شغلی فرزند

اگه فرزند شما هنوز سردرگمه که در چه چیزی استعداد داره، می‌تونین با مراجعه و کمک گرفتن از مراکز استعدادیابی و مشاوره، این ابهام رو هم برای فرزندتون و هم برای خودتون رفع کنین. به هر میزان که اطلاعات شما از وظایف والدین دانش‌آموزان کنکوری بیشتر باشه، بدون شک، مسیر برای تحصیل فرزند‌تون هموار‌تره.

“یادتون نره که اجبار کردن به انتخاب مسیری که خوشایند شماست یعنی کشتن خلاقیت و استعداد فرزندتون!”

داشتن ارتباط موثر با فرزندان؛ وظایف والدین دانش‌آموزان کنکوری

شما به عنوان والدین نقش بسیار مهمی در کمک به فرزندتون دارین تا در مسیر درست قرار بگیره. ایجاد یک محیط آرام و بدور از تنش برای گفت‌وگو و ابراز نگرانی‌ها کمک شایانی به آرامش روانی فرزندتون در سال کنکور می‌کنه. همچنین توصیه ما به والدین اینه که در قالب همدلی و هم‌فکری به گفت‌گو بپردازن و نه در قالب انتقاد. میزان مناسب ارتباط می‌تونه معجزه کنه.

خواب، تغذیه و حمایت عاطفی رو در اولویت قرار بدین

هرگز قدرت خواب خوب، وعده‌های غذایی مغذی و بیان کلمات دلگرم کننده رو دست کم نگیرین. این موارد ساده می‌تونه کمک زیادی به فرزند شما کنه تا در سال کنکور بهترین عملکرد رو داشته باشه.

  • وقتی فرزندتون خسته است او را مجبور به درس خوندن یا تست زدن بیشتر نکنین.
  • مطمئن بشین قبل از شروع فعالیت درسی مخصوصا ابتدای صبح، وعده غذایی خودتون رو خوردین. توجه به تغذیه کنکوری مهمه.
  • به او یادآوری کنین که متوجه تمام سختی‌های مسیر کنکور، کارهایی که انجام میدن و پیشرفتی که کردن، هستین.

تشویق و حمایت از فرزندان

اگه فرزندتون0 در آزمون‌های آزمایشی یا حتی آزمون اصلی کنکور نمره دلخواهش رو کسب نکرده، وظیفه شما به عنوان والدین اینه که ناراحتی او را ببینین، درک کنین و به جای سرزنش کردنش به او بگین مشکلی نیست و آزمون‌های بعدی وجود دارن که می‌تونه نمره خوبی در اون‌ها کسب کنه.

اگه فرزندتون شما رو ناامید ببینه، این موضوع اون رو بیشتر ناراحت می‌کنه و ممکنه به جای تمرکز روی ادامه مسیر، به سرزنش کردن خود به دلیل ناراحت شدن شما بپردازه. حمایت اصولی از فرزندان مهم‌ترین وظایف والدین دانش‌آموزان کنکوریه.

احترام به انتخاب فرزندتان

ممکنه دانشگاهی وجود داشته باشه که شما در کودکی می‌خواستین وارد اون بشین و این اشتباه است که فرزندتون رو مجبور کنین در اونجا تحصیل کنه فقط به این دلیل که رویای شما بوده است. شما به ‌عنوان والدین فقط می‌تونین خوب و بد هر گزینه رو به فرزندتون بگین، اما زمانی که در حال تلاش برای انتخاب است، بال‌های اون رو کوتاه نکنین.

یادتان باشه انتخاب با فرزند‌تونه؛ نه شما! قرار نیست شما نظرات خود‌تون رو به او تحمیل کنین. در واقع، فرزندان ما قرار نیست رویا‌های ما رو به واقعیت نزدیک کنن. احترام به نظر فرزندان مهم‌ترین وظایف والدین دانش‌آموزان کنکوریه.

به شما این اطمینان رو میدیم که اگه شما و فرزندتون نسبت به علاقه و استعداد واقعی او آگاهی داشته باشین، بدون استرس از تصمیماتی که اون می‌گیره خوشحال میشین.

گفت‌وگو درباره امور مالی

ممکنه فرزند شما کلاس‌های کنکوری متعدد، آزمون آزمایشی و مشاوره تحصیلی گران قیمت انتخاب کنه و حتی در ادامه تمایل به انتخاب یه دانشگاه (مثلا غیرانتفاعی یا آزاد) یا یه رشته (مثلا معماری یا نقاشی) پرهزینه داشته باشه، و شما به عنوان والدین باید بنشینین و توضیح بدین که هر ماه چقدر می‌تونین هزینه کنین و منابع مالی خانواده می‌تونه هزینه‌ها رو پوشش بده!

گاهی اوقات دانش‌آموزان در سنین پایین نمی‌تونن هزینه‌هایی که خانواده پرداخت می‌کنن رو درک کنن. صحبت در مورد مسائل مالی، بخش مهمی از وظایف والدین دانش‌آموزان کنکوری است.

صحبت مهم با والدین: نبایدها!

به همان اندازه که حمایت از فرزندتون به عنوان والدین مهمه، به همان اندازه هم مهمه که بدونین چه زمانی نباید زیاده‌‌روی کنین و این بخشی از وظایف والدین دانش‌آموزان کنکوری است. اطلاع از نباید‌ها، بخش مهمی از وظایف والدین دانش‌آموزان کنکوری است؛ ما در ادامه این موضوع را به صورت دقیق بررسی می‌کنیم.

نه از این طرف بوم بیفتین و نه از اون طرف بوم

برخی خانواده‌ها در سال کنکور فرزندشون اعلام وضعیت قرمز می‌کنن. مثلا هرگونه رفت‌ و آمد با دوستان یا فامیل، یا رفتن به سفری کوتاه رو ممنوع و قدغن می‌کنن و حتی تلویزیون رو جمع می‌کنن.

غافل از اینکه دیدن یه دوست، داشتن یه سفر کوتاه یا دیدن یه برنامه یا فیلم سینمایی می‌تونه روحیه و انگیزه‌ای فوق‌العاده برای هرچه پر قدرت‌تر ادامه دادن مسیر کنکور فرزندتون ایجاد کنه. اطلاع از وظایف والدین دانش‌آموزان کنکوری و شناخت دقیق این عوامل یکی از مهم‌ترین موضوعاتیه که والدین باید از اون باخبر بشن.

مقایسه کردن ممنوع

مقایسه کردن یکی از مخرب‌ترین رفتارهای والدینه. به طوری که هم احساس نفرت از شخصی که با او مقایسه میشه پیدا می‌کنه و هم نسبت به کنکور. همچنین به عزت نفس و اعتماد به نفس فرزندتون نیز آسیب وارد میشه. یکی از مهم‌ترین وظایف والدین دانش‌آموزان کنکوری توجه به این نکته کلیدیه. والدین باید در رفتار با فرزند خود، به بسیاری از این نکات توجه کنن.

مقایسه کردن ممنوع

تنها در صورتی مقایسه کردن درسته که روند پیشروی فرزندتون رو با خودش مقایسه کنین. سپس در صورت ضعیف شدن عملکردش، برنامه درسی و غیردرسی اون رو بازبینی کنین.

جمع‌بندی درباره وظایف والدین دانش‌آموزان کنکوری

وظایف والدین دانش آموزان کنکوری یکی از موضوعات مهمیه که ما در این بخش به صورت دقیق بررسی کردیم؛ به طور کلی، محیط یکی از تاثیرگذارترین عواملیه که در سال کنکور باید به اون توجه بشه.

والدین به عنوان فراهم کننده محیط، یکی دیگه از عوامل اصلی در موفقیت یا عدم موفقیت در کنکور دانش‌آموز خود هستن، به طوری که رفتار و گفتار اون‌ها، بر روحیه و اعتماد به نفس فرزندشون بسیار تاثیر داره. پس پدر و مادرها باید تلاش کنن تا در این برهه زمانی حساس، وظایفی که در بالا به طور مفصل به اون‌ها پرداخته شد رو مورد توجه قرار بدن.

مطمئن بشین که فرزندتون وسایل مناسب رو به همراه داره (چند عدد مداد، پاک کن و…)، لباس راحت می پوشه، برای جلوگیری از افت قند خون میان وعده داره، و در صورت لزوم یک ژاکت به همراه داشته باشه. اتاقی که در اون آزمون برگزار میشه ممکنه سرد باشه. این اقدامات اساسی مراقبت، از مهم‌ترین راه‌هاییه که والدین می‌تونن اعتماد به نفس فرزندشون را قبل از آزمون تقویت کنن و از اون‌ها توی روز آزمون حمایت کنن.

شاید باورتان نشه اما حدود ۷۰ درصد از کسانی که به عنوان پشت کنکوری در آزمون شرکت کردن، با شکست مواجه شدن! یعنی به جای این که به رتبه بهتر برسن، نسبت به سال قبل افت داشتن. این موضوع نباید شما رو ناامید کنه؛ بلکه باید به این فکر کنین که چطور اشتباهات این افراد رو تکرار نکنین تا مثل اون‌ها به مشکل نخورین. همچنین شما می تونین با خرید بسته‌های معلم خصوصی پرش به راحتی و با خیالی آسوده به مطاله دروس خودتون بپردازین.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد