چجوری خودمون رو برای آزمون آزمایشی آماده کنیم؟

چجوری خودمون رو برای آزمون آزمایشی آماده کنیم؟

خیلی از دانش‌آموزان به دلایل مختلفی توی آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کنن و احتمالا شمایی که این مطلب رو می‌خونین هم جزو این دسته از دانش‌آموزان باشین و دنبال راهکارهای آمادگی برای آزمون آزمایشی بگردین تا بتونین به بهترین شکل ممکن برای آزمون آزمایشی آماده بشین و نتایج عالی بگیرین.

پس تا آخر این مقاله از پرش، با ما همراه باشین تا به جواب سوال اینکه چجوری خودمون رو برای آزمون آزمایشی آماده کنیم برسین و راه‌های آمادگی برای آزمون آزمایشی رو پیدا کنین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

آزمون آزمایشی چیه؟

قبل از اینکه راهکارهای آمادگی برای آزمون آزمایشی رو بررسی کنیم بیاین ببینیم آزمون آزمایشی دقیقا چیه؟

آزمون آزمایشی همونجوری که از اسمش مشخصه آزمونیه که معمولا داوطلبان کنکور سراسری توی اون شرکت می‌کنن تا عملکرد خودشون رو بسنجن و ببینن که تا چه حد برای کنکور آماده شدن.

معمولا آزمون‌های آزمایشی هر دو تا سه هفته یکبار برگزار میشن و هر آزمون بودجه بندی خاص خودش رو داره. البته چند هفته باقی مونده تا شروع کنکور (معمولا بعد از عید)، موسسه‌ها شروع می‌کنن به برگزاری آزمون‌های آزمایشی جامع.

روند برگزاری این آزمون‌ها جوریه که به صورت هماهنگ برگزار میشه تا دانش‌آموزان بتونن خودشون رو با بقیه داوطلبان مقایسه کنن و ببینن که وضعیت‌شون نسبت به افراد دیگه چجوریه.

آزمون‌های آزمایشی به دو صورت آنلاین و حضوری برگزار میشن و شما می‌تونین هر کدوم رو که خواستین انتخاب کنین. حالا که با آزمون آزمایشی آشنا شدین بیاین راه‌های آمادگی برای آزمون آزمایشی رو با هم ببینیم.

راهکارهای آمادگی برای آزمون آزمایشی

راهکارهای آمادگی برای آزمون آزمایشی، موضوعی که ما توی این قسمت به صورت دقیق بررسی می‌کنیم.

خیلی از افراد این سوال رو توی ذهن خودشون دارن که آمادگی برای آزمون آزمایشی دقیقا یعنی چی؟ یعنی اینکه قبل از آزمون و توی فرجه‌ای که برای اون دارین جوری درس بخونین و برنامه بریزین که عملکرد خوبی سر آزمون داشته باشین و بتونین بهترین نتیجه ممکن رو بگیرین.

راهکارهای آمادگی برای آزمون آزمایشی

در ادامه، راجع به این راهکارها صحبت می‌کنیم:

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

برنامه‌ریزی برای آمادگی آزمون آزمایشی

اول بیاین باهم ببینیم که شما برای اینکه آزمون آزمایشی بشین باید چجوری برنامه‌ریزی کنین؟

این برنامه‌ریزی باید استانداردهای خاصی داشته باشه که اون‌ها رو بررسی می‌کنیم:

1- بودجه‌بندی آزمون رو کامل بدونین

یکی از راهکارهای آمادگی برای آزمون آزمایشی، اطلاع از بودجه‌بندی دقیق آزمونه.

به طور کلی، هر کدوم از آزمون‌های آزمایشی بودجه‌بندی خاص خودشون رو دارن. پس به این موضوع حواس‌تون باشه که اشتباهی، برای یکی دیگه از آزمون‌ها برنامه نریزین.

موقع برنامه‌ریزی باید کامل بدونین که توی آزمون پیش رو، قراره از چه مباحثی سوال طرح بشه تا بتونین به طور کامل اون مباحث رو توی بودجه‌بندی لحاظ کنین.

2- میزان سختی مباحث رو بررسی کنین

حالا برای خودتون مشخص کنین که کدوم یکی از مباحث سخت‌تره؟ شما توی کدوم یکی از اون‌ها بیشتر ضعف دارین؟ باید این‌ها رو دقیق مشخص کنین تا جوری برنامه بریزین که برای مباحث سنگین‌تر، زمان مطالعه بیشتری در نظر بگیرین.

3- خوندن درسنامه به همراه تست زدن

توجه به تکنیک‌های تست‌زنی، یکی از راهکارهای آمادگی برای آزمون آزمایشی، محسوب میشه.

به این موضوع توجه کنین که آزمون‌ها به صورت تستی برگزار میشن و شما فقط با خوندن درسنامه و یاد گرفتن مباحث به صورت تشریحی نمی‌تونین به سوالات آزمون جواب بدین.

3- خوندن درسنامه به همراه تست زدن

شما باید حتما همراه خوندن درسنامه برای اون مباحث تست هم بزنین. اول باید تست‌های آموزشی بزنین و بعد که روی مباحث کامل مسلط شدین تست‌های زمان دار و آزمایشی هم بزنین تا بتونین توی زمان محدود آزمون، به سوالات اون جواب بدین و وقت کم نیارین.

4- مرور مباحث خونده شده؛ یکی از واحبات آمادگی برای آزمون آزمایشی

به این موضوع توجه داشته باشین که اگه مطالب رو مرور نکنین به احتمال خیلی زیاد مطالعه‌تون بی فایده میشه و موقع آزمون، همه چیزهایی که خوندین رو یادتون میره. پس حتما توی برنامه‌ریزی که انجام می‌دین، زمان مرور هم بذارین. مرور به شما کمک می‌کنه مطالبی که قبلا خوندین توی ذهن‌تون تثبیت بشه و موقع آزمون بتونین به سوالاتی که از اون مبحث طرح میشه جواب بدین.

توجه: البته توجه داشته باشین که مرور باید در روزهای نزدیک آزمون انجام بشه و همراه مرور باید مطالب رو برای خودتون جمع‌بندی هم کنین.

نکات برنامه‌ریزی برای آزمون آزمایشی

  1. توی برنامه هر روزتون حداقل باید دو تا درس رو داشته باشین. یعنی نباید اینجوری باشه که شما مباحث یک درس رو کامل بخونین تموم بشه و بعد برین سراغ درس بعدی، اینجوری بازدهی‌تون به شدت میاد پایین و کیفیت مطالعه‌تون کم میشه.

نکات برنامه‌ریزی برای آزمون آزمایشی

بهترین حالتش اینه که بین دو تا سه درس رو برای هر روز بذارین و جوری برنامه‌ریزی کنین که مباحث آزمون رو چند روز قبل از آزمون تموم کرده و تست هم، زده باشین. روزهای آخر رو هم فقط بذارین برای مرور و جمع‌بندی و تست‌های سرعتی.

  1. روزهای نزدیک به آزمون، مباحث حفظی رو دوباره حتما بخونین و فرمول‌های دروسی مثل ریاضی و فیزیک و شیمی و هر درسی که فرمول داره رو مرور کنین و براشون تست بزنین.

نحوه درس خوندن برای آزمون آزمایشی

برای رسیدن به پاسخ سوال چجوری خودمون رو برای آزمون آزمایشی آماده کنیم باید این رو بدونین که یکی از راه‌های آمادگی برای آزمون آزمایشی اینه که نحوه درس خوندن‌تون درست باشه و جوری انجام بشه که شما به بالاترین حد از آمادگی برای آزمون برسین. در واقع شما هر چقدر هم برنامه خوبی برای آزمون بریزین ولی به اون برنامه عمل نکنین و با روشی درست درس نخونین نمی‌تونین موفق بشین.

1- با تمرکز درس بخونین

اولین نکته اینه که موقع درس خوندن تمرکز داشته باشین. اگه تمرکز نباشه شما هرچقدر هم که زمان بذارین نمی‌تونین مباحث رو خوب یاد بگیرین و در واقع فقط زمان‌تون رو هدر دادین! چون هر سوال از شما در مورد مباحثی که بدون تمرکز خوندین پرسیده بشه نمی‌تونین جواب بدین.

2- زمان مطالعه فعال باشین

اگه موقع درس خوندن فقط مطالب رو چشمی بخونین بدون اینکه چیزی ازشون یاد بگیرین فقط خودتون رو گول زدین! شما باید مطالب درسی رو عمقی بخونین و کامل بفهمین که مطلب در مورد چیه و مباحثش رو کامل یاد بگیرین.

خط کشیدن زیر نکات مهم، نکته در آوردن از مباحث مهم، ترکیبی خوندن (جوری که وقتی دارین مثلا مبحث گوارش رو از درس زیست می‌خونین، بگردین ببینین دیگه کدوم یکی از مباحث زیست به گوارش ربط داره و میشه از اون‌ها به صورت ترکیبی سوال داد؟ پس اون‌ها رو هم همراه گوارش بخونین و نکته‌های ترکیبی‌ این مباحث رو یک جایی بنویسین که بعدا بتونین مرور کنین).

رعایت این موضوع هم یکی از نکات آمادگی برای آزمون آزمایشی محسوب میشه.

3- محیط مطالعه آروم باشه

سعی کنین محیطی رو برای درس خوندن انتخاب کنین که وسایل اضافی اونجا نباشه، شلوغ نباشه و در کل محیطی باشه که آرومه، سر و صدا نداره، تمیزه و فقط وسایل مورد نیازتون اونجا وجود داره. مثلا می‌تونین کتابخونه رو برای مطالعه انتخاب کنین. چون اونجا دقیقا مخصوص همین کاره و همه اومدن که درس بخونن.

محیط مطالعه آروم باشه

گاهی بد نیست که برای تنوع محیط مطالعه خودتون رو عوض کنین. مثلا بعضی وقت‌ها محیط کافه رو انتخاب کنین برای درس خوندن یا توی طبیعت درس بخونین. البته اینکه مدام بخواین مکان مطالعه رو عوض کنین اصلا خوب نیست فقط گاهی اگه دیدین محیط قبلی نا آروم شده یا شما دیگه اونجا تمرکز ندارین و هر مشکل دیگه‌ای اونجا وجود داشت، می‌تونین تغییر مکان بدین.

4- بعد از خوندن هر مطلب تست بزنین

این موضوع رو برای برنامه‌ریزی هم به شما گفتیم و چون مهم بود دوباره تکرار می‌کنیم که تست زدن اهمیت خیلی زیادی برای آمادگی آزمون آزمایشی داره. پس از اون غافل نشین و سعی کنین با تکنیک‌های آزمون تستی به صورت دقیق آشنا بشین.

هر مبحثی رو که خوندین سریع بعدش از همون مبحث تست بزنین تا کامل براتون جا بیوفته و بفهمین طراحان آزمون چجوری سوال میدن؟ ایراد کار شما کجاس؟ و در نهایت سرعت و تسلط‌تون بره بالا.

روش تست زدن برای آزمون آزمایشی
  • برای بار اول که دارین مبحثی رو می‌خونین (که تقریبا میشه هفته اول مطالعه برای آزمون)، تست‌های آموزشی بزنین و بعد از هر تستی که زدین سریع برین جوابش رو چک کنین و نکاتی که داره رو بخونین و یادداشت کنین. اینجوری ایراد مطالعه‌تون رو هم می‌فهمین و می‌تونین اصلاحش کنین.
  • در هفته دوم، بیشتر سعی کنین تست‌های آزمایشی بزنین. یعنی تست‌های زمان دار و پشت سر هم. مثلا تایم بگیرین و ده تا تست رو طبق همون زمانی که در نظر گرفتین (این زمان باید استاندارد و مطابق زمان آزمون‌های آزمایشی باشه) بزنین. بعد از اینکه تست‌ها رو زدین حالا شروع کنین به تحلیل اون‌ها.
  • چند روز مونده به برگزاری آزمون هم می‌تونین آزمون‌های جامع بزنین. یعنی آزمون‌هایی که طبق همون بودجه بندی آزمون شما هستن. مثلا آزمونی که همون موسسه، سال‌های قبل طبق اون بودجه بندی برگزار کرده بود.

5- از منابع آموزشی با کیفیت استفاده کنین

این روزها که هزاران جور منابع آموزشی مختلف وجود داره، شما باید بتونین از بین اون‌ها بهترین منابع رو پیدا کنین. قطعا پیدا کردن بهترین منبع آموزشی کار سختیه و شاید شما به تنهایی نتونین منبعی که براتون مناسبه رو پیدا کنین. توی این جور مواقع کمک گرفتن از یک مشاور تحصیلی با تجربه می‌تونه شما رو به بهترین منبع آموزشی برسونه.

5- از منابع آموزشی با کیفیت استفاده کنین

اگه منبع آموزشی که انتخاب می‌کنین مناسب باشه می‌تونه به شما کمک کنه که مطالب رو به خوبی یاد بگیرین و توی زمان شما هم صرفه جویی بشه. پس برای اینکه به جواب سوال چجوری خودمون رو برای آزمون آزمایشی آماده کنیم برسیم باید اول از همه به دنبال منابع آموزشی با کیفیت باشیم.

نکته دیگه‌ای که باید در مورد منابع آموزشی بهش توجه کنین اینه که از داشتن چندین منبع دوری کنین چون این کار، هم باعث میشه که شما تمرکزتون رو از دست بدین هم شما رو گمراه می‌کنه و هم باعث میشه که زمان‌تون رو از دست بدین. بهترین کار اینه که یک یا دو تا منبع با کیفیت رو انتخاب کنین و همیشه با همون منابع پیش برین.

6- کیفیت مطالعه خیلی مهم‌تر از کمیته

بعضی وقت‌ها ممکنه شما طبق اون زمانی که تا آزمون دارین فرصت نکنین همه مباحث رو خوب و کامل و عمقی بخونین. اگه بیاین مطالب رو تند تند و سرسری بخونین که فقط یک دور مباحث رو مطالعه کرده باشین هیچ نتیجه‌ای جز شکست برای شما نداره.

چاره کار اینه که توی این شرایط بعضی مباحث رو حذف کنین و برای این آزمون نخونین. به جاش بقیه مباحثی که مهم‌ترن و می‌دونین سوال بیشتری ازشون طرح میشه رو خیلی خوب و با کیفیت بخونین.

فواید شرکت در آزمون‌های آزمایشی

  • شرکت کردن در آزمون‌های آزمایشی باعث میشه که شما خیلی متعهدتر درس بخونین و برای درس خوندن تنبلی نکنین (از اونجایی که این آزمون‌ها زود به زود برگزار میشن شما مجبورین که خودتون رو برای اون‌ها آماده کنین و نمی‌تونین برای درس خوندن امروز و فردا کنین، چون با این کار یک دفعه به خودتون میاین و می‌بینین که زمان آزمون رسیده و شما هیچ‌ کاری نکردین!).
  • آزمون آزمایشی یک شرایط شبیه سازی شده از کنکور سراسریه و شما چون از مدت‌ها قبل کنکور چندین بار توی اون شرایط قرار گرفتین، دیگه روزی که کنکور می‌دین با شرایط جدیدی رو به رو نمی‌شین.
  • با شرکت در آزمون آزمایشی خودتون رو محک می‌زنین و می‌فهمین که ایراد کارتون کجاس و سعی می‌کنین که ایرادات رو رفع کنین تا توی کنکور دوباره اون‌ها رو تکرار نکنین.
  • در آزمون‌های آزمایشی، شما با طیف وسیعی از شرکت کننده‌هایی که قراره توی کنکور باهاشون رقابت کنین مقایسه می‌شین و می‌فهمین که وضعیت درسی‌تون نسبت به اون‌ها چجوریه؟ این موضوع به شما کمک می‌کنه که روند درس خوندن‌تون رو اصلاح کنین و برای رتبه بالاتر تلاش کنین.
  • وقتی که شما توی آزمون آزمایشی شرکت می‌کنین و بعد از آزمون هم، تحلیل اون رو انجام می‌دین با نکات و سوالاتی مواجه می‌شین که موقع درس خوندن اصلا به اون‌ها برنخورده بودین یا حواس‌تون بهشون نبوده و با بررسی و یاد گرفتن اون‌ها آمادگی شما بالاتر میره.

آزمون آزمایشی حضوری و آنلاین

شما برای آزمون آزمایشی حضوری، باید توی مکان خاصی در همون ساعتی که اعلام شده حاضر بشین و به صورت حضوری آزمون بدین. چند ساعت بعد از آزمون هم برای شما کارنامه صادر میشه و پاسخنامه آزمون هم منتشر میشه.

آزمون آنلاین هم دقیقا مثل آزمون حضوریه ولی با این تفاوت که شما دیگه نیاز نیست توی یک محل خاصی حاضر بشین، فقط نیازه که سر همون ساعت مشخص شده وارد سیستم شده و آنلاین بشین و توی آزمون شرکت کنین.

آزمون آزمایشی حضوری و آنلاین

هر دو این آزمون‌ها خوبن و می‌تونن برای شما نتیجه بخش باشن به شرط اینکه خودتون هم برای موفقیت تلاش کنین. برای آزمون حسابی درس بخونین و تحلیل آزمون رو هم فراموش نکنین.

نکات آزمون آزمایشی آنلاین

یکی از نکات مهم برای آشنایی با راهکارهای آمادگی برای آزمون آزمایشی، توجه به نکات مهم شرکت توی این آزمون‌هاست.

به طور کلی، معمولا هزینه آزمون‌های آنلاین از آزمون‌های حضوری کمتره و زمان کمتری هم از شما گرفته میشه (به خاطر نداشتن رفت و آمد).

فقط اگه آزمون آنلاین رو انتخاب کردین باید کاملا شرایط آزمون رو برای خودتون ایجاد کنین. یعنی روی یک صندلی و پشت میز بشینین، لباس‌های رسمی بپوشین، زمان آزمون رو کاملا رعایت کنین، موقع آزمون به تلفن همراه‌تون دست نزنین، از جاتون بلند نشین و با کسی هم صحبت نکنین و تمام مدت آزمون تمرکزتون رو بذارین روی جواب دادن به سوالات.

با خودتون رو راست باشین و خودتون رو گول نزنین. در نهایت کسی که از موفقیت شما سود می‌بره خودتونین و کسی که از موفق نشدن‌تون هم ضرر می‌کنه باز خودتونین.

پس تلاشگر باشین و همیشه برای پیشرفت و گرفتن نتایج عالی تلاش کنین.

آزمون آنلاین گروه آموزشی پرش

گروه آموزشی پرش برای شما آزمون‌های آزمایشی آنلاین تهیه کرده که شما دانش‌آموز هر پایه تحصیلی که باشین می‌تونین این آزمون‌ها رو تهیه کنین و با ایجاد شرایط مشابه آزمون، توی این آزمون‌ها شرکت کنین.

بعد از آزمون هم می‌تونین با کارنامه‌ای که براتون صادر میشه از وضعیت‌ خودتون باخبر بشین و با بررسی پاسخنامه‌ای که منتشر میشه آزمون رو تحلیل کرده، نقاط ضعف و قوت‌تون رو بفهمین و بهتر از قبل خودتون رو برای آزمون‌های آزمایشی بعدی و در نهایت کنکور سراسری آماده کنین.

این آزمون‌ها با کمترین قیمت و تقریبا ماهی یک بار برگزار میشن و طبق برنامه‌ریزی که انجام شده شما در نهایت مباحث مورد نیاز رو آزمون می‌دین و زمان کافی دارین برای آمادگی آزمون.

جمع‌بندی آمادگی آزمون آزمایشی

توی این مقاله در مورد راهکارهای آمادگی برای آزمون آزمایشی صحبت کردیم و دیدیم برای اینکه بتونین به خوبی آمادگی آزمون آزمایشی رو پیدا کنین باید برنامه درسی خوبی داشته باشین، از منابع آموزشی با کیفیتی استفاده کنین و روش درس خوندن‌تون صحیح و اصولی باشه.

همچنین مزایای شرکت در آزمون آزمایشی رو بررسی کردیم و تفاوت آزمون آزمایشی آنلاین و حضوری رو نسبت به هم گفتیم.

آشنایی با راهکارهای آمادگی برای آزمون آزمایشی، به شما کمک می‌کنه که بتونین با آگاهی بیشتری در آزمون اصلی شرکت کنین.

اگه در مورد کنکور سراسری، آزمون آزمایشی، نحوه آمادگی برای آزمون آزمون آزمایشی و درس خوندن، انتخاب منابع آموزشی و … سوالی داشتین یا در مورد آزمون آزمایشی آنلاین پرش مسئله‌ای هست که ذهن‌تون رو درگیر کرده یا سوالی براتون پیش اومده می‌تونین شماره تلفن‌تون رو توی باکس ارتباط با ما وارد کنین تا مشاورین گروه آموزشی پرش با شما تماس بگیرن و راهنمایی‌تون کنن.

باعث میشه که برای کنکور آماده بشین، نقاط ضعف و قوت‌تون رو بفهمین، اراده و انگیزه‌تون برای درس خوندن بیشتر بشه و … .

باید طبق بودجه‌بندی آزمون باشه، زمان مرور در اون لحاظ شده باشه، همراه خوندن درسنامه زمانی برای زدن تست آموزشی هم در نظر گرفته شده باشه، از هفته دوم مطالعه تست‌های سنجشی هم توی برنامه آورده شده باشه، منعطف باشه، زمان مطالعه مباحث سنگین و مهم بیشتر باشه.

درس خوندن با تمرکز، فعال، درس خوندن به صورت ترکیبی، مطالعه در محیطی آروم، توجه به کیفیت مطالعه، درس خوندن با استفاده از منابع آموزشی با کیفیت و … از نکات مهمی هستن که موقع درس خوندن برای آزمون آزمایشی باید به اون‌ها توجه کنین.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد